Nej, det stämmer inte heller. I de flesta fall är det antalet kabinett som omvandlar AC till DC som är flaskhalsen. Normalt går det 4 stolpar per kabinett, och varje kabinett kan omvandla 350 kVA AC till DC, därav medeleffekten på ca 90 kW per stolpe.fth skrev: ↑17 maj 2024 15:34Ingen station kan förstås leverera mer än vad den totala matningen ger, det kan man ju iofs kalla för att stolparna "delar effekt", men det är ju inte jämförbart med v2. För v2 är ju max per par 150 kW oavsett hur hög matningen till stationen är, den begränsningen finns ju inte på v3/v4.
Uppgiften om 90 kW/stolpe stämmer alltså inte, för v3/v4 är begränsningen total matning delat med antal stolpar, vilket förstås kommer att skilja sig från station till station.
/fth
Nya superchargers i Sverige
Moderator: Redaktion
Re: Nya superchargers i Sverige
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7247
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Nya superchargers i Sverige
Nej, jag har mycket svårt att tro att det finns en gräns på 90kW per stolpe vid hög belastning, det skulle ju innebära att en v3/v4 knappt skulle ha högre genomströmning än en v2 vid hög belastning, och det stämmer ju helt enkelt inte.
Det hade ju varit ganska korkat av Tesla att designa sin nya arkitektur med en sådan flaskhals, jag har heller aldrig upplevt att jag blivit begränsad till 90kW på någon v3/v4 jag har laddat på som har varit proppfull (ganska många tillfällen).
Stolparna är absolut grupperade fyra per kabinett, men kabinetten är också grupperade i kluster, som i sin tur delar på den totala matningen. Jag är rätt säker på att begränsningen vid maximalt utnyttjande är total matning delat med antal stolpar för dom allra flesta v3/v4-stationer.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7247
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Nya superchargers i Sverige
Tydligen kan varje kabinett leverera "sina" 350kW plus upp till ytterligare 575kW delat från klustret, dvs drygt 230 kW samtidigt på alla fyra stolpar.
Det finns alltså ingen hård gräns på 90 kW per stolpe i en "kabinett-grupp". Skulle mot förmodan fyra moderna Teslor med 0% SoC och varmt batteri samtidigt börja ladda från alla fyra stolpar i samma "kabinett-grupp" så kommer dom alltså ändå få >230kW var.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5454
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Nya superchargers i Sverige
Håller med.fth skrev: ↑17 maj 2024 17:54Nej, jag har mycket svårt att tro att det finns en gräns på 90kW per stolpe vid hög belastning, det skulle ju innebära att en v3/v4 knappt skulle ha högre genomströmning än en v2 vid hög belastning, och det stämmer ju helt enkelt inte.
Det hade ju varit ganska korkat av Tesla att designa sin nya arkitektur med en sådan flaskhals, jag har heller aldrig upplevt att jag blivit begränsad till 90kW på någon v3/v4 jag har laddat på som har varit proppfull (ganska många tillfällen).
Stolparna är absolut grupperade fyra per kabinett, men kabinetten är också grupperade i kluster, som i sin tur delar på den totala matningen. Jag är rätt säker på att begränsningen vid maximalt utnyttjande är total matning delat med antal stolpar för dom allra flesta v3/v4-stationer.
/fth
Jag har aldrig upplevt någon begränsning på V3/4 när jag laddat med 3 andra bilar på samma "siffra" vilket jag antar är samma kabinett. Jag har fått 250 kW varje gång jag förväntat mig det. Det skulle innebära att de andra 3 bilarna tillsammans bara skulle dra 100 kW sammanlagt. Låter osannolikt att jag haft sådan tur varje gång.
Model Y P
Model S P
Model S P
Nya superchargers i Sverige
Blir ett ordentligt lyft. Verkligen en välkommen uppgradering av SuC nätverket.fth skrev:Grymt, v2 skyr man ju som pesten, när det här är genomfört så slipper man funderajpetters skrev: ↑17 maj 2024 12:53I Tyskland kommer de flesta SuC v2 bytas ut till v4. Det blir en klar förbättring att slippa dela effekt med en annan stolpe och mindre risk för blockade laddare.
Lite sämre om man inte köpt CCS adaptern till legacy S/X. Då kan det bli lite svårt att köra genom Tyskland.
Det lär väl tyvärr dröja innan det händer i Sverige under rådande förutsättningar.
Jag antar att det dock fortfarande kommer kunna vara sämre effekt på dessa stationer vid hög belastning.
