perla1975 skrev: ↑07 mar 2024 16:42Toja skrev: ↑07 mar 2024 08:29Tesla lönedumpning inte.perla1975 skrev:Pontus skrev: ↑06 mar 2024 20:20En annan tanke är om IF Metall var ett företag skulle du/ditt arbete göra affärer med dom?
- Dom lär sig inte av sina misstag
- Dom fattar beslut godtyckligt
- Dom gör inga riskanalyser
- Dom ger personal ledigt i 2 år med full lön för att ta en examen utan någon som helst uppföljning
- Dom skiter I om deras personal blir av med jobbet och skyller på andra företag
- Dom ingen känsla för vad som är rimliga proportioner
- Dom skiter I om deras kunder går i konkurs pga deras handlingar eftersom dom anser sig kunna skylla på andra
Det inger ju inte mycket förtroende.
Om du fick bestämma skulle er arbetsplats göra affärer med detta bolag?
Tror ditt fackhat har andra orsaker än konflikten mellan tm och if metall.
Var drar du gränsen för vad du tycker är ok på svenska arbetsmarknaden?
Är det ok att med samma lön i sverige som man har i sitt hemland, dvs ca 13000kr för bilmek från öst. Detta var helt ok fram till 2023, därefter ökades summan till 27360.
Om du inte tycker det, hur kan du då vara mot kollektivavtal där man jobbar mot lönedumpning.
Dom betalar mer än genomsnittet i branschen. Dessutom får dom aktier.
Annars skulle dom sakna personal eftersom det är brist på mekaniker i Sverige.
Oj, det var ny info var finns den att läsa?
Det som tidigare varit känt var att snittlönen för tm:s servicetekniker var 1000kr i månaden lägre samt att tm inte tillämpar arbetstidförkoryning så tm:s anställda jobbar 52h mer per år.
Men rätta mig gärna om jag har fel
Oj, det var ny info var finns den att läsa?
Man får vara ganska vriden i hjärna för att tro att folk slutar sina fasta anställningar på BMW, Volvo, Mercedes, Toyota m fl för att börja jobba på Tesla om de har sämre lön och villkor.
Det råder brist på erfarna fordonstekniker och ingen behöver jobba på Tesla om de inte vill. Det finns gott om jobb på andra ställen.
Jag har frågat många av teknikerna jag träffat där var de jobbat tidigare, och de kom från ovan nämnda verkstäder, men har sökt sig till Tesla för att de tyckte det är bättre där.
Det finns ingen logik i det du hävdar. Bara verklighetsfrånvänd fackpropaganda.