För mig var LFP batteriet utan kobolt den största anledningen till att välja Rwd.
Att undvika kobolt var prio 1, sedan att slippa värsta nojan med att familjen laddar bilen till 100% ett annat tungt skäl..
Har inte saknat extra milen eller lite längre laddtider på våra rundresor i Europa och i Norden, har kört 5500 mil på 13 månader.
Att LFP-batterierna går att ladda till 100% utan att det sliter är en myt. Man kan ladda ett vanligt batteri till 100% vid behov utan att oroa sig också. Man ska inte låta bilen stå parkerad med hög laddnivå längre tider bara (gäller oavsett batterityp).
Efter snart tre år med LFP varav de sista två med max 65% till vardags syns det vid jämförelser med andra att mitt batteri degraderats mindre än jämförbara bilar. År ett då jag stod parkerad med 85-95% hela tiden hade jag ungefär samma degradering som alla andra, år två och tre med max 65% har jag hälften så stor degradering. Teorin att degraderingen blir hälften så stor om man håller sig under 70% verkar stämma på min bil iaf.
"Så för att undvika otrevliga överraskningar där bilens dator räknar fel på räckvidd bör du följa Teslas råd och ladda till 100% en gång i veckan.
Men tål batterierna det?
Ja, faktiskt. Forskning visar att LFP batterier tål att vara fulladdade. Ovan graf visar att vid 25 grader Celsius tar det 80 år(!) innan en konstant 90% laddad LFP batteri tappat 20% av sin kapacitet. Vid 10% laddning tar det 45 år. Men kanske det mest överraskande är att vid 50% tar det bara 23 år. LFP batterier åldras snabbast vid 50% laddning.
Störst degradering råkade de batterier ut för som kördes mellan 40-60% i laddnivå. Precis tvärt emot vad man är van vid från andra elbilsbatterier. Än mer förvånande var forskarnas upptäckt att en del av den förlorade kapaciteten faktiskt kan återfås om man sedan laddar cellerna till 100% och låter dem stå fulladdade en längre tid!
Du kan alltså lugnt följa Teslas råd och ladda batterierna 100% fulla. LFP batterier tål sådana laddnivåer mycket bättre än andra elbilsbatterier. Det värsta du kan göra ditt LFP batteri är faktiskt att hålla laddningen kring 50%."
Den slutsatsen skulle jag ta med en nypa salt, se nedan diskussion.
För referens, vår RWD börjar närma sig 1 år (om ca 1 månad). Har laddgränsen typiskt i intervallet 60-70% och laddar fullt 0.5-1 gånger/vecka beroende när det kan tajmas med längre resa. Beräknar degraderingen till 1.2%.
För mig var LFP batteriet utan kobolt den största anledningen till att välja Rwd.
Att undvika kobolt var prio 1, sedan att slippa värsta nojan med att familjen laddar bilen till 100% ett annat tungt skäl..
Har inte saknat extra milen eller lite längre laddtider på våra rundresor i Europa och i Norden, har kört 5500 mil på 13 månader.
Att LFP-batterierna går att ladda till 100% utan att det sliter är en myt. Man kan ladda ett vanligt batteri till 100% vid behov utan att oroa sig också. Man ska inte låta bilen stå parkerad med hög laddnivå längre tider bara (gäller oavsett batterityp).
Efter snart tre år med LFP varav de sista två med max 65% till vardags syns det vid jämförelser med andra att mitt batteri degraderats mindre än jämförbara bilar. År ett då jag stod parkerad med 85-95% hela tiden hade jag ungefär samma degradering som alla andra, år två och tre med max 65% har jag hälften så stor degradering. Teorin att degraderingen blir hälften så stor om man håller sig under 70% verkar stämma på min bil iaf.
"Så för att undvika otrevliga överraskningar där bilens dator räknar fel på räckvidd bör du följa Teslas råd och ladda till 100% en gång i veckan.
Men tål batterierna det?
Ja, faktiskt. Forskning visar att LFP batterier tål att vara fulladdade. Ovan graf visar att vid 25 grader Celsius tar det 80 år(!) innan en konstant 90% laddad LFP batteri tappat 20% av sin kapacitet. Vid 10% laddning tar det 45 år. Men kanske det mest överraskande är att vid 50% tar det bara 23 år. LFP batterier åldras snabbast vid 50% laddning.
