Årlig bromsservice

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 639
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Årlig bromsservice

Inlägg av Arn »

Gjorde en serie med fem sådana inbromsningar idag från ungefär 110 kmh men inte ända ner till noll utan till ungefär 50kmh. Tycker det var lite obehagligt och i bilen vinglade lite i sidled ibland. Är det viktigt att hålla i bromsen hela vägen ner till noll eller är första biten betydligt viktigare? Jag tänker att rörelseenergin som finns i bilen är enormt mycket högre i höga hastigheter jämfört med när man går under 50.

Bromsarna bak ser nu rostfria ut i mitten medan den yttre delen av skivorna fortfarande har en del rost. Antar att jag får göra en omgång med 5 till.

Men jag skulle behöva lite argument från er ifall är detta är något som förlänger bromsarnas livslängd? Jag vill att åtgärden ska göra nytta, om det bara har kosmetisk betydelse är det inte viktigt för mig.

Antar att slitaget på bromsarna är högst obetydligt? Kan man göra hundratals sådana inbromsningar innan bromsarna är utslitna och behöver bytas ut?

Förbrukningen på bilen ökade rejält. Ca 250wh jfm 150wh normalt sett på den mil avkörningen där jag genomförde bromsningarna
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3984
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Årlig bromsservice

Inlägg av AAKEE »

Arn skrev: 26 maj 2024 12:51
Gjorde en serie med fem sådana inbromsningar idag från ungefär 110 kmh men inte ända ner till noll utan till ungefär 50kmh. Tycker det var lite obehagligt och i bilen vinglade lite i sidled ibland. Är det viktigt att hålla i bromsen hela vägen ner till noll eller är första biten betydligt viktigare? Jag tänker att rörelseenergin som finns i bilen är enormt mycket högre i höga hastigheter jämfört med när man går under 50.

Bromsarna bak ser nu rostfria ut i mitten medan den yttre delen av skivorna fortfarande har en del rost. Antar att jag får göra en omgång med 5 till.

Men jag skulle behöva lite argument från er ifall är detta är något som förlänger bromsarnas livslängd? Jag vill att åtgärden ska göra nytta, om det bara har kosmetisk betydelse är det inte viktigt för mig.

Antar att slitaget på bromsarna är högst obetydligt? Kan man göra hundratals sådana inbromsningar innan bromsarna är utslitna och behöver bytas ut?

Förbrukningen på bilen ökade rejält. Ca 250wh jfm 150wh normalt sett på den mil avkörningen där jag genomförde bromsningarna
Blir bromsskivan för rostig kommer du få ojämn bromsverkan och kanske vibrationer.
Risk att den inte klarar besiktningen.

Bilen ska inte vingla eller vara ostabil när du bromsar hårt (eller löst).

Om vägen inte är alltför spårig ska du inte behöva hålla emot i ratten, det ska i princip räcka med att hålla ett finger på ratten för att kontrollera kursen.

Får du inte bromsskivorna helt rena nu och de tillåts börja nästa höst med rost kommer det bli värre och värre.

I min värld pratar vi inte kosmetika här utan att bilen ska vara säker att köra och att du dka undvika dyra reparationer.
Även om det finns folk här som påstår att det inte behövs (ingen bromsservice behövs osv.) så är deras ord väldigt lite värda när Tesla eller var du nu lämnar in bilen vill ha 10-20K i nya delar.

Min Audi A5 som inte körs mycket alls hade rejäl rost på skivorna när det var dags för sommardäck och en 50-milatesa som frun gjorde räckte inte alls för att ta bort allvarliga vibrationer under inbromsningen.

Jag har kört ett par ”broms-vändor” som jag beskrivit tidigare, och det har tagit bort nästan allt, behöver dock åka en vända till inman det är notmalt igen.
Bromsarna var 100% okey i höstas när jag gjorde service - allt detta kom på en vinter.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 639
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Årlig bromsservice

Inlägg av Arn »

Tack AAKEE för din input


Körde idag totalt 8 mil på landsväg.

5 inbromsningar på förmiddagen och ytterligare 6-7 på eftermiddagen.

