Känns alla elbilar likadana att köra?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

tesla newbie
Inlägg: 509
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Känns alla elbilar likadana att köra?

Inlägg av tesla newbie »

Läste denna artikel på Inside Evs: https://insideevs.com/news/709004/auto- ... olkswagen/

Intressant artikel, men reagerade på denna mening, som jag även stött på tidigare:

"And many electric cars drive fairly similarly to one another, pushing carmakers to devise novel ways to set their products apart, Arora said."

För det första håller jag inte med alls. Tycker det är stora skillnader mellan elbilar i hur de upplevs från förarplats.
Är ganska stor skillnad i körkänsla mellan en VW ID4 och en Model S Plaid :-).
Sedan förstår jag inte logiken bakom uttalandet. Varför skulle bilar kännas likadana att köra bara för att de går på el? Är ungefär som att säga att en VW Passat känns exakt likadan att köra som en BMW 520 eftersom de båda har en 2 liters diesel.
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 952
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Känns alla elbilar likadana att köra?

Inlägg av R_Edvinsson »

tesla newbie skrev: 20 feb 2024 13:22
Läste denna artikel på Inside Evs: https://insideevs.com/news/709004/auto- ... olkswagen/

Intressant artikel, men reagerade på denna mening, som jag även stött på tidigare:

"And many electric cars drive fairly similarly to one another, pushing carmakers to devise novel ways to set their products apart, Arora said."

För det första håller jag inte med alls. Tycker det är stora skillnader mellan elbilar i hur de upplevs från förarplats.
Är ganska stor skillnad i körkänsla mellan en VW ID4 och en Model S Plaid :-).
Sedan förstår jag inte logiken bakom uttalandet. Varför skulle bilar kännas likadana att köra bara för att de går på el? Är ungefär som att säga att en VW Passat känns exakt likadan att köra som en BMW 520 eftersom de båda har en 2 liters diesel.
Many = många / merparten

Så att jämföra ID4 och Plaid kanske är utanför ramarna. 😬
SwedishAdvocate
Inlägg: 5664
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Känns alla elbilar likadana att köra?

Inlägg av SwedishAdvocate »

tesla newbie skrev: 20 feb 2024 13:22
...] Intressant artikel, men reagerade på denna mening, som jag även stött på tidigare:

"And many electric cars drive fairly similarly to one another, pushing carmakers to devise novel ways to set their products apart, Arora said."

För det första håller jag inte med alls. Tycker det är stora skillnader mellan elbilar i hur de upplevs från förarplats.
Är ganska stor skillnad i körkänsla mellan en VW ID4 och en Model S Plaid :-).
Sedan förstår jag inte logiken bakom uttalandet. Varför skulle bilar kännas likadana att köra bara för att de går på el? Är ungefär som att säga att en VW Passat känns exakt likadan att köra som en BMW 520 eftersom de båda har en 2 liters diesel.
Det är väl som du själv skriver – är det egentligen någon större skillnad i körkänsla mellan någorlunda jämförbara bilar?...

Nu har väl inte just jag kört så många olika automobiler, men undantaget acceleration så tycker jag inte skillnaden vid vanlig körning är sådär jättestor mellan t.ex. 2019 Tesla 3 AWD LR, Nissan Leaf refresh, 2012 gasdrivna VW Passat kombi, ~2016 gasdrivna VW Golf Kombi, sista generationen Vovlo V70 eller förra generationen Vovlo V60...

Vidare så brukar väl jag personligen inte bli sådär jätteförvånad över bristande logik i enskilda 'journalistiska alster' – apropå journalistens påstående om att det här skulle vara något utmärkande för enbart elbilar... ;)
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1158
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Känns alla elbilar likadana att köra?

Inlägg av bjornnilsson »

Vi hade en Nissan Leaf som lånebil för någon vecka sedan. Min frus spontana kommentar var först att något var fel på bilen, sedan att den kändes som ett utslitet gummiband. :D Det är lätt att bli van vid Plaid-prestanda..
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8722
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Känns alla elbilar likadana att köra?

Inlägg av Pontus »

bjornnilsson skrev: 20 feb 2024 13:37
Vi hade en Nissan Leaf som lånebil för någon vecka sedan. Min frus spontana kommentar var först att något var fel på bilen, sedan att den kändes som ett utslitet gummiband. :D Det är lätt att bli van vid Plaid-prestanda..
Haha, jag hade en Leaf också när jag bytte ruta igår. Gaspedalen kändes som en svamp som gick att trycka ner helt.
Jag skulle att det även är stor skillnad på vår 500e och Leafen och Plaiden. Tre helt olika bilar, inte bara i acceleration.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10933
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Känns alla elbilar likadana att köra?

