Y-ägare, se över erat halvljus!
Moderator: Redaktion
- pejvic
- Teslaägare
- Inlägg: 1981
- Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
- Ort: Sthlm
- Referralkod: ts.la/torbjrn74421
Re: Y-ägare, se över erat halvljus!
Nu var det länge sedan men förr när man besiktigade så ställde ju bilprovningen ned ljuset rätt när de satte den där grejen framför lyset.
med skruvmejsel.
hur svårt kan det vara att göra likadant nu, skillnaden blir att man själv sitter i bilen och skruvar ner det?
Det tar ju bara någon minut. Själva meningen med besiktningen är väl att se till att allt är schysst. bla att inte blända andra.
Eller ger de bara ombes rakt av för att djävlas / tjäna mer pengar nuförtiden?
Problemet hursomhelst är att bilen ibland ställer om det själv. har varit med om att det skett utan uppdateringar, så det känns som att man får ställa in det då och då. Inte direkt svårt allalfall. Ungefär lika enkelt som att sätta på rattvärmen.
med skruvmejsel.
hur svårt kan det vara att göra likadant nu, skillnaden blir att man själv sitter i bilen och skruvar ner det?
Det tar ju bara någon minut. Själva meningen med besiktningen är väl att se till att allt är schysst. bla att inte blända andra.
Eller ger de bara ombes rakt av för att djävlas / tjäna mer pengar nuförtiden?
Problemet hursomhelst är att bilen ibland ställer om det själv. har varit med om att det skett utan uppdateringar, så det känns som att man får ställa in det då och då. Inte direkt svårt allalfall. Ungefär lika enkelt som att sätta på rattvärmen.
Haft alla 3/Y
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3686
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Y-ägare, se över erat halvljus!
Att ställa in halvljuset för att få bilen godkänd vid kontrollbesiktning är inte raketvetenskap, precis som de flesta skriver.
Sen går det säkert att göra bättre med riktiga prylar.
Sen går det säkert att göra bättre med riktiga prylar.
Model Y LR AWD 2022
Re: Y-ägare, se över erat halvljus!
Finns ingen automatik, dock nollställer man lyktorna så fort man går in i kalibreringsläge. Ja visst , kanske funkar för att ta sig igenom besiktningen, men sjukt synd att köra med bara ok belysning då tesla har egentligen har sjukt bra belysningNiklas Z skrev: ↑03 okt 2023 10:51Jag lät automatiken justera mitt ljus innan bilen skulle in på besiktning. Bilen fick stå på ett någorlunda horisontellt underlag med en vägg en bit framför. Det kanske inte blev helt perfekt, men det var inga problem med ljusinställningen enligt besiktningsmannen. Det var kanske inte hundraprocentigt perfekt, men tillräckligt bra. Mycket enkelt att göra.
Re: Y-ägare, se över erat halvljus!
Man borde kanske utfärda en obligatorisk återkallese. De föbannade bländande MY håller på att segla upp som en av de allvarligaste farorna i trafiken.Blipblop skrev: ↑29 sep 2023 12:29Hej bullen. Bara på dagens jobbpendling mötte jag tre vita Y och tillsammans med grannens nya svarta Y ser jag ett mönster: halvljuset bländar mer än på en överlastad skåpbil som går retur från en ölresa!
Detta brukar gå att fixa själv i inställningarna i bilen och kommer göra att ni ser vägen tydligare med mer nedåtriktat ljus. trevlig helg!
Re: Y-ägare, se över erat halvljus!
Sjukt bländande - det är inte samma sak som bra. Det är trafikfarligt och ett mysterium att Tesla inte löser det. Hur många skall dö innan detta åtgärdas?kaffekoko skrev: ↑09 okt 2023 16:29Finns ingen automatik, dock nollställer man lyktorna så fort man går in i kalibreringsläge. Ja visst , kanske funkar för att ta sig igenom besiktningen, men sjukt synd att köra med bara ok belysning då tesla har egentligen har sjukt bra belysningNiklas Z skrev: ↑03 okt 2023 10:51Jag lät automatiken justera mitt ljus innan bilen skulle in på besiktning. Bilen fick stå på ett någorlunda horisontellt underlag med en vägg en bit framför. Det kanske inte blev helt perfekt, men det var inga problem med ljusinställningen enligt besiktningsmannen. Det var kanske inte hundraprocentigt perfekt, men tillräckligt bra. Mycket enkelt att göra.
Re: Y-ägare, se över erat halvljus!
