
Resultatet av förra veckans händelser eller?
Moderator: Redaktion
Någon nedgradering, och så artikeln i WSJ i lördags antar jag.
TiborBlomhall skrev: ↑05 feb 2024 19:29Å nej. Nu är mina TSLA aktier värda bara nio gånger så mycket som när jag köpte dem.
Aj. Passa på att sälj medans du kanTiborBlomhall skrev: ↑05 feb 2024 19:29Å nej. Nu är mina TSLA aktier värda bara nio gånger så mycket som när jag köpte dem.
Grattis till bra investering. Men... Past performance osv. Jag tror inte TSLA är en bra investering de kommande 24 månaderna om inte kursen kommer ned till närmare 100.TiborBlomhall skrev: ↑05 feb 2024 19:29Å nej. Nu är mina TSLA aktier värda bara nio gånger så mycket som när jag köpte dem.
Konstig kommentar, antar att du inte är en van investerare.TiborBlomhall skrev: ↑05 feb 2024 19:29Å nej. Nu är mina TSLA aktier värda bara nio gånger så mycket som när jag köpte dem.
Det är som ett lotteri vad man än köper och hur mycket man än analyserar. Ingen kan se in i framtiden. Apor brukar lyckas bättre än börsmäklare. Säkraste kortet är nog billiga indexfonder i långa loppet.d3marcus skrev: ↑06 feb 2024 08:13Konstig kommentar, antar att du inte är en van investerare.TiborBlomhall skrev: ↑05 feb 2024 19:29Å nej. Nu är mina TSLA aktier värda bara nio gånger så mycket som när jag köpte dem.
Vid varje given tidpunkt bör du utvärdera om dina pengar skall ligga kvar i en position eller om det finns bättre möjligheter någon annanstans. Hur ofta du gör denna analys beror så klart på hur mycket tid/intresse/kunskap du har.
Att gifta sig med en aktie är aldrig bra.
1. Håller med om ISK, du skall betala för att äga en aktie som förlorat en tredjedel i börsvärde senaste tre åren. Har ingen utdelning heller.
Ja, på något märkligt sätt verkar Teslas kostnader vara konstanta oavsett omvärld så en prisökning lägger sig omedelbart på ökade marginaler.
Tesla har ju de facto en tydlig trend av minskad kostnad per fordon, även under dom senaste inflationsåren.Fredrik j skrev: ↑01 mar 2024 12:20Ja, på något märkligt sätt verkar Teslas kostnader vara konstanta oavsett omvärld så en prisökning lägger sig omedelbart på ökade marginaler.
Helt otroligt att man lyckas vara så konstant. Hur i hela friden har man lyckats ducka kostnadsökningarna som alla vi andra upplever?
Det hade varit intressant att se grafen sträcka sig lite längre bak i tiden än drygt ett år.fth skrev: ↑01 mar 2024 14:02Tesla har ju de facto en tydlig trend av minskad kostnad per fordon, även under dom senaste inflationsåren.Fredrik j skrev: ↑01 mar 2024 12:20Ja, på något märkligt sätt verkar Teslas kostnader vara konstanta oavsett omvärld så en prisökning lägger sig omedelbart på ökade marginaler.
Helt otroligt att man lyckas vara så konstant. Hur i hela friden har man lyckats ducka kostnadsökningarna som alla vi andra upplever?
Givet denna kurva får ju en höjning större effekt och en sänkning mindre mindre effekt på lönsamheten än vad "förändring/dagspris" antyder.
Sen håller jag iofs också med om att det här och var finns klara inslag av "selection bias" i rapporteringen av Teslas prisstrategier![]()
tesla-cogs-q4-2023.jpg
/fth
Jag hade inte exakt samma KPI för längre period, bifogad graf är total COGS delat med antal producerade bilar, vilket förstås inte är riktigt samma sak, skilladen bör dock vara ganska liten eftersom andra kostnader (energi, tjänster etc) ännu inte utgör någon stor andel av totalen, och trenden är fortfarande väldigt tydlig. /fthMaw skrev: ↑01 mar 2024 14:40Det hade varit intressant att se grafen sträcka sig lite längre bak i tiden än drygt ett år.fth skrev: ↑01 mar 2024 14:02Tesla har ju de facto en tydlig trend av minskad kostnad per fordon, även under dom senaste inflationsåren.Fredrik j skrev: ↑01 mar 2024 12:20Ja, på något märkligt sätt verkar Teslas kostnader vara konstanta oavsett omvärld så en prisökning lägger sig omedelbart på ökade marginaler.
