Räckvidd MYP vs MYLR

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Jagu
Inlägg: 17
Blev medlem: 01 jun 2022 17:23

Räckvidd MYP vs MYLR

Inlägg av Jagu »

Ni som haft en Model Y LR sedan tidigare och nu bytt till en Performance, upplever ni någon stor skillnad i räckvidd mellan modellerna i vardagskörning? Kanske mest intressant att höra av er som haft en Long range med 20” hjul. Borde ju rimligtvis vara dimensionen på fälgarna som gör att performance har en kortare räckvidd?
Senast redigerad av Jagu, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11665
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Räckvidd MYP vs MYLR

Inlägg av martinot »

Jagu skrev:
Ni som haft en Model Y LR sedan tidigare och nu bytt till en Performance, upplever ni någon stor skillnad i räckvidd mellan modellerna i vardagkörning? Kanske mest intressant att höra av er som haft en Long range med 20” hjul. Borde ju rimligtvis vara dimensionen på fälgarna som gör att performance har en kortare räckvidd?
Jo, det är främst val av hjul och vilken CPU som sitter i infotainment som gör någon skillnad i räckvidd.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Jagu
Inlägg: 17
Blev medlem: 01 jun 2022 17:23

Re: Räckvidd MYP vs MYLR

Inlägg av Jagu »

Vad har CPU för betydelse??
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3343
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Räckvidd MYP vs MYLR

Inlägg av Maw »

Jagu skrev:
Vad har CPU för betydelse??
De nya drar så mycket steöm att räckvidden minskar med drygt 10 km om jag minns rätt.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11665
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Räckvidd MYP vs MYLR

Inlägg av martinot »

Jagu skrev:
Vad har CPU för betydelse??
En mycket kraftfullare CPU drar normalt högre effekt än en klenare.

Se tex. på bärbara datorer. Där har du just detta problem/kompromiss mellan processorkraft och batterilängd.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mapearce
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 03 okt 2020 18:13
Ort: Stockholm, Sweden

Re: Räckvidd MYP vs MYLR

Inlägg av mapearce »

Both the LR and Performance have the same new AMD chip though... so that won't be a factor.
SWE - 2022 Tesla Model Y LR (Y5LD LG M50 78.8 kWh)
SWE - 2021 Volkswagen ID3 Pro (MEB 58 kWh)

SWE - 2019 Range Rover Velar P250 HSE
UK - 2015 Porsche 911 GT
USA - 2015 Tesla Model S P90D
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 784
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: Räckvidd MYP vs MYLR

Inlägg av Ilduce77 »

martinot skrev:
Jagu skrev:
Vad har CPU för betydelse??
En mycket kraftfullare CPU drar normalt högre effekt än en klenare.

Se tex. på bärbara datorer. Där har du just detta problem/kompromiss mellan processorkraft och batterilängd.
Urom på Macbook med M1.. ;)
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3343
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Räckvidd MYP vs MYLR

Inlägg av Maw »

mapearce skrev:
Both the LR and Performance have the same new AMD chip though... so that won't be a factor.
AFAIK only LRs made/delivered this year have the new Ryzen chip.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2798
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Räckvidd MYP vs MYLR

Inlägg av NEO »

Maw skrev:
mapearce skrev:
Both the LR and Performance have the same new AMD chip though... so that won't be a factor.
AFAIK only LRs made/delivered this year have the new Ryzen chip.
My MYP has the Ryzen upgrade.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3343
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Räckvidd MYP vs MYLR

Inlägg av Maw »

NEO skrev:
Maw skrev:
mapearce skrev:
Both the LR and Performance have the same new AMD chip though... so that won't be a factor.
AFAIK only LRs made/delivered this year have the new Ryzen chip.
My MYP has the Ryzen upgrade.
Ja, det förstås. Jag menade att MYLR fick Ryzen det här året men hade det inte 2021. :)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11665
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Räckvidd MYP vs MYLR

Inlägg av martinot »

Ilduce77 skrev:
martinot skrev:
Jagu skrev:
Vad har CPU för betydelse??
En mycket kraftfullare CPU drar normalt högre effekt än en klenare.