På motorvägen var det faktiskt svårt att hitta lugnt ställe till bromsningar idag ( även om man inte riskerar blir påkörd bakifrån så tänker folk man är tokig om man gör plötsliga panikibromsningar för att sedan accelerera igen så dessa bromsningar gör jag när det inte finns någon bakom som kan se det) men på mindre landsvägar gick det bra bromsa från 110 ner till ca 50. Testade en gång att bromsa hela vägen ner till noll och den sista biten går betydligt snabbare så den mesta rörelsenergin är borta vid hastighet 50km/h

Har tagit några foton på hur mina bromsar ser ut efter dagens bromsningar.

Hur bedömer ni fick ett på mina bromsar? Lättare rost eller mycket rost? Någonting som kan orsaka vibrationer eller anmärkning på besiktningen? Tror ni det som finns kvar kan försvinna om jag fortsätter göra sådana här bromsningar då och då? Räcker det annars med en gång i månaden med lite kraftigare bromsningar?
20240526_183643.jpg
20240526_183632.jpg
20240526_183559.jpg
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 639
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Årlig bromsservice

Inlägg av Arn »

Sista närbilden gick inte att få med att i förra inlägget
20240526_183653.jpg
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14653
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Årlig bromsservice

Inlägg av taliz »

Det är ENORMT mycket billigare att byta utslitna bromsbelägg, än fastrostade ok och bromsskivor.
Vi pratar hundralappar vs tiotusentals kronor.

Man sparar alltså inte pengar på att vara försiktig med bromsarna, tvärtom. Ju mer aggressiv man är ju bättre mår dom, typ.
(Till en gräns givetvis...)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Earplugged
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 01 feb 2023 18:42
Ort: Jönköping
Referralkod: ts.la/samuel189377

Re: Årlig bromsservice

Inlägg av Earplugged »

Arn skrev: 26 maj 2024 23:16
Tack AAKEE för din input


Körde idag totalt 8 mil på landsväg.

5 inbromsningar på förmiddagen och ytterligare 6-7 på eftermiddagen.

På motorvägen var det faktiskt svårt att hitta lugnt ställe till bromsningar idag ( även om man inte riskerar blir påkörd bakifrån så tänker folk man är tokig om man gör plötsliga panikibromsningar för att sedan accelerera igen så dessa bromsningar gör jag när det inte finns någon bakom som kan se det) men på mindre landsvägar gick det bra bromsa från 110 ner till ca 50. Testade en gång att bromsa hela vägen ner till noll och den sista biten går betydligt snabbare så den mesta rörelsenergin är borta vid hastighet 50km/h

Har tagit några foton på hur mina bromsar ser ut efter dagens bromsningar.

Hur bedömer ni fick ett på mina bromsar? Lättare rost eller mycket rost? Någonting som kan orsaka vibrationer eller anmärkning på besiktningen? Tror ni det som finns kvar kan försvinna om jag fortsätter göra sådana här bromsningar då och då? Räcker det annars med en gång i månaden med lite kraftigare bromsningar?
Kör man motorväg är det rätt smidigt att använda avfarterna, hämtade en husbil ifrån vinterförvaring häromdagen där skivorna inte såg roliga ut och på väg till besiktningen så passerade jag 6st av/påfarter där man direkt kan köra ut på samma väg igen och inför varje avfart ökade jag farten och svängde av och bromsade lagom hårt och sen direkt ut på motorvägen igen, besiktningen gick galant 😅
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3647
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Årlig bromsservice

Inlägg av Tellus »

Efter drygt 5 år 9500 mil
Orörda
Beläggen håller nog >30000mil

https://thedriven.io/2023/04/20/the-bes ... -industry/
IMG_6395.jpeg
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2438
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Årlig bromsservice

Inlägg av NiklasTesla »

Earplugged skrev: 27 maj 2024 06:57
Arn skrev: 26 maj 2024 23:16
Tack AAKEE för din input


Körde idag totalt 8 mil på landsväg.

5 inbromsningar på förmiddagen och ytterligare 6-7 på eftermiddagen.

På motorvägen var det faktiskt svårt att hitta lugnt ställe till bromsningar idag ( även om man inte riskerar blir påkörd bakifrån så tänker folk man är tokig om man gör plötsliga panikibromsningar för att sedan accelerera igen så dessa bromsningar gör jag när det inte finns någon bakom som kan se det) men på mindre landsvägar gick det bra bromsa från 110 ner till ca 50. Testade en gång att bromsa hela vägen ner till noll och den sista biten går betydligt snabbare så den mesta rörelsenergin är borta vid hastighet 50km/h

Har tagit några foton på hur mina bromsar ser ut efter dagens bromsningar.

