Det blir lätt många trådar om saker som inte funkar för olika personer.
Här är istället 15 saker jag gillar med bilen.
1. Den bästa är känslan är att man inte släpper ut en massa avgaser (saker som Kväve-, svaveldioxiner, kolväten och koldioxid är numera historia för min del nu). Det nämns inte så mycket på forumet, men för mig var det det största skälet till att jag gick över till elbil.
2. Ljudnivån. Ett annat sätt att åka bil.
3. Värmen. Startar via appen innan avfärd så bilen är alltid varm när man kommer ut. På vardagar har jag det tidsinställt. Det går annars sjukt snabbt om man trycker igång den via appen. Jag har slutat att ha jacka på mig i bilen när jag åker till jobbet och har den löst.
4. Stereon! 17 högtalare ger ett otroligt ljud med en bra rymd i.
5. En-pedalskörning. Det gick snabbt att vänja sig vid bromseffekten från regenereringen. Upplever att den minskat lite på senate. Antingen så har jag vant mig eller så har de ställt ned den i någon av uppdateringarna.
6. Döda-vinkeln-kameran som går på med automatik vid blinkning inför filbyte.
7. Röststyrningen. Perfekt för många funktioner när man inte vill knappa på skärmen. Funkar tom för att öppna handskfacket.
8. Accelerationen
9. Automatiskt avslag av blinkersen. Helt perfekt att den blinkar automatiskt slår av sig efter filbytet eller ut ur rondellen.
10. Ventilation i sätet. Har enbart testat några gånger då det inte varit väder för det, men känslan är bra.
11. Matrix-helljusen som nyligen kom.
12. Sentry samt kamera inspelningen under färd. Känns tryggt. Kan också titta till bilen i appen på kvällen när jag är ute och reser och bor på olika hotell.
13. Fjädringen. Passar mig perfekt. Mindre sport och mer komfort jämfört med gamla 3an och framförallt Y.
14. Teslas laddnätverk och förkonditionering när man navigerar till laddaren. Bekvämt och i min värld att bara det är ett skäl att välja Tesla.
15. Telefon som nyckel. Funkar perfekt.
Jag vet att många hänger upp sig på automatfunktionen hos vindrutetorkarna samt blinkersknapparna i ratten. De delarna kunde helt klart vara bättre, men för mig är det inga stora problem. Blinkersen lärde jag mig på några veckor och nu missar jag sällan rondeller. Vindrutetorkarna styr jag i ratten, enkelt och jag får den hastighet jag vill ha.
Jag upplever stolsdynan i kortaste laget för mig, men inte heller det är något stort problem.
En toppen bil! Riktigt glad över köpet.