Love_O skrev: ↑29 feb 2024 15:40
deddly skrev: ↑29 feb 2024 15:06
Att säga i artikeln att "han var säkert stressad och desperat" låter så otroligt oseriöst, tycker jag. Svartmåla motparten...
Jag hoppas ju allt artikeln är sann men med tanke på hur metall uttryckte sig så som du säger, så känns det inte osannolikt att det är metall själva som skapat situationen. Metall är extremt oseriösa i detta. Läs artikeln från uppsala också så ser man samma mönster.
https://da.se/2024/02/tva-bilar-pa-tva-timmar/
Skrev nedanstående kommentar på X apropå Uppsalaartikeln:
Efter DA-artikeln nedan åkte jag själv förbi Teslas servicecenter i Uppsala för att pratas lite med de som arbetar där. De skrattade gott åt artikeln jag visade dem, och berättade att allt flöt på som vanligt.
Här är några av strejkvakternas citat från artikeln - och mina egna kommentarer:
"...på andra sidan stängslet och motorvägens vägräcken, tornar bokstäverna T, E, S, L, A upp sig i morgonljuset.
– Det är väl så de har tänkt, att det ska synas från motorvägen, konstaterar strejkvakten Tobias Andersson.
Det känns sådär skränigt amerikanskt, skrattar han, att täcka halva fasaden med företagets logga."
Här frodas fördomarna. Avgör själva utifrån bilden längst ned i inlägget, är Tesla extra skräniga jämfört med bolagen runtomkring? Observera att av facket blockerade Werksta ligger bredvid Tesla, på vars mark strejkvakterna först stod. Nu är de dock utslängda till allmän mark en bit bort. Man kan undra varför...
"07:43. Dagens första Tesla kör in på området. Föraren kör långsamt, som skamset, förbi strejkvakterna. Blicken är fixerad på vägen framför honom. Sanna, Tobias och Tore vinkar men får inget svar."
Det hade kunnat vara jag, som kör långsamt för att det är 17 minuter till servicecentret öppnar, och som tycker IF Metalls strejk inte ens bör bevärdigas med en blick - eller så ignorerar jag strejkvakterna för att slippa fälla upp långfingret. Läsa in sina egna förhoppningar much?
"Två timmar har passerat – och lika många Tesla-bilar. Tobias tycker sig märka att strejken och blockaderna har gett effekt. Så här lite aktivitet utanför verkstaden var det inte när strejken inleddes, säger han."
Det har alltså gått en timme sedan Tesla öppnade. Förhoppningar alltså. Jämför man med en vanlig bilverkstad, där oljebyte är det vanligaste arbetsmomentet, så kanske Teslas obefintliga krav på service för att garantier ska gälla verkar konstigt, och bristen på kö på morgonen värd att uppmärksamma. Vi Teslaägare vet dessutom att de flesta saker som behöver fixas görs av Teslas rangers, som kommer till där bilen är istället för att kräva att ägaren lägger tid på att åka till en verkstad.
"Hon och Tobias tror att den allt mer fyllda parkeringen är ett tecken på att arbetet inne i verkstan går långsamt. När flera anställda befinner sig i strejk hinns arbetet där inne helt enkelt inte med och antalet bilar på parkeringen blir allt fler, är teorin".
Visst strejkar ett par anställda i Uppsala, och ibland är folk sjuka. Men Tesla är bra på att låta anställda från andra orter låta hjälpa till vid behov.
"– De kör bort avfall i princip varje dag. Det blir ju mycket avfall från en bilverkstad, mycket plast och kartonger. Det är uppenbart att de har svårt att klara av alla blockader, säger Carl Stern, ombudsman IF Metall Stockholm."
Sopblockaden ja. Tesla har löst det med en egen skåpbil som åker och hämtar skräp och avfall, och de övriga anställda hjälper gärna till om det behövs, oavsett om man jobbar på verkstaden eller på sälj. I Uppsala löser man glatt sophanteringen om det behövs.
"Men nog hann Tobias få en liten skymt.
– Det stod bara en bil där inne, säger han nöjt när han återvänder."
– Man känner ju att man gör skillnad, så här lugnt hade det inte varit om inte vi stod här."
Strejkvakten Tobias sprang alltså fram för att försöka få en skymt när det kom en leverans, som beskrevs som att budchauffören och de anställda försökte hindra en titt. Bara en bil inne? Lite lustigt, nyss var ju parkeringen full med bilar som väntade på hjälp. Den ena anekdoten kanske tar ut den andra? Eller så är det faktiskt så att beläggningen varierar, anställda är ute och provkör inlämnade bilar, eller är drabbade av vabruari - det är hög risk att intala sig själv att det är fackets förtjänst är att lura sig själv.
I artikeln framkommer också att IF Metall har svårt att fylla strejkvaktspassen, och att ingen kommer stå där på eftermiddagen. Att det ofta är tomt bekräftar de anställda på Tesla.