Små sprickor i bakljus

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Icerman
Teslaägare
Inlägg: 233
Blev medlem: 29 jan 2022 10:12
Referralkod: ts.la/jonas774651

Små sprickor i bakljus

Inlägg av Icerman »

Upptäckte nu små små sprickor i bakljusen på min MY-22. Syns i speciella vinklar och när solen ligger på. Har hört tidigare att kallavfettning skall man inte ha på lyckorna då de kan spricka. Har därför använt kallavfettning mkt sparsamt och endast i nödfall och då på nedre del av bilen, inte på bakljus/framljus. Dock har jag använt utspädd alkalisk avfettning (autodude) på hela bilen av och till och då även lyktor.

Min första tanke är ju att jag har använt även den alkaliska avfettningen felaktigt mtp vad jag har hört om kallavfettning. Hur behandlar ni era bilar där ute vad det gäller avfettning?

Någon mer som upplevt detta?
IMG_0739.jpeg
Model Y LR -22
Användarvisningsbild
Anekdot
Teslaägare
Inlägg: 19
Blev medlem: 08 mar 2019 11:10
Ort: Stockholm

Re: Små sprickor i bakljus

Inlägg av Anekdot »

Jag har precis fått samma problem på min M3-19, men på samtliga bakljus i mer eller mindre stor utsträckning och alla sprickor dök upp i princip samtidigt - en stund efter en borstfri automat-tvätt på Circle K.
IMG_0757.jpeg
Jag har aldrig hört talas om att man inte får använda kallavfettning på baklampor och på alla mina tidigare och nuvarande bilar(Volvo, Kia, Jeep osv.) har det aldrig någonsin varit ett problem - oavsett årsmodell. Dessutom är avfettning mer eller mindre ett måste i Sverige när man skall tvätta bilen.
Tesla ville ha 12.000:- för att byta ut dem, och enligt Länsförsäkringar är det "normalt slitage" men på en knappt 5 år gammal bil anser jag att det knappast kan anses vara normalt.
Jag har läst att en Audi-ägare fick rätt av ARN att reklamera lyktorna och fick dem utbytta så det kanske blir nästa steg..
Model 3 LR -19
Användarvisningsbild
Oscar11
Teslaägare
Inlägg: 160
Blev medlem: 24 nov 2022 06:51
Referralkod: ts.la/oscar23897

Re: Små sprickor i bakljus

Inlägg av Oscar11 »

Anekdot skrev: 26 maj 2024 10:10
Jag har precis fått samma problem på min M3-19, men på samtliga bakljus i mer eller mindre stor utsträckning och alla sprickor dök upp i princip samtidigt - en stund efter en borstfri automat-tvätt på Circle K.

IMG_0757.jpeg

Jag har aldrig hört talas om att man inte får använda kallavfettning på baklampor och på alla mina tidigare och nuvarande bilar(Volvo, Kia, Jeep osv.) har det aldrig någonsin varit ett problem - oavsett årsmodell. Dessutom är avfettning mer eller mindre ett måste i Sverige när man skall tvätta bilen.
Tesla ville ha 12.000:- för att byta ut dem, och enligt Länsförsäkringar är det "normalt slitage" men på en knappt 5 år gammal bil anser jag att det knappast kan anses vara normalt.
Jag har läst att en Audi-ägare fick rätt av ARN att reklamera lyktorna och fick dem utbytta så det kanske blir nästa steg..
Säsongsavfettning?
Tesla MYLR -23
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1801
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Små sprickor i bakljus

Inlägg av tor-ake »

Framlyktornas plastglas är oftast klarlackat för att man ska kunna avfetta, men gissningsvis har de sparat några kronor på att inte klarlacka baklycktorna utan det är bara plasten som tar smällen.

De blir också väldigt lätt repiga t.ex om man sopar av snö och det är smuts på glaset.

Säljarna av bilvårdsprodukter brukar varna för vilka produkter som inte får användas på plastlyktor, så problemet är inte isolerat till Tesla.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Icerman
Teslaägare
Inlägg: 233
Blev medlem: 29 jan 2022 10:12
Referralkod: ts.la/jonas774651

Re: Små sprickor i bakljus

Inlägg av Icerman »

Anekdot skrev: 26 maj 2024 10:10
Jag har precis fått samma problem på min M3-19, men på samtliga bakljus i mer eller mindre stor utsträckning och alla sprickor dök upp i princip samtidigt - en stund efter en borstfri automat-tvätt på Circle K.

IMG_0757.jpeg

Jag har aldrig hört talas om att man inte får använda kallavfettning på baklampor och på alla mina tidigare och nuvarande bilar(Volvo, Kia, Jeep osv.) har det aldrig någonsin varit ett problem - oavsett årsmodell. Dessutom är avfettning mer eller mindre ett måste i Sverige när man skall tvätta bilen.
Tesla ville ha 12.000:- för att byta ut dem, och enligt Länsförsäkringar är det "normalt slitage" men på en knappt 5 år gammal bil anser jag att det knappast kan anses vara normalt.
Jag har läst att en Audi-ägare fick rätt av ARN att reklamera lyktorna och fick dem utbytta så det kanske blir nästa steg..
Skall man lägga ett serviceärende och se vad tesla säger? Den är ju dryga 2 år gammal bara. Sedan kontakta försäkringsbolaget för att anmäla skadan? Är väl ännu mindre ”normalt slitage” på en 2 år gammal bil.

