3 månader med M3 Highland.
Moderator: Redaktion
3 månader med M3 Highland.
Nu har jag haft min Tesla Highland long range i 3 månader. Jag har hittills kört 600 mil.
Det blir lätt många trådar om saker som inte funkar för olika personer.
Här är istället 15 saker jag gillar med bilen.
1. Den bästa är känslan är att man inte släpper ut en massa avgaser (saker som Kväve-, svaveldioxiner, kolväten och koldioxid är numera historia för min del nu). Det nämns inte så mycket på forumet, men för mig var det det största skälet till att jag gick över till elbil.
2. Ljudnivån. Ett annat sätt att åka bil.
3. Värmen. Startar via appen innan avfärd så bilen är alltid varm när man kommer ut. På vardagar har jag det tidsinställt. Det går annars sjukt snabbt om man trycker igång den via appen. Jag har slutat att ha jacka på mig i bilen när jag åker till jobbet och har den löst.
4. Stereon! 17 högtalare ger ett otroligt ljud med en bra rymd i.
5. En-pedalskörning. Det gick snabbt att vänja sig vid bromseffekten från regenereringen. Upplever att den minskat lite på senate. Antingen så har jag vant mig eller så har de ställt ned den i någon av uppdateringarna.
6. Döda-vinkeln-kameran som går på med automatik vid blinkning inför filbyte.
7. Röststyrningen. Perfekt för många funktioner när man inte vill knappa på skärmen. Funkar tom för att öppna handskfacket.
8. Accelerationen
9. Automatiskt avslag av blinkersen. Helt perfekt att den blinkar automatiskt slår av sig efter filbytet eller ut ur rondellen.
10. Ventilation i sätet. Har enbart testat några gånger då det inte varit väder för det, men känslan är bra.
11. Matrix-helljusen som nyligen kom.
12. Sentry samt kamera inspelningen under färd. Känns tryggt. Kan också titta till bilen i appen på kvällen när jag är ute och reser och bor på olika hotell.
13. Fjädringen. Passar mig perfekt. Mindre sport och mer komfort jämfört med gamla 3an och framförallt Y.
14. Teslas laddnätverk och förkonditionering när man navigerar till laddaren. Bekvämt och i min värld att bara det är ett skäl att välja Tesla.
15. Telefon som nyckel. Funkar perfekt.
Jag vet att många hänger upp sig på automatfunktionen hos vindrutetorkarna samt blinkersknapparna i ratten. De delarna kunde helt klart vara bättre, men för mig är det inga stora problem. Blinkersen lärde jag mig på några veckor och nu missar jag sällan rondeller. Vindrutetorkarna styr jag i ratten, enkelt och jag får den hastighet jag vill ha.
Jag upplever stolsdynan i kortaste laget för mig, men inte heller det är något stort problem.
En toppen bil! Riktigt glad över köpet.
Det blir lätt många trådar om saker som inte funkar för olika personer.
Här är istället 15 saker jag gillar med bilen.
1. Den bästa är känslan är att man inte släpper ut en massa avgaser (saker som Kväve-, svaveldioxiner, kolväten och koldioxid är numera historia för min del nu). Det nämns inte så mycket på forumet, men för mig var det det största skälet till att jag gick över till elbil.
2. Ljudnivån. Ett annat sätt att åka bil.
3. Värmen. Startar via appen innan avfärd så bilen är alltid varm när man kommer ut. På vardagar har jag det tidsinställt. Det går annars sjukt snabbt om man trycker igång den via appen. Jag har slutat att ha jacka på mig i bilen när jag åker till jobbet och har den löst.
4. Stereon! 17 högtalare ger ett otroligt ljud med en bra rymd i.
5. En-pedalskörning. Det gick snabbt att vänja sig vid bromseffekten från regenereringen. Upplever att den minskat lite på senate. Antingen så har jag vant mig eller så har de ställt ned den i någon av uppdateringarna.
6. Döda-vinkeln-kameran som går på med automatik vid blinkning inför filbyte.
7. Röststyrningen. Perfekt för många funktioner när man inte vill knappa på skärmen. Funkar tom för att öppna handskfacket.
