Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Kaffekatten
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 20 nov 2023 22:15

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Inlägg av Kaffekatten »

Men absolut, priserna är på väg ner generellt. Folk har inga pengar till dyra bilar.
Model S LR - Sept2020 Midnight Silver Metallic/Vit interiör/Chrome Delete
Model S 75 - Maj2017 Svart/Svart fullskinn *SÅLD*
teslaponken
Inlägg: 431
Blev medlem: 24 okt 2021 14:25

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Inlägg av teslaponken »

Kaffekatten skrev: 11 jan 2024 12:50
Men absolut, priserna är på väg ner generellt. Folk har inga pengar till dyra bilar.

Ja eller så har man det. Men riddermark recharge som enbart säljer batteribilar stoltserar med att 9 av 10 kunder köper bil på krita hos dem. Det säger väl allt om bilmarknaden. Dryper av billiga krediter från 2019-2022. Som nu omfinansieras. Vem är sugen på det idag med finansieringsränta på 9%?

En bil med 600K lån ger 5000kr i månaden i ränta (nästan).

Medelsvensson säger nej tack.

Folk som sitter med svartepetter får antingen sänka priserna för att det ska hända något, eller så får de gilla läget & gilla räntan.
MY LR -21 [såld för 446K]
MS P -20
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1354
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Inlägg av Verdi_ »

teslaponken skrev: 11 jan 2024 12:53
Kaffekatten skrev: 11 jan 2024 12:50
Men absolut, priserna är på väg ner generellt. Folk har inga pengar till dyra bilar.

Ja eller så har man det. Men riddermark recharge som enbart säljer batteribilar stoltserar med att 9 av 10 kunder köper bil på krita hos dem. Det säger väl allt om bilmarknaden. Dryper av billiga krediter från 2019-2022. Som nu omfinansieras. Vem är sugen på det idag med finansieringsränta på 9%?

En bil med 600K lån ger 5000kr i månaden i ränta (nästan).

Medelsvensson säger nej tack.

Folk som sitter med svartepetter får antingen sänka priserna för att det ska hända något, eller så får de gilla läget & gilla räntan.

Det är sällan fasta räntor på billån.
HenrikC
Inlägg: 665
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Inlägg av HenrikC »

Legato har rätt, det har vänt.

Naturligtvis kan inte KVD och Blocket ligga hur mycket ur synk som helst. Om man kan köpa en bil för 400 på KVD och sälja för 600 på Blocket kommer handlarna att göra det.
Användarvisningsbild
Kaffekatten
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 20 nov 2023 22:15

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Inlägg av Kaffekatten »

Om bara priserna går ner i en lite mer normalt takt så är det att det vänder. Det är ändå rätt förväntat att bilar i denna klass går ner lite i värde. Men sista 1-2 åren har varit brutala. Det lär inte fortsätta rasa som det gjort 2023 då går alla bilar mot noll på 2-4 år vilket inte kommer ske. :)
Model S LR - Sept2020 Midnight Silver Metallic/Vit interiör/Chrome Delete
Model S 75 - Maj2017 Svart/Svart fullskinn *SÅLD*
Eri3an
Inlägg: 2
Blev medlem: 12 jan 2024 16:46

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Inlägg av Eri3an »

Ursäkta min totala okunskap!
Men är sugen på att köpa en begagnad tesla som förmånsbil. Budgeten tillåter ca 350k. Hittat denna

https://www.blocket.se/annons/uppsala/t ... 1000844044

Har garanti på drivlina o batteri till 2027. 1) Vad tycks om priset? Gått långt så mycket av barndomsproblemen borde ha skett. 2) vad bör jag titta extra på inför köpet?
Användarvisningsbild
jonsalgerier
Teslaägare
Inlägg: 382
Blev medlem: 11 dec 2016 00:29
Ort: Knivsta

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Inlägg av jonsalgerier »

Eri3an skrev: 12 jan 2024 17:11
Ursäkta min totala okunskap!
Men är sugen på att köpa en begagnad tesla som förmånsbil. Budgeten tillåter ca 350k. Hittat denna

https://www.blocket.se/annons/uppsala/t ... 1000844044

Har garanti på drivlina o batteri till 2027. 1) Vad tycks om priset? Gått långt så mycket av barndomsproblemen borde ha skett. 2) vad bör jag titta extra på inför köpet?
Den hade gått 1100 mil i januari 2020. Så jag skulle nog fråga om den gått som Taxi sedan dess.
Jag har haft två gamla taxi som fungerade alldeles utmärkt, men det var fossilare och de var väldigt välservade. När det gäller Tesla är det ju inte helt självklart att de servats på rätt intervall även om den gått som taxi så i så fall vill man nog se vad som gjorts.
Användarvisningsbild
TobbeTesla
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 01 feb 2020 22:16