Störst degradering råkade de batterier ut för som kördes mellan 40-60% i laddnivå. Precis tvärt emot vad man är van vid från andra elbilsbatterier. Än mer förvånande var forskarnas upptäckt att en del av den förlorade kapaciteten faktiskt kan återfås om man sedan laddar cellerna till 100% och låter dem stå fulladdade en längre tid!
Du kan alltså lugnt följa Teslas råd och ladda batterierna 100% fulla. LFP batterier tål sådana laddnivåer mycket bättre än andra elbilsbatterier. Det värsta du kan göra ditt LFP batteri är faktiskt att hålla laddningen kring 50%."
Den slutsatsen skulle jag ta med en nypa salt, se nedan diskussion.
För referens, vår RWD börjar närma sig 1 år (om ca 1 månad). Har laddgränsen typiskt i intervallet 60-70% och laddar fullt 0.5-1 gånger/vecka beroende när det kan tajmas med längre resa. Beräknar degraderingen till 1.2%.
För mig var LFP batteriet utan kobolt den största anledningen till att välja Rwd.
Att undvika kobolt var prio 1, sedan att slippa värsta nojan med att familjen laddar bilen till 100% ett annat tungt skäl..
Har inte saknat extra milen eller lite längre laddtider på våra rundresor i Europa och i Norden, har kört 5500 mil på 13 månader.
Att LFP-batterierna går att ladda till 100% utan att det sliter är en myt. Man kan ladda ett vanligt batteri till 100% vid behov utan att oroa sig också. Man ska inte låta bilen stå parkerad med hög laddnivå längre tider bara (gäller oavsett batterityp).
Efter snart tre år med LFP varav de sista två med max 65% till vardags syns det vid jämförelser med andra att mitt batteri degraderats mindre än jämförbara bilar. År ett då jag stod parkerad med 85-95% hela tiden hade jag ungefär samma degradering som alla andra, år två och tre med max 65% har jag hälften så stor degradering. Teorin att degraderingen blir hälften så stor om man håller sig under 70% verkar stämma på min bil iaf.
"Så för att undvika otrevliga överraskningar där bilens dator räknar fel på räckvidd bör du följa Teslas råd och ladda till 100% en gång i veckan.
Men tål batterierna det?
Ja, faktiskt. Forskning visar att LFP batterier tål att vara fulladdade. Ovan graf visar att vid 25 grader Celsius tar det 80 år(!) innan en konstant 90% laddad LFP batteri tappat 20% av sin kapacitet. Vid 10% laddning tar det 45 år. Men kanske det mest överraskande är att vid 50% tar det bara 23 år. LFP batterier åldras snabbast vid 50% laddning.
Störst degradering råkade de batterier ut för som kördes mellan 40-60% i laddnivå. Precis tvärt emot vad man är van vid från andra elbilsbatterier. Än mer förvånande var forskarnas upptäckt att en del av den förlorade kapaciteten faktiskt kan återfås om man sedan laddar cellerna till 100% och låter dem stå fulladdade en längre tid!
Du kan alltså lugnt följa Teslas råd och ladda batterierna 100% fulla. LFP batterier tål sådana laddnivåer mycket bättre än andra elbilsbatterier. Det värsta du kan göra ditt LFP batteri är faktiskt att hålla laddningen kring 50%."
Den slutsatsen skulle jag ta med en nypa salt, se nedan diskussion.
För referens, vår RWD börjar närma sig 1 år (om ca 1 månad). Har laddgränsen typiskt i intervallet 60-70% och laddar fullt 0.5-1 gånger/vecka beroende när det kan tajmas med längre resa. Beräknar degraderingen till 1.2%.
Hur räknar du det?
Räknar lite grovt på hur räckvidden ser ut genom att använda %/km-mätaren.
När bilen var ny: 418km vid 100%
Senaste laddningen: 413km vid 100%
Därmed 413/418 = 98.803... % alltså ~1.2% degradering.
