påverkan av effektavgift
Moderator: Redaktion
påverkan av effektavgift
Det finns de som redan idag är påverkade av effektavgift, hur/har ni ändrat er laddning?
Om jag förstår det rätt, kan man sköta alla inställningar som behövs direkt i bilen. (appen)
- Styra effektuttaget
- Schemalägga laddstart
ser man till ett lägre pris mellan 23.00-06.00, så är det mao. 7h man har påsig att så långsamt som möjligt ta sina kwh.
Inget bök i laddbox eller liknande.
Om jag förstår det rätt, kan man sköta alla inställningar som behövs direkt i bilen. (appen)
- Styra effektuttaget
- Schemalägga laddstart
ser man till ett lägre pris mellan 23.00-06.00, så är det mao. 7h man har påsig att så långsamt som möjligt ta sina kwh.
Inget bök i laddbox eller liknande.
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Beställd 6/2 | VIN 2023-03-27 | Upphämtning 22/5 | Hemleverans 24/5
RN1185456xx Beställd 6/2 | VIN 2023-03-27 |
Re: påverkan av effektavgift
Jag har effektavgift uppe i Jämtland såtillvida att timmen med högst effekt styr hela månadens effektavgift. Eftersom jag inte har någon smart effektövervakning där, gör jag så att jag laddar bilen på lägsta effekt 3x5A och stoppar laddningen när varmvattenberedaren eller spisen behöver jobba hårt. Om jag råkar ladda samtidigt blir elräkningen den månaden 60-80kr dyrare.
Primitivt, javisst
Primitivt, javisst
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: påverkan av effektavgift
Om effekten av att ladda "fel" har så liten påverkan är det knappt värt tiden det tar att undersöka hur det fungerar
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Beställd 6/2 | VIN 2023-03-27 | Upphämtning 22/5 | Hemleverans 24/5
RN1185456xx Beställd 6/2 | VIN 2023-03-27 |
Re: påverkan av effektavgift
Vi har effektavgift mellan 07-20 på vardagar och har laddning på natten, från 23-06 beroende på hur mycket som behöver laddas. Ser ingen anledning att ändra på det för att vi fått effektavgifter.
Det som kan ställa till det är vintertid när bilen behöver förvärmas om man ska köra iväg den tiden när det är effektavgift. Vi har batterier till vår solcellsanläggning som går in och kapar effekttoppar över 2,8kw och det funkar eftersom att vi har fjärrvärme och inte behöver fundera på värmepumpar eller varmvattenberedare.
Det som kan ställa till det är vintertid när bilen behöver förvärmas om man ska köra iväg den tiden när det är effektavgift. Vi har batterier till vår solcellsanläggning som går in och kapar effekttoppar över 2,8kw och det funkar eftersom att vi har fjärrvärme och inte behöver fundera på värmepumpar eller varmvattenberedare.
Model Y LR.
Model S70D
-
- Teslaägare
- Inlägg: 939
- Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
- Ort: Norrland
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Re: påverkan av effektavgift
Hur många kW laddar du bilen med varje månad?tor-ake skrev: ↑24 maj 2024 10:05Jag har effektavgift uppe i Jämtland såtillvida att timmen med högst effekt styr hela månadens effektavgift. Eftersom jag inte har någon smart effektövervakning där, gör jag så att jag laddar bilen på lägsta effekt 3x5A och stoppar laddningen när varmvattenberedaren eller spisen behöver jobba hårt. Om jag råkar ladda samtidigt blir elräkningen den månaden 60-80kr dyrare.
Primitivt, javisst
Laddning med 3x5 A ger väl rätt höga förluster jämfört med att ladda med 3x16 A. Har du beaktat detta?
Tesla Model Y Performance
Re: påverkan av effektavgift
Det är de effekttarifferna jag hoppas på. De som har dygnet runt har det värre :/frippe skrev: ↑24 maj 2024 10:28Vi har effektavgift mellan 07-20 på vardagar och har laddning på natten, från 23-06 beroende på hur mycket som behöver laddas. Ser ingen anledning att ändra på det för att vi fått effektavgifter.