Se tex. på bärbara datorer. Där har du just detta problem/kompromiss mellan processorkraft och batterilängd.
Urom på Macbook med M1.. ;)
Gillar verkligen M1! Beställde en Macbook Air M1 första dagen de släpptes i Sverige, men grafiken är inte i närheten på den nivå som denna Ryzen.

Ryzen i Tesla har lika hög (eller högre) prestanda än Sonys och Microsofts senaste generation spelkonsoler.

https://www.digitaltrends.com/computing ... ion-5-gpu/
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Räckvidd MYP vs MYLR

Inlägg av Dafro »

martinot skrev:
Ilduce77 skrev:
martinot skrev:
Jagu skrev:
Vad har CPU för betydelse??
En mycket kraftfullare CPU drar normalt högre effekt än en klenare.

Se tex. på bärbara datorer. Där har du just detta problem/kompromiss mellan processorkraft och batterilängd.
Urom på Macbook med M1.. ;)
Gillar verkligen M1! Beställde en Macbook Air M1 första dagen de släpptes i Sverige, men grafiken är inte i närheten på den nivå som denna Ryzen.

Ryzen i Tesla har lika hög (eller högre) prestanda än Sonys och Microsofts senaste generation spelkonsoler.
Och jag tycker som du nog har fattat att grafik är väldigt sekundärt jämför med stabil funktion och genomtänkt uppbyggnad.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14593
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Räckvidd MYP vs MYLR

Inlägg av taliz »

Dafro skrev:
martinot skrev:
Ilduce77 skrev:
martinot skrev:
Jagu skrev:
Vad har CPU för betydelse??
En mycket kraftfullare CPU drar normalt högre effekt än en klenare.

Se tex. på bärbara datorer. Där har du just detta problem/kompromiss mellan processorkraft och batterilängd.
Urom på Macbook med M1.. ;)
Gillar verkligen M1! Beställde en Macbook Air M1 första dagen de släpptes i Sverige, men grafiken är inte i närheten på den nivå som denna Ryzen.

Ryzen i Tesla har lika hög (eller högre) prestanda än Sonys och Microsofts senaste generation spelkonsoler.
Och jag tycker som du nog har fattat att grafik är väldigt sekundärt jämför med stabil funktion och genomtänkt uppbyggnad.
Det är ju just det Tesla har. Genomtänkt, smidigt, snyggt, lättarbetat, stabilt.
Min ID4 däremot är rörig, seg och ostabil.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Räckvidd MYP vs MYLR

Inlägg av Dafro »

Gillar verkligen M1! Beställde en Macbook Air M1 första dagen de släpptes i Sverige, men grafiken är inte i närheten på den nivå som denna Ryzen.

Ryzen i Tesla har lika hög (eller högre) prestanda än Sonys och Microsofts senaste generation spelkonsoler.[/quote]

Och jag tycker som du nog har fattat att grafik är väldigt sekundärt jämför med stabil funktion och genomtänkt uppbyggnad.[/quote]Det är ju just det Tesla har. Genomtänkt, smidigt, snyggt, lättarbetat, stabilt.
Min ID4 däremot är rörig, seg och ostabil.[/quote]

Vill innan att jag tyckte att man behövde gå in i undermenyer för det mesta och sedan var det en animerad bil som rörde sig som på ett bilspel på halva skärmen hela tiden, jävligt störande men det kanske går ta bort. Skulle även vilja kunna släcka ner den och bara se hastigheten och ev ac, och media ”knappar” vid nattkörning.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
mYperformance
Inlägg: 23
Blev medlem: 19 feb 2024 21:47

Re: Räckvidd MYP vs MYLR

Inlägg av mYperformance »

Jag är intresserad av samma fråga och vill lyfta tråden från tidigare diskussioner om CPU och spel. Jag undrar vad man kan förvänta sig av räckvidden för olika versioner av Tesla Model Y: MYP, MYLR och MYRWD. Här är min erfarenhet med min MYP:

Vid en full laddning har jag fått ungefär 230 km räckvidd med en hastighet på maximalt 135 km/h. Det var tidigt på morgonen med ca 8 grader Celsius och jag hade fem passagerare, fyra medelstora väskor och en kylväska inkopplad i bagaget. Som bäst har jag bara kommit runt 279 km vid ett enda tillfälle, då det var ca 16 grader Celsius ute och jag hade samma antal passagerare och bagage.