Inlägg av Jerker »

Nu hade jag bara en model 3 SR+, men jag blev väldigt positivt överraskad när jag gick över till att köra MG4 Standard. Jag kände mig väldigt hemma när det kommer till körkänsla. Skillnaderna mellan Teslas billigaste bil och MG:s dito är häpnadsväckande få. Iaf om man är gubbe och inte älskar att utmana gränser. Vid vanlig bilkörning upplever jag förvånande få skillnader i att köra Tesla 3 och MG4. Lite mer drag i accelerationen hos Teslan, men det MG:n erbjuder räcker mer än väl för min körning.
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1116
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Känns alla elbilar likadana att köra?

Inlägg av DanneLKPG »

bjornnilsson skrev: 20 feb 2024 13:37
Vi hade en Nissan Leaf som lånebil för någon vecka sedan. Min frus spontana kommentar var först att något var fel på bilen, sedan att den kändes som ett utslitet gummiband. :D Det är lätt att bli van vid Plaid-prestanda..
Det mesta känns segt efter att man kört Plaid. "Det händer ju inget när jag gasar!"
Provkörde MX Plaid i somras och min sambos telefon flög ur hennes byxficka och hamnade i baksätet. :lol:
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
tesla newbie
Inlägg: 509
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Känns alla elbilar likadana att köra?

Inlägg av tesla newbie »

Jerker skrev: 20 feb 2024 13:50
Nu hade jag bara en model 3 SR+, men jag blev väldigt positivt överraskad när jag gick över till att köra MG4 Standard. Jag kände mig väldigt hemma när det kommer till körkänsla. Skillnaderna mellan Teslas billigaste bil och MG:s dito är häpnadsväckande få. Iaf om man är gubbe och inte älskar att utmana gränser. Vid vanlig bilkörning upplever jag förvånande få skillnader i att köra Tesla 3 och MG4. Lite mer drag i accelerationen hos Teslan, men det MG:n erbjuder räcker mer än väl för min körning.
Beror ju givetvis på ens körstil också, men med samma resonemang så borde man ju då inte känna så stor skillnad mellan en VW Passat 2.0 TDI, en BMW 520d eller en MB E 220 CDI. Jag känner ganska stora skillnader mellan de olika elbilar jag kört. Körkänsla handlar om så mycket mer än bara acceleration. Det är gasrespons, styrrespons, styrkänsla, fjädringskomfort, ljudkomfort och för elbilar även känslan i regenereringen. Visst är det stor skillnad i ljud och upplevelse mellan en radfyra och en V12:a, men de flesta hade sannolikt en 2 liters diesel i någon form innan de gick över till eldrift. Och för en sådan motor är skillnaderna knappast enorma mellan märken.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1402
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Känns alla elbilar likadana att köra?

Inlägg av Verdi_ »

Det är ingen mindre skillnad än dussinbilar på bensin/diesel. En 2 liters turbodiesel är en 2 liters turbodiesel. Nu är väl bensinare mer på modet men är samma sak där. Turbomatade småmotorer som ytterst få kan skilja från varandra.

På större maskiner är det väl kanske viss skillnad på raka sexor och v6:or men man ska nog vara bra intresserad om man ska uppleva någon större skillnad.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10933
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Känns alla elbilar likadana att köra?

Inlägg av Jerker »

tesla newbie skrev: 20 feb 2024 17:21
Det är gasrespons, styrrespons, styrkänsla, fjädringskomfort, ljudkomfort och för elbilar även känslan i regenereringen.
Det är precis de där egenskaperna som jag menar inte skiljer sig nämnvärt. Jo, regenereringen är lite sämre när den är på max än i Tesla, så det saknar jag, men det är nog det enda.

Notera att jag körde en 3 SR+ från 2019, så det har hänt mycket med denna modell sedan dess, men ändå. Vissa saker upplever jag t.o.m. som bättre i MG:n än Teslan. När det var vinterväglag, moddig snö, så testade jag att från stillastående att köra ut i en korsning. Alltså göra en 90°-sväng men full gas. Teslan släppte alltid och jag fick sladd då. Men MG:n klarar det galant utan att den släpper greppet och klarar av att reglera kraften i hjulen så att den inte släpper greppet.

