Årlig bromsservice

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 897
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Årlig bromsservice

Inlägg av Arn »

Gjorde en serie med fem sådana inbromsningar idag från ungefär 110 kmh men inte ända ner till noll utan till ungefär 50kmh. Tycker det var lite obehagligt och i bilen vinglade lite i sidled ibland. Är det viktigt att hålla i bromsen hela vägen ner till noll eller är första biten betydligt viktigare? Jag tänker att rörelseenergin som finns i bilen är enormt mycket högre i höga hastigheter jämfört med när man går under 50.

Bromsarna bak ser nu rostfria ut i mitten medan den yttre delen av skivorna fortfarande har en del rost. Antar att jag får göra en omgång med 5 till.

Men jag skulle behöva lite argument från er ifall är detta är något som förlänger bromsarnas livslängd? Jag vill att åtgärden ska göra nytta, om det bara har kosmetisk betydelse är det inte viktigt för mig.

Antar att slitaget på bromsarna är högst obetydligt? Kan man göra hundratals sådana inbromsningar innan bromsarna är utslitna och behöver bytas ut?

Förbrukningen på bilen ökade rejält. Ca 250wh jfm 150wh normalt sett på den mil avkörningen där jag genomförde bromsningarna
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Årlig bromsservice

Inlägg av AAKEE »

Arn skrev: 26 maj 2024 12:51
Gjorde en serie med fem sådana inbromsningar idag från ungefär 110 kmh men inte ända ner till noll utan till ungefär 50kmh. Tycker det var lite obehagligt och i bilen vinglade lite i sidled ibland. Är det viktigt att hålla i bromsen hela vägen ner till noll eller är första biten betydligt viktigare? Jag tänker att rörelseenergin som finns i bilen är enormt mycket högre i höga hastigheter jämfört med när man går under 50.

Bromsarna bak ser nu rostfria ut i mitten medan den yttre delen av skivorna fortfarande har en del rost. Antar att jag får göra en omgång med 5 till.

Men jag skulle behöva lite argument från er ifall är detta är något som förlänger bromsarnas livslängd? Jag vill att åtgärden ska göra nytta, om det bara har kosmetisk betydelse är det inte viktigt för mig.

Antar att slitaget på bromsarna är högst obetydligt? Kan man göra hundratals sådana inbromsningar innan bromsarna är utslitna och behöver bytas ut?

Förbrukningen på bilen ökade rejält. Ca 250wh jfm 150wh normalt sett på den mil avkörningen där jag genomförde bromsningarna
Blir bromsskivan för rostig kommer du få ojämn bromsverkan och kanske vibrationer.
Risk att den inte klarar besiktningen.

Bilen ska inte vingla eller vara ostabil när du bromsar hårt (eller löst).

Om vägen inte är alltför spårig ska du inte behöva hålla emot i ratten, det ska i princip räcka med att hålla ett finger på ratten för att kontrollera kursen.

Får du inte bromsskivorna helt rena nu och de tillåts börja nästa höst med rost kommer det bli värre och värre.

I min värld pratar vi inte kosmetika här utan att bilen ska vara säker att köra och att du dka undvika dyra reparationer.
Även om det finns folk här som påstår att det inte behövs (ingen bromsservice behövs osv.) så är deras ord väldigt lite värda när Tesla eller var du nu lämnar in bilen vill ha 10-20K i nya delar.

Min Audi A5 som inte körs mycket alls hade rejäl rost på skivorna när det var dags för sommardäck och en 50-milatesa som frun gjorde räckte inte alls för att ta bort allvarliga vibrationer under inbromsningen.

Jag har kört ett par ”broms-vändor” som jag beskrivit tidigare, och det har tagit bort nästan allt, behöver dock åka en vända till inman det är notmalt igen.
Bromsarna var 100% okey i höstas när jag gjorde service - allt detta kom på en vinter.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 897
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Årlig bromsservice

Inlägg av Arn »

Tack AAKEE för din input


Körde idag totalt 8 mil på landsväg.