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Inlägg av TobbeTesla »

jonsalgerier skrev:
Eri3an skrev: 12 jan 2024 17:11
Ursäkta min totala okunskap!
Men är sugen på att köpa en begagnad tesla som förmånsbil. Budgeten tillåter ca 350k. Hittat denna

https://www.blocket.se/annons/uppsala/t ... 1000844044

Har garanti på drivlina o batteri till 2027. 1) Vad tycks om priset? Gått långt så mycket av barndomsproblemen borde ha skett. 2) vad bör jag titta extra på inför köpet?
Den hade gått 1100 mil i januari 2020. Så jag skulle nog fråga om den gått som Taxi sedan dess.
Jag har haft två gamla taxi som fungerade alldeles utmärkt, men det var fossilare och de var väldigt välservade. När det gäller Tesla är det ju inte helt självklart att de servats på rätt intervall även om den gått som taxi så i så fall vill man nog se vad som gjorts.
Man kan ju kolla det enkelt själv. Just denna bilen har gått som taxi mellan februari 2020 och december 2023.

Det kan ju vara ett okej köp som du skriver, men personligen skulle jag leta efter en bil som har gått betydligt kortare. Tror att när väl garantin går ut på en långmilare så har de tappat betydligt mer i värde än ett exemplar som gått betydligt färre mil. Om inte högvoltsbatteriet är nyligen förstås, då kan det ju vara ett helt okej köp.

Skulle personligen istället leta efter en 2016-2017 som gått under 18.000 mil för en budget om 350.000 kr. Som inte har gått som taxi.
Eri3an
Inlägg: 2
Blev medlem: 12 jan 2024 16:46

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Inlägg av Eri3an »

Hej,
Ja den har gått som taxi. Ska begära ut vilken service som gjorts. Finns detta att tillgå elektroniskt? Något annat att se upp med?
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5404
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Eri3an skrev: 12 jan 2024 17:11
Ursäkta min totala okunskap!
Men är sugen på att köpa en begagnad tesla som förmånsbil. Budgeten tillåter ca 350k. Hittat denna

https://www.blocket.se/annons/uppsala/t ... 1000844044

Har garanti på drivlina o batteri till 2027. 1) Vad tycks om priset? Gått långt så mycket av barndomsproblemen borde ha skett. 2) vad bör jag titta extra på inför köpet?
Ett förtydligande kring garantin.
Den gäller INTE drivlinan. Det är endast motor och inverter som omfattas av garantin. Växellådan, drivknutar, drivaxlar mm. ingår alltså inte.
Model Y P
Model S P
Model S P
SwedishAdvocate
Inlägg: 5625
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Inlägg av SwedishAdvocate »

Eri3an skrev: 12 jan 2024 17:11
Ursäkta min totala okunskap!
Men är sugen på att köpa en begagnad tesla som förmånsbil. Budgeten tillåter ca 350k. Hittat denna

https://www.blocket.se/annons/uppsala/t ... 1000844044
bHar garanti på drivlina o batteri till 2027. 1) Vad tycks om priset? Gått långt så mycket av barndomsproblemen borde ha skett. 2) vad bör jag titta extra på inför köpet?
Länkarmarna? Har den de gamla eller är de bytta till den nya uppgraderade varianten? Om den har de gamla länkarmarna och du vill byta till de nya så tror jag det kan kosta ~16-30K. Men det får du dubbelkolla. Går att läsa mer om t.ex. här:

viewtopic.php?t=22894
viewtopic.php?t=30101

Problemet förklaras även i den här filmen. I den filmen/tråden finns även ytterligare lite info om Model S:
viewtopic.php?p=773782

Drivknutarna kan du läsa lite om t.ex här:
viewtopic.php?p=771873#p771873

Har den det öppningsbara glastaket? Det kan tydligen kosta en del ifall det skulle vara något med det och ifall man skulle vilja åtgärda det hos Tesla. Kan kanske vara billigare på andra verkstäder, men det är inget jag vet.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
teslaponken
Inlägg: 431
Blev medlem: 24 okt 2021 14:25

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Inlägg av teslaponken »

Samma Pläds ute senaste året. Sparsamma prisjusteringar nedåt. Faktiskt marknadsvärde 800-900K men säljare ska ha 1.2-1.5.