Att LFP-batterierna går att ladda till 100% utan att det sliter är en myt. Man kan ladda ett vanligt batteri till 100% vid behov utan att oroa sig också. Man ska inte låta bilen stå parkerad med hög laddnivå längre tider bara (gäller oavsett batterityp).
Efter snart tre år med LFP varav de sista två med max 65% till vardags syns det vid jämförelser med andra att mitt batteri degraderats mindre än jämförbara bilar. År ett då jag stod parkerad med 85-95% hela tiden hade jag ungefär samma degradering som alla andra, år två och tre med max 65% har jag hälften så stor degradering. Teorin att degraderingen blir hälften så stor om man håller sig under 70% verkar stämma på min bil iaf.
"Så för att undvika otrevliga överraskningar där bilens dator räknar fel på räckvidd bör du följa Teslas råd och ladda till 100% en gång i veckan.
Men tål batterierna det?
Ja, faktiskt. Forskning visar att LFP batterier tål att vara fulladdade. Ovan graf visar att vid 25 grader Celsius tar det 80 år(!) innan en konstant 90% laddad LFP batteri tappat 20% av sin kapacitet. Vid 10% laddning tar det 45 år. Men kanske det mest överraskande är att vid 50% tar det bara 23 år. LFP batterier åldras snabbast vid 50% laddning.
Störst degradering råkade de batterier ut för som kördes mellan 40-60% i laddnivå. Precis tvärt emot vad man är van vid från andra elbilsbatterier. Än mer förvånande var forskarnas upptäckt att en del av den förlorade kapaciteten faktiskt kan återfås om man sedan laddar cellerna till 100% och låter dem stå fulladdade en längre tid!
Du kan alltså lugnt följa Teslas råd och ladda batterierna 100% fulla. LFP batterier tål sådana laddnivåer mycket bättre än andra elbilsbatterier. Det värsta du kan göra ditt LFP batteri är faktiskt att hålla laddningen kring 50%."
Den slutsatsen skulle jag ta med en nypa salt, se nedan diskussion.
För referens, vår RWD börjar närma sig 1 år (om ca 1 månad). Har laddgränsen typiskt i intervallet 60-70% och laddar fullt 0.5-1 gånger/vecka beroende när det kan tajmas med längre resa. Beräknar degraderingen till 1.2%.
Hur räknar du det?
Räknar lite grovt på hur räckvidden ser ut genom att använda %/km-mätaren.
När bilen var ny: 418km vid 100%
Senaste laddningen: 413km vid 100%
Därmed 413/418 = 98.803... % alltså ~1.2% degradering.
Jag menar inget illa, men räckvidden baseras på flera olika faktorer, inte bara ditt batteri. Ibland förändras räckvidden med en 'software update' då man använder sig av en ny kalkyl för estimering.
Vi skulle behöva riktig data, dvs läsa ut faktiskt mängd energi som kan lagras i batteriet då du hämtade ut bilen, jämfört mot vad du får in i batteriet idag.
"Så för att undvika otrevliga överraskningar där bilens dator räknar fel på räckvidd bör du följa Teslas råd och ladda till 100% en gång i veckan.
Men tål batterierna det?
Ja, faktiskt. Forskning visar att LFP batterier tål att vara fulladdade. Ovan graf visar att vid 25 grader Celsius tar det 80 år(!) innan en konstant 90% laddad LFP batteri tappat 20% av sin kapacitet. Vid 10% laddning tar det 45 år. Men kanske det mest överraskande är att vid 50% tar det bara 23 år. LFP batterier åldras snabbast vid 50% laddning.
Störst degradering råkade de batterier ut för som kördes mellan 40-60% i laddnivå. Precis tvärt emot vad man är van vid från andra elbilsbatterier. Än mer förvånande var forskarnas upptäckt att en del av den förlorade kapaciteten faktiskt kan återfås om man sedan laddar cellerna till 100% och låter dem stå fulladdade en längre tid!
Du kan alltså lugnt följa Teslas råd och ladda batterierna 100% fulla. LFP batterier tål sådana laddnivåer mycket bättre än andra elbilsbatterier. Det värsta du kan göra ditt LFP batteri är faktiskt att hålla laddningen kring 50%."
Den slutsatsen skulle jag ta med en nypa salt, se nedan diskussion.
