tesla newbie skrev: ↑20 feb 2024 17:21Det är gasrespons, styrrespons, styrkänsla, fjädringskomfort, ljudkomfort och för elbilar även känslan i regenereringen.
Det är precis de där egenskaperna som jag menar inte skiljer sig nämnvärt. Jo, regenereringen är lite sämre när den är på max än i Tesla, så det saknar jag, men det är nog det enda.
Notera att jag körde en 3 SR+ från 2019, så det har hänt mycket med denna modell sedan dess, men ändå. Vissa saker upplever jag t.o.m. som bättre i MG:n än Teslan. När det var vinterväglag, moddig snö, så testade jag att från stillastående att köra ut i en korsning. Alltså göra en 90°-sväng men full gas. Teslan släppte alltid och jag fick sladd då. Men MG:n klarar det galant utan att den släpper greppet och klarar av att reglera kraften i hjulen så att den inte släpper greppet.
Men jag kör inte 120 på krokiga 70-vägar för att testa hur bilen klarar av att hålla greppet. Där är förmodligen Tesla bättre. Men detta är i princip ointressant för min del. Visst, förstår att i en nödsituation och en undanmanöver så kan det kanske vara avgörande. Men i mitt normala vardagskörande så känner jag inte av några avgörande skillnader i hur bilen är att köra. Och privatleasingen är 6000:-/mån skattade pengar billigare på MG:n än en Tesla, så det får vara en MG. Den är tillräckligt bra och jag har fortfarande en bra körupplevelse. Mycket bättre än t.ex. Zoen som jag hade först. Att byta från Zoe till en Tesla var ett jätteskutt. Att byta från Tesla 3 till MG4 märktes knappt.