Det som kan ställa till det är vintertid när bilen behöver förvärmas om man ska köra iväg den tiden när det är effektavgift. Vi har batterier till vår solcellsanläggning som går in och kapar effekttoppar över 2,8kw och det funkar eftersom att vi har fjärrvärme och inte behöver fundera på värmepumpar eller varmvattenberedare.
Re: påverkan av effektavgift
Så här kommer det att se ut för oss .
Idag har vi säkrat upp till 20A. iom. att vi har fjärrvärme så borde man med denna nya styrning med effektavgift säkra ner till 16A igen ...
https://www.tekniskaverken.se/kundservi ... emang-lkpg
Idag har vi säkrat upp till 20A. iom. att vi har fjärrvärme så borde man med denna nya styrning med effektavgift säkra ner till 16A igen ...
https://www.tekniskaverken.se/kundservi ... emang-lkpg
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Beställd 6/2 | VIN 2023-03-27 | Upphämtning 22/5 | Hemleverans 24/5
RN1185456xx Beställd 6/2 | VIN 2023-03-27 |
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2303
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: påverkan av effektavgift
Jag har effektavgift måndag-fredag mellan 07:00-19:00
Den är vinterhalvåret 123:- per kW räknat på månadens tre högsta effektimmar. ( Hälften på sommaren)
Så skulle jag ladda med 11 kW på dagen ökar avgiften med 1353:- den vintermånaden.
Så med denna prismodell laddar jag nattetid förstås.
Jag har timprisavtal och det brukar vara lägre elpris efter midnatt på vintern.
Har även solceller, på sommaren försöker jag då istället ladda när spotpriset är lågt.
Den är vinterhalvåret 123:- per kW räknat på månadens tre högsta effektimmar. ( Hälften på sommaren)
Så skulle jag ladda med 11 kW på dagen ökar avgiften med 1353:- den vintermånaden.
Så med denna prismodell laddar jag nattetid förstås.
Jag har timprisavtal och det brukar vara lägre elpris efter midnatt på vintern.
Har även solceller, på sommaren försöker jag då istället ladda när spotpriset är lågt.
Re: påverkan av effektavgift
Där i Jämtland där jag har effektavgift laddar jag två ggr/mån från nästan tomt till fullt (fritidshus) och det är elområde 2, så max 120kWh/mån och under 1kr/kWh rörlig del (el+skatt+överföring). Förlusterna är beaktadeArctic Drifter skrev: ↑24 maj 2024 10:47Hur många kW laddar du bilen med varje månad?tor-ake skrev: ↑24 maj 2024 10:05Jag har effektavgift uppe i Jämtland såtillvida att timmen med högst effekt styr hela månadens effektavgift. Eftersom jag inte har någon smart effektövervakning där, gör jag så att jag laddar bilen på lägsta effekt 3x5A och stoppar laddningen när varmvattenberedaren eller spisen behöver jobba hårt. Om jag råkar ladda samtidigt blir elräkningen den månaden 60-80kr dyrare.
Primitivt, javisst
Laddning med 3x5 A ger väl rätt höga förluster jämfört med att ladda med 3x16 A. Har du beaktat detta?
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
- CrazyGang
- Teslaägare
- Inlägg: 654
- Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
- Referralkod: ts.la/martin63489
Re: påverkan av effektavgift
Problemet med effektavgifter i nuvarande form är ju att många nätägare inte erbjuder hårdvara för att i realtid mäta/via effektuttaget. Då blir det ju riktig black-box för konsumenten. Särskilt om avgiftsuttaget sker enligt trappstegsmodell.
Min svåger bor i Sollentuna. Om de tar ut hög effekt dagtid så kostar det en tusenlapp extra den månaden. (Högsta timmen)
Kompisen bor i Karlstad. Där räknar de samman de tre timmar med högst effektuttag under hela månaden, dygnet runt. Helt omöjligt att bevaka om man inte har hårdvara för det (vilket Karlstad historiskt inte haft). Polaren som är elektroingenjör har sonika byggt en egen display och tillhörande mjukvara för att läsa av elmätaren och logga historik.
Hål i huvudet att nätägare får sätta sådana tariffer.
Min svåger bor i Sollentuna. Om de tar ut hög effekt dagtid så kostar det en tusenlapp extra den månaden. (Högsta timmen)
Kompisen bor i Karlstad. Där räknar de samman de tre timmar med högst effektuttag under hela månaden, dygnet runt. Helt omöjligt att bevaka om man inte har hårdvara för det (vilket Karlstad historiskt inte haft). Polaren som är elektroingenjör har sonika byggt en egen display och tillhörande mjukvara för att läsa av elmätaren och logga historik.