Jag anser att det är dåligt med tanke på mina förväntningar, men jag förstår att det kan variera beroende på flera faktorer. Jag är intresserad av att höra andras erfarenheter med olika versioner av Model Y.
Model Y Performance-24
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1981
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Räckvidd MYP vs MYLR

Inlägg av pejvic »

Performance bör dra något mindre.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7674
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Räckvidd MYP vs MYLR

Inlägg av mikebike »

mYperformance skrev: 01 apr 2024 12:52
Jag är intresserad av samma fråga och vill lyfta tråden från tidigare diskussioner om CPU och spel. Jag undrar vad man kan förvänta sig av räckvidden för olika versioner av Tesla Model Y: MYP, MYLR och MYRWD. Här är min erfarenhet med min MYP:

Vid en full laddning har jag fått ungefär 230 km räckvidd med en hastighet på maximalt 135 km/h. Det var tidigt på morgonen med ca 8 grader Celsius och jag hade fem passagerare, fyra medelstora väskor och en kylväska inkopplad i bagaget. Som bäst har jag bara kommit runt 279 km vid ett enda tillfälle, då det var ca 16 grader Celsius ute och jag hade samma antal passagerare och bagage.

Jag anser att det är dåligt med tanke på mina förväntningar, men jag förstår att det kan variera beroende på flera faktorer. Jag är intresserad av att höra andras erfarenheter med olika versioner av Model Y.
410 km på hösten och 330 km på vintern.
På sommaren har jag cykelhållare på taket och ofta cyklar, då kommer jag knappt 30 mil.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Donk
Teslaägare
Inlägg: 161
Blev medlem: 19 feb 2018 22:49

Re: Räckvidd MYP vs MYLR

Inlägg av Donk »

mYperformance skrev: 01 apr 2024 12:52
Jag är intresserad av samma fråga och vill lyfta tråden från tidigare diskussioner om CPU och spel. Jag undrar vad man kan förvänta sig av räckvidden för olika versioner av Tesla Model Y: MYP, MYLR och MYRWD. Här är min erfarenhet med min MYP:

Vid en full laddning har jag fått ungefär 230 km räckvidd med en hastighet på maximalt 135 km/h. Det var tidigt på morgonen med ca 8 grader Celsius och jag hade fem passagerare, fyra medelstora väskor och en kylväska inkopplad i bagaget. Som bäst har jag bara kommit runt 279 km vid ett enda tillfälle, då det var ca 16 grader Celsius ute och jag hade samma antal passagerare och bagage.

Jag anser att det är dåligt med tanke på mina förväntningar, men jag förstår att det kan variera beroende på flera faktorer. Jag är intresserad av att höra andras erfarenheter med olika versioner av Model Y.
Ja låter väldigt lågt enligt min erfarenhet. Vi körde Nacka-Skanör flera gånger med vår förra MYP och laddar/äter alltid i Jönköping på vägen ner, det är 33 mil. På vintern med 19” dubbfria brukade jag komma fram med 3-7 procent kvar i batteriet, på sommaren med 21” har jag för mig det brukade vara typ 20% kvar. Startar alltid med typ 100 procent och kör som vanligt, 5-10 över fartgränsen. Med nuvarande S LR+ har jag ca 20-25% kvar på vintern.
Fiat 500e Icon -23
Tesla Model S Long Range Plus -21 - SÅLD
Tesla MYP -22 - SÅLD
Tesla Model 3 LR AWD -19 - SÅLD
VW ID4 1st -21 - SÅLD
+ ett antal Leafar och trötta PlugIn-hybrider
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5404
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Räckvidd MYP vs MYLR

Inlägg av Nicke Nyfiken »

mYperformance skrev: 01 apr 2024 12:52
Jag är intresserad av samma fråga och vill lyfta tråden från tidigare diskussioner om CPU och spel. Jag undrar vad man kan förvänta sig av räckvidden för olika versioner av Tesla Model Y: MYP, MYLR och MYRWD. Här är min erfarenhet med min MYP:

Vid en full laddning har jag fått ungefär 230 km räckvidd med en hastighet på maximalt 135 km/h. Det var tidigt på morgonen med ca 8 grader Celsius och jag hade fem passagerare, fyra medelstora väskor och en kylväska inkopplad i bagaget. Som bäst har jag bara kommit runt 279 km vid ett enda tillfälle, då det var ca 16 grader Celsius ute och jag hade samma antal passagerare och bagage.