För referens, vår RWD börjar närma sig 1 år (om ca 1 månad). Har laddgränsen typiskt i intervallet 60-70% och laddar fullt 0.5-1 gånger/vecka beroende när det kan tajmas med längre resa. Beräknar degraderingen till 1.2%.
Hur räknar du det?
Räknar lite grovt på hur räckvidden ser ut genom att använda %/km-mätaren.
När bilen var ny: 418km vid 100%
Senaste laddningen: 413km vid 100%
Därmed 413/418 = 98.803... % alltså ~1.2% degradering.
Jag menar inget illa, men räckvidden baseras på flera olika faktorer, inte bara ditt batteri. Ibland förändras räckvidden med en 'software update' då man använder sig av en ny kalkyl för estimering.
Vi skulle behöva riktig data, dvs läsa ut faktiskt mängd energi som kan lagras i batteriet då du hämtade ut bilen, jämfört mot vad du får in i batteriet idag.
Björn Nyland går genom lite info om battery..
Just i Tesla är antalet km som syns om man klickar på batterisymbolen längst upp i displayen ett mått på hur många kwh som finns i batteriet. Finns konverteringsfaktorer. Finns beskrivet mycket väl av medlemmen AAKEE här i andra trådar. Tyvärr kan man inte använda sig av denna metod på andra märken.
Att LFP-batterierna går att ladda till 100% utan att det sliter är en myt. Man kan ladda ett vanligt batteri till 100% vid behov utan att oroa sig också. Man ska inte låta bilen stå parkerad med hög laddnivå längre tider bara (gäller oavsett batterityp).
Efter snart tre år med LFP varav de sista två med max 65% till vardags syns det vid jämförelser med andra att mitt batteri degraderats mindre än jämförbara bilar. År ett då jag stod parkerad med 85-95% hela tiden hade jag ungefär samma degradering som alla andra, år två och tre med max 65% har jag hälften så stor degradering. Teorin att degraderingen blir hälften så stor om man håller sig under 70% verkar stämma på min bil iaf.
"Så för att undvika otrevliga överraskningar där bilens dator räknar fel på räckvidd bör du följa Teslas råd och ladda till 100% en gång i veckan.
Men tål batterierna det?
Ja, faktiskt. Forskning visar att LFP batterier tål att vara fulladdade. Ovan graf visar att vid 25 grader Celsius tar det 80 år(!) innan en konstant 90% laddad LFP batteri tappat 20% av sin kapacitet. Vid 10% laddning tar det 45 år. Men kanske det mest överraskande är att vid 50% tar det bara 23 år. LFP batterier åldras snabbast vid 50% laddning.
Störst degradering råkade de batterier ut för som kördes mellan 40-60% i laddnivå. Precis tvärt emot vad man är van vid från andra elbilsbatterier. Än mer förvånande var forskarnas upptäckt att en del av den förlorade kapaciteten faktiskt kan återfås om man sedan laddar cellerna till 100% och låter dem stå fulladdade en längre tid!
Du kan alltså lugnt följa Teslas råd och ladda batterierna 100% fulla. LFP batterier tål sådana laddnivåer mycket bättre än andra elbilsbatterier. Det värsta du kan göra ditt LFP batteri är faktiskt att hålla laddningen kring 50%."
Den slutsatsen skulle jag ta med en nypa salt, se nedan diskussion.
För referens, vår RWD börjar närma sig 1 år (om ca 1 månad). Har laddgränsen typiskt i intervallet 60-70% och laddar fullt 0.5-1 gånger/vecka beroende när det kan tajmas med längre resa. Beräknar degraderingen till 1.2%.
Hur räknar du det?
Räknar lite grovt på hur räckvidden ser ut genom att använda %/km-mätaren.
När bilen var ny: 418km vid 100%
Senaste laddningen: 413km vid 100%
Därmed 413/418 = 98.803... % alltså ~1.2% degradering.
Det kan man inte räkna så. De km som visas där varierar.
Det låter som du har en RWD. Där finns en buffer med ca 10% efter 0%. Den kan vara högre om man inte laddar till 100% då och då.