Hur bedömer ni fick ett på mina bromsar? Lättare rost eller mycket rost? Någonting som kan orsaka vibrationer eller anmärkning på besiktningen? Tror ni det som finns kvar kan försvinna om jag fortsätter göra sådana här bromsningar då och då? Räcker det annars med en gång i månaden med lite kraftigare bromsningar?
Kör man motorväg är det rätt smidigt att använda avfarterna, hämtade en husbil ifrån vinterförvaring häromdagen där skivorna inte såg roliga ut och på väg till besiktningen så passerade jag 6st av/påfarter där man direkt kan köra ut på samma väg igen och inför varje avfart ökade jag farten och svängde av och bromsade lagom hårt och sen direkt ut på motorvägen igen, besiktningen gick galant 😅
Gör själv likadant innan besiktningen (några hårda inbromsningar) och mina bilar har aldrig haft nedslag på bromsarna. Kört +18000mil med vår Model 3 från 2019 och enda jag gjort med bromsarna är att bromsa hårt på läge neutral efter biltvätt och mycket regn.

MVH
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 639
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Årlig bromsservice

Inlägg av Arn »

Blev förvånad att mina bromsar vibrerade igår trots totalt 12 kraftiga bromsningar på motorväg sist. Tycker inte det ser ut att vara extremt mycket rost när jag själv kollar men ganska svårt bedöma på foton.

Var kan man göra bromsservice om man inte har nära till ett SC? Ringa lokala verkstäder? Spontant känns det som det hade varit toppen om man hade kunnat göra en bromsservice i samband med däckbyte vår och höst ( tänker då att man sprayar på något rostlösande inte justerar skivorna för det klarar nog inte Euromaster)
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3984
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Årlig bromsservice

Inlägg av AAKEE »

Arn skrev: 31 maj 2024 11:35
Blev förvånad att mina bromsar vibrerade igår trots totalt 12 kraftiga bromsningar på motorväg sist. Tycker inte det ser ut att vara extremt mycket rost när jag själv kollar men ganska svårt bedöma på foton.

Var kan man göra bromsservice om man inte har nära till ett SC? Ringa lokala verkstäder? Spontant känns det som det hade varit toppen om man hade kunnat göra en bromsservice i samband med däckbyte vår och höst ( tänker då att man sprayar på något rostlösande inte justerar skivorna för det klarar nog inte Euromaster)
Det är ju inte bara frågan om att få bort rosten, skivan måste ju vara lika tjock varvet runt annars blir det ojämn bromsverkan när hjulet roterar = vibrationer/skakningar.

Du behöver nöta till skivan så den blir som den ska vara.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3647
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Årlig bromsservice

Inlägg av Tellus »

Arn skrev: 31 maj 2024 11:35
Blev förvånad att mina bromsar vibrerade igår trots totalt 12 kraftiga bromsningar på motorväg sist. Tycker inte det ser ut att vara extremt mycket rost när jag själv kollar men ganska svårt bedöma på foton.

Var kan man göra bromsservice om man inte har nära till ett SC? Ringa lokala verkstäder? Spontant känns det som det hade varit toppen om man hade kunnat göra en bromsservice i samband med däckbyte vår och höst ( tänker då att man sprayar på något rostlösande inte justerar skivorna för det klarar nog inte Euromaster)
Vibrationerna har inget med ytrosten att göra. 12 kraftiga inbromsningar i tät följd överhettar bromsarna och dom kan bli skeva om dom inte redan var det.
Gå in i serviceläget och utför "bromsslipning" så lär man sig ungefär hur hårt man ska bromsa för att få bort ytrosten.
"Bromsservice" hjälper inte mot skeva skivor om dom inte byts ut, förr slipade(svarvade) man dom, vet ej om firmor gör sådant längre, då jag slutade med bromsservice för 25 år sen :lol:
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 639
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Årlig bromsservice

Inlägg av Arn »

Tellus skrev: 02 jun 2024 10:10
Arn skrev: 31 maj 2024 11:35
Blev förvånad att mina bromsar vibrerade igår trots totalt 12 kraftiga bromsningar på motorväg sist. Tycker inte det ser ut att vara extremt mycket rost när jag själv kollar men ganska svårt bedöma på foton.