5 inbromsningar på förmiddagen och ytterligare 6-7 på eftermiddagen.

På motorvägen var det faktiskt svårt att hitta lugnt ställe till bromsningar idag ( även om man inte riskerar blir påkörd bakifrån så tänker folk man är tokig om man gör plötsliga panikibromsningar för att sedan accelerera igen så dessa bromsningar gör jag när det inte finns någon bakom som kan se det) men på mindre landsvägar gick det bra bromsa från 110 ner till ca 50. Testade en gång att bromsa hela vägen ner till noll och den sista biten går betydligt snabbare så den mesta rörelsenergin är borta vid hastighet 50km/h

Har tagit några foton på hur mina bromsar ser ut efter dagens bromsningar.

Hur bedömer ni fick ett på mina bromsar? Lättare rost eller mycket rost? Någonting som kan orsaka vibrationer eller anmärkning på besiktningen? Tror ni det som finns kvar kan försvinna om jag fortsätter göra sådana här bromsningar då och då? Räcker det annars med en gång i månaden med lite kraftigare bromsningar?
20240526_183643.jpg
20240526_183632.jpg
20240526_183559.jpg
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 897
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Årlig bromsservice

Inlägg av Arn »

Sista närbilden gick inte att få med att i förra inlägget
20240526_183653.jpg
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Årlig bromsservice

Inlägg av taliz »

Det är ENORMT mycket billigare att byta utslitna bromsbelägg, än fastrostade ok och bromsskivor.
Vi pratar hundralappar vs tiotusentals kronor.

Man sparar alltså inte pengar på att vara försiktig med bromsarna, tvärtom. Ju mer aggressiv man är ju bättre mår dom, typ.
(Till en gräns givetvis...)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Earplugged
Teslaägare
Inlägg: 414
Blev medlem: 01 feb 2023 18:42
Ort: Jönköping
Referralkod: ts.la/samuel189377

Re: Årlig bromsservice

Inlägg av Earplugged »

Arn skrev: 26 maj 2024 23:16
Tack AAKEE för din input


Körde idag totalt 8 mil på landsväg.

5 inbromsningar på förmiddagen och ytterligare 6-7 på eftermiddagen.

På motorvägen var det faktiskt svårt att hitta lugnt ställe till bromsningar idag ( även om man inte riskerar blir påkörd bakifrån så tänker folk man är tokig om man gör plötsliga panikibromsningar för att sedan accelerera igen så dessa bromsningar gör jag när det inte finns någon bakom som kan se det) men på mindre landsvägar gick det bra bromsa från 110 ner till ca 50. Testade en gång att bromsa hela vägen ner till noll och den sista biten går betydligt snabbare så den mesta rörelsenergin är borta vid hastighet 50km/h

Har tagit några foton på hur mina bromsar ser ut efter dagens bromsningar.

Hur bedömer ni fick ett på mina bromsar? Lättare rost eller mycket rost? Någonting som kan orsaka vibrationer eller anmärkning på besiktningen? Tror ni det som finns kvar kan försvinna om jag fortsätter göra sådana här bromsningar då och då? Räcker det annars med en gång i månaden med lite kraftigare bromsningar?
Kör man motorväg är det rätt smidigt att använda avfarterna, hämtade en husbil ifrån vinterförvaring häromdagen där skivorna inte såg roliga ut och på väg till besiktningen så passerade jag 6st av/påfarter där man direkt kan köra ut på samma väg igen och inför varje avfart ökade jag farten och svängde av och bromsade lagom hårt och sen direkt ut på motorvägen igen, besiktningen gick galant 😅
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 4176
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/ove13063

Re: Årlig bromsservice

Inlägg av Tellus »

Efter drygt 5 år 9500 mil
Orörda
Beläggen håller nog >30000mil

https://thedriven.io/2023/04/20/the-bes ... -industry/
IMG_6395.jpeg
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2507
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Årlig bromsservice

Inlägg av NiklasTesla »

Earplugged skrev: 27 maj 2024 06:57
Arn skrev: 26 maj 2024 23:16
Tack AAKEE för din input


Körde idag totalt 8 mil på landsväg.