Hål i huvudet att nätägare får sätta sådana tariffer.
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
- airdrive
- Teslaägare
- Inlägg: 186
- Blev medlem: 27 apr 2023 19:30
- Referralkod: ts.la/martin185079
Re: påverkan av effektavgift
Ja där vi har stugan är det hög effektavgift vintertid, dvs över 100 kr per kw och månad under höglasttid , dvs kl 06-22. Dvs laddning nattetid för min del. blir en dyr laddning om man skulle brassa på med 11 kW en timme… då kunde man lika gärna kört diesel dit.
Dock skulle nätägaren kunna informera snyggare och mer pedagogiskt. Detta så att även kunder som inte är el-nördar ändrar sitt beteende.
Kör man tesla appen med låglast tiden inställes sker ju laddningen nattetid så sent som möjligt inpå låglasttidens slut så bilen sköter det snyggt.
Har nån här koll på vilka förutsättningar som gäller för effektavgift när det blir obligatoriskt? Om nätbolaget måste ha det dygnet runt eller om de ha frihet att styra över det?
Dock skulle nätägaren kunna informera snyggare och mer pedagogiskt. Detta så att även kunder som inte är el-nördar ändrar sitt beteende.
Kör man tesla appen med låglast tiden inställes sker ju laddningen nattetid så sent som möjligt inpå låglasttidens slut så bilen sköter det snyggt.
Har nån här koll på vilka förutsättningar som gäller för effektavgift när det blir obligatoriskt? Om nätbolaget måste ha det dygnet runt eller om de ha frihet att styra över det?
M3 LR 2023
- CrazyGang
- Teslaägare
- Inlägg: 654
- Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
- Referralkod: ts.la/martin63489
Re: påverkan av effektavgift
2027 ska det införas i hela landet. Nätägaren beslutar utformningen av tariffen men behlver få godkänt av Energimarknadsinspektionen.
Mtp att alla möjliga utformningar har godkänts hittills så känns konsumentskyddet rätt svagt. Och så monopol på det…
https://ei.se/konsument/el/effekttariffer-effektavgift
Mtp att alla möjliga utformningar har godkänts hittills så känns konsumentskyddet rätt svagt. Och så monopol på det…
https://ei.se/konsument/el/effekttariffer-effektavgift
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Re: påverkan av effektavgift
Vi har fått den äran att ingå i ett försök med effekttaxa från Ellevio.
Tydligen blev resultatet att kombinationen av timtaxa och effekttaxa blev så krångligt att abonnenterna helt enkelt sket i allt och bara körde på som om det var 2007 och ingen visste vad effektbrist var.
Slutsatsen blir att effekttaxa och timpris motverkar varandra. Helt idiotiskt att den lokala nätägaren motarbetar SvK och deras mål att stabilisera Sveriges elnät.
Tydligen blev resultatet att kombinationen av timtaxa och effekttaxa blev så krångligt att abonnenterna helt enkelt sket i allt och bara körde på som om det var 2007 och ingen visste vad effektbrist var.
Slutsatsen blir att effekttaxa och timpris motverkar varandra. Helt idiotiskt att den lokala nätägaren motarbetar SvK och deras mål att stabilisera Sveriges elnät.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
- airdrive
- Teslaägare
- Inlägg: 186
- Blev medlem: 27 apr 2023 19:30
- Referralkod: ts.la/martin185079
Re: påverkan av effektavgift
Tack!CrazyGang skrev: ↑24 maj 2024 21:582027 ska det införas i hela landet. Nätägaren beslutar utformningen av tariffen men behlver få godkänt av Energimarknadsinspektionen.
Mtp att alla möjliga utformningar har godkänts hittills så känns konsumentskyddet rätt svagt. Och så monopol på det…
https://ei.se/konsument/el/effekttariffer-effektavgift
M3 LR 2023
- airdrive
- Teslaägare
- Inlägg: 186
- Blev medlem: 27 apr 2023 19:30
- Referralkod: ts.la/martin185079
Re: påverkan av effektavgift
Japp, håller med. Nu på sommaren när det är alltför stort effektöverskott borde det i rimlighetens namn inte vara så att man får straffavgift.
