Resa till Branäs - ladda till 100% vid ankomst och låta stå?
Moderator: Redaktion
Resa till Branäs - ladda till 100% vid ankomst och låta stå?
Vi åker från Sthlm till Branäs under sportlovet och funderar lite hur vi ska göra med destinationsladdningen när vi väl är på plats. Har hyrt en stuga som ej har laddstolpe dessvärre så behöver ladda på den allmänna parkeringen. Kommer komma dit runt lunchtid på söndag beroende på hur lång tid körningen tar och vi tänkte åka en sväng när vi väl kommer fram. Funderar om vi ska ställa mig på en laddplats när vi kommer fram och ladda upp bilen till 100% och därefter låta den stå vid stugan med 100% laddning (- förluster och ev kortare körning under veckan) fram till att vi ska åka hem en vecka senare.
Har en MYRWD och vanligtvis laddar vi egentligen bara till 50-60% då vi mest kör korta sträckor inom Sthlm. Hur pass mycket sliter det på batteriet att låta batteriet stå oanvänt med 100% en vecka? Det vore onekligen den mest bekväma lösningen än att försöka ladda senare under veckan (förutsatt att vi hittar en laddplats på söndagen när vi kommer fram då)
Tack på förhand
Har en MYRWD och vanligtvis laddar vi egentligen bara till 50-60% då vi mest kör korta sträckor inom Sthlm. Hur pass mycket sliter det på batteriet att låta batteriet stå oanvänt med 100% en vecka? Det vore onekligen den mest bekväma lösningen än att försöka ladda senare under veckan (förutsatt att vi hittar en laddplats på söndagen när vi kommer fram då)
Tack på förhand
Re: Resa till Branäs - ladda till 100% vid ankomst och låta stå?
Det finns gott om laddstolpar i Branäs och åtminstone för de nere i byn så var det väldigt låg beläggning.
Jag hade laddat till 80% och laddat upp till 100% om det krävs strax innan avresa istället
Jag hade laddat till 80% och laddat upp till 100% om det krävs strax innan avresa istället
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Re: Resa till Branäs - ladda till 100% vid ankomst och låta stå?
Om ni inte laddar 100% någon gång i veckan i vanliga fall,så är det en bra tillfälle. Helt okej att den står med sladden i i vanliga fall oxå.
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Beställd 6/2 | VIN 2023-03-27 | Upphämtning 22/5 | Hemleverans 24/5
RN1185456xx Beställd 6/2 | VIN 2023-03-27 |
Re: Resa till Branäs - ladda till 100% vid ankomst och låta stå?
Ska man ladda lägre är det max 70% som gäller för LFP. Det blir ingen skillnad att tala om mellan 80-100%.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Resa till Branäs - ladda till 100% vid ankomst och låta stå?
Lithiumbatterier är inte alls lika könsliga för att stå med 100% som forumryktena gör gällande. Det är ingen större ”fara”.Danne888 skrev: ↑23 feb 2024 11:12Funderar om vi ska ställa mig på en laddplats när vi kommer fram och ladda upp bilen till 100% och därefter låta den stå vid stugan med 100% laddning (- förluster och ev kortare körning under veckan) fram till att vi ska åka hem en vecka senare.
Har en MYRWD och vanligtvis laddar vi egentligen bara till 50-60% då vi mest kör korta sträckor inom Sthlm. Hur pass mycket sliter det på batteriet att låta batteriet stå oanvänt med 100% en vecka? Det vore onekligen den mest bekväma lösningen än att försöka ladda senare under veckan (förutsatt att vi hittar en laddplats på söndagen när vi kommer fram då)
Tack på förhand
LFP-batterier ökar inte ens interna resistansen av att stå med 100%, så det är lugnt.
När det är kallt ute minskar degraderingen pga calendar aging ganska mycket.
Och LFP-batteriet mår ungefär lika illa på alla SOC över 70%, så om du laddar till 100% mår det lika bra som alla de som tror de är snälla mot batteriet genom att ladda till 80%
Lite mer i detalj:
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Resa till Branäs - ladda till 100% vid ankomst och låta stå?
Tack för alla svar, även om jag inte riktigt förstår detaljerna bakom de där diagrammen men då kör vi som planerat och laddar till 100% när vi anländer
- pejvic
- Teslaägare
- Inlägg: 1990
- Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
- Ort: Sthlm
- Referralkod: ts.la/torbjrn74421
Re: Resa till Branäs - ladda till 100% vid ankomst och låta stå?