Står osålt.

Och när de justerar ner sina prisförväntningar på sina 2022-2023 Plaids till 900-1000K sek i höst, ja då är bilen egentligen värd 700-800.

Stackare. Vill dom sälja eller vill dom inte sälja? :lol:
MY LR -21 [såld för 446K]
MS P -20
Användarvisningsbild
TobbeTesla
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 01 feb 2020 22:16

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Inlägg av TobbeTesla »

teslaponken skrev:
Samma Pläds ute senaste året. Sparsamma prisjusteringar nedåt. Faktiskt marknadsvärde 800-900K men säljare ska ha 1.2-1.5.

Står osålt.

Och när de justerar ner sina prisförväntningar på sina 2022-2023 Plaids till 900-1000K sek i höst, ja då är bilen egentligen värd 700-800.

Stackare. Vill dom sälja eller vill dom inte sälja? Bild
Tycker det är samma sak med de flesta nyare Teslor. Folk som vill ha 640.000 för sin 2023 Model Y LR med 1000 mil på mätaren bara för att det följer med vinterdäck/fälgar. Vem väljer det över en ny liksom? Så mycket är inte parkeringssensorer istället för kameror värda.
teslaponken
Inlägg: 431
Blev medlem: 24 okt 2021 14:25

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Inlägg av teslaponken »

TobbeTesla skrev: 18 jan 2024 10:15
teslaponken skrev:
Samma Pläds ute senaste året. Sparsamma prisjusteringar nedåt. Faktiskt marknadsvärde 800-900K men säljare ska ha 1.2-1.5.

Står osålt.

Och när de justerar ner sina prisförväntningar på sina 2022-2023 Plaids till 900-1000K sek i höst, ja då är bilen egentligen värd 700-800.

Stackare. Vill dom sälja eller vill dom inte sälja? Bild
Tycker det är samma sak med de flesta nyare Teslor. Folk som vill ha 640.000 för sin 2023 Model Y LR med 1000 mil på mätaren bara för att det följer med vinterdäck/fälgar. Vem väljer det över en ny liksom? Så mycket är inte parkeringssensorer istället för kameror värda.
Helt galet. Samma bilfirma har haft en MS Performance 2020/2021 ute i 1 år. Den var över 1 milj kr förut. Nu osåld och sänkt till 799 000. Säljs frtf inte.

Varför inser dom inte att marknadsvärdet är 5-600?

Samma privata ägare sen 2021. Haft den ute på Platinum i typ 1 års tid. Sänker gång efter gång.
Ska han få iväg den måste den ner 25% till
16121AFE-6728-4B0B-AD35-12A9BCA96D26.jpeg
MY LR -21 [såld för 446K]
MS P -20
teslaponken
Inlägg: 431
Blev medlem: 24 okt 2021 14:25

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Inlägg av teslaponken »

Nån som kan förklara detta på ett lugnt & sansat sätt? Sönderkörd 2019 vs ny 2023.

Obs S LR -23 har stor prutmån också. S -19 och -20 verkar ju sakna prutmån i ett helt år :lol:

Utbudet av nya S är fint på Blocket också. Varför köpa på tesla.com när du får samma bil 400k billigare på Blocket om du ger rimliga bud. :mrgreen:
78B7CB85-AF9A-4451-AFD0-67CECECB49B4.jpeg
MY LR -21 [såld för 446K]
MS P -20
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1354
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Inlägg av Verdi_ »

teslaponken skrev: 18 jan 2024 10:55
Nån som kan förklara detta på ett lugnt & sansat sätt? Sönderkörd 2019 vs ny 2023.

Obs S LR -23 har stor prutmån också. S -19 och -20 verkar ju sakna prutmån i ett helt år :lol:

Utbudet av nya S är fint på Blocket också. Varför köpa på tesla.com när du får samma bil 400k billigare på Blocket om du ger rimliga bud. :mrgreen:

Vad vill du egentligen? Varför använder du ord som "sönderkörd" om relativt nya bilar? (Eller jo jag fattar att du hatar Tesla och vill att alla som köpt en ska förlora skitmycket pengar för bilarna är i stort sett värdelösa, men det vore intressant att höra din egen formulering på varför du beter dig som du gör...)