Vem tar ansvaret för helheten i systemet?
Vem tar ansvaret för helheten i systemet?
M3 LR 2023
Re: påverkan av effektavgift
Jo de låter helt hål i huvudet, två olika variabler som styr i två riktningar, de kan ju vara misslyckas.. visst en "el" nord kanske kan optimera lite men ibland går de helt enkelt inte utan de blir slumpen som avgöra. Ja då skiter man i allt tillslut. Vem bestämde detta, jag har ju redan betalt för att få ta ut 20 amp liksom.JonasH skrev: ↑24 maj 2024 22:21Vi har fått den äran att ingå i ett försök med effekttaxa från Ellevio.
Tydligen blev resultatet att kombinationen av timtaxa och effekttaxa blev så krångligt att abonnenterna helt enkelt sket i allt och bara körde på som om det var 2007 och ingen visste vad effektbrist var.
Slutsatsen blir att effekttaxa och timpris motverkar varandra. Helt idiotiskt att den lokala nätägaren motarbetar SvK och deras mål att stabilisera Sveriges elnät.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: påverkan av effektavgift
Det som behövs är en dator som hela tiden planerar och optimerar både för effekt- och energiuttag, och kan styra alla större förbrukare i hemmet samt tipsa de boende om när det är mindre lämpligt att dammsuga och bada bastu.
När man har två parametrar att optimera mot är det för komplicerat att hålla reda på själv och programmera laddning, värmepump, tvättmaskin etc
Men styrmedel måste vi ha, annars finns det få incitament att investera i teknik som låter oss göra mer med mindre.
Trappstegs effektavgift är dock drakoniskt och motverkar syftet, om jag råkat bränna 11kW en timme kan jag lika gärna skita i att spara på krämen resten av månaden.
När man har två parametrar att optimera mot är det för komplicerat att hålla reda på själv och programmera laddning, värmepump, tvättmaskin etc
Men styrmedel måste vi ha, annars finns det få incitament att investera i teknik som låter oss göra mer med mindre.
Trappstegs effektavgift är dock drakoniskt och motverkar syftet, om jag råkat bränna 11kW en timme kan jag lika gärna skita i att spara på krämen resten av månaden.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
- airdrive
- Teslaägare
- Inlägg: 186
- Blev medlem: 27 apr 2023 19:30
- Referralkod: ts.la/martin185079
Re: påverkan av effektavgift
Exakt! Om man brassar på 11kw så ska man göra det i början av månaden så man får bra (?) valuta för sin effektavgift
M3 LR 2023
Re: påverkan av effektavgift
Beror lite på hur effektavgifterna beräknas. Vi har effektavgiften på ett timmedelvärde av de tre timmar vi använder som mest kilowatt under månaden på vardagar mellan kl. 07-20. Så en gång med hög effekt slår inte direkt igenom. Men höjer så klart snittet rejält.
Model Y LR.
Model S70D
- Dinsdale
- Teslaägare
- Inlägg: 763
- Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Re: påverkan av effektavgift
Samma stund som effektavgift införs bör alla som har timpris byta till snittpris. Hela poängen med timpris är ju att flytta förbrukning till lågtaxa (ta ut högre effekt under billiga timmar) vilket blir jättedyrt om man har effektavgift. All form av automation från Tibber och motsvarande blir i bästa fall värdelös, eller i värsta fall kraftigt fördyrande (tills dess de börjar erbjuda funktionalitet för att hålla en konstant förbrukning).JonasH skrev: ↑24 maj 2024 22:21Vi har fått den äran att ingå i ett försök med effekttaxa från Ellevio.
Tydligen blev resultatet att kombinationen av timtaxa och effekttaxa blev så krångligt att abonnenterna helt enkelt sket i allt och bara körde på som om det var 2007 och ingen visste vad effektbrist var.
Slutsatsen blir att effekttaxa och timpris motverkar varandra. Helt idiotiskt att den lokala nätägaren motarbetar SvK och deras mål att stabilisera Sveriges elnät.
Varmvattenberedaren (om man har en sådan) behöver konfigureras om så att den inte brassar på fullt efter dusch/bad utan istället kör på låg effekt under lång tid.