Man kan göra en hårdare reset genom att köra till under 10%, låta bilen vila i minst 2h (appen ska vara avstängd, sedan ladda. Låt det vara på laddning tills den är full laddad och kalibrering färdig.
Då brukar man få tillbaka några av de km som man tappade.
"Så för att undvika otrevliga överraskningar där bilens dator räknar fel på räckvidd bör du följa Teslas råd och ladda till 100% en gång i veckan.
Men tål batterierna det?
Ja, faktiskt. Forskning visar att LFP batterier tål att vara fulladdade. Ovan graf visar att vid 25 grader Celsius tar det 80 år(!) innan en konstant 90% laddad LFP batteri tappat 20% av sin kapacitet. Vid 10% laddning tar det 45 år. Men kanske det mest överraskande är att vid 50% tar det bara 23 år. LFP batterier åldras snabbast vid 50% laddning.
Störst degradering råkade de batterier ut för som kördes mellan 40-60% i laddnivå. Precis tvärt emot vad man är van vid från andra elbilsbatterier. Än mer förvånande var forskarnas upptäckt att en del av den förlorade kapaciteten faktiskt kan återfås om man sedan laddar cellerna till 100% och låter dem stå fulladdade en längre tid!
Du kan alltså lugnt följa Teslas råd och ladda batterierna 100% fulla. LFP batterier tål sådana laddnivåer mycket bättre än andra elbilsbatterier. Det värsta du kan göra ditt LFP batteri är faktiskt att hålla laddningen kring 50%."
Den slutsatsen skulle jag ta med en nypa salt, se nedan diskussion.
För referens, vår RWD börjar närma sig 1 år (om ca 1 månad). Har laddgränsen typiskt i intervallet 60-70% och laddar fullt 0.5-1 gånger/vecka beroende när det kan tajmas med längre resa. Beräknar degraderingen till 1.2%.
Hur räknar du det?
Räknar lite grovt på hur räckvidden ser ut genom att använda %/km-mätaren.
När bilen var ny: 418km vid 100%
Senaste laddningen: 413km vid 100%
Därmed 413/418 = 98.803... % alltså ~1.2% degradering.
Det kan man inte räkna så. De km som visas där varierar.
Det låter som du har en RWD. Där finns en buffer med ca 10% efter 0%. Den kan vara högre om man inte laddar till 100% då och då.
Man kan göra en hårdare reset genom att köra till under 10%, låta bilen vila i minst 2h (appen ska vara avstängd, sedan ladda. Låt det vara på laddning tills den är full laddad och kalibrering färdig.
Då brukar man få tillbaka några av de km som man tappade.
Om man laddar enligt Teslas rekommendationer varierar det inte så mycket på min bil iaf. Att använda km-mätaren för enkelhetens skull upplever jag ligger ganska nära sanningen jämfört med att räkna mha energigrafen.
Min erfarenhet är att om jag laddar till 100% varannan vecka så sjunker inte km-mätaren. Jag behöver inte ladda varje vecka som Tesla rekommenderar. Laddar jag till 100% mer sällan än två veckor börjar antalet km däremot minska. När den börjat minska, om jag då laddar till 100% stannar den kvar på det värdet den hade i två veckor. Sen börjar den sjunka igen.
För att återställa räcker det för mig att jag laddar till 100% flera gånger i rad med mindre än två veckor mellan gångerna. Andra 100%-laddningen börjar räknaren ticka uppåt, sen är det bara att fortsätta tills värdet inte längre ökar.
Det kan förstås även vara inbillning, men min upplevelse är att km-mätaren i min bil beter sig på det sättet.
För referens, vår RWD börjar närma sig 1 år (om ca 1 månad). Har laddgränsen typiskt i intervallet 60-70% och laddar fullt 0.5-1 gånger/vecka beroende när det kan tajmas med längre resa. Beräknar degraderingen till 1.2%.
Hur räknar du det?
Räknar lite grovt på hur räckvidden ser ut genom att använda %/km-mätaren.
När bilen var ny: 418km vid 100%
Senaste laddningen: 413km vid 100%
Därmed 413/418 = 98.803... % alltså ~1.2% degradering.
Jag menar inget illa, men räckvidden baseras på flera olika faktorer, inte bara ditt batteri. Ibland förändras räckvidden med en 'software update' då man använder sig av en ny kalkyl för estimering.