Var kan man göra bromsservice om man inte har nära till ett SC? Ringa lokala verkstäder? Spontant känns det som det hade varit toppen om man hade kunnat göra en bromsservice i samband med däckbyte vår och höst ( tänker då att man sprayar på något rostlösande inte justerar skivorna för det klarar nog inte Euromaster)
Vibrationerna har inget med ytrosten att göra. 12 kraftiga inbromsningar i tät följd överhettar bromsarna och dom kan bli skeva om dom inte redan var det.
Gå in i serviceläget och utför "bromsslipning" så lär man sig ungefär hur hårt man ska bromsa för att få bort ytrosten.
"Bromsservice" hjälper inte mot skeva skivor om dom inte byts ut, förr slipade(svarvade) man dom, vet ej om firmor gör sådant längre, då jag slutade med bromsservice för 25 år sen :lol:
Tack jag ska kolla detta i instruktionsboken. Jag gjorde givetvis inte alla 12 inbromsningar efter varandra utan fem på dit vägen och 7 på hemvägen 10 timmar senare. Några minuter mellan varje bromsning.

Jag är själv inte så kunnig när det gäller bilar och tänker att jag kanske kan använda bromsen lite kraftigare någon gång i veckan enligt vad som står instruktionsboken och sedan se vad besiktningen säger angående bromsarna så småningom.

Eller tycker ni man bör lämna in bilen till någon verkstad för kontroll av bromsarna? Har ju ingen Tesla verkstad i närheten så frågan är om andra verkstäder som servar alla slags bilar har den rätta kompetensen för att se över bromsarna? Skulle det vara ekonomiskt motiverat att kosta på några tusenlappar för en sådan inspektion och service? Annars är ju första besiktningen ganska snart eftersom bilen är uttagen för exakt tre år sedan och då kan det väl säkert ge ett bra utlåtande om bromsarna?
Användarvisningsbild
Jedis
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 07 maj 2023 02:08

Re: Årlig bromsservice

Inlägg av Jedis »

Tellus skrev: 02 jun 2024 10:10
Vibrationerna har inget med ytrosten att göra. 12 kraftiga inbromsningar i tät följd överhettar bromsarna och dom kan bli skeva om dom inte redan var det.
Gå in i serviceläget och utför "bromsslipning" så lär man sig ungefär hur hårt man ska bromsa för att få bort ytrosten.
"Bromsservice" hjälper inte mot skeva skivor om dom inte byts ut, förr slipade(svarvade) man dom, vet ej om firmor gör sådant längre, då jag slutade med bromsservice för 25 år sen :lol:
Bromsskivor blir ytterst sällan skeva. Överhettar man bromsarna och sedan fortsätter att hålla bromsen intryckt så kan man dock få överföring av friktionsmaterial från beläggen till skivorna. Bromsskivorna kan då börja gå varmt på dessa ställen vilket orsakar cementitbildning i bromsskivan, och eftersom cementit är en dålig värmeledare så förvärras problemet med lokal överhettning.
Arn skrev: 02 jun 2024 10:53
Tack jag ska kolla detta i instruktionsboken. Jag gjorde givetvis inte alla 12 inbromsningar efter varandra utan fem på dit vägen och 7 på hemvägen 10 timmar senare. Några minuter mellan varje bromsning.

Jag är själv inte så kunnig när det gäller bilar och tänker att jag kanske kan använda bromsen lite kraftigare någon gång i veckan enligt vad som står instruktionsboken och sedan se vad besiktningen säger angående bromsarna så småningom.

Eller tycker ni man bör lämna in bilen till någon verkstad för kontroll av bromsarna? Har ju ingen Tesla verkstad i närheten så frågan är om andra verkstäder som servar alla slags bilar har den rätta kompetensen för att se över bromsarna? Skulle det vara ekonomiskt motiverat att kosta på några tusenlappar för en sådan inspektion och service? Annars är ju första besiktningen ganska snart eftersom bilen är uttagen för exakt tre år sedan och då kan det väl säkert ge ett bra utlåtande om bromsarna?
Det är vanliga Brembo bromsar som används av flera andra tillverkare. Finns en rad klipp på Youtube som visar hur man servar bromsarna, vilket är lite olika beroende på vilka bromsar man har. Brembo har en egen monteringspasta som heter B-quiet för drygt en hundralapp för en tub som man kan använda för att smörja oken. Lämpliga borstar att rengöra oket med och rengöringsspray som inte är för stark så att den förstör lackeringen av bromsoket.
Skriv svar