Finns det någon fördel att ladda till 60%
Moderator: Redaktion
Re: Finns det någon fördel att ladda till 60%
Så batterierna klarar bara 8-10 år om man inte hanterar de med silkesvantar dagligen? Förlåt, men då är ju batteribilar ren skit.
Re: Finns det någon fördel att ladda till 60%
Forskningsresultaten visar att cellernas degradering är väldigt förutsägbar och spridningen ganska liten.
Här S85D, tror den hade 426km displayad räckvidd som ny (EPA). Tesla anväder en degraderingströskel så bilarna måste tappa 2-4% innan rangen minskar. Kan inte S85, men alla 3/Y LR/P har normalt ~2%.
Min S har ~4%.
Man ser att det är bilar som inte gått jättelångt där rangen dyker. 360km är 15% på rangen, sedan tillkommer den delen före degraderingströskeln så vi får lägga på några procent.
Eftersom degraderingen är väldigt förutsägbar och påverkbar i forskningstester så är det rimligt att anta att den är förutsägbar/påverkbar även i verkligheten.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Finns det någon fördel att ladda till 60%
Två år knappt, strax 9000 mil.
Har kört på 50% till vardags och 100% innan långresa. Brukar också köra ned till 2-3% innan Supercharging när jag åker långt.
Det som AAKEE (och länkad forskning) hävdat länge nu ser ut att stämma riktigt bra.
Jag ser ingen större oro för batteriets status och jag kan inte påstå att laddmönstret innebär någon nedsida för egen del.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Finns det någon fördel att ladda till 60%
Japp, sälj din skrot-Tesla till mig. Du kan få 50k, så du har råd med en rostig Aygo.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- pejvic
- Teslaägare
- Inlägg: 1981
- Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
- Ort: Sthlm
- Referralkod: ts.la/torbjrn74421
Re: Finns det någon fördel att ladda till 60%
Ja man får nog ta hand om batterierna som sagt.
Det är ju samma med bensinbilar som är långmilare.
Det är väl inte många märken som klarar 40.000 mil utan motorbyte.
Ett batteri är väl som sagt inte dyrare än en motor.
Frågan är hur mkt man servat bensinaren för efter 40.000 mil och tio år?
Hursomhelst, dyrt att köra bilar i 40.000 mil, oavsett drivlina.
Det vore märkligt om man trodde att batteribilen vore en evighetsmaskin.
Konstigast av allt är väl om man laddar mer än man behöver efter att ha kikat på AAKES kurvor.
Jag skulle inte ens göra det på en hyrbil.
Det är ju samma med bensinbilar som är långmilare.
Det är väl inte många märken som klarar 40.000 mil utan motorbyte.
Ett batteri är väl som sagt inte dyrare än en motor.
Frågan är hur mkt man servat bensinaren för efter 40.000 mil och tio år?
Hursomhelst, dyrt att köra bilar i 40.000 mil, oavsett drivlina.
Det vore märkligt om man trodde att batteribilen vore en evighetsmaskin.
Konstigast av allt är väl om man laddar mer än man behöver efter att ha kikat på AAKES kurvor.
Jag skulle inte ens göra det på en hyrbil.
Haft alla 3/Y
Re: Finns det någon fördel att ladda till 60%
Kul att det faktiskt finns fler som lutar sig på forskningen.
Ioniq 5 FE AWD
Re: Finns det någon fördel att ladda till 60%
En ny fråga på ämnet dök upp.
Någon skrev att lägre än 20% inte spelade så stor roll. Vad är i sånt fall en bra nedre gräns?
Någon skrev att lägre än 20% inte spelade så stor roll. Vad är i sånt fall en bra nedre gräns?
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3362
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Finns det någon fördel att ladda till 60%
I praktiken den som är mest praktisk med tanke på körmönstret. Antar att du behöver ha lite marginal för att kunna ge dig av på oplanerade körningar. Fundera på hur långt bort det kan komma att föra dig och hur mycket energi som kan gå åt, även vid dålig väderlek. Väg in att det kan finnas snabbladdare på vägen som alternativ att ta till om sträckan är lång, så att du inte tar höjd för orimligt långa körningar.
Den gräns du får på det sättet ligger högst troligt högre än vad batteriet tycker är allra bäst.