Vi skulle behöva riktig data, dvs läsa ut faktiskt mängd energi som kan lagras i batteriet då du hämtade ut bilen, jämfört mot vad du får in i batteriet idag.
Björn Nyland går genom lite info om battery..
Just i Tesla är antalet km som syns om man klickar på batterisymbolen längst upp i displayen ett mått på hur många kwh som finns i batteriet. Finns konverteringsfaktorer. Finns beskrivet mycket väl av medlemmen AAKEE här i andra trådar. Tyvärr kan man inte använda sig av denna metod på andra märken.
Precis, det finns konverteringsfaktorer, men de verkar ändras med tiden.
Kollar här..
Intressant klipp, med en väldigt tydlig relation mellan mjukvara och kalkylerad räckvidd.
Jag tror det är lite tidigt att dra slutsatser om de olika batterierna och degradation, mer 'real world data' behövs. Vi kan dock vara säkra på att bättre batterier kommer med tiden, så en naturlig utveckling mot det bättre är att vänta.
För referens, vår RWD börjar närma sig 1 år (om ca 1 månad). Har laddgränsen typiskt i intervallet 60-70% och laddar fullt 0.5-1 gånger/vecka beroende när det kan tajmas med längre resa. Beräknar degraderingen till 1.2%.
Hur räknar du det?
Räknar lite grovt på hur räckvidden ser ut genom att använda %/km-mätaren.
När bilen var ny: 418km vid 100%
Senaste laddningen: 413km vid 100%
Därmed 413/418 = 98.803... % alltså ~1.2% degradering.
Det kan man inte räkna så. De km som visas där varierar.
Det låter som du har en RWD. Där finns en buffer med ca 10% efter 0%. Den kan vara högre om man inte laddar till 100% då och då.
Man kan göra en hårdare reset genom att köra till under 10%, låta bilen vila i minst 2h (appen ska vara avstängd, sedan ladda. Låt det vara på laddning tills den är full laddad och kalibrering färdig.
Då brukar man få tillbaka några av de km som man tappade.
Om man laddar enligt Teslas rekommendationer varierar det inte så mycket på min bil iaf. Att använda km-mätaren för enkelhetens skull upplever jag ligger ganska nära sanningen jämfört med att räkna mha energigrafen.
Min erfarenhet är att om jag laddar till 100% varannan vecka så sjunker inte km-mätaren. Jag behöver inte ladda varje vecka som Tesla rekommenderar. Laddar jag till 100% mer sällan än två veckor börjar antalet km däremot minska. När den börjat minska, om jag då laddar till 100% stannar den kvar på det värdet den hade i två veckor. Sen börjar den sjunka igen.
För att återställa räcker det för mig att jag laddar till 100% flera gånger i rad med mindre än två veckor mellan gångerna. Andra 100%-laddningen börjar räknaren ticka uppåt, sen är det bara att fortsätta tills värdet inte längre ökar.
Det kan förstås även vara inbillning, men min upplevelse är att km-mätaren i min bil beter sig på det sättet.
Jag håller med allt du skriver. KM visaren högst upp är en beräkning enligt EPA standarden som man har i USA.
Att LFP-batterierna går att ladda till 100% utan att det sliter är en myt. Man kan ladda ett vanligt batteri till 100% vid behov utan att oroa sig också. Man ska inte låta bilen stå parkerad med hög laddnivå längre tider bara (gäller oavsett batterityp).
Efter snart tre år med LFP varav de sista två med max 65% till vardags syns det vid jämförelser med andra att mitt batteri degraderats mindre än jämförbara bilar. År ett då jag stod parkerad med 85-95% hela tiden hade jag ungefär samma degradering som alla andra, år två och tre med max 65% har jag hälften så stor degradering. Teorin att degraderingen blir hälften så stor om man håller sig under 70% verkar stämma på min bil iaf.
"Så för att undvika otrevliga överraskningar där bilens dator räknar fel på räckvidd bör du följa Teslas råd och ladda till 100% en gång i veckan.
Men tål batterierna det?
