Jag kör lite mixat med antingen farthållaren och ibland "Autopiloten". Ibland fungerar det bra, ibland fungerar det mindre bra och vid två tillfällen nästan dödsolycka.
Ibland när man kör med autopiloten så både ökar den och sänker farten efter skyltarna, väldigt smidigt och skönt.
Nästa resa, exakt samma väg så sänker den endast hastigheten, men den höjer aldrig.
Nästa resa så varken sänker den eller höjer, utan ligger på exakt samma hastighet.
I alla ovanstående fall så har den läst skylten och visar vägens hastighet, exempelvis så kan det stå "80 MAX, (40)." Så läst skylt är 40, men den fortsätter i 80.
Och så här håller den på, ibland fungerar den helt, ibland halvt, ibland inte alls. Den lyckas dock till 100% läsa av hastighetsskyltarna.
Sen har jag på 2 veckor fått "KRITISKT SYSTEMFEL" när jag kört. Bägge gångerna var på 2-1 väg. Bilen har i hög hastighet kastat sig våldsamt mot fel fil och rakt mot vajerräcket. Som tur var så har jag lyckats slänga tillbaka bilen i rätt fil innan den plöjde rakt in i vajern. Bägge gångerna så var det ett körfält för vänstersväng som bilen helt spårade ur.
Är det någon mer som varit med om detta? Det står något mer på skärmen när det sker, men allt man hinner läsa är kritiskt systemfel och att den stänger av autopiloten.
Tycker även avståndet till framvarande bil fungerar så där halvbra. Bilen kommer ibland väldit nära och sen släpper den efter och lägger sig på korrekt avstånd för att sen komma nära igen... ett väldigt skiftande, trots att hastigheten inte förändras.
Sen råkade jag köra på motorvägen vid is, snö och halka samt Regenerativ bromsning på max... det var en upplevelse utan dess like där bilen totalt tappade kontrollen i 110km/h. Men det var bara slå av, så där lärde jag mig en läxa helt klart.

Regnsensor och avståndsbedöming med Tesla Vision ska vi inte ens gå in på... herrejävlar vad dåligt.