På de översta ser du att bilen degraderas minst om du låter den stå på 0% jämt. men det är ju ej rimligt.
Andra diagrammet visar temperatur och tid.
Har du LFP och pratar en helg i Branäs så skall du nog göra precis som du vill bara.
AAKE är expert på detta. Han är degraderingsmästare på forumet.
Andra diagrammet visar temperatur och tid.
Har du LFP och pratar en helg i Branäs så skall du nog göra precis som du vill bara.
AAKE är expert på detta. Han är degraderingsmästare på forumet.
Haft alla 3/Y
Re: Resa till Branäs - ladda till 100% vid ankomst och låta stå?
Ytterst tveksamt att du får en laddplats efter 10 på dagen. Finns ett par platser på berget också, men de är ICEade dygnet runt tyvärr.
- enoch85
- Teslaägare
- Inlägg: 320
- Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
- Referralkod: ts.la/daniel893595
Re: Resa till Branäs - ladda till 100% vid ankomst och låta stå?
Ush, får inte i magen när jag ser detta. 100% och låta stå.
Vårda batteriet. Ladda till 70 och toppladda innan avfärd.
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Re: Resa till Branäs - ladda till 100% vid ankomst och låta stå?
Har man varmt är det principiellt bra att ha låg SOC.
Har man 100% är det principiellt bra att ha kallt.
Det kommer vara i snitt +/- 0C eller kallare den veckan i Branäs och då mår batteriet lika bra eller bättre än någon som har 80% i ett garage.
Man måste förstå att släppa myten
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Resa till Branäs - ladda till 100% vid ankomst och låta stå?
Om ni planerar att åka tillbaka så kan jag tipsa om en stuga med avgiftsfri laddare, har vart där både vinter och sommar, fånig grej egentligen för det är ju inga pengar man pratar om men bekvämligheten är svårslagen. PM'a i så fall, vill inte posta det här för då kanske jag aldrig får chans att boka den igen själv
- enoch85
- Teslaägare
- Inlägg: 320
- Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
- Referralkod: ts.la/daniel893595
Re: Resa till Branäs - ladda till 100% vid ankomst och låta stå?
Fast 100% är aldrig bra. Förvånad att du påstår det.AAKEE skrev: ↑24 feb 2024 08:54Har man varmt är det principiellt bra att ha låg SOC.
Har man 100% är det principiellt bra att ha kallt.
Det kommer vara i snitt +/- 0C eller kallare den veckan i Branäs och då mår batteriet lika bra eller bättre än någon som har 80% i ett garage.
Man måste förstå att släppa myten
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Re: Resa till Branäs - ladda till 100% vid ankomst och låta stå?
Fast 100% är i vissa fall bättre än 80%.enoch85 skrev: ↑24 feb 2024 13:42Fast 100% är aldrig bra. Förvånad att du påstår det.AAKEE skrev: ↑24 feb 2024 08:54Har man varmt är det principiellt bra att ha låg SOC.
Har man 100% är det principiellt bra att ha kallt.
Det kommer vara i snitt +/- 0C eller kallare den veckan i Branäs och då mår batteriet lika bra eller bättre än någon som har 80% i ett garage.
Man måste förstå att släppa myten
Inte förvånad att folk sitter fast i myten
100% är inte alls som myten påstår.
Det är bara titta på den mer detaljerade bilden jag postade, eller bägge för den delen.
Calendar aging är [tid x temp x SOC].
Ingen av dessa har företräde så låg temp är lika bra som hög SOC är dåligt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- martinsson
- elbilist
- Inlägg: 300
- Blev medlem: 05 mar 2014 11:58
- Ort: Göteborg
Re: Resa till Branäs - ladda till 100% vid ankomst och låta stå?
Det var det första jag lärde mig efter min första elbil... Man skall aldrig ladda ett batteri till 100%. Batteriet håller längst om man håller laddningen mellan 20 och 80%.
Sen, som redan har skrivits, är det ok att toppa laddningen till 100%, precis innan resa.
Låt inte bilen stå länge med 100% laddning, det är direkt skadligt för batteriet.
Sen, som redan har skrivits, är det ok att toppa laddningen till 100%, precis innan resa.
Låt inte bilen stå länge med 100% laddning, det är direkt skadligt för batteriet.
______________________________________
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
- martinsson
- elbilist
- Inlägg: 300
- Blev medlem: 05 mar 2014 11:58
- Ort: Göteborg
Re: Resa till Branäs - ladda till 100% vid ankomst och låta stå?