Idag körde jag om ett skräckexempel... en y med regnr wat (minns av den anledningen:) ) som körde semihelljus norrut på e4 så bump!
Re: Y-ägare, se över erat halvljus!
Naturligtvis lägger du en felanmälan i Teslaappen.DanneLKPG skrev: ↑29 sep 2023 15:17Sånt har jag fått fixat gratis hos ÅF med mina bilar när man sagt till. BMW i3S är en sån som bländar från fabrik som måste ställas ner. Med Tesla ska man alltså gå till bilprovningen med en sprillans ny bil och betala för det?Andre_stockholm skrev: ↑29 sep 2023 14:19Håller med! Köpte en beg. Model 3 där halvljuset var helt åt helvete. 229kr (tror jag det var) hos bilprovningen för att ställa in halvljuset var det helt klart värt. Bättre det än att gissa sig till det själv.
Så boka tid om folk blinkar med helljusen åt dig hela tiden!
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Re: Y-ägare, se över erat halvljus!
En kompis hade till och med sett en tråd på Flashbacks aktuella ämnen om detta så dags att påminna
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Y-ägare, se över erat halvljus!
Never ending story!
Körde 1,5 mil i går och mötte tre Model Y som hade bländande halvljus.
95% av alla bilar man möter med bländande halvljus är Model 3/Y. Resten är gamla halvkrockade skrotbilar.
Model Y P
Model S P
Model S P
- airdrive
- Teslaägare
- Inlägg: 182
- Blev medlem: 27 apr 2023 19:30
- Referralkod: ts.la/martin185079
Re: Y-ägare, se över erat halvljus!
Låt oss hoppas att nästa mjukvaruupodatering med adaptivt helljus löser detta. Då borde vi vara hemma. Enda dilemmat blir om nån kör på halvljus
M3 LR 2023
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Y-ägare, se över erat halvljus!
Med tanke på att automatiken gärna drar på helljuset även inne i stan, så borde vi slippa folk som åker omkring med halvljus.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Y-ägare, se över erat halvljus!
Auto high beam är påslaget by default från leverans tror det är där skon klämmerBlipblop skrev: ↑29 sep 2023 12:29Hej bullen. Bara på dagens jobbpendling mötte jag tre vita Y och tillsammans med grannens nya svarta Y ser jag ett mönster: halvljuset bländar mer än på en överlastad skåpbil som går retur från en ölresa!
Detta brukar gå att fixa själv i inställningarna i bilen och kommer göra att ni ser vägen tydligare med mer nedåtriktat ljus. trevlig helg!
Re: Y-ägare, se över erat halvljus!
Fast, den ska blända av när den möter andra fordon. Så det bör inte vara det som göra att flera teslor åker runt och bländar andra.tslaqqq skrev: ↑05 feb 2024 09:10Auto high beam är påslaget by default från leverans tror det är där skon klämmerBlipblop skrev: ↑29 sep 2023 12:29Hej bullen. Bara på dagens jobbpendling mötte jag tre vita Y och tillsammans med grannens nya svarta Y ser jag ett mönster: halvljuset bländar mer än på en överlastad skåpbil som går retur från en ölresa!
Detta brukar gå att fixa själv i inställningarna i bilen och kommer göra att ni ser vägen tydligare med mer nedåtriktat ljus. trevlig helg!
Model Y LR.
Model S70D
- nallebrean
- Teslaägare
- Inlägg: 41
- Blev medlem: 09 dec 2021 13:35
Re: Y-ägare, se över erat halvljus!
Well jag hade i vintras när det var kallt problemet att helljuset inte slog ifrån fast jag slog av det... Jag fick mötande disko innan jag lyckades stanna. Jag upplevde att avfrostning och omstart hjälpte. Oklart vilket.
Re: Y-ägare, se över erat halvljus!
Det är inget nytt med just Y.
Tesla bokstavligen slänger ihop bilarna, och då blir hjulinställning och ljusinställning som det blir.
Krävs nog hårt medialt tryck om det ska bli någon ändring. Sannolikt skiter Tesla centralt i det men det kanske går få Tesla Sverige att bli bättre.
Med det sagt, Teslastrejken började för väldigt länge sedan på fabriken, där de som ställer in ljus och hjulinställningar strejkar…(de gör då inget vettigt i vart fall…).
Tesla bokstavligen slänger ihop bilarna, och då blir hjulinställning och ljusinställning som det blir.
Krävs nog hårt medialt tryck om det ska bli någon ändring. Sannolikt skiter Tesla centralt i det men det kanske går få Tesla Sverige att bli bättre.
