40000 kr AC Reparationskostnader

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
rallolah
Teslaägare

40000 kr AC Reparationskostnader

Inlägg av rallolah »

Hej. Jag har fått detta från Tesla idag. 40 000kr för att fixa AC. I princip fungerar inte AC. De säger att det var ett trasigt rör som orsakade läckage av gasen. Jag litar inte på Tesla-tjänsten och de hade gjort något för AC:n under garantitiden och AC fungerade perfekt tills den där systemuppdateringen kom och på en natt upphörde den att existera. Jag litar inte på dem, jag litar inte på deras professionalitet, jag litar inte på deras kompetens men vilka alternativ har jag. Jag har försökt kontakta många verkstäder, alla ber de mig att gå tillbaka till Tesla när de hör problemen med AC.
Skärmbild 2024-05-31 153925.png
Användarvisningsbild
Jojje167
Teslaägare

Re: 40000 kr AC Reparationskostnader

Inlägg av Jojje167 »

rallolah skrev: 31 maj 2024 15:48
Hej. Jag har fått detta från Tesla idag. 40 000kr för att fixa AC. I princip fungerar inte AC. De säger att det var ett trasigt rör som orsakade läckage av gasen. Jag litar inte på Tesla-tjänsten och de hade gjort något för AC:n under garantitiden och AC fungerade perfekt tills den där systemuppdateringen kom och på en natt upphörde den att existera. Jag litar inte på dem, jag litar inte på deras professionalitet, jag litar inte på deras kompetens men vilka alternativ har jag. Jag har försökt kontakta många verkstäder, alla ber de mig att gå tillbaka till Tesla när de hör problemen med AC.

Jag fick samma fel på min Model 3 (LR 2021) för någon vecka sedan och tesla lagade det en vecka senare för 40.500kr. Jag tog det på maskinskada på försäkringen (trygg hansa) och fick självrisk som var på en bråkdel av totalkostnaden. Med tillägget insure my tesla hos dom så har man maskinskada upp till 17.000 mil. Kolla om du inte har det?
Model 3 LR AWD -19 *Såld*
Model 3 LR AWD -21
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas60543

Inlägg av NiklasTesla »

rallolah skrev: 31 maj 2024 15:48

Gå in i Servicemenyn och gör ett HVAC test. Kolla vad du får för felmeddelande och googla runt lite innan du bara köper deras offert rakt av. Gruffman bil kanske kan hjälpa dig istället.

Berätta gärna hur det går och lycka till. MVH
Användarvisningsbild
Strebern
Teslaägare

Inlägg av Strebern »

2000:- i timmen... ska nog sälja min konsultfirma och bli bilmekaniker....
Du har samma artikel 2 gånger för ett material, typ 4300:- x 2, ska det vara så?
Edit, missade att det var 2000 exkl moms.... wow!
Edit 2, det är olika artikelnummer för materialet för ca 4300 styck, höger och vänster sida?
Zeekr 7X beställd
Tesla Model Y LR Q1 2022, Röd, Svart interiör, 20" (såld)
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

Strebern skrev: 31 maj 2024 17:26
Du har samma artikel 2 gånger för ett material, typ 4300:- x 2, ska det vara så?
Edit 2, det är olika artikelnummer för materialet för ca 4300 styck, höger och vänster sida?
Ett annat tips är att bli elektriker, att plocka ner en laddbox och skruva dit en annan tar 20 minuter och kostar 6416:- och finansieras med skatteavdraget Grön teknik. Blir en fin timpenning det.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
tomla
Teslaägare

Inlägg av tomla »

Fick också en offert efter felsökning ifrån tesla på 40000:- för ett par år sedan.
Under felsökningen så fyllde dom ny gas.
Efter det så fungerade AC och fungerar fortfarande.
Så deras offert kunde dom behålla
Användarvisningsbild
Jojje167
Teslaägare

Inlägg av Jojje167 »

Kan tillägga att mig gav de först ett kostnadsförslag på 15.000kr, men det var utifrån ärendet jag skapat i appen. De utgick från att det bara var kompressorn som behövde bytas (den hade havererat).

Men vid felsökning på SC kom de fram till att hela A/C systemet var kontaminerat från haveriet så alla komponenter behövde bytas. De angav då en kostnad på 41.000, vilket sedan slutade på 40.500 när arbetet var klart.

I mitt fall lyckades de bra tycker jag. Jag hade ändå hört att kompressorn låtit riktigt illa sista halvtimmen innan den skar helt och sedan vägrat starta alls.
Model 3 LR AWD -19 *Såld*
Model 3 LR AWD -21
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Strebern skrev: 31 maj 2024 17:26
Det beror på att man använder mekanikerns timpris som enda inkomstkälla till verkstaden. Hela verksamheten ska betalas den vägen. Ett alternativ skulle ju vara att bryta ner kostnaden i en rad olika delar. T.ex. lokal, verktyg, arbetsledning, HR, löneavdelning osv.
Det är ju inte mekanikern som tjänare 2000kr.
Användarvisningsbild
deffe
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av deffe »

Hände snarlik sak för mig på vår Model X för några år sedan. 45.000kr skulle dom ha då för att byta säkringar i någon förseglad dosa.