5 inbromsningar på förmiddagen och ytterligare 6-7 på eftermiddagen.

På motorvägen var det faktiskt svårt att hitta lugnt ställe till bromsningar idag ( även om man inte riskerar blir påkörd bakifrån så tänker folk man är tokig om man gör plötsliga panikibromsningar för att sedan accelerera igen så dessa bromsningar gör jag när det inte finns någon bakom som kan se det) men på mindre landsvägar gick det bra bromsa från 110 ner till ca 50. Testade en gång att bromsa hela vägen ner till noll och den sista biten går betydligt snabbare så den mesta rörelsenergin är borta vid hastighet 50km/h

Har tagit några foton på hur mina bromsar ser ut efter dagens bromsningar.

Hur bedömer ni fick ett på mina bromsar? Lättare rost eller mycket rost? Någonting som kan orsaka vibrationer eller anmärkning på besiktningen? Tror ni det som finns kvar kan försvinna om jag fortsätter göra sådana här bromsningar då och då? Räcker det annars med en gång i månaden med lite kraftigare bromsningar?
Kör man motorväg är det rätt smidigt att använda avfarterna, hämtade en husbil ifrån vinterförvaring häromdagen där skivorna inte såg roliga ut och på väg till besiktningen så passerade jag 6st av/påfarter där man direkt kan köra ut på samma väg igen och inför varje avfart ökade jag farten och svängde av och bromsade lagom hårt och sen direkt ut på motorvägen igen, besiktningen gick galant 😅
Gör själv likadant innan besiktningen (några hårda inbromsningar) och mina bilar har aldrig haft nedslag på bromsarna. Kört +18000mil med vår Model 3 från 2019 och enda jag gjort med bromsarna är att bromsa hårt på läge neutral efter biltvätt och mycket regn.

MVH
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 897
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Årlig bromsservice

Inlägg av Arn »

Blev förvånad att mina bromsar vibrerade igår trots totalt 12 kraftiga bromsningar på motorväg sist. Tycker inte det ser ut att vara extremt mycket rost när jag själv kollar men ganska svårt bedöma på foton.

Var kan man göra bromsservice om man inte har nära till ett SC? Ringa lokala verkstäder? Spontant känns det som det hade varit toppen om man hade kunnat göra en bromsservice i samband med däckbyte vår och höst ( tänker då att man sprayar på något rostlösande inte justerar skivorna för det klarar nog inte Euromaster)
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Årlig bromsservice

Inlägg av AAKEE »

Arn skrev: 31 maj 2024 11:35
Blev förvånad att mina bromsar vibrerade igår trots totalt 12 kraftiga bromsningar på motorväg sist. Tycker inte det ser ut att vara extremt mycket rost när jag själv kollar men ganska svårt bedöma på foton.

Var kan man göra bromsservice om man inte har nära till ett SC? Ringa lokala verkstäder? Spontant känns det som det hade varit toppen om man hade kunnat göra en bromsservice i samband med däckbyte vår och höst ( tänker då att man sprayar på något rostlösande inte justerar skivorna för det klarar nog inte Euromaster)
Det är ju inte bara frågan om att få bort rosten, skivan måste ju vara lika tjock varvet runt annars blir det ojämn bromsverkan när hjulet roterar = vibrationer/skakningar.

Du behöver nöta till skivan så den blir som den ska vara.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 4176
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/ove13063

Re: Årlig bromsservice

Inlägg av Tellus »

Arn skrev: 31 maj 2024 11:35
Blev förvånad att mina bromsar vibrerade igår trots totalt 12 kraftiga bromsningar på motorväg sist. Tycker inte det ser ut att vara extremt mycket rost när jag själv kollar men ganska svårt bedöma på foton.