Med det sagt, Teslastrejken började för väldigt länge sedan på fabriken, där de som ställer in ljus och hjulinställningar strejkar…(de gör då inget vettigt i vart fall…).
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Y-ägare, se över erat halvljus!
Är det nån som har ett rakt svar på om auto-kalibreringen (matrix) ställer in halvljuset korrekt eller om man faktiskt behöver göra en manuell justering efter kalibreringen? Alltså komplett justering enl. https://service.tesla.com/docs/ModelY/S ... 67C0A.html (Model Y) alt. https://service.tesla.com/docs/Model3/S ... 67C0A.html (Model 3).
Jag gjorde själv en justering enl. väggmetoden ovan och upplever att halvljuset står betydligt lägre än när jag fick min Model 3 (alltså inte Y..) levererad. OM det skulle vara så att auto-kalibreringen bara är ett första steg och det krävs manuell kalibrering så skulle ju det förklara varför många åker runt med bländande halvljus.
Jag gjorde själv en justering enl. väggmetoden ovan och upplever att halvljuset står betydligt lägre än när jag fick min Model 3 (alltså inte Y..) levererad. OM det skulle vara så att auto-kalibreringen bara är ett första steg och det krävs manuell kalibrering så skulle ju det förklara varför många åker runt med bländande halvljus.
Re: Y-ägare, se över erat halvljus!
Håller med om att man ser 3 och Y med knasiga ljusinställningar. Däremot förstår jag inte riktigt hur man kan köra runt så? Man ser ju ganska fort om det står helt galet. Har sett bilar där det lyser nästan rakt ner i backen och bilar det lyser rätt upp.
Kan du inte se "kanten" mellan mörkt/ljust på vägen framför dig eller i lagom höjd på bilen framför så pekar det troligen rätt upp.
Det är ju inte svårare än att knappa in menyn på skärmen och ändra lite. Man behöver ju inte ens gå ur bilen.
Kan du inte se "kanten" mellan mörkt/ljust på vägen framför dig eller i lagom höjd på bilen framför så pekar det troligen rätt upp.
Det är ju inte svårare än att knappa in menyn på skärmen och ändra lite. Man behöver ju inte ens gå ur bilen.
Re: Y-ägare, se över erat halvljus!
Upptäckte med fasa att halvljuset är ibland släckt i auto-läge på dagtid dimljuset är på.
Jag slår på det manuellt men måste hålla koll på det.
Det måste vara ett nytt fel…
Jag slår på det manuellt men måste hålla koll på det.
Det måste vara ett nytt fel…
Re: Y-ägare, se över erat halvljus!
Kanske jag skall åka till Bilia med min Mini Cooper SE, då jag märkt att jag ibland får några helljusblinkningar på mig. Har även sett att andra Mini kan ha lite högre än normalt och lite mer bländande ljus.
Det jag undrar är varför man måste åka in till verkstad. Är ju ett jäkla bök och tidskrävande. Även om det är "gratis" så kommer det ju ta mig (troligen) minst 1,5-2 timmar. Det är bara där en 1000-lapp jag tappar (efter skatt) på detta tidsslöseri att åka till verkstad. Det är ju inte några pengar jag kommer kunna claima från varken BMW eller Bilia.
Min fråga är dock, om alla bilar har dessa felställningar av ljusen, varför justerar man inte detta rätt redan på fabriken?
Tycker det är något som är galet fel här (oavsett vilka bilmärken vi talar om)!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Y-ägare, se över erat halvljus!
Det går säkert att justera lite provisoriskt på Mini liksom det går på Tesla. Men om det ska bli bra måste man ha mätutrustning både för Tesla och Mini.martinot skrev: ↑06 feb 2024 11:37Kanske jag skall åka till Bilia med min Mini Cooper SE, då jag märkt att jag ibland får några helljusblinkningar på mig. Har även sett att andra Mini kan ha lite högre än normalt och lite mer bländande ljus.
Det jag undrar är varför man måste åka in till verkstad. Är ju ett jäkla bök och tidskrävande. Även om det är "gratis" så kommer det ju ta mig (troligen) minst 1,5-2 timmar. Det är bara där en 1000-lapp jag tappar (efter skatt) på detta tidsslöseri att åka till verkstad. Det är ju inte några pengar jag kommer kunna claima från varken BMW eller Bilia.
Min fråga är dock, om alla bilar har dessa felställningar av ljusen, varför justerar man inte detta rätt redan på fabriken?