För högt prissatta bilar på blocket har alltid funnits. Kan ju vara så att en säljare på den där bilfirman kör runt i en av de där bilarna privat och absolut inte vill att den ska säljas. Eller att den ska ligga där som ett slags kvitto på att firman är ok/hederlig eftersom de har dyra bilar till salu. T ex om du ska köpa en gammal Volvo för 120 tkr där så kanske de upplever det som betryggande att firman också säljer mycket dyrare bilar...

Här har du en 166 sidor lång tråd om "Mest felprissatta BMW till salu" som startades 2010.
https://www.autopower.se/forum/topic.as ... 201&sida=1
teslaponken
Inlägg: 431
Blev medlem: 24 okt 2021 14:25

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Inlägg av teslaponken »

Verdi_ skrev: 18 jan 2024 11:03
teslaponken skrev: 18 jan 2024 10:55
Nån som kan förklara detta på ett lugnt & sansat sätt? Sönderkörd 2019 vs ny 2023.

Obs S LR -23 har stor prutmån också. S -19 och -20 verkar ju sakna prutmån i ett helt år :lol:

Utbudet av nya S är fint på Blocket också. Varför köpa på tesla.com när du får samma bil 400k billigare på Blocket om du ger rimliga bud. :mrgreen:

Vad vill du egentligen? Varför använder du ord som "sönderkörd" om relativt nya bilar? (Eller jo jag fattar att du hatar Tesla och vill att alla som köpt en ska förlora skitmycket pengar för bilarna är i stort sett värdelösa, men det vore intressant att höra din egen formulering på varför du beter dig som du gör...)

För högt prissatta bilar på blocket har alltid funnits. Kan ju vara så att en säljare på den där bilfirman kör runt i en av de där bilarna privat och absolut inte vill att den ska säljas. Eller att den ska ligga där som ett slags kvitto på att firman är ok/hederlig eftersom de har dyra bilar till salu. T ex om du ska köpa en gammal Volvo för 120 tkr där så kanske de upplever det som betryggande att firman också säljer mycket dyrare bilar...

Här har du en 166 sidor lång tråd om "Mest felprissatta BMW till salu" som startades 2010.
https://www.autopower.se/forum/topic.as ... 201&sida=1

Det är väldigt fult att försöka lura någon och sälja för dyrt. Tycker det är bra att man påpekar ocker. Hoppas ingen råkar förköpa sig och köper en 4 år gammal S för 900K.

Precis på samma sätt som jag fnyser åt predatorer som säljer latte för 75kr så fnyser jag åt bilförsäljare som säljer gamla bilar för dyrt. Anledningen att jag stör mig mer på bilocker är pga de uppenbart större privatekonomiska implikationerna. Som nu många blivit varse om.

Hoppas bilarna fortsätter stå i hallarna. Och att nästa ägare får bilen till faktiskt marknadsmässigt värde.
MY LR -21 [såld för 446K]
MS P -20
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10419
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Inlägg av Legato »

teslaponken skrev: 18 jan 2024 11:35
Verdi_ skrev: 18 jan 2024 11:03
teslaponken skrev: 18 jan 2024 10:55
Nån som kan förklara detta på ett lugnt & sansat sätt? Sönderkörd 2019 vs ny 2023.

Obs S LR -23 har stor prutmån också. S -19 och -20 verkar ju sakna prutmån i ett helt år :lol:

Utbudet av nya S är fint på Blocket också. Varför köpa på tesla.com när du får samma bil 400k billigare på Blocket om du ger rimliga bud. :mrgreen:

Vad vill du egentligen? Varför använder du ord som "sönderkörd" om relativt nya bilar? (Eller jo jag fattar att du hatar Tesla och vill att alla som köpt en ska förlora skitmycket pengar för bilarna är i stort sett värdelösa, men det vore intressant att höra din egen formulering på varför du beter dig som du gör...)

