Bilen sover inte med Gridio

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
kemahe
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 18 nov 2023 22:42

Bilen sover inte med Gridio

Inlägg av kemahe »

Jag har spenderat dom senaste dagarna med att analysera min bils ”states” med hjälp av Teslamate och har hittat ett intressant beteende. Det hela började med att min bil efter att jag aktiverade Gridio mer eller mindre slutade ”sova” när det står parkerad hemma med laddkabeln i. Bilen laddar såklart inte, det sköter ju Gridio men det går heller inte ”asleep” i mer än några minuter åt gången.

I Teslamate blir det väldigt tydligt att något inte står rätt till och efter lite felsökning och pillande så ser det ut som att min M3 2024 inte vill sova alls så länge jag sköter laddningen via en tredje part. Stänger jag av Gridio och sätter laddning vid låglast i Teslaappen går bilen mer eller mindre direkt ner i sömnläge. Min gissning är att det är bilen som håller sig vaken för att fatta om den ska börja ladda eller inte.

Har vi några andra Gridio/Tibber/Teslamate-användare på forumet som upplever liknande scenario eller är det bara jag? Bilen är uppdaterad och likaså Gridio och Teslamate i senaste versioner.

Lägger med en skärmdump som visar mina states de senaste 12 timmarna. Den gröna färgen är ”asleep”, lila körning, gul laddning och turkos är vaken. Den sista gröna stapeln, sover, är från det att jag avaktiverade Gridio helt och lät Tesla styra laddningen själv.
IMG_0834.jpg
Tesla M3 2024 (Highland)
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3909
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Bilen sover inte med Gridio

Inlägg av AAKEE »

Jag har sett rätt många liknande frågor med smart laddning där bilen inte alls sover.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
airdrive
Teslaägare
Inlägg: 186
Blev medlem: 27 apr 2023 19:30
Referralkod: ts.la/martin185079

Re: Bilen sover inte med Gridio

Inlägg av airdrive »

Ja och eftersom bilen fritt från minnet drar ett par hundra watt när den inte sover så blir det styvt 5 kWh per dygn i onödan på att bilen inte går ner i sömn. Eller tänker jag fel?

Hursomhelst låter det inte som någon vidare smart laddning.

Lågt räknat 1000 kWh per år blir kostnaden för smart laddning. Fördel då att dessa kWh förbrukas under låglast iaf men ändå. :(
M3 LR 2023
Användarvisningsbild
kemahe
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 18 nov 2023 22:42

Re: Bilen sover inte med Gridio

Inlägg av kemahe »

AAKEE skrev:
Jag har sett rätt många liknande frågor med smart laddning där bilen inte alls sover.
Ja, så är det helt klart. Jag har också sett en del sådana poster men skillnaden är att dom flesta vill skylla det här beteendet på tredjeparts-apparna medans jag tror att det bilen som vägrar sova när den är inkopplad men inte laddar utan att ha något schema i Tesla-appen. Det var iaf det jag ville diskutera för att se om någon upplevt.
Tesla M3 2024 (Highland)
Användarvisningsbild
kemahe
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 18 nov 2023 22:42

Re: Bilen sover inte med Gridio

Inlägg av kemahe »

airdrive skrev:
Ja och eftersom bilen fritt från minnet drar ett par hundra watt när den inte sover så blir det styvt 5 kWh per dygn i onödan på att bilen inte går ner i sömn. Eller tänker jag fel?
Nej. Jag tänker lika som du. Troligen är det bättre att låta Tesla sköta laddningen på låglast över smartladdning om det här beteendet är normalen.
Tesla M3 2024 (Highland)
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3909
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Bilen sover inte med Gridio

Inlägg av AAKEE »

kemahe skrev: 07 feb 2024 07:32
AAKEE skrev:
Jag har sett rätt många liknande frågor med smart laddning där bilen inte alls sover.
Ja, så är det helt klart. Jag har också sett en del sådana poster men skillnaden är att dom flesta vill skylla det här beteendet på tredjeparts-apparna medans jag tror att det bilen som vägrar sova när den är inkopplad men inte laddar utan att ha något schema i Tesla-appen. Det var iaf det jag ville diskutera för att se om någon upplevt.
Det brukar absolut inte vara ett problem för bilen att sova inkopplad utan schema (och utan smartladdningsapp).
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
airdrive
Teslaägare
Inlägg: 186
Blev medlem: 27 apr 2023 19:30
Referralkod: ts.la/martin185079