Den som funderar på att skaffa lastbalansering till sin laddbox för flera tusentals kronor är också helt fel ute, om inte lastbalanseringen kan konfigureras så att den ser till att man inte överskrider månadens högsta topp.
Model 3 SR+ 18" 2021
- Dinsdale
- Teslaägare
- Inlägg: 763
- Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Re: påverkan av effektavgift
Det går att fula sig också. Om man bara behöver ladda en timme men ändå vill ladda max kan man starta laddningen :30 istället för :00 vilket halverar effektavgiften (eftersom man nollställer mätningen :00)
Model 3 SR+ 18" 2021
Re: påverkan av effektavgift
Lastbalansering med möjlighet att balansera effektuttaget för att matcha effektavgift kommer ju standard i framtiden.Dinsdale skrev: ↑25 maj 2024 07:42Samma stund som effektavgift införs bör alla som har timpris byta till snittpris. Hela poängen med timpris är ju att flytta förbrukning till lågtaxa (ta ut högre effekt under billiga timmar) vilket blir jättedyrt om man har effektavgift. All form av automation från Tibber och motsvarande blir i bästa fall värdelös, eller i värsta fall kraftigt fördyrande (tills dess de börjar erbjuda funktionalitet för att hålla en konstant förbrukning).JonasH skrev: ↑24 maj 2024 22:21Vi har fått den äran att ingå i ett försök med effekttaxa från Ellevio.
Tydligen blev resultatet att kombinationen av timtaxa och effekttaxa blev så krångligt att abonnenterna helt enkelt sket i allt och bara körde på som om det var 2007 och ingen visste vad effektbrist var.
Slutsatsen blir att effekttaxa och timpris motverkar varandra. Helt idiotiskt att den lokala nätägaren motarbetar SvK och deras mål att stabilisera Sveriges elnät.
Varmvattenberedaren (om man har en sådan) behöver konfigureras om så att den inte brassar på fullt efter dusch/bad utan istället kör på låg effekt under lång tid.
Den som funderar på att skaffa lastbalansering till sin laddbox för flera tusentals kronor är också helt fel ute, om inte lastbalanseringen kan konfigureras så att den ser till att man inte överskrider månadens högsta topp.
Skulle inte förvåna om nätbolagen kommer erbjuda den möjligheten.
Systemet skulle automatiskt kunna dra ner/stänga av förbrukare för att hålla ett förinställt max och också ge information om vad förbrukningsbeteendet kostar.
Som du säger blir ju timdebitering meningslöst om man lyckas sprida ut sin förbrukning över tid.
- Dinsdale
- Teslaägare
- Inlägg: 763
- Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Re: påverkan av effektavgift
Det kommer förstås komma smart teknik för det, men det centrala är om de befintliga prylarna får den uppdateringen eller om man måste köpa nytt. Att slå av och på nånting är inte nödvändigtvis det bästa eftersom en "dum" varmvattenberedare förmodligen bara har full gas (vattnet kallt) eller ingen gas (vattnet varmt). Bryter du strömmen ett längre tag (för att lämna utrymme för att bilen ska segladda 12h) och vattnet kallnar under tiden kommer vvb gasa på max så fort den får ström igen.Fredrik j skrev: ↑25 maj 2024 08:00Lastbalansering med möjlighet att balansera effektuttaget för att matcha effektavgift kommer ju standard i framtiden.
Skulle inte förvåna om nätbolagen kommer erbjuda den möjligheten.
Systemet skulle automatiskt kunna dra ner/stänga av förbrukare för att hålla ett förinställt max och också ge information om vad förbrukningsbeteendet kostar.
Som du säger blir ju timdebitering meningslöst om man lyckas sprida ut sin förbrukning över tid.
Eller om du bara tar en helt vanlig dusch, då går vvb in och brassar på fullt.
Man vill istället ha en vvb som kan ställas in på att bara köra på kanske 3kW under tre tim istället för 9kW under en tim eller vad det nu kan vara den har för effekt. Vilket kanske kräver att man fysiskt ändrar på dipswitchar eller liknande (om det ens är möjligt).