För högt prissatta bilar på blocket har alltid funnits. Kan ju vara så att en säljare på den där bilfirman kör runt i en av de där bilarna privat och absolut inte vill att den ska säljas. Eller att den ska ligga där som ett slags kvitto på att firman är ok/hederlig eftersom de har dyra bilar till salu. T ex om du ska köpa en gammal Volvo för 120 tkr där så kanske de upplever det som betryggande att firman också säljer mycket dyrare bilar...

Här har du en 166 sidor lång tråd om "Mest felprissatta BMW till salu" som startades 2010.
https://www.autopower.se/forum/topic.as ... 201&sida=1

Det är väldigt fult att försöka lura någon och sälja för dyrt. Tycker det är bra att man påpekar ocker. Hoppas ingen råkar förköpa sig och köper en 4 år gammal S för 900K.

Precis på samma sätt som jag fnyser åt predatorer som säljer latte för 75kr så fnyser jag åt bilförsäljare som säljer gamla bilar för dyrt. Anledningen att jag stör mig mer på bilocker är pga de uppenbart större privatekonomiska implikationerna. Som nu många blivit varse om.

Hoppas bilarna fortsätter stå i hallarna. Och att nästa ägare får bilen till faktiskt marknadsmässigt värde.
Problemet är ju att du som vanligt bara kastar ur dig en massa illa underbyggda påståenden. Har du köpt en enda S efter allt detta snack om fantastiska priser? Eller bygger du fortfarande drömmarna på vad bilar i uselt skick inte sålts för på KVD?

Går du på hus- och lägenhetsvisningar och deklarerar att du anser att priset är alldeles för högt också? Går du in hos lokala TV-handlaren och "informerar" om att Elgiganten just nu kampanjar den och den TVn flera tusen billigare än den lokala handlarens pris? Eller är det bara just bilar som får dig så upprörd?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3633
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Inlägg av Tellus »

Verkar som han vill ha en plaid, men inte fått tag på någon för 700k SEK

Och överlag tror jag inte det är några så kallade "stackare" som äger plaids.

Ja det finns många felprissatta bilar på blocket.
Men att tro att en plaid står i 700 istället för begärda 1200 är utopi och skadeglädjebaserat önsketänkande.

Marknaden är svår nu för att sälja dyra bilar oavsett märke. Plaids har dock hållt förvånadsvärt högt andrahandsvärde jämfört med andra bilar i samma prisklass, antagligen för att den är överlägsen andra bilar i samma prisklass.

Mitt råd är att köpa en plaid till marknadspris eller beställa en ny.
Senast redigerad av Tellus, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1354
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Inlägg av Verdi_ »

teslaponken skrev: 18 jan 2024 11:35
Verdi_ skrev: 18 jan 2024 11:03
teslaponken skrev: 18 jan 2024 10:55
Nån som kan förklara detta på ett lugnt & sansat sätt? Sönderkörd 2019 vs ny 2023.

Obs S LR -23 har stor prutmån också. S -19 och -20 verkar ju sakna prutmån i ett helt år :lol:

Utbudet av nya S är fint på Blocket också. Varför köpa på tesla.com när du får samma bil 400k billigare på Blocket om du ger rimliga bud. :mrgreen:

Vad vill du egentligen? Varför använder du ord som "sönderkörd" om relativt nya bilar? (Eller jo jag fattar att du hatar Tesla och vill att alla som köpt en ska förlora skitmycket pengar för bilarna är i stort sett värdelösa, men det vore intressant att höra din egen formulering på varför du beter dig som du gör...)

För högt prissatta bilar på blocket har alltid funnits. Kan ju vara så att en säljare på den där bilfirman kör runt i en av de där bilarna privat och absolut inte vill att den ska säljas. Eller att den ska ligga där som ett slags kvitto på att firman är ok/hederlig eftersom de har dyra bilar till salu. T ex om du ska köpa en gammal Volvo för 120 tkr där så kanske de upplever det som betryggande att firman också säljer mycket dyrare bilar...

Här har du en 166 sidor lång tråd om "Mest felprissatta BMW till salu" som startades 2010.
https://www.autopower.se/forum/topic.as ... 201&sida=1

Det är väldigt fult att försöka lura någon och sälja för dyrt. Tycker det är bra att man påpekar ocker. Hoppas ingen råkar förköpa sig och köper en 4 år gammal S för 900K.