Re: Bilen sover inte med Gridio

Inlägg av airdrive »

kemahe skrev: 07 feb 2024 07:35
airdrive skrev:
Ja och eftersom bilen fritt från minnet drar ett par hundra watt när den inte sover så blir det styvt 5 kWh per dygn i onödan på att bilen inte går ner i sömn. Eller tänker jag fel?
Nej. Jag tänker lika som du. Troligen är det bättre att låta Tesla sköta laddningen på låglast över smartladdning om det här beteendet är normalen.
Japp, om man har ett arbete som börjar på morgonen så är det ju bara att sätta att låglastperioden slutar tex kl 6 eller 7 på morgonen så laddas bilen upp under de timmar på dygnet priset ändå är lågt - om man kör timpris. Före kl 6 har timpriset sällan stuckit iväg. Skriver man in i tesla-appen att bilen ska ladda låglast så laddar den alltid så sent som möjligt inom låglastperioden. Dvs bra både för elräkning och - off topic- om man kör iväg direkt på morgonen även för batteriet.

Håller även med AAKEE - utan speicalapp och även utan tesla-laddschema så sover bilen gott. Min bil drar så gott som ingen ström alls om jag har den stående utan laddschema. Det märks eftersom batteriet står på samma procent även om bilen skulle ha stått flera dagar.
M3 LR 2023
Användarvisningsbild
kemahe
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 18 nov 2023 22:42

Re: Bilen sover inte med Gridio

Inlägg av kemahe »

airdrive skrev:
Håller även med AAKEE - utan speicalapp och även utan tesla-laddschema så sover bilen gott. Min bil drar så gott som ingen ström alls om jag har den stående utan laddschema. Det märks eftersom batteriet står på samma procent även om bilen skulle ha stått flera dagar.
Ja, jag säger inte att ni har fel men det är det här jag är lite osäker på och vill testa lite - att inte ha låglast eller nåt annat schema på och helt enkelt stänga av laddningen manuellt men låta kabeln sitta i. Min tes här är ju att bilen inte helt gillar det för att den inte förstår om den ska ladda eller inte. Men det finns bara ett sätt att ta reda på det.
Tesla M3 2024 (Highland)
Marof90
elbilist
Inlägg: 46
Blev medlem: 26 aug 2023 22:48

Re: Bilen sover inte med Gridio

Inlägg av Marof90 »

Intressant tråd. Börjar själv med tibber inom kort och tanken har slagit mig att skippa just smartladdning så jag läst många med liknande problem. Ni skriver låglast, vad innebär detta? Har haft bilen på schema laddning tidigare med vet att det finns ett alternativ där jag kan ställa in när jag ska åka. Kan det vara låglast och isåfall vad innebär det?
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Bilen sover inte med Gridio

Inlägg av slugger75 »

Jag har använt Gridio i många år men aldrig reflekterat över om den skulle hålla på att väcka bilen under natten. Jag har dock inte mätt eller övervakat detta på något sätt så jag vet inte säkert.

Det Gridio gör när man sätter i laddkabeln är ju att testladda ungefär en minut. Därefter vilar den för att sedan vid lägsta timpris starta upp och genomföra laddningen så den är klar på önskad färdigtid.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 840
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Bilen sover inte med Gridio

Inlägg av Jaegaern »

kemahe skrev: 07 feb 2024 09:02
airdrive skrev:
Håller även med AAKEE - utan speicalapp och även utan tesla-laddschema så sover bilen gott. Min bil drar så gott som ingen ström alls om jag har den stående utan laddschema. Det märks eftersom batteriet står på samma procent även om bilen skulle ha stått flera dagar.
Ja, jag säger inte att ni har fel men det är det här jag är lite osäker på och vill testa lite - att inte ha låglast eller nåt annat schema på och helt enkelt stänga av laddningen manuellt men låta kabeln sitta i. Min tes här är ju att bilen inte helt gillar det för att den inte förstår om den ska ladda eller inte. Men det finns bara ett sätt att ta reda på det.
Jag tror du skapar ett problem som måste lösas, rent mentalt. Men som inte finns på riktigt.

Om bilen inte laddar så är det endast så. Den laddar inte. Den funderar inte på huruvida den borde det.

Jag kan förklara hur det fungerar med elbilar i allmänhet (riktiga elbilar på riktiga plattformar).
De har en ECU för att hålla sig anslutna, på MEB heter dessa OCU4, eller ME4 och framåt (programvara), ConMod. Dessa är nästan aldrig frånkopplade. Om du väljer att skicka ett kommando genom denna ECU (starta laddning), så kommer den väcka det som behövs för att påbörja laddning och du kommer sen få svar. Alla andra ECU:er kommer sova tills de behövs.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Användarvisningsbild
TeslaKotte
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 14 jan 2022 07:06
Ort: Stockholm

Re: Bilen sover inte med Gridio

Inlägg av TeslaKotte »