Fan inte klokt vilka summor dom tar. Snart är dom uppe i samma nivåer som tjejens hårfrisör tar i timpenning :roll:
Som enkel systemutvecklare och CTO med 20 år i branchen har man inte en chans att debitera dessa summor. Varför låg jag inte kvar under EPA traktorn och fortsatte lära mig mecka en gång i tiden.

Lyckades med lite jobb få det betalt via WaterCircle försäkringen, men dom var Redigt ovilliga att täcka kostnaden och höjde min premie året efter med 70%.
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Lurkern

Inlägg av Lurkern »

Betalade precis 4800 för en hjulinställning, som jag ändå har en maggropskånsla att de inte utförde kompetent.

Vad tar Porsche för motsvarandr jobb?

Sen skall man väl säga att AC jobb är ökända för att kunna bli dyra, men 2 papp i timmen är inte riktigt i linje med de produkter man säljer.
Användarvisningsbild
Orjanforsberg
Teslaägare

Inlägg av Orjanforsberg »

Fick offert på 7000kr av tesla
Fick rådet av en kompis att mekonomen kan reparera tesla nu!
Lämnade in den, de konstaterade att den vara behövde fyllas på! 1500 kr och gratis lånebil…
Användarvisningsbild
sven-labil
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ola13743

Inlägg av sven-labil »

Undrar om det är värt att lämna bilen på förebyggande service för att eventuellt minska risken för haveri, eller om den risken snarare ökar ifall folk meckar med grejorna?

Såg det här när jag skulle bestämma mig för att felsöka en annan bil själv eller lämna in:

Vi rekommenderar att du servar AC-systemet på din bil vartannat år. AC-Service ingår: - Vägning av gas - Påfyllning av gas och spårmedel - UV-lysning (se vart det läcker) - Kontroll av AC-funktionen - Genomgång av mekaniska- och elektriska komponenter OBS! Beroende på vilken gas du har i bilen så varierar kostnaden. R134A: 1250 kr R1234YF: 1850 kr Har du frågor så hjälper vi gärna till att besvara dessa. Ring gärna oss på 018-154565. Med vänlig hälsning AC Center

Läckage vid kompressorns axeltätning skulle ju kunna vara ett mindre problem än på en bil med förbränningsmotor ifall elmotorn är monterad så det blir tätt.
TeslaAcKompressor.jpg
Senast redigerad av sven-labil, redigerad totalt 1 gånger.
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Xanthopteryx

Inlägg av Xanthopteryx »

Jag skulle åka till en välrenomerad AC-verkstad för felsökning och ett utltande om exakt vad som är fel.
DÅ kan du lättare ta ett välavvägt beslut.

Att serva Teslas system förebyggande lär inte hjälpa mot självförstörande kompressorer. Det är deras dåligt designade system i kombination med kass mjukvara som gör att kompressorn riskerar att förstöra sig själv på grund av att den tar in köldmedia i flytande form.

Att serva/undersöka sitt system varje år som föreslogs som tanke i inlägg ovan är bortkastade pengar.
Systemet är designat för att fungera utan att man lägger sig i, under många år.
Till slut, ofta kring tio år lustigt nog, så kommer kondensorn att börja läcka normalt sett. På många bilar sitter den väldigt utsatt för stenskott och liknande, och dessutom har vi salt och elände som sliter. Detta i kombination med värmeväxlingarna gör att man får sprickor i systemet.
Även ventilerna på högtryckssidan och lågtryckssidan kan börja läcka med tiden.

Men så länge systemet fungerar finns ingen aneldning att göra något åt det.
Förrförra bilen jag hade gick kondensorn efter tio år. Byte kondensor och den fungerade många år till, tills försäljning.
Förra bilen blev tyvärr bara cirka 6-7 år i drift på grud av totalskada. ACn fungerade tills totalskadan.
Nuvarande bil har rullat i cirka 7 år nu, över 10.000 mil, och inga problem med AC.
Användarvisningsbild
Designer
Teslaägare

Inlägg av Designer »

Orjanforsberg skrev: 02 jun 2024 20:03
Lämnade in den, de konstaterade att den vara behövde fyllas på! 1500 kr och gratis lånebil…
Vilken Mekonomen verkstad tog du?
Titanium 85D, svarta NG, svart alcantara,pano tak, matt abachi, autopilot,air suspension
Leverans Feb 2016
Användarvisningsbild
rallolah
Teslaägare

Inlägg av rallolah »

För att ni veta vad hände med bilen i Tesla du kan läsa min post här:
viewtopic.php?p=800421#p800421
Användarvisningsbild
Orjanforsberg
Teslaägare

Inlägg av Orjanforsberg »

Designer skrev: 09 jun 2024 10:21
Orjanforsberg skrev: 02 jun 2024 20:03
Vilken Mekonomen verkstad tog du?
På backaplan Göteborg
Fråga efter David
Expert på tesla
Skriv svar