Ett hemmabatteri som kör en stödtjänst är ju intressant också. Om det batteriet får kommando att ladda upp sig med maxfart kan det ju bli jättedyrt för dig som har batteriet, mycket dyrare än vad du tjänar på stödtjänsten.
Model 3 SR+ 18" 2021
Re: påverkan av effektavgift
Det finns sedan länge smart teknik för att elektroniskt reglera effekten på ett värmeelement. Har använts på elradiatorer sedan länge. Pulserande termostater.Dinsdale skrev: ↑25 maj 2024 08:19Det kommer förstås komma smart teknik för det, men det centrala är om de befintliga prylarna får den uppdateringen eller om man måste köpa nytt. Att slå av och på nånting är inte nödvändigtvis det bästa eftersom en "dum" varmvattenberedare förmodligen bara har full gas (vattnet kallt) eller ingen gas (vattnet varmt). Bryter du strömmen ett längre tag (för att lämna utrymme för att bilen ska segladda 12h) och vattnet kallnar under tiden kommer vvb gasa på max så fort den får ström igen.Fredrik j skrev: ↑25 maj 2024 08:00Lastbalansering med möjlighet att balansera effektuttaget för att matcha effektavgift kommer ju standard i framtiden.
Skulle inte förvåna om nätbolagen kommer erbjuda den möjligheten.
Systemet skulle automatiskt kunna dra ner/stänga av förbrukare för att hålla ett förinställt max och också ge information om vad förbrukningsbeteendet kostar.
Som du säger blir ju timdebitering meningslöst om man lyckas sprida ut sin förbrukning över tid.
Eller om du bara tar en helt vanlig dusch, då går vvb in och brassar på fullt.
Man vill istället ha en vvb som kan ställas in på att bara köra på kanske 3kW under tre tim istället för 9kW under en tim eller vad det nu kan vara den har för effekt. Vilket kanske kräver att man fysiskt ändrar på dipswitchar eller liknande (om det ens är möjligt).
Ett hemmabatteri som kör en stödtjänst är ju intressant också. Om det batteriet får kommando att ladda upp sig med maxfart kan det ju bli jättedyrt för dig som har batteriet, mycket dyrare än vad du tjänar på stödtjänsten.
- Dinsdale
- Teslaägare
- Inlägg: 763
- Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Re: påverkan av effektavgift
Man lär sig något nytt varje dag! Ändå dör man dumFredrik j skrev: ↑25 maj 2024 08:27Det finns sedan länge smart teknik för att elektroniskt reglera effekten på ett värmeelement. Har använts på elradiatorer sedan länge. Pulserande termostater.Dinsdale skrev: ↑25 maj 2024 08:19Det kommer förstås komma smart teknik för det, men det centrala är om de befintliga prylarna får den uppdateringen eller om man måste köpa nytt. Att slå av och på nånting är inte nödvändigtvis det bästa eftersom en "dum" varmvattenberedare förmodligen bara har full gas (vattnet kallt) eller ingen gas (vattnet varmt). Bryter du strömmen ett längre tag (för att lämna utrymme för att bilen ska segladda 12h) och vattnet kallnar under tiden kommer vvb gasa på max så fort den får ström igen.Fredrik j skrev: ↑25 maj 2024 08:00Lastbalansering med möjlighet att balansera effektuttaget för att matcha effektavgift kommer ju standard i framtiden.
Skulle inte förvåna om nätbolagen kommer erbjuda den möjligheten.
Systemet skulle automatiskt kunna dra ner/stänga av förbrukare för att hålla ett förinställt max och också ge information om vad förbrukningsbeteendet kostar.
Som du säger blir ju timdebitering meningslöst om man lyckas sprida ut sin förbrukning över tid.
Eller om du bara tar en helt vanlig dusch, då går vvb in och brassar på fullt.
Man vill istället ha en vvb som kan ställas in på att bara köra på kanske 3kW under tre tim istället för 9kW under en tim eller vad det nu kan vara den har för effekt. Vilket kanske kräver att man fysiskt ändrar på dipswitchar eller liknande (om det ens är möjligt).
Ett hemmabatteri som kör en stödtjänst är ju intressant också. Om det batteriet får kommando att ladda upp sig med maxfart kan det ju bli jättedyrt för dig som har batteriet, mycket dyrare än vad du tjänar på stödtjänsten.
Model 3 SR+ 18" 2021