Marof90 skrev: 07 feb 2024 10:05
Intressant tråd. Börjar själv med tibber inom kort och tanken har slagit mig att skippa just smartladdning så jag läst många med liknande problem. Ni skriver låglast, vad innebär detta? Har haft bilen på schema laddning tidigare med vet att det finns ett alternativ där jag kan ställa in när jag ska åka. Kan det vara låglast och isåfall vad innebär det?
Du kan använda Tibbers smartladdning utan att riskera att väcka bilen om du använder boxarna från antingen Zaptec, Easee (finns kanske fler som stöds nu).
Genom att lägga till en "offlinebil" kan du speca laddnivå och batteristorlek manuellt och därmed få den att ladda under de billiga timmarna och ta del av prisgarantin utan att behöva ansluta Tibber mot bilen direkt.

Vi kör så i fritidshuset och fungerar kanon!

https://support.tibber.com/sv/articles/ ... flinebilar
Model Y LR 2023
Model Y LR 2022
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 772
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: Bilen sover inte med Gridio

Inlägg av Trevlig »

TeslaKotte skrev: 07 feb 2024 10:56
Du kan använda Tibbers smartladdning utan att riskera att väcka bilen om du använder boxarna från antingen Zaptec, Easee (finns kanske fler som stöds nu).
Genom att lägga till en "offlinebil" kan du speca laddnivå och batteristorlek manuellt och därmed få den att ladda under de billiga timmarna och ta del av prisgarantin utan att behöva ansluta Tibber mot bilen direkt.
Min vaknar inte som online bil, man ska ha smart avstängt på bilen och aktivt på laddaren.
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Användarvisningsbild
TeslaKotte
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 14 jan 2022 07:06
Ort: Stockholm

Re: Bilen sover inte med Gridio

Inlägg av TeslaKotte »

Trevlig skrev: 07 feb 2024 12:36
Min vaknar inte som online bil, man ska ha smart avstängt på bilen och aktivt på laddaren.
Även om smartladdning är avstängt på bilen och (som det ska vara) aktivt på laddaren så pingar Tibbers API bilen för att ta reda på om bilen befinner sig hemma och nuvarande SoC etc. för att kunna beräkna laddningsfönstret.

https://support.tibber.com/sv/articles/ ... -forklarad
Tibber Smartladdning Online.PNG
Model Y LR 2023
Model Y LR 2022
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 772
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: Bilen sover inte med Gridio

Inlägg av Trevlig »

TeslaKotte skrev: 07 feb 2024 13:12
Trevlig skrev: 07 feb 2024 12:36
Min vaknar inte som online bil, man ska ha smart avstängt på bilen och aktivt på laddaren.
Även om smartladdning är avstängt på bilen och (som det ska vara) aktivt på laddaren så pingar Tibbers API bilen för att ta reda på om bilen befinner sig hemma och nuvarande SoC etc. för att kunna beräkna laddningsfönstret.

https://support.tibber.com/sv/articles/ ... -forklarad
Tibber Smartladdning Online.PNG
Ja men jag tror den gör det en gång efter man stoppat i kabeln. Sen känner nog laddaren av att bilen är kvar inkopplad.

Funkar för mig iaf, bilen är inte vaken, och kan stå att den har sovit i appen flera timmar/ dagar.
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 772
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: Bilen sover inte med Gridio

Inlägg av Trevlig »

tibber.png
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Användarvisningsbild
kemahe
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 18 nov 2023 22:42

Re: Bilen sover inte med Gridio

Inlägg av kemahe »

Jaegaern skrev: 07 feb 2024 10:13
kemahe skrev: 07 feb 2024 09:02
airdrive skrev:
Håller även med AAKEE - utan speicalapp och även utan tesla-laddschema så sover bilen gott. Min bil drar så gott som ingen ström alls om jag har den stående utan laddschema. Det märks eftersom batteriet står på samma procent även om bilen skulle ha stått flera dagar.
Ja, jag säger inte att ni har fel men det är det här jag är lite osäker på och vill testa lite - att inte ha låglast eller nåt annat schema på och helt enkelt stänga av laddningen manuellt men låta kabeln sitta i. Min tes här är ju att bilen inte helt gillar det för att den inte förstår om den ska ladda eller inte. Men det finns bara ett sätt att ta reda på det.
Jag tror du skapar ett problem som måste lösas, rent mentalt. Men som inte finns på riktigt.

Om bilen inte laddar så är det endast så. Den laddar inte. Den funderar inte på huruvida den borde det.

Jag kan förklara hur det fungerar med elbilar i allmänhet (riktiga elbilar på riktiga plattformar).
De har en ECU för att hålla sig anslutna, på MEB heter dessa OCU4, eller ME4 och framåt (programvara), ConMod. Dessa är nästan aldrig frånkopplade. Om du väljer att skicka ett kommando genom denna ECU (starta laddning), så kommer den väcka det som behövs för att påbörja laddning och du kommer sen få svar. Alla andra ECU:er kommer sova tills de behövs.
Ja så är det alldeles säkert. MEN, jag kan svart på vitt se att från det att jag kopplade från Gridio och låter Tesla sköta laddningen själv så sover min bil hela tiden. Med Gridio (och Tibber) så rekommenderas att man tar bort alla scheman från Tesla-appen för att på så sätt se till att tredjepartsapppen sköter laddningen helt utan Teslas inverkan. Min tes har hur som helst varit att det är Tesla som håller bilen vaken när en tredjepartsapp är inblandad men jag tror jag kan skjuta det idéen åt sidan för just i skrivan stund har jag kabel i, ingen Gridio inkopplad och heller inget laddschema i bilen och den sover fint.

Som jag skrev i min första post så använder jag Teslamate för att bevaka bilens status och det finns såklart en helt annan möjlighet här vilket är att Teslamate inte får uppdateringarna från bilen ordentligt och därför inte förstår att bilen är i sömn trots att den är det.
Tesla M3 2024 (Highland)
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1116
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Bilen sover inte med Gridio

Inlägg av DanneLKPG »

Har inte en Tesla, men Gridio laddade ur min bils 12V (IONIQ 5) och lät den aldrig sova. Efter det så tog jag bort kopplingen och appen. Trots att jag gjorde det så skickade den kommandon och jag kunde ej ladda AC... Den stoppade laddningen hela tiden och efterfrågade bilens status så att den höll sig vaken. Skickades så många kommandon att jag fick varning i appen att jag skickat för många förfrågningar och kommit upp till dagliga gränsen. Hyundai kunde inte heller ta bort kopplingen manuellt utan jag fick skapa ett nytt konto i bluelink (Hyundais bil-app) och flytta bilen dit. Ingen bra kombo med andra ord.

Kommer nog inte våga prova Gridio igen. :lol:
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 840
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Bilen sover inte med Gridio

Inlägg av Jaegaern »

kemahe skrev: 07 feb 2024 14:32
Jaegaern skrev: 07 feb 2024 10:13
kemahe skrev: 07 feb 2024 09:02
airdrive skrev:
Håller även med AAKEE - utan speicalapp och även utan tesla-laddschema så sover bilen gott. Min bil drar så gott som ingen ström alls om jag har den stående utan laddschema. Det märks eftersom batteriet står på samma procent även om bilen skulle ha stått flera dagar.
Ja, jag säger inte att ni har fel men det är det här jag är lite osäker på och vill testa lite - att inte ha låglast eller nåt annat schema på och helt enkelt stänga av laddningen manuellt men låta kabeln sitta i. Min tes här är ju att bilen inte helt gillar det för att den inte förstår om den ska ladda eller inte. Men det finns bara ett sätt att ta reda på det.
Jag tror du skapar ett problem som måste lösas, rent mentalt. Men som inte finns på riktigt.

Om bilen inte laddar så är det endast så. Den laddar inte. Den funderar inte på huruvida den borde det.

Jag kan förklara hur det fungerar med elbilar i allmänhet (riktiga elbilar på riktiga plattformar).
De har en ECU för att hålla sig anslutna, på MEB heter dessa OCU4, eller ME4 och framåt (programvara), ConMod. Dessa är nästan aldrig frånkopplade. Om du väljer att skicka ett kommando genom denna ECU (starta laddning), så kommer den väcka det som behövs för att påbörja laddning och du kommer sen få svar. Alla andra ECU:er kommer sova tills de behövs.
Ja så är det alldeles säkert. MEN, jag kan svart på vitt se att från det att jag kopplade från Gridio och låter Tesla sköta laddningen själv så sover min bil hela tiden. Med Gridio (och Tibber) så rekommenderas att man tar bort alla scheman från Tesla-appen för att på så sätt se till att tredjepartsapppen sköter laddningen helt utan Teslas inverkan. Min tes har hur som helst varit att det är Tesla som håller bilen vaken när en tredjepartsapp är inblandad men jag tror jag kan skjuta det idéen åt sidan för just i skrivan stund har jag kabel i, ingen Gridio inkopplad och heller inget laddschema i bilen och den sover fint.

Som jag skrev i min första post så använder jag Teslamate för att bevaka bilens status och det finns såklart en helt annan möjlighet här vilket är att Teslamate inte får uppdateringarna från bilen ordentligt och därför inte förstår att bilen är i sömn trots att den är det.
Ja exakt. Att onlineenheten är igång betyder inte att bilen är vaken, egentligen. Den drar extremt lite ström. Skönt att det fungerar nu då!
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Skriv svar