Är ett väldigt långt inlägg detta och är mest för min egen skull, att få det på ett översiktligt vis. Tar dock gärna emot åsikter på de förutsättningar jag satt upp.

Ränta: 5% ränta på alla alternativ utom Model Y Performance som har 2%.
Värdeminskning: 55% restvärde med tjänstemil, 60% restvärde utan tjänstemil.
Milersättning: 9,5 kr/mil på tjänstebil, 25 kr/mil på privata alternativ.
Försäkring: 14 000 kr/år på bilar som kräver helförsäkring, 8 000 kr/år för Model Y.
Service: 4 000 kr/år på alla icke-Teslor, 25 000 kr/år på min Model S (reparationer) och 0 kr/år på Model Y.
Elkostnad: 3 kr/mil för alla utom Model Y som får 2,5 kr/mil.
Bilarna på startlinjen är:
Tesla Model S 100D -18. Ingångsvärde 340 000:-
Tesla Model Y Performance -24. Ingångsvärde 680 000:- (midnight cherry typ, klarar inte vitt)
Audi E-Tron S-Line -21. Ingångsvärde 539 000:-
BMW iX 40 -22. Ingångsvärde 650 000:-
Bensinbil modell lite äldre. Ingångsvärde 400 000:-, bränslekostnad 15 kr/mil, reparationer 10 000 kr/år
Dieselbil modell lite äldre. Ingångsvärde 400 000:-, bränslekostnad 12 kr/mil, reparationer 10 000 kr/år
Först ut är min befintliga bil. Model S -18.
Just nu _äger_ jag den på företaget och får alltså inte dra halva momsen. Enligt teslakalkylen är det dock bara värt ~300 kr/mån för mig privat. Förmånsvärde 7 034 kr/mån.
Företagsägd med pendling: 8 000 kr/mån
Företagsägd utan pendling: 8 000 kr/mån
Privatägd med pendling: 6 000 kr/mån
Privatägd utan pendling: 8 700 kr/mån
Här går det argumentera för att reparationskostnaderna antagligen blir mindre om jag kör mindre. Att köpa ut den privat igen skulle bli billigare så länge jag pendlar men inte annars och så vill jag inte ta risken för dyra reparationer privat.
Första utmanare är den omsusade Model Y med låg ränta, låg förbrukning, billiga försäkring osv. Förmånsvärde 6 548 kr/mån.
Företagsägd med pendling: 7 900 kr/mån
Företagsägd utan pendling: 8 000 kr/mån
Privatägd med pendling: 7 600 kr/mån
Privatägd utan pendling: 9 500 kr/mån
Den anser jag det är bättre att ta på företaget. Problemet är att jag inte riktigt gillar bilen... Annars är den ju perfekt på många sätt.
Den andra utmanaren är en välutrustad Audi E-Tron 55 -21. Uppskattat förmånsvärdet 9 000 kr/mån. (S-Line + 100 tkr i utrustning)
Företagsägd med pendling: 9 300 kr/mån
Företagsägd utan pendling: 9 800 kr/mån
Privatägd med pendling: 7 600 kr/mån
Privatägd utan pendling: 9 600 kr/mån
Här är privatägd billigare oavsett pendling. Lustigt nog nästan identisk kostnad mot privatägd Model Y.
Tredje utmanare är en BMW iX 40 -22. Uppskattat förmånsvärde 9 600 kr/mån (130 tkr i utrustning)
Företagsägd med pendling: 10 100 kr/mån
Företagsägd utan pendling: 10 300 kr/mån
Privatägd med pendling: 9 100 kr/mån
Privatägd utan pendling: 11 000 kr/mån
Är väl den jag är mest sugen på och som känns modernare än Audin och så är den av "rätt märke" för mig. Här är det hugget som stucket att ha den privat eller på företaget.
Bensinbil för 400 000:-. Exempelvis BMW 540i -18 eller dylikt.
Privatägd med pendling: 9 900 kr/mån
Privatägd utan pendling: 10 600 kr/mån
Dieselbil för 400 000:-. Exempelvis BMW 530d -18 eller dylikt.
Privatägd med pendling: 9 000 kr/mån
Privatägd utan pendling: 10 100 kr/mån
De fossila alternativen hävdar sig någorlunda men då är det ju betydligt äldre bilar så det stryker jag direkt. Tog bara med de för skojs skull.
Till sist. Alla alternativ har sina distinkta för- och nackdelar. iX 40 och E-Tron har avgjort sämre räckvidd och är slöare i sin karaktär men å andra sidan är det inte hela världen för mig. Model Y matchar min Model S vad gäller räckvidd och prestanda ganska rakt av men har å andra sidan andra nackdelar.