Det här merd Supercharging...
Moderator: Redaktion
Re: Det här merd Supercharging...
Det blir aldrig någon minuttaxa på SC antingen ingår det eller så kostar det en fast engångs summa typ 20kkr.
Re: Det här merd Supercharging...
Man kanske kunde införa en "gratis i 20 minuter" ingår och där utöver kostar det säg 5kr/min.
För att få ladda gratisminutrarna måste man registrera ett kontokort, men det dras inget så länge man håller sig till 20 minuter. Efter 1 timme "nollställs" det hela och man kan ladda på en sc gratis i 20 min igen.

**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Det här merd Supercharging...
Jag fattar inte varför alla pratar om att Tesla skulle införa en laddningskostnad för varje kilowatt.
Det skulle bli en sådan administration att hålla koll på hur mycket alla har laddat och att alla ska betala osv osv...
Det kommer bli en engångskostnad som du kommer få betala sedan är det klart... Du kommer få en modul installerad som gör att du kan använda superchargers.
Även om det kostar 20k kr så är det värt det för att det kommer öka värdet på din bil om du nu ska sälja den senare... (Ja, även om du bara åker 500 mil per år).
Det skulle bli en sådan administration att hålla koll på hur mycket alla har laddat och att alla ska betala osv osv...
Det kommer bli en engångskostnad som du kommer få betala sedan är det klart... Du kommer få en modul installerad som gör att du kan använda superchargers.
Även om det kostar 20k kr så är det värt det för att det kommer öka värdet på din bil om du nu ska sälja den senare... (Ja, även om du bara åker 500 mil per år).
If my calculations are correct, when this baby hits 88 miles per hour... you're gonna see some serious shit.
https://youtu.be/HUvWNxxWDus
https://youtu.be/HUvWNxxWDus
Re: Det här merd Supercharging...
+9joel80 skrev:Man kanske kunde införa en "gratis i 20 minuter" ingår och där utöver kostar det säg 5kr/min.För att få ladda gratisminutrarna måste man registrera ett kontokort, men det dras inget så länge man håller sig till 20 minuter. Efter 1 timme "nollställs" det hela och man kan ladda på en sc gratis i 20 min igen.
Ännu en smart ide!
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Re: Det här merd Supercharging...
Modul är så föråldrat, allt kommer gå att aktivera eller deactivera via mjukvaran.Wayne skrev:...
Det kommer bli en engångskostnad som du kommer få betala sedan är det klart... Du kommer få en modul installerad som gör att du kan använda superchargers.
...
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Det här merd Supercharging...
Administration? Det går att lösa skitenkelt med mjukvara. Sannolikt samlar de redan idag all data som behövs - allt som skulle behöva göras är att månatligen göra ett utdrag och debitera mot ett registrerat kreditkort. Skitenkelt, som sagt, och helt automatiserat och utan administration (bortsett från kanske lite fakturafrågor här och var, sånt som ekonomiavdelningarna redan måste hantera). Sen tror jag inte de kommer köra på det spåret, men att säga att det vore pga administration är fel.Wayne skrev:Jag fattar inte varför alla pratar om att Tesla skulle införa en laddningskostnad för varje kilowatt.
Det skulle bli en sådan administration att hålla koll på hur mycket alla har laddat och att alla ska betala osv osv...
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Det här merd Supercharging...
Tror att det som avgör om SC ingår eller inte är hur marginaler ser ut på tillverkningen. Det är nog inte helt bestämt än utan avgör av hur priserna på komponenter blir och vilken effektivitet den kan få till i tillverkningen. Elon uttryckte sig annorlunda emot vad som stod bakom honom och de berodde nog på att han såg volymerna framför sig när bokningarna rullade in. Tror inte frågan är avgjord än men bilen ska kosta $35000.
Re: Det här merd Supercharging...
Helt rätt!LarsL skrev:Modul är så föråldrat, allt kommer gå att aktivera eller deactivera via mjukvaran.Wayne skrev:...