Senast redigerad av Niklas Z, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Finns det någon fördel att ladda till 60%
Bara utifrån kurvorna ovan verkar det vara lönt att hålla ett NMC under knixen efter 60% och NCA under ca 55%. På LFP ser man hur degraderingen tar fart efter 70%. Men ditt körmönster avgör så klart.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
- pejvic
- Teslaägare
- Inlägg: 1981
- Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
- Ort: Sthlm
- Referralkod: ts.la/torbjrn74421
Re: Finns det någon fördel att ladda till 60%
som jag förstått så finns ingen nedre gräns. jag parkerade några dagar med 3% en gång. Men då gäller det ju att veta att man inte snabbt behöver bilen. jag skulle bort.
Det skall ju finnas rätt mkt under 0% också, jag gissar att man inte skall ställa den med 3% i flera månader helst. 0% på skärmen är ju inte 0 men om det verkligen blir 0% på rikigt där någonstans 4-5% under 0 på skärmen så kan väl batteriet ta skada?
AAKE vet och han kliver säkert in och förklarar - igen. Han är riktigt tålmodig
Tänk er själva att gå omkring och ha rätt bland 1000 man som tror att man har fel. Det måste tära en del på psyket.
Haft alla 3/Y
Re: Finns det någon fördel att ladda till 60%
AAKEE skrev: ↑10 mar 2024 14:26-Ladda inte mer än du behöver till nästa laddning*
-Ladda ofta (minskar behovet ovan)
-Ladda sent, så laddningen är klar tex kort före du åker till jobbet.
*) Håller du 60% eller mindre halverar du calendar aging vilket i princip halverar degraderingen. Jag har flera bekanta med det LG-batteriet som haft 1% degradering första året efter 4000 mil efter att ha kört låg-SOC-strategin.
Laddar du till 60% eller lägre kan bilen stå så med låg degradering.
Det är förhållandevis stor risk att du kommer att höra folk säga saker som absolut inte stämmer om lithiumbatterier.
-De kommer sannolikt säga att låg SOC, under 20% är dåligt för batteriet.
-De kommer säga att det är dåligt att ladda till 100% och att man måste köra ASAP när man laddat till 100%.
-Det kommer troligen komma någon och säga att batteriet degraderas minst om fu laddar till 80%.
Alla tre statements:en ovan är fel. Jag kan visa väldigt mycket forskning som visar det, och det finns inga fakta som visar att det ovan skulle vara korrekt. (Återkom om du behöver fakta. Normalt finns det ingen av de som sprider de felaktiga myterna som har något som helst belägg för det de påstår.)
Tusen tack för ett väldigt informativt inlägg. Det här gäller alltså oavsett vilket batteri man har? Har en -24 MY LR, men har inte lyckats klura ut vilket batteri jag har.
Mvh Henko
Re: Finns det någon fördel att ladda till 60%
Precis!
För stora batteriet finns ingen gräns där det blir dåligt. Men får man helt slut ström, dvs långt under 0% så stänger BMS ned det batteriet för att skydda det. Då laddas inte lågvoltsbatteriet. Vilket innebär att man kan bli stående och inte få in någon ström i bilen innan man väckt upp lågvoltsbatteriet.
Har man en äldre Tesla med 12V blybatteri så mår de dåligt av att få slut ström.
Man bör undvika att hamna under 0%, och är man på eller under 0% bör man ladda asap, främst för att inte bli stående med problem att få igång bilen. Stora batteriet lider dock inte.
quote=pejvic post_id=785419 time=1710431925 user_id=4492]
Det skall ju finnas rätt mkt under 0% också, jag gissar att man inte skall ställa den med 3% i flera månader helst. 0% på skärmen är ju inte 0 men om det verkligen blir 0% på rikigt där någonstans 4-5% under 0 på skärmen så kan väl batteriet ta skada? [/quote]
Buffern är 4.5% normalt av totala kapaciteten.
Man kan inprincip köra upp allt det, dock stannar biken när första cellen når gränsen för låg spånning, så lite beroende på hur stor skillnad man har i cellcapacitet kan det kanske bara gå att få ut 3.5%.
När batteriet kopplas bort är det för att BMS mäter att nu ör laddningsnivån/cellspänningen på minsta tillåtna så nu är det dags att stönga ned.
För att slippa skriva allt igen så kanske jag kan posta länk till en beskrivning jag gjorde nyligen, där man cyklade model 3-celler ned till 5%, dvs ~ 0% på displayen i en Tesla. De batterierna hade hållit väldigt långe om man återkommande cyklat 5-15%, dvs 0-10% i bilen.
För calendar aging, mår batteriet som bäst där vid 0% riktig SOC.
Återkommer med länk.