Det är ju du som påstår att det är en myt. Det är i själva verket fakta att det inte är bra för några batterier att laddas till 100%, inte ens mobilen eller din laptop.AAKEE skrev: ↑24 feb 2024 15:11Fast 100% är i vissa fall bättre än 80%.enoch85 skrev: ↑24 feb 2024 13:42Fast 100% är aldrig bra. Förvånad att du påstår det.AAKEE skrev: ↑24 feb 2024 08:54Har man varmt är det principiellt bra att ha låg SOC.
Har man 100% är det principiellt bra att ha kallt.
Det kommer vara i snitt +/- 0C eller kallare den veckan i Branäs och då mår batteriet lika bra eller bättre än någon som har 80% i ett garage.
Man måste förstå att släppa myten
Inte förvånad att folk sitter fast i myten
100% är inte alls som myten påstår.
Det är bara titta på den mer detaljerade bilden jag postade, eller bägge för den delen.
Calendar aging är [tid x temp x SOC].
Ingen av dessa har företräde så låg temp är lika bra som hög SOC är dåligt.
Jag skall kanske tillägga att jag pratar om litiumjonbatterier, men du kanske pratar om någon annan typ av batteri.
Senast redigerad av martinsson, redigerad totalt 1 gånger.
______________________________________
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7291
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Resa till Branäs - ladda till 100% vid ankomst och låta stå?
Det är vad jag också fick lära mig, men det verkar ju helt enkelt inte stämma särskilt bra.martinsson skrev: ↑24 feb 2024 15:12Det var det första jag lärde mig efter min första elbil... Man skall aldrig ladda ett batteri till 100%. Batteriet håller längst om man håller laddningen mellan 20 och 80%.
Sen, som redan har skrivits, är det ok att toppa laddningen till 100%, precis innan resa.
Låt inte bilen stå länge med 100% laddning, det är direkt skadligt för batteriet.
AAKEE har järnkoll på detta, och gott om studier och siffror som stöd, grafen ovan visar ju t.ex. tydligt att det inte är någon som helst fördel med 80% jämfört med 100% för LFP.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7291
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Resa till Branäs - ladda till 100% vid ankomst och låta stå?
Men vänta nu, AAKEE visar ju tydligt med siffror och studier att hans påståenden stämmer, när du säger att det är "fakta att det inte är bra för några batterier att laddas till 100%", vilka siffror och studier baserar du det på?martinsson skrev: ↑24 feb 2024 15:16Det är ju du som påstår att det är en myt. Det är i själva verket fakta att det inte är bra för några batterier att laddas till 100%, inte ens mobilen eller din laptop.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- martinsson
- elbilist
- Inlägg: 300
- Blev medlem: 05 mar 2014 11:58
- Ort: Göteborg
Re: Resa till Branäs - ladda till 100% vid ankomst och låta stå?
Ok, de flesta har väl litiumjonbatterier så det var det jag pratade om och inte LFP. Det kan ju förstås ha helt andra egenskaper.fth skrev: ↑24 feb 2024 15:17Det är vad jag också fick lära mig, men det verkar ju helt enkelt inte stämma särskilt bra.martinsson skrev: ↑24 feb 2024 15:12Det var det första jag lärde mig efter min första elbil... Man skall aldrig ladda ett batteri till 100%. Batteriet håller längst om man håller laddningen mellan 20 och 80%.
Sen, som redan har skrivits, är det ok att toppa laddningen till 100%, precis innan resa.
Låt inte bilen stå länge med 100% laddning, det är direkt skadligt för batteriet.
AAKEE har järnkoll på detta, och gott om studier och siffror som stöd, grafen ovan visar ju t.ex. tydligt att det inte är någon som helst fördel med 80% jämfört med 100% för LFP.
/fth
______________________________________
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5559
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Resa till Branäs - ladda till 100% vid ankomst och låta stå?
LFP är ett lithiumjonbatteri… Men att det är liten skillnad mellan att parkera bilen med 100% och 80% för att sedan ladda till 100% stämmer för andra typer av lithiumjonbatterier också, iaf om vi håller oss till normala temperaturer.martinsson skrev: ↑24 feb 2024 15:23Ok, de flesta har väl litiumjonbatterier så det var det jag pratade om och inte LFP. Det kan ju förstås ha helt andra egenskaper.
- martinsson
- elbilist
- Inlägg: 300
- Blev medlem: 05 mar 2014 11:58
- Ort: Göteborg
Re: Resa till Branäs - ladda till 100% vid ankomst och låta stå?