Var kan man göra bromsservice om man inte har nära till ett SC? Ringa lokala verkstäder? Spontant känns det som det hade varit toppen om man hade kunnat göra en bromsservice i samband med däckbyte vår och höst ( tänker då att man sprayar på något rostlösande inte justerar skivorna för det klarar nog inte Euromaster)
Vibrationerna har inget med ytrosten att göra. 12 kraftiga inbromsningar i tät följd överhettar bromsarna och dom kan bli skeva om dom inte redan var det.
Gå in i serviceläget och utför "bromsslipning" så lär man sig ungefär hur hårt man ska bromsa för att få bort ytrosten.
"Bromsservice" hjälper inte mot skeva skivor om dom inte byts ut, förr slipade(svarvade) man dom, vet ej om firmor gör sådant längre, då jag slutade med bromsservice för 25 år sen :lol:
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 897
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Årlig bromsservice

Inlägg av Arn »

Tellus skrev: 02 jun 2024 10:10
Arn skrev: 31 maj 2024 11:35
Blev förvånad att mina bromsar vibrerade igår trots totalt 12 kraftiga bromsningar på motorväg sist. Tycker inte det ser ut att vara extremt mycket rost när jag själv kollar men ganska svårt bedöma på foton.

Var kan man göra bromsservice om man inte har nära till ett SC? Ringa lokala verkstäder? Spontant känns det som det hade varit toppen om man hade kunnat göra en bromsservice i samband med däckbyte vår och höst ( tänker då att man sprayar på något rostlösande inte justerar skivorna för det klarar nog inte Euromaster)
Vibrationerna har inget med ytrosten att göra. 12 kraftiga inbromsningar i tät följd överhettar bromsarna och dom kan bli skeva om dom inte redan var det.
Gå in i serviceläget och utför "bromsslipning" så lär man sig ungefär hur hårt man ska bromsa för att få bort ytrosten.
"Bromsservice" hjälper inte mot skeva skivor om dom inte byts ut, förr slipade(svarvade) man dom, vet ej om firmor gör sådant längre, då jag slutade med bromsservice för 25 år sen :lol:
Tack jag ska kolla detta i instruktionsboken. Jag gjorde givetvis inte alla 12 inbromsningar efter varandra utan fem på dit vägen och 7 på hemvägen 10 timmar senare. Några minuter mellan varje bromsning.

Jag är själv inte så kunnig när det gäller bilar och tänker att jag kanske kan använda bromsen lite kraftigare någon gång i veckan enligt vad som står instruktionsboken och sedan se vad besiktningen säger angående bromsarna så småningom.

Eller tycker ni man bör lämna in bilen till någon verkstad för kontroll av bromsarna? Har ju ingen Tesla verkstad i närheten så frågan är om andra verkstäder som servar alla slags bilar har den rätta kompetensen för att se över bromsarna? Skulle det vara ekonomiskt motiverat att kosta på några tusenlappar för en sådan inspektion och service? Annars är ju första besiktningen ganska snart eftersom bilen är uttagen för exakt tre år sedan och då kan det väl säkert ge ett bra utlåtande om bromsarna?
Användarvisningsbild
Jedis
Teslaägare
Inlägg: 43
Blev medlem: 07 maj 2023 02:08

Re: Årlig bromsservice

Inlägg av Jedis »

Tellus skrev: 02 jun 2024 10:10
Vibrationerna har inget med ytrosten att göra. 12 kraftiga inbromsningar i tät följd överhettar bromsarna och dom kan bli skeva om dom inte redan var det.
Gå in i serviceläget och utför "bromsslipning" så lär man sig ungefär hur hårt man ska bromsa för att få bort ytrosten.
"Bromsservice" hjälper inte mot skeva skivor om dom inte byts ut, förr slipade(svarvade) man dom, vet ej om firmor gör sådant längre, då jag slutade med bromsservice för 25 år sen :lol:
Bromsskivor blir ytterst sällan skeva. Överhettar man bromsarna och sedan fortsätter att hålla bromsen intryckt så kan man dock få överföring av friktionsmaterial från beläggen till skivorna. Bromsskivorna kan då börja gå varmt på dessa ställen vilket orsakar cementitbildning i bromsskivan, och eftersom cementit är en dålig värmeledare så förvärras problemet med lokal överhettning.
Arn skrev: 02 jun 2024 10:53
Tack jag ska kolla detta i instruktionsboken. Jag gjorde givetvis inte alla 12 inbromsningar efter varandra utan fem på dit vägen och 7 på hemvägen 10 timmar senare. Några minuter mellan varje bromsning.

