Laddar ur

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Limban
Teslaägare
Inlägg: 1
Blev medlem: 09 mar 2024 16:59

Laddar ur

Inlägg av Limban »

Hej.
Har försökt leta om detta men inte hittat något,
Kanske det finns någon/några med liknande problem?
Vi åker lite då och då till Spanien och ställer bilen MYP på långtidsparkering.
Tyvärr drar den ur batteriet med 2% per dygn.
Jag har tibber hemma och och laddar hela tiden så. och då märker jag inte detta.
Men när vi är borta 4 veckor i Spanien blir det jobbig.
Vet någon vad det kan bero på?
Användarvisningsbild
nogren
Teslaägare
Inlägg: 174
Blev medlem: 16 jul 2023 22:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/niklas756762

Re: Laddar ur

Inlägg av nogren »

Tibber låter inte bilen somna, frågar den för ofta om hur den mår.
Koppla loss bilen från Tibber.
Eller parkera på någon av Swedavias parkeringar med laddare. Dock går de ej att boka, och är väldigt upptagna. Men jag hade tur sist, och kunde till och med låta Sentry vara igång hela tiden.
MY RWD -23 Midnight Silver/ Black
BMW X3 G01 30d -18 såld
Användarvisningsbild
Xyborg
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 24 aug 2022 22:07
Referralkod: ts.la/robin28307

Re: Laddar ur

Inlägg av Xyborg »

Limban skrev: 09 mar 2024 19:35
Hej.
Har försökt leta om detta men inte hittat något,
Kanske det finns någon/några med liknande problem?
Vi åker lite då och då till Spanien och ställer bilen MYP på långtidsparkering.
Tyvärr drar den ur batteriet med 2% per dygn.
Jag har tibber hemma och och laddar hela tiden så. och då märker jag inte detta.
Men när vi är borta 4 veckor i Spanien blir det jobbig.
Vet någon vad det kan bero på?
Som nämt ovan. Det kan vara tredjepartsappar som t.ex. tibber.

Eller så kan det vara att du har Sentry Mode (”vaktläge”) på? Det drar ganska rejält med ström.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3895
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Laddar ur

Inlägg av AAKEE »

Xyborg skrev: 09 mar 2024 21:45

Eller så kan det vara att du har Sentry Mode (”vaktläge”) på? Det drar ganska rejält med ström.
Det är inte Sentry mode.

Sentry drar 250-290W lite beroende på hårdvara i bilen så runt 8% per dygn på en Y.

Garanterat tredjeparts laddningsappar. Väldigt många som har såna problem just nu. Intressant att man kan skaffa en app för att spara pengar på el som drar betydligt mer el än bilen gör av sig själv. (1% per vecka är normalt.)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
airdrive
Teslaägare
Inlägg: 186
Blev medlem: 27 apr 2023 19:30
Referralkod: ts.la/martin185079

Re: Laddar ur

Inlägg av airdrive »

Ja, hur mycket sparar man då? :lol:

Edit:
ok, kan självklart vara lite pengar om man laddar 20 kwh till klart lägre pris, men får offra 2 kwh/dygn på den app-orsakade förbrukningen. Sen kan man ju ändå diskutera om man vill ha en app som i praktiken ligger och tömmer ens bilbatteri.

Låter själv bilen starta laddningen på sen natt/morgon av hänsyn till batteriet, men samma tänk funkar även för den som kör iväg med bilen på morgonen och laddar till timpris. Fram till kl 05-06 är timpriset så gott som uteslutande lågt så här års.
M3 LR 2023
Användarvisningsbild
Xyborg
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 24 aug 2022 22:07
Referralkod: ts.la/robin28307

Re: Laddar ur

Inlägg av Xyborg »

AAKEE skrev: 10 mar 2024 00:01
Xyborg skrev: 09 mar 2024 21:45

Eller så kan det vara att du har Sentry Mode (”vaktläge”) på? Det drar ganska rejält med ström.
Det är inte Sentry mode.

Sentry drar 250-290W lite beroende på hårdvara i bilen så runt 8% per dygn på en Y.

Garanterat tredjeparts laddningsappar. Väldigt många som har såna problem just nu. Intressant att man kan skaffa en app för att spara pengar på el som drar betydligt mer el än bilen gör av sig själv. (1% per vecka är normalt.)
Åh fasen. Sentry är ännu värre alltså. Där ser man. Jag har bara kört i kortare stunder, t.ex när man parkerar utanför köpcenter och liknande. Så jag har aldrig mätt exakt vad det drar per dygn. 🙂
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7680
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Laddar ur

Inlägg av mikebike »

Xyborg skrev: 10 mar 2024 09:04
AAKEE skrev: 10 mar 2024 00:01
Xyborg skrev: 09 mar 2024 21:45

Eller så kan det vara att du har Sentry Mode (”vaktläge”) på? Det drar ganska rejält med ström.
Det är inte Sentry mode.