Precis på samma sätt som jag fnyser åt predatorer som säljer latte för 75kr så fnyser jag åt bilförsäljare som säljer gamla bilar för dyrt. Anledningen att jag stör mig mer på bilocker är pga de uppenbart större privatekonomiska implikationerna. Som nu många blivit varse om.

Hoppas bilarna fortsätter stå i hallarna. Och att nästa ägare får bilen till faktiskt marknadsmässigt värde.
Men du råkade bara specialisera dig på Teslor? Kul att du varnar oss här på forumet som nog är mest inlästa på vad man egentligen bör betala. Du kanske ska annonsera i Aftonbladet istället och varna folk lite bredare?
Sportkeps
Inlägg: 27
Blev medlem: 26 feb 2020 16:16

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Inlägg av Sportkeps »

teslaponken skrev: 18 jan 2024 10:13
Samma Pläds ute senaste året. Sparsamma prisjusteringar nedåt. Faktiskt marknadsvärde 800-900K men säljare ska ha 1.2-1.5.

Står osålt.

Och när de justerar ner sina prisförväntningar på sina 2022-2023 Plaids till 900-1000K sek i höst, ja då är bilen egentligen värd 700-800.

Stackare. Vill dom sälja eller vill dom inte sälja? :lol:
Jag tror att du missförstår.
För mig och många andra Plaid-ägare är en Mkr så lite pengar att man bryr sig inte om man tappar ett par hundringar hit eller dit. Det är vad det totala värdet varierar från en timme till en annan på det stora hela.

Du är pinsam och gör bort dig själv med ditt resonemang.
Mrtn
Inlägg: 75
Blev medlem: 04 nov 2022 12:46

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Inlägg av Mrtn »

Model Y
2021
5112 mil
470 000k
Första datum i trafik i Sverige 2021-12-21

https://www.kvd.se/auktioner/198750

Ändå bra för en två år gammal bil, och tre år gammal modell kan man väl säga.
Endel handlare på Blocket ligger ju otroligt över marknadspris. Tror att de fortfarande kan ligga 30-40k under nypris för en 2024 på en 2021 modell. Mailade en och där svarade de att " Ägaren av denna bil är inte angelägen att sälja den. Men jag diskuterar med honom när jag får konkreta bud. "
spacecowboy
Inlägg: 42
Blev medlem: 10 maj 2021 22:49

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Inlägg av spacecowboy »

Tankar om denna?

https://www.blocket.se/annons/stockholm ... 1000885977

399k kr

Model3 SR
2022 år
2000 mil

ej svensksåld
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10419
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Inlägg av Legato »

spacecowboy skrev: 24 jan 2024 00:02
Tankar om denna?

https://www.blocket.se/annons/stockholm ... 1000885977

399k kr

Model3 SR
2022 år
2000 mil

ej svensksåld
Att jag personligen enbart skulle köpa import om man fick en bra rabatt. Din försäkring blir dyrare och andrahandsvärdet sämre så då måste det kompenseras med en bra rabatt. Förutsatt att det inte finns en massa luft i det där priset så är det för högt imo.

Dock fortfarande få 22or i marknaden så tycker man Ryzen är en väldigt viktig uppgradering och samtidigt vill ha så liten initial utgift som möjligt så kanske den kan vara ett alternativ efter lite prut ;)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 740
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Inlägg av Dinsdale »

Legato skrev: 24 jan 2024 07:16
spacecowboy skrev: 24 jan 2024 00:02
Tankar om denna?

https://www.blocket.se/annons/stockholm ... 1000885977

399k kr

Model3 SR
2022 år
2000 mil

ej svensksåld
Att jag personligen enbart skulle köpa import om man fick en bra rabatt. Din försäkring blir dyrare och andrahandsvärdet sämre så då måste det kompenseras med en bra rabatt. Förutsatt att det inte finns en massa luft i det där priset så är det för högt imo.

Dock fortfarande få 22or i marknaden så tycker man Ryzen är en väldigt viktig uppgradering och samtidigt vill ha så liten initial utgift som möjligt så kanske den kan vara ett alternativ efter lite prut ;)
Ryzen drar mer ström än Intel Atom också, så påstådd räckvidd blir något kortare med Ryzen. Minns att Tesla sänkte räckvidden då Ryzen introducerades, men har glömt hur mycket det gjorde.
Spelar man inte spel i bilen har man väl ingen jättenytta av Ryzen-cpun.
Model 3 SR+ 18" 2021
Skriv svar