Matningen för v2-stationerna är ju sannolikt dimensionerad efter vad v2 maximalt kunde leverera, dvs c:a 150 kW per par, och nu blir det istället c:a 250 kW per stolpe.
Med samma antal stolpar så skulle det alltså behövas 3.33ggr högre matning till stationen för att kunna leverera teoretisk max, och det kommer man nog inte fixa för alla stationer.
/fth
Nu ser det dessutom ut som samtliga v2 kommer uppgraderas till v4 då det tillkommit ett flertal stationer i den upphandling Tesla skicka ut (kanske är flera olika i praktiken). Det ska vara klart till slutet av året.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Nya superchargers i Sverige
Flera kabinett kan dela på DC-kraft. Ett kabinett kan dra kraft så att det räcker för att förse fyra bilar med 250 kW från andra kabinett. Försök koppla in flera förvärmda bilar med låg SoC samtidigt på en liten station och återkom med resultatet. Kommer inte vara i närheten av 250 kW per bil.Nicke Nyfiken skrev: ↑17 maj 2024 18:06Håller med.fth skrev: ↑17 maj 2024 17:54Nej, jag har mycket svårt att tro att det finns en gräns på 90kW per stolpe vid hög belastning, det skulle ju innebära att en v3/v4 knappt skulle ha högre genomströmning än en v2 vid hög belastning, och det stämmer ju helt enkelt inte.
Det hade ju varit ganska korkat av Tesla att designa sin nya arkitektur med en sådan flaskhals, jag har heller aldrig upplevt att jag blivit begränsad till 90kW på någon v3/v4 jag har laddat på som har varit proppfull (ganska många tillfällen).
Stolparna är absolut grupperade fyra per kabinett, men kabinetten är också grupperade i kluster, som i sin tur delar på den totala matningen. Jag är rätt säker på att begränsningen vid maximalt utnyttjande är total matning delat med antal stolpar för dom allra flesta v3/v4-stationer.
/fth
Jag har aldrig upplevt någon begränsning på V3/4 när jag laddat med 3 andra bilar på samma "siffra" vilket jag antar är samma kabinett. Jag har fått 250 kW varje gång jag förväntat mig det. Det skulle innebära att de andra 3 bilarna tillsammans bara skulle dra 100 kW sammanlagt. Låter osannolikt att jag haft sådan tur varje gång.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7247
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Nya superchargers i Sverige
Se mitt inlägg ovan, v3/v4 kan leverera drygt 230kW samtidigt per stolpe i samma kluster, 350kW från ”egen” DC och ytterligare 575kW från klustret.Knix skrev: ↑17 maj 2024 18:39Flera kabinett kan dela på DC-kraft. Ett kabinett kan dra kraft så att det räcker för att förse fyra bilar med 250 kW från andra kabinett. Försök koppla in flera förvärmda bilar med låg SoC samtidigt på en liten station och återkom med resultatet. Kommer inte vara i närheten av 250 kW per bil.Nicke Nyfiken skrev: ↑17 maj 2024 18:06Håller med.fth skrev: ↑17 maj 2024 17:54Nej, jag har mycket svårt att tro att det finns en gräns på 90kW per stolpe vid hög belastning, det skulle ju innebära att en v3/v4 knappt skulle ha högre genomströmning än en v2 vid hög belastning, och det stämmer ju helt enkelt inte.
Det hade ju varit ganska korkat av Tesla att designa sin nya arkitektur med en sådan flaskhals, jag har heller aldrig upplevt att jag blivit begränsad till 90kW på någon v3/v4 jag har laddat på som har varit proppfull (ganska många tillfällen).
Stolparna är absolut grupperade fyra per kabinett, men kabinetten är också grupperade i kluster, som i sin tur delar på den totala matningen. Jag är rätt säker på att begränsningen vid maximalt utnyttjande är total matning delat med antal stolpar för dom allra flesta v3/v4-stationer.
/fth
Jag har aldrig upplevt någon begränsning på V3/4 när jag laddat med 3 andra bilar på samma "siffra" vilket jag antar är samma kabinett. Jag har fått 250 kW varje gång jag förväntat mig det. Det skulle innebära att de andra 3 bilarna tillsammans bara skulle dra 100 kW sammanlagt. Låter osannolikt att jag haft sådan tur varje gång.