Sentry drar 250-290W lite beroende på hårdvara i bilen så runt 8% per dygn på en Y.

Garanterat tredjeparts laddningsappar. Väldigt många som har såna problem just nu. Intressant att man kan skaffa en app för att spara pengar på el som drar betydligt mer el än bilen gör av sig själv. (1% per vecka är normalt.)
Åh fasen. Sentry är ännu värre alltså. Där ser man. Jag har bara kört i kortare stunder, t.ex när man parkerar utanför köpcenter och liknande. Så jag har aldrig mätt exakt vad det drar per dygn. 🙂
Det har jag. 8% stämmer bra för en MY LR.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 952
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Laddar ur

Inlägg av agehall »

AAKEE skrev: 10 mar 2024 00:01
Intressant att man kan skaffa en app för att spara pengar på el som drar betydligt mer el än bilen gör av sig själv. (1% per vecka är normalt.)
Funderar på om det där någonsin kan fungera. Om det är kallt ute så börjar ju bilen med att se till att batteriet är varmt nog att laddas bra. Det gör ju att man enbart vill ladda en gång per dygn hemma (dvs ladda upp till sin laddgräns i ett svep). Annars kommer man ju bränna en massa effekt på att värma batteriet flera gånger.

Jag har inte kikat alls på Tibber - den kanske kan hantera detta, men det låter inte så. Framförallt eftersom den även konstant väcker bilen vilket gör att det drar ström ur batteriet.

Tror det bästa man kan göra är att ladda på nätterna. Själv har jag ställt in bilen på att ladda från midnatt och ladda upp till 50% normalt sett.Kanske inte alltid får lägsta kWh-pris, men det det är långt ifrån det högsta de flesta dygnen.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2277
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Laddar ur

Inlägg av frippe »

agehall skrev: 10 mar 2024 10:36
AAKEE skrev: 10 mar 2024 00:01
Intressant att man kan skaffa en app för att spara pengar på el som drar betydligt mer el än bilen gör av sig själv. (1% per vecka är normalt.)
Funderar på om det där någonsin kan fungera. Om det är kallt ute så börjar ju bilen med att se till att batteriet är varmt nog att laddas bra. Det gör ju att man enbart vill ladda en gång per dygn hemma (dvs ladda upp till sin laddgräns i ett svep). Annars kommer man ju bränna en massa effekt på att värma batteriet flera gånger.

Jag har inte kikat alls på Tibber - den kanske kan hantera detta, men det låter inte så. Framförallt eftersom den även konstant väcker bilen vilket gör att det drar ström ur batteriet.

Tror det bästa man kan göra är att ladda på nätterna. Själv har jag ställt in bilen på att ladda från midnatt och ladda upp till 50% normalt sett.Kanske inte alltid får lägsta kWh-pris, men det det är långt ifrån det högsta de flesta dygnen.
Jag är inne på din linje, att det knappast kan löna sig med att småladda lite när det är lågpris. På nätterna är det sällan stora variationer mellan 00-05 så har också ställt in att det ska laddas från midnatt och framåt. För att slippa krabba med det.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3895
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Laddar ur

Inlägg av AAKEE »

Xyborg skrev: 10 mar 2024 09:04
AAKEE skrev: 10 mar 2024 00:01
Xyborg skrev: 09 mar 2024 21:45

Eller så kan det vara att du har Sentry Mode (”vaktläge”) på? Det drar ganska rejält med ström.
Det är inte Sentry mode.

Sentry drar 250-290W lite beroende på hårdvara i bilen så runt 8% per dygn på en Y.

Garanterat tredjeparts laddningsappar. Väldigt många som har såna problem just nu. Intressant att man kan skaffa en app för att spara pengar på el som drar betydligt mer el än bilen gör av sig själv. (1% per vecka är normalt.)
Åh fasen. Sentry är ännu värre alltså. Där ser man. Jag har bara kört i kortare stunder, t.ex när man parkerar utanför köpcenter och liknande. Så jag har aldrig mätt exakt vad det drar per dygn. 🙂
Jag har både loggar på det, och har en tablett i bilen, alltid uppkopplad med scan my tesla som skickar det till teslalogger. Skärmen visar det också i realtid.

Min M3P -21 drog ~220W
Mim MSP -23 drar ~290W.

Skillnaden är hårdvaran, tex Intel atom vs AMD Ryzen.

M3P -21
IMG_5971.jpeg
Det är alltså väldigt lätt att se vad den drar.
IMG_5972.jpeg
MSP -23
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar