Pontus skrev: ↑30 mar 2024 14:06Det måste ju finnas en gräns när det inte lönar sig att köra fortare?
När vi hade S85D 2015 så kom vi väl fram till att man kom snabbast fram om man körde 140. Nu med effektivare bilar och snabbare laddare borde det vara högre men ändå finnas en gräns? Dock inget som påverkar detta lopp.
Tog mig friheten att kopiera posten och svara i en ny tråd.
I princip kan man tänka att så länge bilen laddar fortare (i snitt på en laddsession) än snitteffekten under körningen så lönar det sig med hög fart.
Om vi tar en S Palladium, så går det 15.5kW att hålla 100km/h enligt WLTP-specens spec på rullmotstånd och luftmotstånd i +23C (värmeanläggning/AC avslagen).
På 20 mil, som tar två timmar, går det 31kWh, (33%) dessa ryms precis i området där bilen laddar med 250kW (5-38%) så det tar 7.44 minuter.
De 20 milen tar alltså 2 timmar, 7 minuter och 26.4s att köra/ladda. i 100km/h
Kör vi istället 200km/h tar det en timme att köra 20 mil.
Med samma data från WLTP går det 73.63kW att köra i 200km/h. (stämmer även bra med de grafer som finns på effekt kontra fart på model S överlag.
Laddtiden blir 7.44 minuter för de 31kW plus 42.63kW (46%) som ska laddas över de 38% där laddhastigheten minskas.
Från 38% till 53% är snittladdeffekten 200kW, så de 15% (13.95kWh) tar 4,185 minuter att ladda.
Från 53% till 83% är snittladdeffekten 110kW, så de 30% (27.9kWh) tar 15.2 minuter att ladda.
De 20 milen tar alltså 1 timme, 26 minuter och 49.5s att köra/ladda. i 200km/h
Grunden är alltså att så länge laddningseffekten i snitt inte underskrider snitteffekten så tjänar man på att köra fortare.
(man måste såklart ha räckvidd för att ta sig till nästa SUC, också. Lite förluster i ställtid för att lämna vägen man reser på måste man ta hänsyn till också, men får man köra fort kan man spela med hela SOC-registret.
Snittladdeffekten från ca 5% till 93% är 172kW. Så länge man inte snittar mer än det i effekt lönar det sig att köra fortare.
172kW / 234hk räcker för att köra ganska så fort.