Jag ser två bilder på några grafer men ingen utredning.fth skrev: ↑24 feb 2024 15:19Men vänta nu, AAKEE visar ju tydligt med siffror och studier att hans påståenden stämmer, när du säger att det är "fakta att det inte är bra för några batterier att laddas till 100%", vilka siffror och studier baserar du det på?martinsson skrev: ↑24 feb 2024 15:16Det är ju du som påstår att det är en myt. Det är i själva verket fakta att det inte är bra för några batterier att laddas till 100%, inte ens mobilen eller din laptop.
/fth
Energimyndigheten borde väl rimligtvis ha rätt i vad dem skriver
https://www.energimyndigheten.se/nyhets ... atteriliv/
Jag väljer i alla fall att tro mer på Energimyndigheten än några staplar i ett diagram. Det känns betydligt säkrare
______________________________________
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
- enoch85
- Teslaägare
- Inlägg: 320
- Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
- Referralkod: ts.la/daniel893595
Re: Resa till Branäs - ladda till 100% vid ankomst och låta stå?
Genom att stanna kring 50% största delen av tiden har jag åstadkommit detta. Ytterst tveksam till att 100%-laddningar skulle ge samma resultat.AAKEE skrev: ↑24 feb 2024 15:11Fast 100% är i vissa fall bättre än 80%.enoch85 skrev: ↑24 feb 2024 13:42Fast 100% är aldrig bra. Förvånad att du påstår det.AAKEE skrev: ↑24 feb 2024 08:54Har man varmt är det principiellt bra att ha låg SOC.
Har man 100% är det principiellt bra att ha kallt.
Det kommer vara i snitt +/- 0C eller kallare den veckan i Branäs och då mår batteriet lika bra eller bättre än någon som har 80% i ett garage.
Man måste förstå att släppa myten
Inte förvånad att folk sitter fast i myten
100% är inte alls som myten påstår.
Det är bara titta på den mer detaljerade bilden jag postade, eller bägge för den delen.
Calendar aging är [tid x temp x SOC].
Ingen av dessa har företräde så låg temp är lika bra som hög SOC är dåligt.
viewtopic.php?p=778810#p778810
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
- martinsson
- elbilist
- Inlägg: 300
- Blev medlem: 05 mar 2014 11:58
- Ort: Göteborg
Re: Resa till Branäs - ladda till 100% vid ankomst och låta stå?
Ok, jag är ju ingen expert på något sätt som du kanske är. Därför förlitar jag ju mig mer på Enegimyndighetern än någon som påstår någonting annat på ett forum om elbilar.OfarligTesla skrev: ↑24 feb 2024 15:28LFP är ett lithiumjonbatteri… Men att det är liten skillnad mellan att parkera bilen med 100% och 80% för att sedan ladda till 100% stämmer för andra typer av lithiumjonbatterier också, iaf om vi håller oss till normala temperaturer.martinsson skrev: ↑24 feb 2024 15:23Ok, de flesta har väl litiumjonbatterier så det var det jag pratade om och inte LFP. Det kan ju förstås ha helt andra egenskaper.
______________________________________
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5559
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Resa till Branäs - ladda till 100% vid ankomst och låta stå?
Själv förlitar jag mig inte på vad andra säger alls utan jag kollar på forskningen och data istället.martinsson skrev: ↑24 feb 2024 15:45
Ok, jag är ju ingen expert på något sätt som du kanske är. Därför förlitar jag ju mig mer på Enegimyndighetern än någon som påstår någonting annat på ett forum om elbilar.
Men din länk till Energimyndigheten säger ingenting om calendar aging heller utan bara om skada från laddning. Om du ”måste” ladda till 100% är frågan om det är någon större skillnad på att ladda till 100% direkt eller ladda till 80% och låta den stå för att sedan ladda till 100% strax innan avfärd. Och det är precis det som de studierna jag kunnat hitta säger att det inte är någon större skillnad för. Man måste parkera den med lägre nivå än 80% för att det ska bli märkbar skillnad i calendar aging, exakt hur lågt beror på batterityp.
- martinsson
- elbilist
- Inlägg: 300
- Blev medlem: 05 mar 2014 11:58
- Ort: Göteborg
Re: Resa till Branäs - ladda till 100% vid ankomst och låta stå?
Jag har alltid läst att 100% laddning ökar risken för reaktioner som inte kan ta vägen någonstans om batteriet är fullt.OfarligTesla skrev: ↑24 feb 2024 15:55Själv förlitar jag mig inte på vad andra säger alls utan jag kollar på forskningen och data istället.martinsson skrev: ↑24 feb 2024 15:45
Ok, jag är ju ingen expert på något sätt som du kanske är. Därför förlitar jag ju mig mer på Enegimyndighetern än någon som påstår någonting annat på ett forum om elbilar.
Men din länk till Energimyndigheten säger ingenting om calendar aging heller utan bara om skada från laddning. Om du ”måste” ladda till 100% är frågan om det är någon större skillnad på att ladda till 100% direkt eller ladda till 80% och låta den stå för att sedan ladda till 100% strax innan avfärd. Och det är precis det som de studierna jag kunnat hitta säger att det inte är någon större skillnad för. Man måste parkera den med lägre nivå än 80% för att det ska bli märkbar skillnad i calendar aging, exakt hur lågt beror på batterityp.
Men det är kanske 20 - 50% som är det nya rätta. Jag tror mer på det än att ladda till 100% någon gång.
Med dagens storlek på batterier så borde 50% laddning räcka för daglig laddning.
______________________________________
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
Re: Resa till Branäs - ladda till 100% vid ankomst och låta stå?
Då var det första du lärde dig fel.martinsson skrev: ↑24 feb 2024 15:12Det var det första jag lärde mig efter min första elbil... Man skall aldrig ladda ett batteri till 100%.
Du vet att 100% inte ens är proppfullt?
Det går ladda Lithiumion till 4.4-4.5V (130% eller så). Dock påverkar det menligt på antalet cykler de håller och för lithiumion blir de mer brandfarliga.
Man valde alltså att lägga 100% på en nivå som gav en rimlig livslängd.
Om du köper lithiumionbatterier och läser på spec. / instruktionen står det ingenting om att man inte ska ladda till 100%.
Faktiskt, de flesta laddare för detta har ingen inställning för att ladda annat än fullt.
De som har har ofta 100% eller ”storage” vilket ger runt 50%.
Det är exakt det som är en myt.martinsson skrev: ↑24 feb 2024 15:12batteriet håller längst om man håller laddningen mellan 20 och 80%.
Man delar upp degraderingen i cyklisk degradering (cyclic aging) och degradering beroende på tid (calendar aging).
Calendar aging är lägst vid 0% för i princip alla lithium-kemier.
Återigen, en myt.martinsson skrev: ↑24 feb 2024 15:12Sen, som redan har skrivits, är det ok att toppa laddningen till 100%, precis innan resa.
Låt inte bilen stå länge med 100% laddning, det är direkt skadligt för batteriet.
För lithiumion (och inte lithium-järn) så ökar inre resistansen fortare vid hög SOC vilket långsiktigt är sämre om man ska använda maximal effekt. Vid 90-100% ökar den dubbelt så fort som vid 50%.
Den har ingen direkt påverkan på normal användning, annat än att den är en del i det som gör att batteriet levererar mindre energi.
I övrigt, är 100% ungefär jämbördigt med 80% i Svenska förhållanden. Det finns dessutom väldigt gott om tester som visar att 80% är sämre än 100% ur ett calendar aging-perspektiv.
Du skulle kunna börja med att läsa teslas egna manualer och se om du hittar något om att *köra direkt* eller *inte lämna med 100%*.
Hade det vart så illa som myten förespråkar borde det stått, om inte annat för att minimera Teslas egen risk för byte av batteri på garantin.
Teslas största anledning till att säga maximalt 80% för dagligt bruk (som var under 90% tills nyligen ) är att mindre cykler sliter mindre.
Du är även lurad av myten om 20%. Batteriet mår hur bra som helst under det, faktum är att det mår allra bäst vid 0% när det gäller calendar aging.
Kör man fulla cykler (100% till 0%) med en tesla model S-cell så håller den 750 cykler tills den tappat 25%.
750 cykler a 400 km är 30000mil.
Minskar man till 90% men forfarande laddar ir till 0% så håller det cirka 1000 FCE-cykler, så 40000 mil.
Minskar man till 80% ( fortfarande urladdning till 0%) håller cellen kanske 1250-1500 FCE) så 55-60000 mil. Notera att 4.2V innebär att cellen laddats till 100% och sedan urladdats till 0% 750ggr.
4.1= 90%
4.0 = 80%
0% i bilen är 4.5% riktiga procent eftersom det finns en buffer på 4.5% av hela kapaciteteb under 0% på skärmen.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5