Ja, faktiskt. Forskning visar att LFP batterier tål att vara fulladdade. Ovan graf visar att vid 25 grader Celsius tar det 80 år(!) innan en konstant 90% laddad LFP batteri tappat 20% av sin kapacitet. Vid 10% laddning tar det 45 år. Men kanske det mest överraskande är att vid 50% tar det bara 23 år. LFP batterier åldras snabbast vid 50% laddning.
Störst degradering råkade de batterier ut för som kördes mellan 40-60% i laddnivå. Precis tvärt emot vad man är van vid från andra elbilsbatterier. Än mer förvånande var forskarnas upptäckt att en del av den förlorade kapaciteten faktiskt kan återfås om man sedan laddar cellerna till 100% och låter dem stå fulladdade en längre tid!
Du kan alltså lugnt följa Teslas råd och ladda batterierna 100% fulla. LFP batterier tål sådana laddnivåer mycket bättre än andra elbilsbatterier. Det värsta du kan göra ditt LFP batteri är faktiskt att hålla laddningen kring 50%."
Den slutsatsen skulle jag ta med en nypa salt, se nedan diskussion.
För referens, vår RWD börjar närma sig 1 år (om ca 1 månad). Har laddgränsen typiskt i intervallet 60-70% och laddar fullt 0.5-1 gånger/vecka beroende när det kan tajmas med längre resa. Beräknar degraderingen till 1.2%.
Hur räknar du det?
Räknar lite grovt på hur räckvidden ser ut genom att använda %/km-mätaren.
När bilen var ny: 418km vid 100%
Senaste laddningen: 413km vid 100%
Därmed 413/418 = 98.803... % alltså ~1.2% degradering.
Kan man räkna så? Jag kollade inte när bilen var ny men hade igår 415 km vid 100%. Har kört dryga 1800 mil och laddar oftast fullt 2-3 ggr/vecka.
När våran MY RWD med blade batteri var ny hade vi 418km räckvidd.
Efter ett tag gick den ner till 415km.
Vi har laddat till 100% varje vecka tills nyligen.
Då har vi laddat upp till 80-90% i kanske 3 veckor.
Nu laddade jag fullt idag och fick 413km.
Är det batteriet som inte svalt lika mycket ström eller är det mätaren som räknat fel?
När våran MY RWD med blade batteri var ny hade vi 418km räckvidd.
Efter ett tag gick den ner till 415km.
Vi har laddat till 100% varje vecka tills nyligen.
Då har vi laddat upp till 80-90% i kanske 3 veckor.
Nu laddade jag fullt idag och fick 413km.
Är det batteriet som inte svalt lika mycket ström eller är det mätaren som räknat fel?
När du laddar till 100% kalibreras BMS. Om du inte laddar till 100% och även efter en lång tid så tappar BMS referenspunkten. Vad är 100%, 100% av vad? Enklare förklarat.
Då behöver BMS nollställas genom metoden som jag skrev längre upp.
När BMS hamnar fel desto mer flyttas till backup dvs efter 0% kan det finnas upp till ca 15% i kapacitet förr att säkerställa att du kommer till en laddare i tid. Denna backup är dynamisk.
De grafer jag sett så verkar det vara en brytpunkt strax över 70%. Ska man vara riktigt mån om batteriet bör laddningen alltid sättas på 70% och 100% en gång varje /varannan vecka. Men batteriet klarar av bra att laddas till 100% dagligen också om man vill det.
Har fått en tanke i huvudet som jag ännu inte riktigt vet om jag ska släppa.
Kör idag en LR 2023 med 7000 mil på mätaren. Jättenöjd med bilen. Använder sällan fullgasaccelerationer men vill gärna ha möjligheten till det vid omkörningar eller rondeller om jag råkar köra in samtidigt som någon annan med aggressivt körbeteende.
Behöver jag fyrhjulsdrift? Kan inte svara på frågan. Bor i södra delen av Sverige. På vintern sjunker temperaturen ofta under nollan på natten och överstiga nollan på dagen med hala vägar som följd. Är fyrhjulsdrift bra på hala vägar? Ett par gånger varje vinter är det även nysnö på vägarna eller snöigt väglag när man kör. Behöver man fyrhjulsdriften då?
Antagligen är det inte en nackdel i varje fall.