Eventuellt begränsning beror på begränsad matning, inte pga flaskhalsar i stationen.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5454
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Nya superchargers i Sverige
Jag har bara en bil så du får nog själv ta och genomföra det testet, för jag har inget att bevisa. Jag har aldrig blivit begränsad i effekt på SuC V3 eller V4 och jag är nöjd så.Knix skrev: ↑17 maj 2024 18:39Flera kabinett kan dela på DC-kraft. Ett kabinett kan dra kraft så att det räcker för att förse fyra bilar med 250 kW från andra kabinett. Försök koppla in flera förvärmda bilar med låg SoC samtidigt på en liten station och återkom med resultatet. Kommer inte vara i närheten av 250 kW per bil.Nicke Nyfiken skrev: ↑17 maj 2024 18:06Håller med.fth skrev: ↑17 maj 2024 17:54Nej, jag har mycket svårt att tro att det finns en gräns på 90kW per stolpe vid hög belastning, det skulle ju innebära att en v3/v4 knappt skulle ha högre genomströmning än en v2 vid hög belastning, och det stämmer ju helt enkelt inte.
Det hade ju varit ganska korkat av Tesla att designa sin nya arkitektur med en sådan flaskhals, jag har heller aldrig upplevt att jag blivit begränsad till 90kW på någon v3/v4 jag har laddat på som har varit proppfull (ganska många tillfällen).
Stolparna är absolut grupperade fyra per kabinett, men kabinetten är också grupperade i kluster, som i sin tur delar på den totala matningen. Jag är rätt säker på att begränsningen vid maximalt utnyttjande är total matning delat med antal stolpar för dom allra flesta v3/v4-stationer.
/fth
Jag har aldrig upplevt någon begränsning på V3/4 när jag laddat med 3 andra bilar på samma "siffra" vilket jag antar är samma kabinett. Jag har fått 250 kW varje gång jag förväntat mig det. Det skulle innebära att de andra 3 bilarna tillsammans bara skulle dra 100 kW sammanlagt. Låter osannolikt att jag haft sådan tur varje gång.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Nya superchargers i Sverige
Ok, då menar vi ju bara olika saker när vi skriver matning.fth skrev: ↑17 maj 2024 18:55Se mitt inlägg ovan, v3/v4 kan leverera drygt 230kW samtidigt per stolpe i samma kluster, 350kW från ”egen” DC och ytterligare 575kW från klustret.Knix skrev: ↑17 maj 2024 18:39Flera kabinett kan dela på DC-kraft. Ett kabinett kan dra kraft så att det räcker för att förse fyra bilar med 250 kW från andra kabinett. Försök koppla in flera förvärmda bilar med låg SoC samtidigt på en liten station och återkom med resultatet. Kommer inte vara i närheten av 250 kW per bil.Nicke Nyfiken skrev: ↑17 maj 2024 18:06Håller med.fth skrev: ↑17 maj 2024 17:54Nej, jag har mycket svårt att tro att det finns en gräns på 90kW per stolpe vid hög belastning, det skulle ju innebära att en v3/v4 knappt skulle ha högre genomströmning än en v2 vid hög belastning, och det stämmer ju helt enkelt inte.
Det hade ju varit ganska korkat av Tesla att designa sin nya arkitektur med en sådan flaskhals, jag har heller aldrig upplevt att jag blivit begränsad till 90kW på någon v3/v4 jag har laddat på som har varit proppfull (ganska många tillfällen).
Stolparna är absolut grupperade fyra per kabinett, men kabinetten är också grupperade i kluster, som i sin tur delar på den totala matningen. Jag är rätt säker på att begränsningen vid maximalt utnyttjande är total matning delat med antal stolpar för dom allra flesta v3/v4-stationer.
/fth
Jag har aldrig upplevt någon begränsning på V3/4 när jag laddat med 3 andra bilar på samma "siffra" vilket jag antar är samma kabinett. Jag har fått 250 kW varje gång jag förväntat mig det. Det skulle innebära att de andra 3 bilarna tillsammans bara skulle dra 100 kW sammanlagt. Låter osannolikt att jag haft sådan tur varje gång.
Eventuellt begränsning beror på begränsad matning, inte pga flaskhalsar i stationen.