Jag är själv inte så kunnig när det gäller bilar och tänker att jag kanske kan använda bromsen lite kraftigare någon gång i veckan enligt vad som står instruktionsboken och sedan se vad besiktningen säger angående bromsarna så småningom.

Eller tycker ni man bör lämna in bilen till någon verkstad för kontroll av bromsarna? Har ju ingen Tesla verkstad i närheten så frågan är om andra verkstäder som servar alla slags bilar har den rätta kompetensen för att se över bromsarna? Skulle det vara ekonomiskt motiverat att kosta på några tusenlappar för en sådan inspektion och service? Annars är ju första besiktningen ganska snart eftersom bilen är uttagen för exakt tre år sedan och då kan det väl säkert ge ett bra utlåtande om bromsarna?
Det är vanliga Brembo bromsar som används av flera andra tillverkare. Finns en rad klipp på Youtube som visar hur man servar bromsarna, vilket är lite olika beroende på vilka bromsar man har. Brembo har en egen monteringspasta som heter B-quiet för drygt en hundralapp för en tub som man kan använda för att smörja oken. Lämpliga borstar att rengöra oket med och rengöringsspray som inte är för stark så att den förstör lackeringen av bromsoket.
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 897
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Årlig bromsservice

Inlägg av Arn »

Jag ska till SC för byte av hjullager inom kort och tänkte fråga om det är vettigt att begära " rengöring och smörjning av bromsok"?

På besiktningen tyckte det att bromsarna såg bra ut förutom lite rost på insidan någonstans där de rekommenderade mig att bromsa hårt lite då och då.

Det är Tesla skriver en rekommendation att smörjning och rengöring av ok bör ske varje 20.000 km och min bil har ju snart rullat 80000km utan sådan service. Har förstått på tidigare poster i denna tråd att det kan kosta runt 2500 kr för denna rengöring och smörjning. Värt pengarna?
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Årlig bromsservice

Inlägg av AAKEE »

Arn skrev: 18 jun 2024 08:02
Jag ska till SC för byte av hjullager inom kort och tänkte fråga om det är vettigt att begära " rengöring och smörjning av bromsok"?

På besiktningen tyckte det att bromsarna såg bra ut förutom lite rost på insidan någonstans där de rekommenderade mig att bromsa hårt lite då och då.

Det är Tesla skriver en rekommendation att smörjning och rengöring av ok bör ske varje 20.000 km och min bil har ju snart rullat 80000km utan sådan service. Har förstått på tidigare poster i denna tråd att det kan kosta runt 2500 kr för denna rengöring och smörjning. Värt pengarna?
Absolut!

Om du läser tråden så ser du att i vart fall jag rekommenderar att göra det årligen om du använder bilen normalt.

Om du inte gör det kommer sannolikt det förr eller senare korrodera i oket så att det börjar kärva. När det gör det är det normalt byte av ok som gäller (är man händig och åtgärdar i tid kan det gå att rädda själv men Tesla lär inte reparera ok utan byter. Det är nog relativt vanligt att skivan måste bytas också.

Facebooktrådarna har ganska många exempel på att bromsarna krånglar pga korrosion och ingen service.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Amiala
Inlägg: 25
Blev medlem: 12 dec 2022 21:56

Re: Årlig bromsservice

Inlägg av Amiala »

Hej,

MYP ska in för åtgärd av ett garantiärende och jag efterfrågade bromsservice i samband med detta.
Bilen uttagen 31/12 -22, gått 8200 mil.