Men jag kör inte 120 på krokiga 70-vägar för att testa hur bilen klarar av att hålla greppet. Där är förmodligen Tesla bättre. Men detta är i princip ointressant för min del. Visst, förstår att i en nödsituation och en undanmanöver så kan det kanske vara avgörande. Men i mitt normala vardagskörande så känner jag inte av några avgörande skillnader i hur bilen är att köra. Och privatleasingen är 6000:-/mån skattade pengar billigare på MG:n än en Tesla, så det får vara en MG. Den är tillräckligt bra och jag har fortfarande en bra körupplevelse. Mycket bättre än t.ex. Zoen som jag hade först. Att byta från Zoe till en Tesla var ett jätteskutt. Att byta från Tesla 3 till MG4 märktes knappt.
tesla newbie
Inlägg: 509
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Känns alla elbilar likadana att köra?

Inlägg av tesla newbie »

Verdi_ skrev: 20 feb 2024 17:25
Det är ingen mindre skillnad än dussinbilar på bensin/diesel. En 2 liters turbodiesel är en 2 liters turbodiesel. Nu är väl bensinare mer på modet men är samma sak där. Turbomatade småmotorer som ytterst få kan skilja från varandra.

På större maskiner är det väl kanske viss skillnad på raka sexor och v6:or men man ska nog vara bra intresserad om man ska uppleva någon större skillnad.
Håller med. Har man dessutom automatlåda så blir skillnaden ännu mindre, eftersom mycket av motorns karaktär maskeras av momentomvandlaren. Skillnaden var betydligt större förut när man hade sugmotorer. Nu är alla motorer turboladdade och har ganska snarlika vridmomentkurvor.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3362
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Känns alla elbilar likadana att köra?

Inlägg av Niklas Z »

Jerker skrev: 21 feb 2024 07:49
tesla newbie skrev: 20 feb 2024 17:21
Det är gasrespons, styrrespons, styrkänsla, fjädringskomfort, ljudkomfort och för elbilar även känslan i regenereringen.
Det är precis de där egenskaperna som jag menar inte skiljer sig nämnvärt. Jo, regenereringen är lite sämre när den är på max än i Tesla, så det saknar jag, men det är nog det enda.
Jag har kört många olika elbilar, t ex Audi E-Tron, Nissan Leaf, Polestar 2, VW ID3, Kia EV6, E-Golf, BMW i4, mfl. Jag tycker det är enkelt att att märka skillnader i instyrning, balans, gasrespons, prestanda, drivsystem, ljudnivå, fjädringskomfort, körglädje, stolar m m.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
BTC
elbilist
Inlägg: 59
Blev medlem: 14 apr 2023 20:48

Re: Känns alla elbilar likadana att köra?

Inlägg av BTC »

Visst finns det skillnader mellan märken och modeller men till synes är vi alla olika mottagliga för dem.

Tillhör själv skaran som är ganska känslig för dessa skillnader, men det spelar ärligt talat ingen roll för mig i vardagen. Har ett körmönster där >90% av tiden i bil spenderas i relativt låga pendlingshastigheter, med köer och allt som hör till. Uppskattar god väghållning, styrkänsla och gasrespons men en bra stereo smäller ärligt talat högre.

Hade det inte varit för att jag verkligen gillar elbilar och ny teknik på ett mer ”nördigt” plan (samt krocksäkerheten som tillhör nyare fordon), kunde jag egentligen lika gärna kört en 80-talare som bruksbil. I detta avseende tror jag inte jag är en ensam direkt.
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: Känns alla elbilar likadana att köra?

Inlägg av tslaqqq »

Som en som kör både Tesla Model Y dagligen och BYD Atto 3 med jämna mellanrum kan man väl lugnt säga att det inte är samma sak eller en liknande upplevelse överhuvudtaget.
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 409
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Känns alla elbilar likadana att köra?

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Niklas Z skrev: 21 feb 2024 09:07
Jerker skrev: 21 feb 2024 07:49
tesla newbie skrev: 20 feb 2024 17:21
Det är gasrespons, styrrespons, styrkänsla, fjädringskomfort, ljudkomfort och för elbilar även känslan i regenereringen.
Det är precis de där egenskaperna som jag menar inte skiljer sig nämnvärt. Jo, regenereringen är lite sämre när den är på max än i Tesla, så det saknar jag, men det är nog det enda.
Jag har kört många olika elbilar, t ex Audi E-Tron, Nissan Leaf, Polestar 2, VW ID3, Kia EV6, E-Golf, BMW i4, mfl. Jag tycker det är enkelt att att märka skillnader i instyrning, balans, gasrespons, prestanda, drivsystem, ljudnivå, fjädringskomfort, körglädje, stolar m m.
Medhåll, stor skillnad i upplevelse. en liten sak ska han stor skillnad. Men jag gillar bilar och bryr mig troligen mycket med om småsaker
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Skriv svar