Tycker det är något som är galet fel här (oavsett vilka bilmärken vi talar om)!
Jag kan inte heller förstå varför inte det här görs i en leveranskontroll innan bilarna lämnas ut. Speciellt för Tesla där det ofta är långt till verkstaden. När vi hämtade ut vår Model Y hade den kraftigt felställda halvljus och Tesla tyckte att vi kunde köra till närmaste Teslaverkstad ca 20 mil från Växjö där vi bodde för att få det åtgärdat. Mobil service kunde först inte göra det eftersom de inte hade tillgång till mätutrustning. Efter en massa tjat och hot om rättsliga åtgärder för att få ersättning för kostnaderna det skulle innebära att köra till SC hyrde dock Tesla mobila service en verkstadslokal med mätutrustning och gjorde ljusinställningen.
Helt sjukt att Tesla inte kollar detta före leverans när det är ett så vanligt problem på deras bilar.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7674
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Y-ägare, se över erat halvljus!
Halvljuset (och baklysena) är alltid släckt dagtid på auto.
Dimljuset skall inte (heller) vara på.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Y-ägare, se över erat halvljus!
För mig så har jag lite längre till Bilia än Tesla, men oavsett sett så är det ett djävla slöseri med jobb och tid! Kostnaden på 250 pix, som det hojtas om i tråden, blir ju löjlig när man tappar minst en tusenlapp på tiden!Maw skrev: ↑06 feb 2024 11:50Det går säkert att justera lite provisoriskt på Mini liksom det går på Tesla. Men om det ska bli bra måste man ha mätutrustning både för Tesla och Mini.martinot skrev: ↑06 feb 2024 11:37Kanske jag skall åka till Bilia med min Mini Cooper SE, då jag märkt att jag ibland får några helljusblinkningar på mig. Har även sett att andra Mini kan ha lite högre än normalt och lite mer bländande ljus.
Det jag undrar är varför man måste åka in till verkstad. Är ju ett jäkla bök och tidskrävande. Även om det är "gratis" så kommer det ju ta mig (troligen) minst 1,5-2 timmar. Det är bara där en 1000-lapp jag tappar (efter skatt) på detta tidsslöseri att åka till verkstad. Det är ju inte några pengar jag kommer kunna claima från varken BMW eller Bilia.
Min fråga är dock, om alla bilar har dessa felställningar av ljusen, varför justerar man inte detta rätt redan på fabriken?
Tycker det är något som är galet fel här (oavsett vilka bilmärken vi talar om)!
Jag kan inte heller förstå varför inte det här görs i en leveranskontroll innan bilarna lämnas ut. Speciellt för Tesla där det ofta är långt till verkstaden.
Sedan om det alltid ställs in fel på fabrik, vilket det hävdas i tråden att BMW alltid gör, varför ändrar man då inte på detta redan på fabriken?
Sedan kan jag hålla med om att oavsett bilmärke och försäljare (Tesla, Bilia, etc) så borde detta justeras innan leverans. Varför skall jag efter min utlämnade Mini behöva öka tillbaka till ÅF för detta?
Galet!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Y-ägare, se över erat halvljus!
I mitt fall så hade jag däckhotell på BMW och bad att få det åtgärdat samtidigt som hjulskifte. Hade inte pallat åka in endast för att göra den justeringen. Ta det i samband med garanti/hjulskifte/service istället. Och jag håller med om att det borde göras innan den levereras till kund.martinot skrev: ↑06 feb 2024 11:37Kanske jag skall åka till Bilia med min Mini Cooper SE, då jag märkt att jag ibland får några helljusblinkningar på mig. Har även sett att andra Mini kan ha lite högre än normalt och lite mer bländande ljus.
Det jag undrar är varför man måste åka in till verkstad. Är ju ett jäkla bök och tidskrävande. Även om det är "gratis" så kommer det ju ta mig (troligen) minst 1,5-2 timmar. Det är bara där en 1000-lapp jag tappar (efter skatt) på detta tidsslöseri att åka till verkstad. Det är ju inte några pengar jag kommer kunna claima från varken BMW eller Bilia.
Min fråga är dock, om alla bilar har dessa felställningar av ljusen, varför justerar man inte detta rätt redan på fabriken?
Tycker det är något som är galet fel här (oavsett vilka bilmärken vi talar om)!
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19599
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Y-ägare, se över erat halvljus!
Misstänker att det är DRL som är tänt och inte dimljusen.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7674
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Y-ägare, se över erat halvljus!
Vilket är precis som det skall vara...
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.