Helt otroligt att man lyckas vara så konstant. Hur i hela friden har man lyckats ducka kostnadsökningarna som alla vi andra upplever?
Givet denna kurva får ju en höjning större effekt och en sänkning mindre mindre effekt på lönsamheten än vad "förändring/dagspris" antyder.
Sen håller jag iofs också med om att det här och var finns klara inslag av "selection bias" i rapporteringen av Teslas prisstrategier![]()
tesla-cogs-q4-2023.jpg
/fth
Under 2021 - 2022 nånting så klagade även Tesla på ökade kostnader pga komponentbristen så de är nog inte helt immuna. Sen får man kanske också ta hänsyn till att Tesla valt att strippa bilarna från väsentlig hårdvara under senaste tiden.
Jag tycker faktiskt detta gör Teslas bedrift mer imponerande, skulle man inflationsjustera kostnaderna så blir kurvan ännu brantare, och skillnaden mot konkurrenterna sannolikt ännu större.
Man växlar om försäljningen från S/X i USA till 3/Y från Kina. Det är väl inte konstigt att kostnaden per bil faller om varannan bil görs i Kina. Marginalerna faller ändå.fth skrev: ↑01 mar 2024 15:12Jag tycker faktiskt detta gör Teslas bedrift mer imponerande, skulle man inflationsjustera kostnaderna så blir kurvan ännu brantare, och skillnaden mot konkurrenterna sannolikt ännu större.
Man ser ofta jämförelser med Tesla mot andra OEM:s totala produktion ICE+PHEV+BEV, rätt naturligt eftersom nästan ingen särredovisar BEV, och slutsatsen blir då ofta att Tesla "bara" är en biltillverkare bland många och att Teslas marginaler snart kommer vara på samma nivå som "alla andra".
Det man då glömmer/ignorerar/mörkar är att andra tillverkare vanligen har BEV-marginaler som är i en helt annan liga än Teslas, oftast kraftigt negativa, betraktar man PHEV+ICE som död/runoff så spelar förstås Tesla i en helt egen liga, inte ens Porsche är ju ännu i närheten av sina ICE-marginaler på EV.
/fth
Inte om man får tro Troy Teslike. Q1 verkar bli långt sämre än Q4 om man får tro honom.
Själv köpte jag lite mer TSLA precis. Kursen kan nog gå lite söderut till men jag ser en vändning inom senast ett par år.spacecoin skrev: ↑05 mar 2024 12:05Inte om man får tro Troy Teslike. Q1 verkar bli långt sämre än Q4 om man får tro honom.
"Over the last 3 years, Tesla sales in Q1 have been higher than the preceding Q4. That's not g!oing to be the case in this quarter.
Instead, Q1 2024 will be much less than 484K in Q4 2023 or 466K in Q2 2023. It's not great."
Teslas vändning av bilförsäljningen är avhängt fortsatta bidrag i USA och nya bidrag på andra stora marknader (Kina, EU) och en vändning av den globala ekonomin. Givet att det står och väger i USA, är recession i större delen av EU och verkar gå åt helvete i Kina, så skulle jag personligen vänta ett kvartal och se.
Beklagar sorgen.NiklasTesla skrev: ↑05 mar 2024 12:21Själv köpte jag lite mer TSLA precis. Kursen kan nog gå lite söderut till men jag ser en vändning inom senast ett par år.spacecoin skrev: ↑05 mar 2024 12:05Inte om man får tro Troy Teslike. Q1 verkar bli långt sämre än Q4 om man får tro honom.
"Over the last 3 years, Tesla sales in Q1 have been higher than the preceding Q4. That's not g!oing to be the case in this quarter.
Instead, Q1 2024 will be much less than 484K in Q4 2023 or 466K in Q2 2023. It's not great."
Teslas vändning av bilförsäljningen är avhängt fortsatta bidrag i USA och nya bidrag på andra stora marknader (Kina, EU) och en vändning av den globala ekonomin. Givet att det står och väger i USA, är recession i större delen av EU och verkar gå åt helvete i Kina, så skulle jag personligen vänta ett kvartal och se.
MVH