Edit: Länk https://teslaclubsweden.se/forum/viewt ... 97#p782097
Senast redigerad av AAKEE, redigerad totalt 1 gånger.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Finns det någon fördel att ladda till 60%
Du har ett LG-batteri på 78.8kWh nytt.Henko skrev: ↑14 mar 2024 17:05AAKEE skrev: ↑10 mar 2024 14:26-Ladda inte mer än du behöver till nästa laddning*
-Ladda ofta (minskar behovet ovan)
-Ladda sent, så laddningen är klar tex kort före du åker till jobbet.
*) Håller du 60% eller mindre halverar du calendar aging vilket i princip halverar degraderingen. Jag har flera bekanta med det LG-batteriet som haft 1% degradering första året efter 4000 mil efter att ha kört låg-SOC-strategin.
Laddar du till 60% eller lägre kan bilen stå så med låg degradering.
Det är förhållandevis stor risk att du kommer att höra folk säga saker som absolut inte stämmer om lithiumbatterier.
-De kommer sannolikt säga att låg SOC, under 20% är dåligt för batteriet.
-De kommer säga att det är dåligt att ladda till 100% och att man måste köra ASAP när man laddat till 100%.
-Det kommer troligen komma någon och säga att batteriet degraderas minst om fu laddar till 80%.
Alla tre statements:en ovan är fel. Jag kan visa väldigt mycket forskning som visar det, och det finns inga fakta som visar att det ovan skulle vara korrekt. (Återkom om du behöver fakta. Normalt finns det ingen av de som sprider de felaktiga myterna som har något som helst belägg för det de påstår.)
Tusen tack för ett väldigt informativt inlägg. Det här gäller alltså oavsett vilket batteri man har? Har en -24 MY LR, men har inte lyckats klura ut vilket batteri jag har.
Mvh Henko
Det är ett NMC med 4% aluminium inblandat. Kallas NMCA/NCMA av vissa, men i praktiken ett NMC.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Finns det någon fördel att ladda till 60%
Enligt den här videon ung 4:40 in så nämns att man skall ladda ofta därför att batteriet slits av djupa urladdningar. Några tankar om det?
- pejvic
- Teslaägare
- Inlägg: 1981
- Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
- Ort: Sthlm
- Referralkod: ts.la/torbjrn74421
Re: Finns det någon fördel att ladda till 60%
De säger bara precis som AAKE säger i alla sina batterikurser här på forumet att små laddningscykler är bättre än stora.
Dock är det ju ändå bättre att man långtidsparkerar bilen med 5% batteri än 50% tex.
jag tycker att han konfirmerar allt som AAKE predikat.
Haft alla 3/Y
Re: Finns det någon fördel att ladda till 60%
Jag såg den videon för ett bra tag sedan. Han gynnaren brukar ha bra videos och bra kunskap, och överlag var den det men som jag minns det var det några saker jag reagerade över som inte kom ut som de borde ha gjort i videon.
”Djupa urladdningar” är inte riktigt ett bra begrepp då det kan lura en att tro att låg SOC är dåligt.
Originalet i lithiumbatteri-termer är Depth-of-discharge (DoD), dvs ungefär hur många procent man urladdar batteriet i cykeln.
80-50% är 30% DoD, 30-0% är också 30% DoD.
Mindre cykler är ofta(-st) bättre.
Det är oftast bättre med att cykeln är längre ned även om den är lika stor, tex är 50-30% i princip alltid bättre än 80-60%.
Blybatterier typ 12V bilbatterier är känsliga för att laddas ur för mycket. Begreppet ”djupurladdning” kommer i princip från det.
Här är lithiumbatterier cyklade från den spänning som anges ned till 2.5V vilket är 0% samn SOC (långt under 0% på Teslaskärmen).
Varje 0.1V är ungefär 10%, med 4.20V som 100% 3.7V är 50%. I alla fall är batteriet urladdat till 0%.
Det blir rätt tydligt att batteriet mår mycket bättre av att man minskar hur högt det laddas, right? Det som cyklas mellan 50% och 0% tappade 10% på 1000 FCE dvs 2000 50% DoD.
1000FCE = 1000 ggr det man kan köra från full laddning tills bilen stannar, så roughly 400.000 km för en Tesla LR. Det är ju inte direkt så att man förstör batteriet direkt om man kan köra 40.000 mil och det bara tappar 10% kapacitet.
Den här bilden visar att mindre cykler är bättre. Vi ser att 3.7V - 3.2V (50- ~10%) sliter lite mindre än 3.7-2.5V (50-0%). Å andra sidan är 50-0% en större cykel än 50-10% och ska slita mer pga det också.