/fth
Re: Nya superchargers i Sverige
Fullt förståeligt. Jag har också bara en tesla, och jag tror inte att någon av de få teslaägare jag känner är intresserade av att testa då vi har nästan 100 mil ToR till närmaste station som är så liten att det skulle vara hanterbart att testa.Nicke Nyfiken skrev: ↑17 maj 2024 19:02Jag har bara en bil så du får nog själv ta och genomföra det testet, för jag har inget att bevisa. Jag har aldrig blivit begränsad i effekt på SuC V3 eller V4 och jag är nöjd så.Knix skrev: ↑17 maj 2024 18:39Flera kabinett kan dela på DC-kraft. Ett kabinett kan dra kraft så att det räcker för att förse fyra bilar med 250 kW från andra kabinett. Försök koppla in flera förvärmda bilar med låg SoC samtidigt på en liten station och återkom med resultatet. Kommer inte vara i närheten av 250 kW per bil.Nicke Nyfiken skrev: ↑17 maj 2024 18:06Håller med.fth skrev: ↑17 maj 2024 17:54Nej, jag har mycket svårt att tro att det finns en gräns på 90kW per stolpe vid hög belastning, det skulle ju innebära att en v3/v4 knappt skulle ha högre genomströmning än en v2 vid hög belastning, och det stämmer ju helt enkelt inte.
Det hade ju varit ganska korkat av Tesla att designa sin nya arkitektur med en sådan flaskhals, jag har heller aldrig upplevt att jag blivit begränsad till 90kW på någon v3/v4 jag har laddat på som har varit proppfull (ganska många tillfällen).
Stolparna är absolut grupperade fyra per kabinett, men kabinetten är också grupperade i kluster, som i sin tur delar på den totala matningen. Jag är rätt säker på att begränsningen vid maximalt utnyttjande är total matning delat med antal stolpar för dom allra flesta v3/v4-stationer.
/fth
Jag har aldrig upplevt någon begränsning på V3/4 när jag laddat med 3 andra bilar på samma "siffra" vilket jag antar är samma kabinett. Jag har fått 250 kW varje gång jag förväntat mig det. Det skulle innebära att de andra 3 bilarna tillsammans bara skulle dra 100 kW sammanlagt. Låter osannolikt att jag haft sådan tur varje gång.
Re: Nya superchargers i Sverige
Bild från Gävle South (Gävle Bro södergående). Äntligen!
Kommer bli perfekt på väg hem från fjällen, har undvikit Gävle pga. fel sida och V2-laddare. Gävle är dock det ställe som navigatorn rekommenderar.
V4 och 12st laddaren.
Fanns även bild på fundament för 20 st Recharge-laddare vilket är toppen på alla sätt.
(Lånad bild från SuC-gruppen på FB)
Kommer bli perfekt på väg hem från fjällen, har undvikit Gävle pga. fel sida och V2-laddare. Gävle är dock det ställe som navigatorn rekommenderar.
V4 och 12st laddaren.
Fanns även bild på fundament för 20 st Recharge-laddare vilket är toppen på alla sätt.
(Lånad bild från SuC-gruppen på FB)
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Re: Nya superchargers i Sverige
Snyggt!flamman skrev: ↑18 maj 2024 11:22Bild från Gävle South (Gävle Bro södergående). Äntligen!
Kommer bli perfekt på väg hem från fjällen, har undvikit Gävle pga. fel sida och V2-laddare. Gävle är dock det ställe som navigatorn rekommenderar.
V4 och 12st laddaren.
Fanns även bild på fundament för 20 st Recharge-laddare vilket är toppen på alla sätt.
(Lånad bild från SuC-gruppen på FB)
IMG_1665.jpeg
Blir utmärkt om vi skall ta elbilen till fjällen den vägen!
Har denna redan fått nätinkoppling, eller kommer den möjligen riskera att bli utan öppnande på något år tack vare att IF Metall tagit med de lokala elnätsbolagen i konflikten?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Nya superchargers i Sverige
Tolkade som att den inte är inkopplad än. (syns inte i appen heller)
Kommer väl visa sig här om IF metalls blockad mot elektrifiering och grön omställning funkar i praktiken.
Kommer väl visa sig här om IF metalls blockad mot elektrifiering och grön omställning funkar i praktiken.
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7247
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Nya superchargers i Sverige
Grymt!flamman skrev: ↑18 maj 2024 11:22Bild från Gävle South (Gävle Bro södergående). Äntligen!
Kommer bli perfekt på väg hem från fjällen, har undvikit Gävle pga. fel sida och V2-laddare. Gävle är dock det ställe som navigatorn rekommenderar.
V4 och 12st laddaren.
Fanns även bild på fundament för 20 st Recharge-laddare vilket är toppen på alla sätt.
(Lånad bild från SuC-gruppen på FB)
IMG_1665.jpeg
Gävle N är ju en av Sveriges högst belastade SuC, det här kommer att förbättra genomströmningen rejält, hoppas bara Tesla lyckas koppla in trots konflikten.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Nya superchargers i Sverige
Japp.fth skrev: ↑18 maj 2024 12:14Grymt!flamman skrev: ↑18 maj 2024 11:22Bild från Gävle South (Gävle Bro södergående). Äntligen!