8. Accelerationen
9. Automatiskt avslag av blinkersen. Helt perfekt att den blinkar automatiskt slår av sig efter filbytet eller ut ur rondellen.
10. Ventilation i sätet. Har enbart testat några gånger då det inte varit väder för det, men känslan är bra.
11. Matrix-helljusen som nyligen kom.
12. Sentry samt kamera inspelningen under färd. Känns tryggt. Kan också titta till bilen i appen på kvällen när jag är ute och reser och bor på olika hotell.
13. Fjädringen. Passar mig perfekt. Mindre sport och mer komfort jämfört med gamla 3an och framförallt Y.
14. Teslas laddnätverk och förkonditionering när man navigerar till laddaren. Bekvämt och i min värld att bara det är ett skäl att välja Tesla.
15. Telefon som nyckel. Funkar perfekt.
Jag vet att många hänger upp sig på automatfunktionen hos vindrutetorkarna samt blinkersknapparna i ratten. De delarna kunde helt klart vara bättre, men för mig är det inga stora problem. Blinkersen lärde jag mig på några veckor och nu missar jag sällan rondeller. Vindrutetorkarna styr jag i ratten, enkelt och jag får den hastighet jag vill ha.
Jag upplever stolsdynan i kortaste laget för mig, men inte heller det är något stort problem.
En toppen bil! Riktigt glad över köpet.
Senast redigerad av Klas1234, redigerad totalt 2 gång.
Re: 3 månader med M3 Highland.
Kul att du gillar bilen!
Är inne på att byta till nya M3.
Det jag funderar över är hur det fungerar utan parkeringssensorer?
Tycker du att det fungerar bra?
Är inne på att byta till nya M3.
Det jag funderar över är hur det fungerar utan parkeringssensorer?
Tycker du att det fungerar bra?
Tesla Model 3 -21
Re: 3 månader med M3 Highland.
Jag tycker att den är helt ok. Inte lika tjusig som vissas 360 vyer dock. Jag använder mest ljudpipen för att höra hur nära jag är. Backkameran och den stora skärmen gör det också lätt när man backar. Kameran sitter ju precis över nummerplåten så man har en bra sikt bakåt.
Så för mig funkar det bra. Står i ett tight parkeringsgarage på jobbet och det känns inte svårt.
- chess_norris
- Teslaägare
- Inlägg: 45
- Blev medlem: 12 jan 2024 10:28
Re: 3 månader med M3 Highland.
Kul att höra att du är nöjd. Väntar själv på en M3 LR som bör komma denna eller nästa vecka.
Ser fram emot ljudsystemet som jag har hört mycket lovord om. Kör en Mercedes med Burmester nu, men är inte alls imponerad av det ljudsystemet. Hade innan en Tiguan med Dynaudio och det ljudsystemet var så mycket bättre, så hoppas på en liknande upplevelse med M3:an.
Mitt enda orosmoln är väl allt prat om spökbromsningar som inte låter bra alls. Använder den adaptiva farthållaren på mercan dagligen och har aldrig upplevt någon spökbromsning. Dock har det varit några tillfällen då den inte fungerat p.g.a. vädret.
Ser fram emot ljudsystemet som jag har hört mycket lovord om. Kör en Mercedes med Burmester nu, men är inte alls imponerad av det ljudsystemet. Hade innan en Tiguan med Dynaudio och det ljudsystemet var så mycket bättre, så hoppas på en liknande upplevelse med M3:an.
Mitt enda orosmoln är väl allt prat om spökbromsningar som inte låter bra alls. Använder den adaptiva farthållaren på mercan dagligen och har aldrig upplevt någon spökbromsning. Dock har det varit några tillfällen då den inte fungerat p.g.a. vädret.
Tesla Model 3 Highland LR. Stealth Grey.
-
- Inlägg: 5668
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: 3 månader med M3 Highland.
Gillade särskilt den här delen av texten. Händer inte särskilt ofta att man ser det på forumet.Klas1234 skrev: ↑17 mar 2024 22:121. Den bästa är känslan är att man inte släpper ut en massa avgaser (saker som Kväve-, svaveldioxiner, kolväten och koldioxid är numera historia för min del nu). Det nämns inte så mycket på forumet, men för mig var det det största skälet till att jag gick över till elbil. [...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3362
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: 3 månader med M3 Highland.
Precis. Det är ett helt avgörande argument för mig också. Jag vill helt enkelt inte släppa ut dylika ämnen. Därför står mitt val av bil endast mellan olika elbilsalternativ.SwedishAdvocate skrev: ↑18 mar 2024 08:05Gillade särskilt den här delen av texten. Händer inte särskilt ofta att man ser det på forumet.Klas1234 skrev: ↑17 mar 2024 22:12Den bästa är känslan är att man inte släpper ut en massa avgaser (saker som Kväve-, svaveldioxiner, kolväten och koldioxid är numera historia för min del nu). Det nämns inte så mycket på forumet, men för mig var det det största skälet till att jag gick över till elbil. [...
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: 3 månader med M3 Highland.
Har du haft en m3 tidigare, vore kul att höra om vad som blivit bättre eller sämre jämför med den äldre modellen. Men tja du har kanske inte haft någon tidigare?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: 3 månader med M3 Highland.
Hej.
Nej jag har inte haft någon 3a innan. Men en bekant har en som jag åkt med ett antal gånger. Inte samma sak som att köra själv dock. Men skillnad i ljudvolymen märks direkt tycker jag.
Re: 3 månader med M3 Highland.
Ok.. ja nej de blir ju svårt att jämföra när man inte har massor av timmar i den gamla m3 då. Men tack ändå.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: 3 månader med M3 Highland.
Haft en M3 2020. körde den i 4 år och 2 dagar. Totalt spenderat ca 11 tusen mil i den.
Jämfört med den bilen är det här som en helt annan sak. Bättre på alla sätt, utom då kanske blinkers-spaken men den hoppas jag man vänjer sig med.
Re: 3 månader med M3 Highland.
@Klas1234 skriver
13. Fjädringen. Passar mig perfekt. Mindre sport och mer komfort jämfört med gamla 3an och framförallt Y.
Hur upplever du fjädringen?
Jag gillar det sportiga. Lite gocart tycker jag
Är rädd att tappa den känslan.
Tesla Model 3 -21
Re: 3 månader med M3 Highland.
Jag kör en hel del i stadstrafik så en lite mjukare fjädring passar mig perfekt. Även landsväg på landsväg tycker jag att den känns perfekt. Men på motorväg upplever jag den mjukare och lite mer ”svajig”. Finns nog en anledning att de stöp den till 201 km/h istället för 233 som den tidigare versionen hade som max. Du får nog provköra. Men för mig är den perfekt, jag skulle inte vilja ha den sportigare.Sarlacc skrev: ↑19 mar 2024 20:45@Klas1234 skriver
13. Fjädringen. Passar mig perfekt. Mindre sport och mer komfort jämfört med gamla 3an och framförallt Y.
Hur upplever du fjädringen?
Jag gillar det sportiga. Lite gocart tycker jag
Är rädd att tappa den känslan.
Re: 3 månader med M3 Highland.
Hur är det med smuts på kameran? Den bil jag har nu behöver jag göra rent (dvs dra med tummen över) lite då och då under höst och vinter speciellt.Klas1234 skrev: ↑17 mar 2024 22:43Jag tycker att den är helt ok. Inte lika tjusig som vissas 360 vyer dock. Jag använder mest ljudpipen för att höra hur nära jag är. Backkameran och den stora skärmen gör det också lätt när man backar. Kameran sitter ju precis över nummerplåten så man har en bra sikt bakåt.
Så för mig funkar det bra. Står i ett tight parkeringsgarage på jobbet och det känns inte svårt.
Re: 3 månader med M3 Highland.
Hur är det med skitiga dörr ingångar på highland?
Den förra skitade ner ordentligt innanför dörrarna.
Jag brukar spola dörr insteg med högtryckstvätt hur funkar det med highland med hålet för extra låset i tröskeln?
Rinner vattnet ur tröskeln?
Den förra skitade ner ordentligt innanför dörrarna.
Jag brukar spola dörr insteg med högtryckstvätt hur funkar det med highland med hålet för extra låset i tröskeln?
Rinner vattnet ur tröskeln?
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Re: 3 månader med M3 Highland.
Så är det ju typ på alla bilar, samma på min Zoe nu. ID4an hade visserligen spolare, men det funkade dåligt om man inte tänkte på att spola innan det torkat. Dvs man fick ändå dra tummen titt som tätt.fnils skrev: ↑20 mar 2024 08:40Hur är det med smuts på kameran? Den bil jag har nu behöver jag göra rent (dvs dra med tummen över) lite då och då under höst och vinter speciellt.Klas1234 skrev: ↑17 mar 2024 22:43Jag tycker att den är helt ok. Inte lika tjusig som vissas 360 vyer dock. Jag använder mest ljudpipen för att höra hur nära jag är. Backkameran och den stora skärmen gör det också lätt när man backar. Kameran sitter ju precis över nummerplåten så man har en bra sikt bakåt.
Så för mig funkar det bra. Står i ett tight parkeringsgarage på jobbet och det känns inte svårt.
Bästa är väl en kamera som är dold och poppar ut vid behov, men det är ju dyrt och komplicerat.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: 3 månader med M3 Highland.
Att dra tummen, är det verkligen att rekommendera? Man riskerar att repa glaset varför det är bättre, om än lite bökigare, att ha en flaska med spolarvätska att spreja med vid behov.Så är det ju typ på alla bilar, samma på min Zoe nu. ID4an hade visserligen spolare, men det funkade dåligt om man inte tänkte på att spola innan det torkat. Dvs man fick ändå dra tummen titt som tätt.
Bästa är väl en kamera som är dold och poppar ut vid behov, men det är ju dyrt och komplicerat.
2023 M3P vit/vit
Re: 3 månader med M3 Highland.
Brukar vara tåligt glas på dessa kameror. Aldrig lyckats repa ngt. Sen brukar det ju bara vara "damm" på dem, så i värsta fall kanske det "slipar" lite på linsen.steffe68 skrev: ↑30 mar 2024 08:43Att dra tummen, är det verkligen att rekommendera? Man riskerar att repa glaset varför det är bättre, om än lite bökigare, att ha en flaska med spolarvätska att spreja med vid behov.Så är det ju typ på alla bilar, samma på min Zoe nu. ID4an hade visserligen spolare, men det funkade dåligt om man inte tänkte på att spola innan det torkat. Dvs man fick ändå dra tummen titt som tätt.
Bästa är väl en kamera som är dold och poppar ut vid behov, men det är ju dyrt och komplicerat.
Tänk jämförelsevis hur mkt det skaver på linsen på en mobiltelefon som nöter i byxfickan varje dag.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: 3 månader med M3 Highland.
Nja, M3 2020 har USS, en klar fördel jfr med nya M3
Re: 3 månader med M3 Highland.
Jag rekommenderar saliv+fingersteffe68 skrev: ↑30 mar 2024 08:43Att dra tummen, är det verkligen att rekommendera? Man riskerar att repa glaset varför det är bättre, om än lite bökigare, att ha en flaska med spolarvätska att spreja med vid behov.Så är det ju typ på alla bilar, samma på min Zoe nu. ID4an hade visserligen spolare, men det funkade dåligt om man inte tänkte på att spola innan det torkat. Dvs man fick ändå dra tummen titt som tätt.
Bästa är väl en kamera som är dold och poppar ut vid behov, men det är ju dyrt och komplicerat.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: 3 månader med M3 Highland.
Jag har som vana att alltid torka med tummen efter körning vid dåligt väder.
Har även lagt keramiskt skydd på linsen samtligt som jag la på bilen i höstas. Verkar fungera bra.
Har även lagt keramiskt skydd på linsen samtligt som jag la på bilen i höstas. Verkar fungera bra.
Re: 3 månader med M3 Highland.
Jag har hittills bara behöva torka av kameran vid ett tillfälle. Den sitter hyfsat bra skyddad. Men jag gillar också att tvätta bilen så det kan säkert vara annorlunda om man inte regelbundet tvättar som jag gör?