Det kommer bli en engångskostnad som du kommer få betala sedan är det klart... Du kommer få en modul installerad som gör att du kan använda superchargers.
...
If my calculations are correct, when this baby hits 88 miles per hour... you're gonna see some serious shit.
https://youtu.be/HUvWNxxWDus
https://youtu.be/HUvWNxxWDus
Re: Det här merd Supercharging...
@LarsL: Du tror inte det har en hel del med problemet med lokal laddning att göra ? Att man känner sig lite osäkra på hur man ska lösa det här med den mängd bilar som nu kommer på marknaden. Och antagligen ännu fler snåljåpar.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- Peter Holm
- Teslaägare
- Inlägg: 369
- Blev medlem: 14 jul 2015 22:07
- Ort: Resarö
Re: Det här merd Supercharging...
@ LarsL & Laban, Jag tror ni båda har rätt och att det är detta som gör att de ännu inte bestämt sig.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Blå Model S Long Range 2019 (Raven)
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Re: Det här merd Supercharging...
Problemet är i så fall platsbrist, tror de kan acceptera det rent kostnadsmässigt. Det de borde göra är att se till att folk kan ladda hemma istället.Laban skrev:@LarsL: Du tror inte det har en hel del med problemet med lokal laddning att göra ? Att man känner sig lite osäkra på hur man ska lösa det här med den mängd bilar som nu kommer på marknaden. Och antagligen ännu fler snåljåpar.
Re: Det här merd Supercharging...
Tar de 4-5kr/min eller något annat tråkigt tror jag många tänker att de lika gärna kan ta en Bolt eller någon annan konkurrent. Grejen med Tesla är SC och det vore dumt att ta bort den fördelen som de nu skaffat sig.
Re: Det här merd Supercharging...
Håller med om att det i så fall nog endast är platsbrist. Men jag tror man ska misslyckas rejält med en eventuell betallösning för att Model 3 kunderna skulle köpa Bolt istället 

Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Det här merd Supercharging...
Att ladda Bolt via DC kostar antagligen 4-5 kr per kWh och det tar mer än dubbelt så lång tid som Supercharging. Med 120 kWh skulle du få 2 kWh per minut eller 2-2,50 kr/min. Dessutom så skulle du behöva köpa till DC-laddning till Bolt då det inte ingår i grundversionen.LarsL skrev:Tar de 4-5kr/min eller något annat tråkigt tror jag många tänker att de lika gärna kan ta en Bolt eller någon annan konkurrent. Grejen med Tesla är SC och det vore dumt att ta bort den fördelen som de nu skaffat sig.
Lägg sedan till att Supercharging-stationerna i princip aldrig är utslagna till skillnad mot övriga DC-stationer där det oftast bara finns en laddare.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Det här merd Supercharging...
Att bara ha tillgång till SC vore ju mer värt än själva faktum att det nu är gratis.. Så länge inte minutkostnaden överstiger några kronor per kwh när man laddar som snabbast (men där det blir lite dyrt per mil när hastigheten går ner) vore ju ett sätt att få folk att inte parkera så länge på SC.
Om man kan behålla "frihetskänslan" med 20 första minuterna gratis vore det ju ännu bättre.. Då kan folk fortfarande åka mellan laddatationerna, men man står kanske inte gärna så mkt mer än 20 minuter.
Om man kan behålla "frihetskänslan" med 20 första minuterna gratis vore det ju ännu bättre.. Då kan folk fortfarande åka mellan laddatationerna, men man står kanske inte gärna så mkt mer än 20 minuter.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Det här merd Supercharging...
Blir dålig frihetskänsla om jag måste slänga i mig hamburgaren för att jag ska ut och flytta bilen efter 20 minuter. Nä, fler uttag i så fall så att fler bilar delar på samma laddare, nu är det ju två per laddare.
Re: Det här merd Supercharging...
Det står inte "supercharging capability" på sidan utan "supercharging". Rimligtvis borde det innebära åtminstone en betalform som inte är en klumpsumma, annars känns ordvalet lite tveksamt.
@LarsL: håller med. Ingen parkeringsböter-stress när man laddar tack. Men att ha fler uttag än två/laddare kanske inte fungerar i alla lägen, tror man måste lösa det på annat sätt.
@LarsL: håller med. Ingen parkeringsböter-stress när man laddar tack. Men att ha fler uttag än två/laddare kanske inte fungerar i alla lägen, tror man måste lösa det på annat sätt.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Det här merd Supercharging...
Jag som idag har en Zoe med max laddeffekt 22 kW skulle gladeligen betala minut- eller kW-taxa för att kunna ladda 5-6 ggr så snabbt! Så hur man ser på det hela är ju mycket en fråga om perspektiv.joel80 skrev:Att bara ha tillgång till SC vore ju mer värt än själva faktum att det nu är gratis.. Så länge inte minutkostnaden överstiger några kronor per kwh när man laddar som snabbast (men där det blir lite dyrt per mil när hastigheten går ner) vore ju ett sätt att få folk att inte parkera så länge på SC.
Om man kan behålla "frihetskänslan" med 20 första minuterna gratis vore det ju ännu bättre.. Då kan folk fortfarande åka mellan laddatationerna, men man står kanske inte gärna så mkt mer än 20 minuter.
Jag velar hela tiden mellan vad som skulle vara bäst. Om det funkar så att jag bara kunde stanna och ladda och sen betala via autogiro så är en betallösning inga problem. Det funkar också bra med Clever där man har en RFID-tag och pengar dras från deras kontantkort. Dessutom har deras laddare aldrig krånglat. Men de få gånger jag har laddat från Fortums laddare med SMS-tjänsten har det krånglat oroväckande många gånger och jag har fått ringa kundtjänst som har fått fjärrstarta laddaren. Sånt vill man inte ha.
Antagligen skulle det bli billigare i längden att betala varje gång jag behöver ladda utanför hemmet för det blir trots allt inte så ofta. Men att veta att man har fri tillgång till SuC så länge man äger bilen är en lockande tanke och ger en känsla av frihet. Samtidigt ökar det bilen andrahandsvärde.
Men står valet mellan att betala $2000 om man alls ska få tillgång till SuC eller inte alls få ladda där så kommer jag att betala!
Det här merd Supercharging...
Det är inget problem att folk står och laddar länge förrän de gångerna som det är kö vid laddstationen.joel80 skrev:Att bara ha tillgång till SC vore ju mer värt än själva faktum att det nu är gratis.. Så länge inte minutkostnaden överstiger några kronor per kwh när man laddar som snabbast (men där det blir lite dyrt per mil när hastigheten går ner) vore ju ett sätt att få folk att inte parkera så länge på SC.
Om man kan behålla "frihetskänslan" med 20 första minuterna gratis vore det ju ännu bättre.. Då kan folk fortfarande åka mellan laddatationerna, men man står kanske inte gärna så mkt mer än 20 minuter.
Det riktiga sättet att hantera problemet på är att hitta en lösning för de gångerna som folk laddar onödigt länge samtidigt som det är köer/väntetider (exempelvis genom pushnotiser till ägaren, att bilen själv åker och ställer sig på en annan parkeringsplats när man har tillräckligt med laddning eller liknande).
Tesla har en tradition att fokusera på själva problemet och lösa det - de har hittills inte använt socialistiska svepande förbudslösningar (som normalt sett bara för med sig nya problem), och därför tror jag inte att de kommer att göra det denna gången heller.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Det här merd Supercharging...
Att bilen själv åker iväg efter laddning låter som en komplex lösning, robotarm för laddning är en sak men sedan ska bilen köra iväg utan ägarens nyckel i bilen. Säkerhetsrisk ?Herr X skrev:Det riktiga sättet att hantera problemet på är att hitta en lösning för de gångerna som folk laddar onödigt länge samtidigt som det är köer/väntetider (exempelvis genom pushnotiser till ägaren, att bilen själv åker och ställer sig på en annan parkeringsplats när man har tillräckligt med laddning eller liknande).
Tror att man åtminstone generellt sett måste utöka antalet platser, ännu fler samarbeten med affärsidkare så att det finns fler alternativ. I extremfall kanske man kan göra mer exotiska lösningar som ex LarsL's förslag med fler laddare/station där laddningen flyttas automatiskt mellan de inkopplade bilarna.
Eller varför inte "Matrix" varianten


Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Det här merd Supercharging...
LarsL: Sant.. Men det är ju inget förbud vi pratar om utan en minuttaxa.. Vill man sitta kvar med hamburgaren 10 minuter extra kostar det kanske 30-50kr, men då får man å andra sidan kanske i 10-15kwh till i bilen också?
Man jag håller med om att det bästa vore något "automatiskt" där bilarna själva flyttar sig. Men just nu ser det ut att vara lite svårt med just i och urkopplingen av sladden.. Bilen i sig har ju faktiskt förutsättningarna för att kunna flytta sig själv.
Eller skulle det vara bättre med ett system där det endast kostan om det är kö?
Man jag håller med om att det bästa vore något "automatiskt" där bilarna själva flyttar sig. Men just nu ser det ut att vara lite svårt med just i och urkopplingen av sladden.. Bilen i sig har ju faktiskt förutsättningarna för att kunna flytta sig själv.
Eller skulle det vara bättre med ett system där det endast kostan om det är kö?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Det här merd Supercharging...
Om det blir en klumpsumma för att få möjlighet att kunna ladda på Superchargers för Model 3 så tror jag inte att det blir så mycket som $2000. Detta var priset för att få Supercharging till Model S 60 men Model S ägare kommer nog alltid ha betalat en större summa till infrastruktur än vad Model 3-ägare kommer göra.
Det är möjligt att betalningsformen för Model 3 blir annorlunda. Kanske gratis första året och sedan ett årsabonnemang? Då får man som ny ägare testa på det och se om det är något som man behöver eller inte.
Det är möjligt att betalningsformen för Model 3 blir annorlunda. Kanske gratis första året och sedan ett årsabonnemang? Då får man som ny ägare testa på det och se om det är något som man behöver eller inte.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Det här merd Supercharging...
Frågan är om det går att finansiera utbyggnaden separat då. Idag finns ju pengarna för det hela up-front så att säga och det blir ju annorlunda affärsmodell om bara en liten delmängd finns up-front och sen ger en opex senare.Svenssons skrev:Det är möjligt att betalningsformen för Model 3 blir annorlunda. Kanske gratis första året och sedan ett årsabonnemang? Då får man som ny ägare testa på det och se om det är något som man behöver eller inte.
Re: Det här merd Supercharging...
Det går inte säga att exakt $2000 går till Supercharging per såld Model S/X idag. Finns inget som säger att inte t.ex. $1000 per såld Model 3 går till Superchargers även ifall det sedan inte går att ladda på Supercharger i grundversionen. Det är ju upp till Tesla att avgöra hur mycket som skall gå till utbyggnad, underhåll och löpande utgifter.kangru skrev:Frågan är om det går att finansiera utbyggnaden separat då. Idag finns ju pengarna för det hela up-front så att säga och det blir ju annorlunda affärsmodell om bara en liten delmängd finns up-front och sen ger en opex senare.Svenssons skrev:Det är möjligt att betalningsformen för Model 3 blir annorlunda. Kanske gratis första året och sedan ett årsabonnemang? Då får man som ny ägare testa på det och se om det är något som man behöver eller inte.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Det här merd Supercharging...
Var inte Tesla noga med att poängtera när de gick ut och erbjöd andra tillverkare att ansluta sig till nätet att de skulle betalas som en klumpsumma och inte beroende på laddningen eller liknande? I så fall känns det lite konstigt om de inte kör det själva men de kan ju så klart ändra på det.