Blir dock lite fundersam när jag ser specifikationen i kostnadsförslaget. Framgår att det (enbart) är rengöring och smörjning av bromsoken. Är det allt som krävs vid en bromsservice av en model YP? Ska inte bromsvätska ses över exempelvis?
Vg se bifogad specifikation.

Medveten om att vissa anser att det inte behövs bromsservice, likaså har jag läst att Tesla rekommenderar att bromsvätskan kontrolleras efter 4 år och bytes vid behov.

Då jag har en bit till Teslas servicecenter vill jag passa på när bilen ändå ska in för annat. Räcker ovan för bromsservice eller bör jag vara mer specifik kring exempelvis bromsvätska?
Skärmavbild 2025-02-23 kl. 16.34.15.png
manneson
Inlägg: 1217
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Årlig bromsservice

Inlägg av manneson »

Byta bromsvätska är väl ett relativt nytt påfund för att inkassera pengar för servicefolket.
Aldrig bytt på något fordon, aldrig haft några problem trots tiotusentals hårda mil inkl bankörning.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12737
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Årlig bromsservice

Inlägg av Fredrik j »

manneson skrev: 23 feb 2025 17:40
Byta bromsvätska är väl ett relativt nytt påfund för att inkassera pengar för servicefolket.
Aldrig bytt på något fordon, aldrig haft några problem trots tiotusentals hårda mil inkl bankörning.
Har du gjort all service själv? Vad är det för bil du kört hårt på bana?
Bromsvätskans kokpunkt är ju ganska enkelt att mäta.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Årlig bromsservice

Inlägg av AAKEE »

manneson skrev: 23 feb 2025 17:40
Byta bromsvätska är väl ett relativt nytt påfund för att inkassera pengar för servicefolket.
Aldrig bytt på något fordon, aldrig haft några problem trots tiotusentals hårda mil inkl bankörning.
Nja, att man bör byta har ju funnits ganska länge.
Jag har vart med om tex rost inne i en bromscylinder, som mest sannolikt berott på utfällt vatten ur bromsvätskan.

Numera går det ju mäta fukthalten burken och slippa byta.

Ur servicemanualen volvo 240 91-94: vart annat år.
IMG_3842.jpeg
Ur 240, 1975: Frivilligt, men var 24 månad.
IMG_3843.jpeg
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Inlägg: 588
Blev medlem: 15 jul 2024 19:24
Ort: norr om sthlm
Kontakt:

Re: Årlig bromsservice

Inlägg av repulsiv »

Ja, bromsvätska är ju hygroskopisk, den är GJORD för att "förbrukas", alltså absorbera vatten, så den ska bytas, precis som andra varit inne på är det flera saker som händer när den blir gammal, dels förändras kokpunkten (till det sämre), dels börjar systemet korrodera inifrån.

Detta lärdes ut redan på 80/90-talet iaf.

Men oftare än 4 år känns bara onödigt.


Men som svar på frågan, ja, bromsservice är vanligen bara kontroll, rengöring och smörjning.
manneson
Inlägg: 1217
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Årlig bromsservice

Inlägg av manneson »

AAKEE skrev: 23 feb 2025 18:11
manneson skrev: 23 feb 2025 17:40
Byta bromsvätska är väl ett relativt nytt påfund för att inkassera pengar för servicefolket.
Aldrig bytt på något fordon, aldrig haft några problem trots tiotusentals hårda mil inkl bankörning.
Nja, att man bör byta har ju funnits ganska länge.
Jag har vart med om tex rost inne i en bromscylinder, som mest sannolikt berott på utfällt vatten ur bromsvätskan.

Numera går det ju mäta fukthalten burken och slippa byta.

Ur servicemanualen volvo 240 91-94: vart annat år.
IMG_3842.jpeg

Ur 240, 1975: Frivilligt, men var 24 månad.
IMG_3843.jpeg
Sålde nyss en hoj jag kört i 17 år, spenderat mkt tid på full gas(&broms) inkl en hel del på bana. Aldrig bytt bromsvätska i den. Borde säkert kokat nån gång, men funkade fint oavsett.
Bromsarna tog bättre än nya när jag bytte till racebelägg. :D
Haft andra hojar och bilar lång tid också utan att byta som sagt. Kanske hjälper det att jag just kör dem hårt? I dunno.
Aldrig haft några bromsproblem överhuvudtaget. Enda "problemet" är att de slits, men det är mkt billigare(och enklare) att byta slitna belägg/skivor än fastrostade...
Användarvisningsbild
RareEarth
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 06 mar 2024 15:42

Re: Årlig bromsservice

Inlägg av RareEarth »

manneson skrev: 24 feb 2025 17:53
AAKEE skrev: 23 feb 2025 18:11
manneson skrev: 23 feb 2025 17:40
Byta bromsvätska är väl ett relativt nytt påfund för att inkassera pengar för servicefolket.
Aldrig bytt på något fordon, aldrig haft några problem trots tiotusentals hårda mil inkl bankörning.
Nja, att man bör byta har ju funnits ganska länge.
Jag har vart med om tex rost inne i en bromscylinder, som mest sannolikt berott på utfällt vatten ur bromsvätskan.

Numera går det ju mäta fukthalten burken och slippa byta.

Ur servicemanualen volvo 240 91-94: vart annat år.
IMG_3842.jpeg

Ur 240, 1975: Frivilligt, men var 24 månad.
IMG_3843.jpeg
Sålde nyss en hoj jag kört i 17 år, spenderat mkt tid på full gas(&broms) inkl en hel del på bana. Aldrig bytt bromsvätska i den. Borde säkert kokat nån gång, men funkade fint oavsett.
Bromsarna tog bättre än nya när jag bytte till racebelägg. :D
Haft andra hojar och bilar lång tid också utan att byta som sagt. Kanske hjälper det att jag just kör dem hårt? I dunno.
Aldrig haft några bromsproblem överhuvudtaget. Enda "problemet" är att de slits, men det är mkt billigare(och enklare) att byta slitna belägg/skivor än fastrostade...
MC-bromsar kyls betydligt bättre än på bilar och det är betydligt mindre energi som ska bromsas bort vid varje inbromsning.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Årlig bromsservice

Inlägg av AAKEE »

Forum och facebook har rätt måmga inlägg med folk där bromsarna börjat kärva eller rosta ihop och där det blivit rätt dyrt att få det fixat (nya ok och skivor/klossar).

Vill bara förmedla till den gemene Teslaägaren att låta göra service, rengöring etc på bromsarna med rekommenderade intervaller.
Annars kan det bli väldigt dyrt fort.

Man måste såklart också använda bromsarna regelbundet vilket säkerligen inte alla gör.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 4176
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/ove13063

Re: Årlig bromsservice

Inlägg av Tellus »

Min erfarenhet av många bilar, många mil och elbilforum24 är motsatsen.
Rör inte bromsarna, utöver hård inbromsning ibland.
Efter "bromsservice" brukar problem inte sällan uppstå.

Finns ingen verkstad idag som lägger ner den tid och noggrannhet som behövs för en riktig bromsservice, då får man göra det själv om det mot förmodan skulle behövas.
Mät fukthalten i bromsvätskan ibland, byt vid behov.
Klart slut 8-)
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
granlundii
Inlägg: 361
Blev medlem: 10 apr 2019 08:35

Re: Årlig bromsservice

Inlägg av granlundii »

Största risken är väl ändå att oket/glidpinnarna börjar kärva, och att bakre klossarna pga. detta måste bytas + oket putsas/smörjas. Vet inte vad detta kostar på en Tesla, men på min bil så är det rentav billigare än de 2500kr som angavs som pris på årlig bromsservice, så då kan jag tycka att det inte är någon större vits med service...

Sen är det klart, går det så långt att både ok och skivor måste bytas blir det bra mycket dyrare. Tycker ändå det inte borde vara omöjligt att undvika bara man bromsar regelbundet och kontrollerar att bromsarna ser bra ut med jämna mellanrum.
Nissan Leaf 2014
Skriv svar