Jag har möjlighet att byta upp mig till en närmast fabriksny RWD 2024 motan mellanskillnad på 70.000 kr. Vad får jag ut av detta bytet? Nybilsgaranti som med min årliga körsträcka förlängs med ungefär tre år. Å andra sidan finns ju tilläggsförsäkringar där man kan reducera självrisken för maskinskada till noll kronor upp till 15.000 mil så egentligen är garantin inte så jättemycket värd mer än psykologiskt.
Bilen (RWD) i sig är väl annars inte bättre i något avseende. Däremot flera potentiella nackdelar främst den 11 mil kortare räckvidden som kommer påverka långkörningar till t.ex fjällen där risken är att man behöver på vissa sträckor stanna till vid varje laddstopp istället för att hoppa över varannan.
Även omkörningar skulle jag tro kan bli en stor skillnad eftersom LR AWD är på pappret betydligt snabbare.
Värdemässigt, om jag skulle göra ett sådant byte eller avstå vilket lönar sig bäst ekonomiskt om jag säljer bilen om tre år exempelvis?
Senast redigerad av Arn, redigerad totalt 1 gånger.
Har fått en tanke i huvudet som jag ännu inte riktigt vet om jag ska släppa.
Kör idag en LR 2023 med 7000 mil på mätaren. Jättenöjd med bilen. Använder sällan fullgas accelerationer men vill gärna ha möjligheten till det vid omkörningar eller rondeller om jag råkar köra in samtidigt som någon annan med aggressivt körbeteende.
Behöver jag fyrhjulsdrift? Kan inte svara på frågan. Bor i södra delen av Sverige. På vintern sjunker temperaturen ofta under nollan på natten och överstigare nollan på dagen med hala vägar som följd. Är fyrhjulsdrift bra på hala vägar? Ett par gånger varje vinter är det även nysnö på vägarna eller snöigt väglag när man kör. Behöver man fyrhjulsdriften då?
Antagligen är det inte en nackdel i varje fall.
Jag har möjlighet att byta upp mig till en närmast fabriksny RWD 2024 motan mellanskillnad på 70.000 kr. Vad får jag ut av detta bytet? Nybilsgaranti som med min årliga körsträcka förlängs med ungefär tre år. Å andra sidan finns ju tilläggsförsäkringar där man kan reducera självrisken för maskinskada till noll kronor upp till 15.000 mil så egentligen är garantin inte så jättemycket värd mer än psykologiskt.
Bilen (RWD) i sig är väl annars inte bättre i något avseende. Däremot flera potentiella nackdelar bara av det främsta den 11 mil kortare räckvidden som kommer påverka långkörningar hem till fjällen där risken är att man behöver på vissa sträckor stanna till vid varje laddstopp istället för att hoppa över varannan.
Även omkörningar skulle jag tro kan bli en stor skillnad eftersom LR AWD är på pappret betydligt snabbare.
Värdemässigt, om jag skulle göra ett sådant byte eller avstå vilket lönar sig bäst ekonomiskt om jag säljer bilen om tre år exempelvis?
Dåligt byte säger jag.
Om du tvärtom hade fått 70k så kunde det varit värt att överväga.
Behåll din LR och byt till en Juniper om 3 år när de tappat 50%.
Tack för input Ja det låter som ett ganska dumt byte egentligen och jag har själv också varit inne på det. Verkar även ekonomiskt dåligt byte.
Byta till en Juniper framöver låter mycket mer intressant.
Huruvida man kommer kunna hitta en sådan för halva nypriset tror jag dock är tveksamt. Tror elbilar kommer bli heta på marknaden igen när bensinpriserna snart skjuter i höjden och dessutom har ju försäljningen av Juniper varit mycket låg hittills vilka leder till små utbud på begagnat marknaden.
Priserna på den föregående generationen har stigit ungefär 50.000 kr på begagnat marknaden jämfört med botten nivåerna i april. Trots det stora utbudet är det ganska få objekt ute, exempelvis bara tre annonser ute på KVD jämfört med över 20 när det var att köparens marknad. Även få objekt ute på Blocket. Men om begagnat priserna framöver skulle vara höga kan man ju alltid köpa nytt en dag