Kommer bli perfekt på väg hem från fjällen, har undvikit Gävle pga. fel sida och V2-laddare. Gävle är dock det ställe som navigatorn rekommenderar.
V4 och 12st laddaren.
Fanns även bild på fundament för 20 st Recharge-laddare vilket är toppen på alla sätt.
(Lånad bild från SuC-gruppen på FB)
IMG_1665.jpeg
Gävle N är ju en av Sveriges högst belastade SuC, det här kommer att förbättra genomströmningen rejält, hoppas bara Tesla lyckas koppla in trots konflikten.
/fth
Mycket bra tillskott!
Har vi tur så kanske elnätet redan kopplats in till platsen innan denna eskalering, eller att just detta nätbolag i Gävle inte har KA.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Nya superchargers i Sverige
https://www.falukuriren.se/2024-05-16/b ... i-vansbro/
Inget i artikeln nämner hur de kommit fram till att de uppskjutna byggplanerna beror på strejken, bara konstaterande att det gör det.Teslas station i Vansbro fanns också med på biltillverkarens hemsida där man man med en karta redovisade de anläggningar som planerades att öppna under 2023.
I slutet av året fanns dock fortfarande inget synligt spår som visade att en byggstart var nära.
...
”Jag kan tyvärr inte säga mer är det som står på vår hemsida och kommenterar inte heller något förrän laddarna är satta i drift”, skrev Patrik Ingvarsson, utvecklare för det publika nätverket på Tesla, som svar på en fråga kring byggplanerna.
Snart visade sig de uppskjutna byggplanerna bero på IF Metalls strejk på Teslas svenska serviceställen sedan Tesla vägrat att teckna kollektivavtal för IF Metalls medlemmar.
...
Någon kommentar från Tesla kring det låsta läget, eller om byggplanerna i Vansbro fortfarande är aktuella, har inte gått att få.
Re: Nya superchargers i Sverige
Kanske inte framtida planer, men i en artikel i fackets egen tidning framgår det att åtminstone en station står klar men inte öppnat på grund av att nätbolaget inte kopplar in den på grund av konflikten, seRubiks skrev: ↑18 maj 2024 14:08https://www.falukuriren.se/2024-05-16/b ... i-vansbro/
Inget i artikeln nämner hur de kommit fram till att de uppskjutna byggplanerna beror på strejken, bara konstaterande att det gör det.Teslas station i Vansbro fanns också med på biltillverkarens hemsida där man man med en karta redovisade de anläggningar som planerades att öppna under 2023.
I slutet av året fanns dock fortfarande inget synligt spår som visade att en byggstart var nära.
...
”Jag kan tyvärr inte säga mer är det som står på vår hemsida och kommenterar inte heller något förrän laddarna är satta i drift”, skrev Patrik Ingvarsson, utvecklare för det publika nätverket på Tesla, som svar på en fråga kring byggplanerna.
Snart visade sig de uppskjutna byggplanerna bero på IF Metalls strejk på Teslas svenska serviceställen sedan Tesla vägrat att teckna kollektivavtal för IF Metalls medlemmar.
...
Någon kommentar från Tesla kring det låsta läget, eller om byggplanerna i Vansbro fortfarande är aktuella, har inte gått att få.
https://da.se/2024/04/blockaden-som-tes ... -omojligt/
- A76
- Teslaägare
- Inlägg: 259
- Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
- Ort: Onsala
- Referralkod: ts.la/andreas13052
Re: Nya superchargers i Sverige
Dags för Tesla att få det prövat i domstol om strejk är att anse som särskilt skäl. Tyvärr är sannolikheten rätt stor att det faller in under en så vag skrivning. Men genom prövning finns det då ytterligare ett sätt att försöka få till en förändring lagmässigt för att minska fackens möjligheter till samhällsstörande verksamhet.
Re: Nya superchargers i Sverige
Särskilt skäl är mildare än om det stått synnerligt skäl. Så ja, hög sannolikhet att strejk eller sympatiåtgärder är ett särskilt skäl. Speciellt när Tesla är part i orsaken till åtgärderna mot dem.A76 skrev: ↑18 maj 2024 16:17Dags för Tesla att få det prövat i domstol om strejk är att anse som särskilt skäl. Tyvärr är sannolikheten rätt stor att det faller in under en så vag skrivning. Men genom prövning finns det då ytterligare ett sätt att försöka få till en förändring lagmässigt för att minska fackens möjligheter till samhällsstörande verksamhet.
Model Y LR.
Model S70D