Minsta slitaget får man omkring 35-55% för Tesla model 3-celler och det ser ut att vara väldigt lika för model S/X också. Men skillnaderna är inte jättestora över spannet 100-0%. (Kom ihåg att batterierna är gjorda för att cyklas 100-0%) För att minimera degraderingen ska man:
- Inte ladda mer än man behöver (tills nästa laddning)
-Ladda ofta (minskar behovet i punkten ovan)
-Ladda sent, så laddningen är klar kort före man ska köra.
Till det ovan gäller att förstå att batteriet mår bra ned till 0%. Man ska dock inte köra med lägre SOC än räckviddsångesten medger.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Finns det någon fördel att ladda till 60%
Han tror sannolikt att Tesla kör NMC, vilket de inte gör i amerikat; eller inte gjorde, när han gjorde videon.
Och, han pratar i princip bara om cyclic aging och hur man undviker det - Precis som Jeff Dahn gör.
Eftersom calendar aging har en såpass stor inverkan på degraderingen de 5-8 första åren och cyklisk degradering bara är en bråkdel så är det hål i huvudet att bara prata om det.
- Sanningen (summerade resultatet av all forskning) är att man kan halvera degraderingen pga calendar aging genom att hålla låg SOC dvs undvika att låta bilen stå med SOC över ”tröskeln”. Man kan faktiskt ladda över när då behövs o h även ladda fullt vid behov - men man bör ladda sent.
Det roliga är att om man kör låg-SOC-principen kommer även cyclic aging att bli mindre då batterierna trivs bra att cyklas från 50-60% och nedåt.
En liten jämförelse:
Om man diskuterar att försöka undvika att få lungcancer från rökning, ska man:
-rekommendera att röka cigarretter med filter
Eller
- rekommendera att inte röka alls?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Finns det någon fördel att ladda till 60%
Lite nyfiken hur vår nuvarande laddnings situation påverka batteriet.
Har en MY RWD och vi laddar till 100% en gång i veckan.
Innan den börjar köras ner står den ca 1 dygn med nästan 100%.
Sedan körs den ner till ca 5-10% under veckan till de är dags att ladda igen.
Har en MY RWD och vi laddar till 100% en gång i veckan.
Innan den börjar köras ner står den ca 1 dygn med nästan 100%.
Sedan körs den ner till ca 5-10% under veckan till de är dags att ladda igen.
Re: Finns det någon fördel att ladda till 60%
LFP-batterier klarar ett väldigt stort antal fulla cykler, typ fullt till tomt (100-0%).Tomsgbg skrev: ↑17 mar 2024 13:52Lite nyfiken hur vår nuvarande laddnings situation påverka batteriet.
Har en MY RWD och vi laddar till 100% en gång i veckan.
Innan den börjar köras ner står den ca 1 dygn med nästan 100%.
Sedan körs den ner till ca 5-10% under veckan till de är dags att ladda igen.
De klarar så många cykler att du skulle lesdna och skrota bilen om du försökte nöta ut det.
Cykler är ingen issue, hur än du gör.
Däremot åldras LFP (precis som NCA och NMC i LR/P-bilar) av tidens tand.
Calendar aging drabbar även LFP ungefär på samma sätt som NCA/NMC och det finns ingen forskning jag sett som tyder på ngt annat.
LFP är egentligen inte så mycket mindre känsliga för att stå med 100% än de övriga batterikemierna. (Tvärtom är det rätt lika och det är myten om det på NCA/NMC som sätter gryller i huvudet på folk).
I ditt fall, om du ska ladda fullt en gång i veckan (vilket du kanske bör för att säkerställa att BMS har koll på energin i batteriet) så har du inte så mycket annat val än att antingen ladda fullt ofta (dagligen eller så) eller göra som du gör nu.
Du kommer ha lägre SOC i snitt så ditt sätt minskar degraderingen jfrt med att ladda fullt var dag. Det är speciellt de dygn med 70% eller mindre som skonar batteriet.
Jag skulle inte säga annat än att forsätt som du gör.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Kaffekatten
- Teslaägare
- Inlägg: 88
- Blev medlem: 20 nov 2023 22:15
Re: Finns det någon fördel att ladda till 60%
Intressant inlägg. Med tanke på ovan skrivet, varför skulle man inte i skärmen under batteri ha en grön markering mellan 10 och 55% så att man som normal användare enklare hade förstått detta. På min MS är ju rekommendationen att ladda upp till max daglig 90%. Hade jag inte läst trådarna på detta forum hade jag aldrig uppmärksammat detta.
Ps sambons Mini Electric går inte att ställa någon nivå. Den laddas till 100% o står ofta där ds
Ps sambons Mini Electric går inte att ställa någon nivå. Den laddas till 100% o står ofta där ds
Model S LR - Sept2020 Midnight Silver Metallic/Vit interiör/Chrome Delete
Model S 75 - Maj2017 Svart/Svart fullskinn *SÅLD*
Model S 75 - Maj2017 Svart/Svart fullskinn *SÅLD*
Re: Finns det någon fördel att ladda till 60%
Man vill inte skrämma upp folk i onödan. Batterierna håller skapligt ändå.Kaffekatten skrev: ↑17 mar 2024 16:07Intressant inlägg. Med tanke på ovan skrivet, varför skulle man inte i skärmen under batteri ha en grön markering mellan 10 och 55% så att man som normal användare enklare hade förstått detta. På min MS är ju rekommendationen att ladda upp till max daglig 90%. Hade jag inte läst trådarna på detta forum hade jag aldrig uppmärksammat detta.
Ps sambons Mini Electric går inte att ställa någon nivå. Den laddas till 100% o står ofta där ds
Förövrigt skall man ju komma ihåg att det finns buffert i de flesta bilar, i många både topp och botten. Dvs vad som visas på displayen är inte faktisk SOC.
Oftast är bottenbufferten ett antal procent, uppåt 10% hos vissa, dvs om det står 50% på displayen kanske det är 60% "faktisk" SOC inräknat buffert.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Trevlig
- Teslaägare
- Inlägg: 772
- Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
- Referralkod: ts.la/kristoffer78135
- Kontakt:
Re: Finns det någon fördel att ladda till 60%
Vad är exakt procent på senaste LG batteriet? Har 60% på reglaget är det för högt för att vara optimalt och användbart?
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Re: Finns det någon fördel att ladda till 60%
Tesla tycker inte att det är viktigt att mimimera degraderingen. Det tycker att friheten att inte behöva bry sig överdrivet mycket är viktigare. Begränsningarna är lagda flr att minimera garantiproblem = kostnader för Tesla, i övrigt är det att erbjuda ett så enkelt elbilsägande som det går - endast ha ett minimum av begränsningar.Kaffekatten skrev: ↑17 mar 2024 16:07Intressant inlägg. Med tanke på ovan skrivet, varför skulle man inte i skärmen under batteri ha en grön markering mellan 10 och 55% så att man som normal användare enklare hade förstått detta.
Hade jag tillverkat och sålt en elbil hade jag troligen gjort likadant. Hade jag velat ha en massa begränsningar hade nog jurister och salesansvariga tyckt annorlunda.
En vanlig vanföreställningar (myt) är att batterierna mår akut illa vid 100%.Kaffekatten skrev: ↑17 mar 2024 16:07Ps sambons Mini Electric går inte att ställa någon nivå. Den laddas till 100% o står ofta där ds
Det gör dom inte, 100% är inte mycket värre än 80%, ibland är 80% värre än 100%.
Lithiumbatterier går ladda till ~140-150%.
Man har valt 4.20V på de batterier tesla använder som 100% därför att det är en bra kompromiss mellan livslängd och utnyttjande.
0% är inte helt tomt, utan där batteritillverkaren tycker man ska sluta urladdningen av batteriet.
0-100% är safe. Batteriet är gjort för det.
Laddar man till 80% istället för 100% dubblerar man ungefär livslängden för cykliskt slitage, det är en stor del av att Tesla rekommenderar max 80/90% som ”daglig dos”.
LFP är inte alls känsliga för stora cykler utan tål tusentals 100-0% cykler.
100% är inte akut dåligt. Ryktet är att man måste köra asap är överdrivet.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Finns det någon fördel att ladda till 60%
NMC-batterier verkar ha sin cebtral graphite peak på runt 62% (60% på skärmen).
Man vet inte helt säkert innan någon gjort en test med många olika testpunkter i SOC.
Bedömt är 60% helt ok, och allt under det också. Vill mn safea är 50-55% ett säkert kortom man inte behöver mer.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Finns det någon fördel att ladda till 60%
Jag har en annan liten fråga med koppling till detta
@aakee
Bör man ladda upp till 100% någon gång bara för att balansera prylarna eller ?
Har inte laddat till 100% sen vi va i Sthlm typ september -22
@aakee
Bör man ladda upp till 100% någon gång bara för att balansera prylarna eller ?
Har inte laddat till 100% sen vi va i Sthlm typ september -22