Intressant det där med ARN, har du någon länk? Kan tänka mig att jag får vandra samma snitslade bana och avsluta med ARN också om inte de första stegen ger något.
Model Y LR -22
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 942
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Små sprickor i bakljus

Inlägg av Arctic Drifter »

tor-ake skrev: 26 maj 2024 15:28
Framlyktornas plastglas är oftast klarlackat för att man ska kunna avfetta, men gissningsvis har de sparat några kronor på att inte klarlacka baklycktorna utan det är bara plasten som tar smällen.
Så ett lager klarlack innan detta uppstår kanske vore lämpligt?

Någon som testat?
Tesla Model Y Performance
OvePaHornet
Inlägg: 225
Blev medlem: 20 okt 2021 07:16

Re: Små sprickor i bakljus

Inlägg av OvePaHornet »

Kallavfettning (för stark för just denna plast) i kombination med ”dålig”/billig kvalitet på plasten.
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 893
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Små sprickor i bakljus

Inlägg av Delta »

Goggla på polykarbonat. Sannolikt är det detta material som används. Extremt slagtåligt om man jämfor med akrylglas(plexiglas). Plexiglas har dock mycket bättre hålbarhet mot UV-ljus. Polycarbonat är känt för att ha dålig resistans mot vanligt såpvatten.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1801
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Små sprickor i bakljus

Inlägg av tor-ake »

Arctic Drifter skrev: 27 maj 2024 07:21
tor-ake skrev: 26 maj 2024 15:28
Framlyktornas plastglas är oftast klarlackat för att man ska kunna avfetta, men gissningsvis har de sparat några kronor på att inte klarlacka baklycktorna utan det är bara plasten som tar smällen.
Så ett lager klarlack innan detta uppstår kanske vore lämpligt?

Någon som testat?
Spraymax (g.a. Hagmans) har en speciell 2-k klarlack för strålkastare, jag skulle prova med den iom att den bör vara kompatibel med polykarbonat.

Man kan ju vänta till lyktorna börjar bli repiga och sedan slipa ned och klarlacka.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Icerman
Teslaägare
Inlägg: 233
Blev medlem: 29 jan 2022 10:12
Referralkod: ts.la/jonas774651

Re: Små sprickor i bakljus

Inlägg av Icerman »

Är nybörjare på det här med serviceärende i appen.
Jag la ett serviceärende angående sprickorna i appen och fick ett kostnadsförslag för mobile service 92.19 kr. Funkar det som så att mobile service kommer ut på plats och bedömer om det är ett garantiärende eller inte. Om inte, kommer de upp med ett kostnadsförslag?
Model Y LR -22
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1801
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Små sprickor i bakljus

Inlägg av tor-ake »

Det har brukat vara så att man alltid måste godkänna det dyra kostnadsförslag och sedan kan det ibland bli gratis när man faktiskt kommer till servicecenter eller att rangers kommer ut.

Knäppt, javisst :!:
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Anekdot
Teslaägare
Inlägg: 19
Blev medlem: 08 mar 2019 11:10
Ort: Stockholm

Re: Små sprickor i bakljus

Inlägg av Anekdot »

Icerman skrev: 03 jun 2024 15:35
Är nybörjare på det här med serviceärende i appen.
Jag la ett serviceärende angående sprickorna i appen och fick ett kostnadsförslag för mobile service 92.19 kr. Funkar det som så att mobile service kommer ut på plats och bedömer om det är ett garantiärende eller inte. Om inte, kommer de upp med ett kostnadsförslag?
Om du skickade in bilder på bakljuset i serviceärendet borde de ha sett problemet redan och givit dig ett kostnadsförslag för allt, så var det för mig när jag gjorde serviceärenden inom garanti-tiden.
Och om bilen bara är 2 år gammal har du ju fortfarande fabriksgaranti kvar, så förhoppningsvis blir det gratis för dig att få dem utbytta.
Model 3 LR -19
Användarvisningsbild
Jedis
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 07 maj 2023 02:08

Re: Små sprickor i bakljus

Inlägg av Jedis »

tor-ake skrev: 26 maj 2024 15:28
Framlyktornas plastglas är oftast klarlackat för att man ska kunna avfetta, men gissningsvis har de sparat några kronor på att inte klarlacka baklycktorna utan det är bara plasten som tar smällen.

De blir också väldigt lätt repiga t.ex om man sopar av snö och det är smuts på glaset.

Säljarna av bilvårdsprodukter brukar varna för vilka produkter som inte får användas på plastlyktor, så problemet är inte isolerat till Tesla.
Biltillverkare klarlackar inga lyktor. Strålkastarna är vanligtvis tillverkade av polykarbonat med UV-additiv, och sedan lägger man på en "silicone hardcoat" som ytskydd. Detta görs vid tillverkningen av plastlinsen, vanligtvis genom att den doppas i en vätska som sedan UV-härdas.

Baklyktorna är vanligtvis tillverkade av PMMA, dvs plexiglas.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1801
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Små sprickor i bakljus

Inlägg av tor-ake »

Jag skulle nog sortera in det under klarlacker om den appliceras som en vätska och inte som gas eller dylikt, men skit samma. Finns det någon sådan produkt som man kan köpa och applicera själv? Och funkar polyuretanbasereradecklarlacker med PMMA? Om det nu är PMMA även i ytterhöljet till klarglasbakljus.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Skriv svar