taliz skrev: ↑15 mar 2024 15:14
Verdi_ skrev: ↑15 mar 2024 10:15
taliz skrev: ↑15 mar 2024 10:12
Jaegaern skrev: ↑15 mar 2024 10:09
taliz skrev: ↑15 mar 2024 10:05
Borde bli noterbart tapp på Y när Juniper kommer och det dessutom börjar välla ut gamla leasingbilar.
Men något jätteras blir det nog knappast, många lär sikta på en beggad Y. Betydligt fler än Raven..
Jag hoppas på ett litet prisdipp så jag kan köpa ut min billigt från firman efter att få en korrekt värdering, såklart.
Håller dock med att det nog inte kommer bli så stort. Det finns nog ingen bil som är billigare att äga, i den storleksklassen, exklusive försäkring, än en Tesla.
Tror att väldigt många kommer välja en beggad Y före V60 och andra fossiler. Det är nog snarare hos dom de största tappen kommer...
Fast så ser det ju inte ut i år iaf. Har varit extrema tapp på elbilar medan dieselbilar har blivit populärare än på länge. Det kan ju vända igen iofs.
Dyrare bilar har tappat väldigt mkt, oavsett drivmedel.
När eldrivna beggade familjebilar nu börjar komma ut i volym till rimliga prisnivåer så kommer folk att välja det. Problemet har ju varit att om man haft en budget på 3-400k så har det inte funnits mkt att välja på(nej, de flesta är inte så sugna på en Kia eniro...).
Y var ju inte ensam att lanseras 2021 tex... även Sveriges näst mest sålda elbil, ID4, kom ju då.. så det bör bli skapligt utbud närmaste året.
Det är en psykologisk grej också. El och pengar har blivit dyrare, fossilt bränsle har blivit billigare. Plus att bonus har tagits bort och förmånsbeskattningen ändrats.
Dock ska sägas att elpriset faktiskt är nere på helt ok nivåer. Blev själv förvånad när jag kollade 2023. Känslan när man bara läser tidningsrubriker är att priserna fortfarande är höga men icke.
Dessutom har hela miljö och klimatgrejen hamnat i skymundan av krig och elände i Ukraina och Gaza.
Totalt sett så tror jag inte elbilen är top of mind längre på samma sätt som för 2-3 år sen.
Ska man vara en aning konspiratorisk kan man ju även anföra att IF Metalls strejk inte gjort nåt bra för synen på elbilar heller. Tesla är lite synonymt med elbilar ute i stugorna. Många har hjärtat till vänster i Sverige och då blir det nog en påverkan. Särskilt då Metall-vänliga tidningar som Aftonbladet trummar på med negativa rubriker och artiklar om elbilar.
Sist men inte minst så har nog Teslas prissänkningar inte varit bra reklam för elbilar. Nu är det mer eller mindre en sanning att elbilar har ett förskräckligt dåligt andrahandsvärde. Sen om det är sant eller inte kan man ju diskutera. Folk har fått den uppfattningen iaf.
Men det är väl inte otroligt att det vänder igen. Blir diesel och bensin dyrare igen och det kommer såna artiklar så börjar nog fler fundera på elbil igen.