Jag anser att det är dåligt med tanke på mina förväntningar, men jag förstår att det kan variera beroende på flera faktorer. Jag är intresserad av att höra andras erfarenheter med olika versioner av Model Y.
23 mil räckvidd låter spontant ganska lite för en Y Performance. Men väldigt mycket är beroende av hastigheten.

När vi åkte till fjällen på sportlovet i år var vi 4 vuxna och fullt med packning och slalomskidor i bilen. Första sträckan var Malmö- Jönköping vilket var 29 mil. Kom fram med 7% kvar vilket skulle betyda 31 mil räckvidd. Maxfart 140 km/h, snittfart för hela sträckan var 112 km/h. Temp -1°.
19" turbinhjul med nordiska friktionsdäck.

Resterande sträckor hade lägre snitthastighet så räckvidden blev längre.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 784
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: Räckvidd MYP vs MYLR

Inlägg av Ilduce77 »

2,1 kwh/mil i 120 km/h
MYP med 21 tums fälgar
10 plusgrader
Ingen vind

2,7 kwh/mil i 120 km/h
19 tums vinterhjul utan dubb
6 plusgrader
Takbox
Packning
Jjkalla
Inlägg: 168
Blev medlem: 22 jan 2022 01:06

Re: Räckvidd MYP vs MYLR

Inlägg av Jjkalla »

Karlstad - Stockholm 100% till 11%
Karlstad - Göteborg - Karlstad 100% till 0%

Väldigt olika avstånd och väldigt olika hastigheter.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5404
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Räckvidd MYP vs MYLR

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Jjkalla skrev: 01 apr 2024 15:25
Karlstad - Stockholm 100% till 11%
Karlstad - Göteborg - Karlstad 100% till 0%

Väldigt olika avstånd och väldigt olika hastigheter.
Ska alla googla avstånden för att får en uppfattning om vad du vill förmedla?
Och ska vi gissa hastigheten?

Förstår inte vad inlägget tillför.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Räckvidd MYP vs MYLR

Inlägg av slugger75 »

Jag anser att man kan förvänta sig en räckvidd på ca 565 km. Gäller MY LR med 19-tumshjul. Om du kör enligt förutsättningarna som stipuleras av WLTP-standarden.

Frångår du standarden så blir det svårare att uppskatta räckvidden, som då såväl kan bli längre som kortare.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3884
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Räckvidd MYP vs MYLR

Inlägg av AAKEE »

Maw skrev: 04 jun 2022 10:45
Jagu skrev:
Vad har CPU för betydelse??
De nya drar så mycket steöm att räckvidden minskar med drygt 10 km om jag minns rätt.
Det var en skröna påhittad av ngn när model 3 Performance gick från 567 till 547km. Bilarna fick ett nytt batteri då, LG

LG-batteriet är mindre än det tidigare 78.8 mot 82.1kWh.

AMD Ryzen drar kanke 70W mer än intel atom man hade innan, mätt från min m3P med den äldre datorn till min Plaid med Ryzen.

70W på en snittfart på 48.5 km/h i WLTP blir 1.45Wh/km, och ganska precis 1% på WLTP.

WLTP-registreringen ser ut såhär:

567km räckvidd, förbrukningen är 165Wh/km (inklusive laddförluster, därav mer än de 145Wh/km det blir ombord). 82.1kWh kapacitet.
IMG_1902.jpeg
547km räckvidd, förbrukning 165Wh/km, dvs exakt samma som med det större batteriet. 78.8kWh kapacitet.
IMG_1904.jpeg
Senast redigerad av AAKEE, redigerad totalt 2 gång.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3884
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Räckvidd MYP vs MYLR

Inlägg av AAKEE »

För MYP vs MYLR är det samma batteri, samma drivlina utom att det är en klenare inverter i LR-bilarna. Detta påverkar sannolikt inte förbrukningen ens mätbart.

MYP är lägre men har större hjul med högre rulklmotstånd/luftmotstånd.

Sätter man MYLT-hjul på en MYP skulle den sannolikt dra aningen mindre pga att den är lägre…

Alla värden för rullmostånd, luftmotstånd etc, finns att tillgå från WLTP-registreringarna.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar