Är det så på alla BMW från 2019?johanh skrev: ↑19 maj 2024 08:31BMW löste det 2018/2019 och nycklarna "stängs av" när de legat stilla några minuter.martinot skrev: ↑19 maj 2024 03:43Exakt!Piggelin skrev: ↑19 maj 2024 00:19Du menar såhär?martinot skrev: ↑18 maj 2024 23:50Bilnyckel/fob ligger i nyckelskålen på undervåningen. Mobilen har jag alltid med mig, så snabbare att ta upp den än att springa ner till den andra våningen och hämta nyckel/fob.
Det scenariot som folk avsåg var nog annars att bilen låser/låser upp sig när man går till bilen och går ifrån den. Utan att man måste ha med sig någon nyckel/fob.
Personligen så älskar jag den funktionen med Tesla, och hatar när jag tar vår Mini eller BMW måste hämta upp nyckel/fob ur nyckelskålen innan man åker, samt att jag hela tiden måste släpa på en nyckel/fob i fickan när jag har bilen.
Dessutom så har vi alltid alla keylessfunktioner avstängda på de bilar som har det av våra, då det är så lätt att bli utsatt för key-relay-attack (antingen hemma eller på parkeringen). Med Tesla och mobilnyckel så kan vi ha den underbara bekvämligheten att automatiskt låsa/låsa upp, men utan att tumma på säkerheten.
Tesla har mycket dåliga saker, som avsaknad av hårdvara (USS, Radar, regnsensor, blinkersspakar), men detta med mobilnyckel, samt deras överlägsna mobilapp, är något som är riktigt bra. Helt outstanding IMO. Hoppas att fler tillverkare av andra bilar tar efter!
Mycket bra exempel och video. Det är precis denna typ av attack som man helst vill undvika. Det är extremt lätt att stjäla bilar just så här.
En bra orsak till att man inte skall använda keyfob och ha på keyless-funktionen i bilen för fob-nycklar. Till Tesla så har jag ingen keyfob (ser ingen som helst nytta med det som sagt när det finns bättre och mycket säkrare alternativ), och för våra andra bilar som man tyvärr måste använda keyfob till (Mercedes, BMW) så stänger jag alltid av keyless-funktionen det första jag gör så fort vi plockat ut en ny bil.
Något som jag vamt kan rekommendera er alla att göra.
Är folk skeptiska till att köpa Tesla eller misstar jag mig?
Moderator: Redaktion
- Sportbilsentusiasten
Re: Är folk skeptiska till att köpa Tesla eller misstar jag mig?
Bilnjutare som äntligen köpt elbil
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
Dels litar jag inte på ett så svagt och känsligt system, och dels hjälper det inte mot den klassiska attackvektorn när man parkerat utanför en butik som man går in i. Alldeles för osäkert system i grunden för att jag vill ha på denna funktion i vår BMW.johanh skrev: ↑19 maj 2024 08:31BMW löste det 2018/2019 och nycklarna "stängs av" när de legat stilla några minuter.martinot skrev: ↑19 maj 2024 03:43Exakt!Piggelin skrev: ↑19 maj 2024 00:19Du menar såhär?martinot skrev: ↑18 maj 2024 23:50Bilnyckel/fob ligger i nyckelskålen på undervåningen. Mobilen har jag alltid med mig, så snabbare att ta upp den än att springa ner till den andra våningen och hämta nyckel/fob.
Det scenariot som folk avsåg var nog annars att bilen låser/låser upp sig när man går till bilen och går ifrån den. Utan att man måste ha med sig någon nyckel/fob.
Personligen så älskar jag den funktionen med Tesla, och hatar när jag tar vår Mini eller BMW måste hämta upp nyckel/fob ur nyckelskålen innan man åker, samt att jag hela tiden måste släpa på en nyckel/fob i fickan när jag har bilen.
Dessutom så har vi alltid alla keylessfunktioner avstängda på de bilar som har det av våra, då det är så lätt att bli utsatt för key-relay-attack (antingen hemma eller på parkeringen). Med Tesla och mobilnyckel så kan vi ha den underbara bekvämligheten att automatiskt låsa/låsa upp, men utan att tumma på säkerheten.
Tesla har mycket dåliga saker, som avsaknad av hårdvara (USS, Radar, regnsensor, blinkersspakar), men detta med mobilnyckel, samt deras överlägsna mobilapp, är något som är riktigt bra. Helt outstanding IMO. Hoppas att fler tillverkare av andra bilar tar efter!
Mycket bra exempel och video. Det är precis denna typ av attack som man helst vill undvika. Det är extremt lätt att stjäla bilar just så här.
En bra orsak till att man inte skall använda keyfob och ha på keyless-funktionen i bilen för fob-nycklar. Till Tesla så har jag ingen keyfob (ser ingen som helst nytta med det som sagt när det finns bättre och mycket säkrare alternativ), och för våra andra bilar som man tyvärr måste använda keyfob till (Mercedes, BMW) så stänger jag alltid av keyless-funktionen det första jag gör så fort vi plockat ut en ny bil.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
-
martinot skrev: ↑19 maj 2024 17:08Dels litar jag inte på ett så svagt och känsligt system, och dels hjälper det inte mot den klassiska attackvektorn när man parkerat utanför en butik som man går in i. Alldeles för osäkert system i grunden för att jag vill ha på denna funktion i vår BMW.johanh skrev: ↑19 maj 2024 08:31BMW löste det 2018/2019 och nycklarna "stängs av" när de legat stilla några minuter.martinot skrev: ↑19 maj 2024 03:43Exakt!Piggelin skrev: ↑19 maj 2024 00:19Du menar såhär?martinot skrev: ↑18 maj 2024 23:50
Bilnyckel/fob ligger i nyckelskålen på undervåningen. Mobilen har jag alltid med mig, så snabbare att ta upp den än att springa ner till den andra våningen och hämta nyckel/fob.
Även Teslas system går dock att göra en Relay attack på: https://research.nccgroup.com/2022/05/1 ... y-attacks/
Dock finns ju Pin 2 drive som extra skydd och numera även möjligheten att stänga av mobilnyckeln i appen.
Dock håller jag med om att Teslas låssystem är genialiskt och en av de saker jag gillar mest med bilen. Bara det faktum att man som bilägare kan ha full kontroll över vilka nycklar som finns till bilen och kunna lägga till/ta bort dessa utan att åka till verkstaden är guld värt. Tappar man ett nyckelkort till en Tesla, tar man bort det från bilen på en minut, beställer ett nytt i Tesla shoppen för 360 kr och lägger till det nya på en minut i bilen. För andra bilar är det betydligt dyrare: https://g05.bimmerpost.com/forums/showt ... ?t=1919525
Dessutom bygger Teslas system på asymmetrisk kryptering, vilket gör att även fast protokollet för ”key exhange” numera är känt så förblir systemet säkert.
Ja, man bör stänga av keyless på Teslor, precis som alla bilar. Därav att det inte är intressant med keyfob på Tesla.tesla newbie skrev: ↑19 maj 2024 20:07martinot skrev: ↑19 maj 2024 17:08Dels litar jag inte på ett så svagt och känsligt system, och dels hjälper det inte mot den klassiska attackvektorn när man parkerat utanför en butik som man går in i. Alldeles för osäkert system i grunden för att jag vill ha på denna funktion i vår BMW.johanh skrev: ↑19 maj 2024 08:31BMW löste det 2018/2019 och nycklarna "stängs av" när de legat stilla några minuter.martinot skrev: ↑19 maj 2024 03:43Exakt!
Även Teslas system går dock att göra en Relay attack på: https://research.nccgroup.com/2022/05/1 ... y-attacks/
Dock finns ju Pin 2 drive som extra skydd och numera även möjligheten att stänga av mobilnyckeln i appen.
Dock håller jag med om att Teslas låssystem är genialiskt och en av de saker jag gillar mest med bilen. Bara det faktum att man som bilägare kan ha full kontroll över vilka nycklar som finns till bilen och kunna lägga till/ta bort dessa utan att åka till verkstaden är guld värt. Tappar man ett nyckelkort till en Tesla, tar man bort det från bilen på en minut, beställer ett nytt i Tesla shoppen för 360 kr och lägger till det nya på en minut i bilen. För andra bilar är det betydligt dyrare: https://g05.bimmerpost.com/forums/showt ... ?t=1919525
Dessutom bygger Teslas system på asymmetrisk kryptering, vilket gör att även fast protokollet för ”key exhange” numera är känt så förblir systemet säkert.
Mobilen och NFC-kort är nog inte 100% säkert (inget i livet är nog det, eller någon teknik), men det är tillräckligt säkert.
Keyfobbar med keyless entry är ju idiotiskt låg säkerhet på. Oavsett om på Tesla, BMW, Mercedes, eller andra tillverkare. Förstår inte ens att det inte redan förbjudits. Korkat osäker lösning.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Hur vanligt är det då att bilar stjäls på det här sättet?martinot skrev: ↑20 maj 2024 02:44Ja, man bör stänga av keyless på Teslor, precis som alla bilar. Därav att det inte är intressant med keyfob på Tesla.tesla newbie skrev: ↑19 maj 2024 20:07martinot skrev: ↑19 maj 2024 17:08Dels litar jag inte på ett så svagt och känsligt system, och dels hjälper det inte mot den klassiska attackvektorn när man parkerat utanför en butik som man går in i. Alldeles för osäkert system i grunden för att jag vill ha på denna funktion i vår BMW.johanh skrev: ↑19 maj 2024 08:31BMW löste det 2018/2019 och nycklarna "stängs av" när de legat stilla några minuter.martinot skrev: ↑19 maj 2024 03:43
Exakt!
Mobilen och NFC-kort är nog inte 100% säkert (inget i livet är nog det, eller någon teknik), men det är tillräckligt säkert.
Keyfobbar med keyless entry är ju idiotiskt låg säkerhet på. Oavsett om på Tesla, BMW, Mercedes, eller andra tillverkare. Förstår inte ens att det inte redan förbjudits. Korkat osäker lösning.
- Gustafsson
- Teslaägare
FOB för nyare bilar är dock betydligt säkrare än de äldre som ju var utsatta för relay stölder.martinot skrev: ↑20 maj 2024 02:44Ja, man bör stänga av keyless på Teslor, precis som alla bilar. Därav att det inte är intressant med keyfob på Tesla.tesla newbie skrev: ↑19 maj 2024 20:07martinot skrev: ↑19 maj 2024 17:08Dels litar jag inte på ett så svagt och känsligt system, och dels hjälper det inte mot den klassiska attackvektorn när man parkerat utanför en butik som man går in i. Alldeles för osäkert system i grunden för att jag vill ha på denna funktion i vår BMW.johanh skrev: ↑19 maj 2024 08:31BMW löste det 2018/2019 och nycklarna "stängs av" när de legat stilla några minuter.martinot skrev: ↑19 maj 2024 03:43
Exakt!
De kommunicerar väl i princip som telefonen?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
-
Även om denna tråden spårat ut lite så tänkte jag det kunde vara läge med en uppföljning då jag startade den. Jag tog steget och beställde en Tesla, här är mina tankar och upplevelser så här långt.
Beställning, onsdagen den 29 maj hittade jag en lagerbil som var tillverkad i april 2024, vit Model Y, dual motor LR, svart klädsel, drag, 19" hjul och fanns i Trelleborg. Beställde runt lunch, tog finansiering via DNB och två timmar senare fick jag bekräftat att jag fick finansiering, timme efter det ringde de från Telsa och bokade upphämtning på Fredag 31 maj. Betalade in handpenningen på kvällen och fick bekräftelse på den betalningen under torsdagen. Beställning, finansiering och leverans på under 48 timmar.
Leverans, har tidigare köpt 3 fabriksnya bilar och aldrig gjort något annat än antagit att allt är i ordning och knappt gått ett varv runt dem innan jag kört iväg. Uppskrämd av alla kvalitetsbrister jag stod inför har jag råpluggat YouTube och hade en checklista som hette duga, ficklampa, usb-c sladdar, etc togs med och jag kände mig ganska dum om jag ska vara ärlig. Men Men, efter nästan en timmes genomgång (mycket för att jag tyckte det var roligt att lära känna bilen) så hittades inga som helst brister.
Allt fungerade väldigt smidigt via appen och precis som det var tänkt, där fanns personal på plats som stämde av om allt var ok och om jag behövde hjälp annars fick jag sköta mig själv vilket passade mig utmärkt. Fick mail inför hämtning att bilen skulle bara vara laddad till 30% pga någon branschregel men den var på 78% vilket var uppskattat och förenklade min första dag. Bortsett från lite seg mejlrespons från Tesla säljaren måste jag säga att "kund-resan" är 100% och jag hoppas att alla rör sig mot liknande system, har så många dåliga erfarenheter från bilsäljare så jag drar mig för att gå in i en bilhall med några få undantag. Som exempel har jag två om inte tre gånger i mitt liv bestämt mig för att köpa en Skoda, och vid tre olika tillfällen och tre olika handlare har deras oerhörda ointresse och att man ska behöva tjata om offerter att ta ställning till fått mig att köpa andra bilar. Jag har jobbat inom försäljning i 10 år och får fullständigt spel på den sortens av inkompetens.
Inför köpet gjorde jag min hemläxa och hade bra koll på både för och nackdelar så få överaskningar men här kommer lite reflektioner efter 10 dagar och dryga 70 mil.
Positivt
• Elbilslunk, har aldrig haft en så snabb bil men aldrig kört så lugnt, avslappnat och behagligt. Detta var jag inte alls bered på men den direkta kraften, "en-pedals-körning" och inga växlingar har ändrat min något aggresivia och rastlösa körstil till något helt annat. Har bara haft elbil som hyrbil/lånebil kortare stunder tidigare så detta var jag inte beredd på men uppskattar det. Låter flumigt men det känns som jag kör mer “med” bilen än pressar och kör “mot” bilen.
• Adaptiv farthållare, läst mycket negativt om bristen på radar men min upplevelse så här långt är väldigt bra! Skulle säga bättre än vår andra bil med radar som jag tycker släpper farten på ett mycket drastiskare sätt än vad teslan gör så detta var bättre än vad jag trodde.
• Laddning, total elbilsnovis men postivit överraskad hur enkelt och smidigt allt är på jobb och hemma trots att jag laddar i ett 3-fas uttag med adapter i väntan på laddboxen som installeras på fredag.
• Laddkablar, visst inte vad jag skulle förvänta mig då jag förstått att de inte ingår längre I alla länder men det var både en mobile charger och en lång blå “vanlig” laddsladd med I bilen.
• App i kombination med klimatanläggning, skulle köra en eftermiddag och ser att det nästa är 40 grader i bilen på appen, sätter igång kylan och på bara någon minut och innan jag hunnit ut till bilen har jag 21 grader. Kanske inte unikt för Tesla men otroligt skönt och smidigt!
• Skrämen i mitten utan något framför ratten blev jag van vid väldigt snabbt och inte ens reflekterar över mer, trodde det skulle reta mig längre.
• Mobil-nyckel, WOW hoppas jag aldrig igen äger en bil utan detta.
Negativt
• Autopilot, inga som helst missöden på något sätt men att den avaktiveras och måste manuellt aktiveras vid varje filbyte vilket gör att jag inte riktigt nyttjar den då jag ofta kör trafikerad motorväg med många filbyten, ingen stor sak men jag trodde jag skulle nytta det mer och hade gjort det om den "återställts" efter ett filbyte med blinkers som "line assist" gör på många bilar.
• Hand på ratten vid autopilot, kanske bara en vanesak men jag upplever att det räcker inte att jag håller i ratten utan måste aktivt vrida på den jämfört med vår andra bil där tyngden av armen räcker för att skapa tillräckligt motstånd utan att den varnar (dock bara lineassist men med krav på att hålla i ratten)
• Saknar "line-assist" om jag inte bommat någon inställning så får man ingen line-assist utan autopilot vilket innebär farthållare och att den stänger av sig efter filbyte. Där är vår andra bil mycket trevligare, visst assistenten är inte lika bra på att styra som autopiloten men hjälper en odramatiskt att hålla bilen mitt i filen och startar automatiskt så fort man är stabil i en fil.
• Vändradie, visste den var kass men kanske inte riktigt så kass......
• Vision istället för USS, visste detta var negativt men eftersom jag inte hade något alls fram på förra bilen så tänkte jag det skulle vara hyggligt ändå men framåt är kameran nästan meningslös, framförallt när man ska vända i trånga utrymmen, stör mig nog mer på detta pga den dåliga vändradien än vad jag hade gjort annars.
Bak tycker jag kameran duger utan USS!
• Har lite svårt att hitta en bra sittställning men det är nog en vanesak.
• Jag har inga problem med manuell avtagbar dragkrok men täckplasten som ska bort är rätt jobbig, har dock sett eftermarknadslösningar som jag ska titta närmare på.
• Frunken, bra i sig men öppnas med ett mekaniskt ljud som skrämmer livet av alla som råkar vara i parkeringsgaraget samtigt som mig och känns väldigt omständig och ömtålig att stänga.
• Rostskydd, nu är det ren spekulation men när man tittar närmare på underkant dörrar, in på plåten innanför främre stötdämpare så får man känslan att bilen är byggd för Kalifornien och att svensk vinter och salt kommer ta hårt på de tunna plåtarna med den ytbehandlingen men jag har inte koll på vad det är för legeringar och hur de är behandlade så jag kan ha fel.
Nu känns det som det var mest negativt men det är det inte utan snarare att jag hade högt ställda förväntningar kring det positiva i bilen och de har verkligen infriats som skärmen, profilerna, inställningsmöjligheterna, appen, utrymmena, farten, körkänslan, etc så inga överraskningar eller stora reflektioner där. Väldigt mycket som är väldigt bra och gör mig MYCKET nöjd med mitt val även om det var ekonomin som var största anledning till valet av bil. Visst, den kunde vara lite tystare och ha lite behagligare fjädring i motorvägsfart men detta var jag medveten om och jag tycker nivån är helt ok sett till pris på bilen.
Beställning, onsdagen den 29 maj hittade jag en lagerbil som var tillverkad i april 2024, vit Model Y, dual motor LR, svart klädsel, drag, 19" hjul och fanns i Trelleborg. Beställde runt lunch, tog finansiering via DNB och två timmar senare fick jag bekräftat att jag fick finansiering, timme efter det ringde de från Telsa och bokade upphämtning på Fredag 31 maj. Betalade in handpenningen på kvällen och fick bekräftelse på den betalningen under torsdagen. Beställning, finansiering och leverans på under 48 timmar.
Leverans, har tidigare köpt 3 fabriksnya bilar och aldrig gjort något annat än antagit att allt är i ordning och knappt gått ett varv runt dem innan jag kört iväg. Uppskrämd av alla kvalitetsbrister jag stod inför har jag råpluggat YouTube och hade en checklista som hette duga, ficklampa, usb-c sladdar, etc togs med och jag kände mig ganska dum om jag ska vara ärlig. Men Men, efter nästan en timmes genomgång (mycket för att jag tyckte det var roligt att lära känna bilen) så hittades inga som helst brister.
Allt fungerade väldigt smidigt via appen och precis som det var tänkt, där fanns personal på plats som stämde av om allt var ok och om jag behövde hjälp annars fick jag sköta mig själv vilket passade mig utmärkt. Fick mail inför hämtning att bilen skulle bara vara laddad till 30% pga någon branschregel men den var på 78% vilket var uppskattat och förenklade min första dag. Bortsett från lite seg mejlrespons från Tesla säljaren måste jag säga att "kund-resan" är 100% och jag hoppas att alla rör sig mot liknande system, har så många dåliga erfarenheter från bilsäljare så jag drar mig för att gå in i en bilhall med några få undantag. Som exempel har jag två om inte tre gånger i mitt liv bestämt mig för att köpa en Skoda, och vid tre olika tillfällen och tre olika handlare har deras oerhörda ointresse och att man ska behöva tjata om offerter att ta ställning till fått mig att köpa andra bilar. Jag har jobbat inom försäljning i 10 år och får fullständigt spel på den sortens av inkompetens.
Inför köpet gjorde jag min hemläxa och hade bra koll på både för och nackdelar så få överaskningar men här kommer lite reflektioner efter 10 dagar och dryga 70 mil.
Positivt
• Elbilslunk, har aldrig haft en så snabb bil men aldrig kört så lugnt, avslappnat och behagligt. Detta var jag inte alls bered på men den direkta kraften, "en-pedals-körning" och inga växlingar har ändrat min något aggresivia och rastlösa körstil till något helt annat. Har bara haft elbil som hyrbil/lånebil kortare stunder tidigare så detta var jag inte beredd på men uppskattar det. Låter flumigt men det känns som jag kör mer “med” bilen än pressar och kör “mot” bilen.
• Adaptiv farthållare, läst mycket negativt om bristen på radar men min upplevelse så här långt är väldigt bra! Skulle säga bättre än vår andra bil med radar som jag tycker släpper farten på ett mycket drastiskare sätt än vad teslan gör så detta var bättre än vad jag trodde.
• Laddning, total elbilsnovis men postivit överraskad hur enkelt och smidigt allt är på jobb och hemma trots att jag laddar i ett 3-fas uttag med adapter i väntan på laddboxen som installeras på fredag.
• Laddkablar, visst inte vad jag skulle förvänta mig då jag förstått att de inte ingår längre I alla länder men det var både en mobile charger och en lång blå “vanlig” laddsladd med I bilen.
• App i kombination med klimatanläggning, skulle köra en eftermiddag och ser att det nästa är 40 grader i bilen på appen, sätter igång kylan och på bara någon minut och innan jag hunnit ut till bilen har jag 21 grader. Kanske inte unikt för Tesla men otroligt skönt och smidigt!
• Skrämen i mitten utan något framför ratten blev jag van vid väldigt snabbt och inte ens reflekterar över mer, trodde det skulle reta mig längre.
• Mobil-nyckel, WOW hoppas jag aldrig igen äger en bil utan detta.
Negativt
• Autopilot, inga som helst missöden på något sätt men att den avaktiveras och måste manuellt aktiveras vid varje filbyte vilket gör att jag inte riktigt nyttjar den då jag ofta kör trafikerad motorväg med många filbyten, ingen stor sak men jag trodde jag skulle nytta det mer och hade gjort det om den "återställts" efter ett filbyte med blinkers som "line assist" gör på många bilar.
• Hand på ratten vid autopilot, kanske bara en vanesak men jag upplever att det räcker inte att jag håller i ratten utan måste aktivt vrida på den jämfört med vår andra bil där tyngden av armen räcker för att skapa tillräckligt motstånd utan att den varnar (dock bara lineassist men med krav på att hålla i ratten)
• Saknar "line-assist" om jag inte bommat någon inställning så får man ingen line-assist utan autopilot vilket innebär farthållare och att den stänger av sig efter filbyte. Där är vår andra bil mycket trevligare, visst assistenten är inte lika bra på att styra som autopiloten men hjälper en odramatiskt att hålla bilen mitt i filen och startar automatiskt så fort man är stabil i en fil.
• Vändradie, visste den var kass men kanske inte riktigt så kass......
• Vision istället för USS, visste detta var negativt men eftersom jag inte hade något alls fram på förra bilen så tänkte jag det skulle vara hyggligt ändå men framåt är kameran nästan meningslös, framförallt när man ska vända i trånga utrymmen, stör mig nog mer på detta pga den dåliga vändradien än vad jag hade gjort annars.
Bak tycker jag kameran duger utan USS!
• Har lite svårt att hitta en bra sittställning men det är nog en vanesak.
• Jag har inga problem med manuell avtagbar dragkrok men täckplasten som ska bort är rätt jobbig, har dock sett eftermarknadslösningar som jag ska titta närmare på.
• Frunken, bra i sig men öppnas med ett mekaniskt ljud som skrämmer livet av alla som råkar vara i parkeringsgaraget samtigt som mig och känns väldigt omständig och ömtålig att stänga.
• Rostskydd, nu är det ren spekulation men när man tittar närmare på underkant dörrar, in på plåten innanför främre stötdämpare så får man känslan att bilen är byggd för Kalifornien och att svensk vinter och salt kommer ta hårt på de tunna plåtarna med den ytbehandlingen men jag har inte koll på vad det är för legeringar och hur de är behandlade så jag kan ha fel.
Nu känns det som det var mest negativt men det är det inte utan snarare att jag hade högt ställda förväntningar kring det positiva i bilen och de har verkligen infriats som skärmen, profilerna, inställningsmöjligheterna, appen, utrymmena, farten, körkänslan, etc så inga överraskningar eller stora reflektioner där. Väldigt mycket som är väldigt bra och gör mig MYCKET nöjd med mitt val även om det var ekonomin som var största anledning till valet av bil. Visst, den kunde vara lite tystare och ha lite behagligare fjädring i motorvägsfart men detta var jag medveten om och jag tycker nivån är helt ok sett till pris på bilen.
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Farthållare: Den fungerar sämre om det regnar, snöar eller är dimma.
Frunken: Det finns två "stoppar" som man kan skruva in/ut. Det verkar som att dina bör skruvas in lite.
Frunken: Det finns två "stoppar" som man kan skruva in/ut. Det verkar som att dina bör skruvas in lite.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Som på typ alla moderna bilar med massa sensorer som blir blockerade.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Så är det förstås, men vissa typer av sensorer blir lättare blockerade än andra och fler (typer) av sensorer ger bättre skydd mot blockering än t ex enbart en kamera. Något som märktes tydligt på antalet rapporter om problem med autopiloten när Tesla valde att stänga av radarn.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
- mikebike
- Teslaägare
Nej, jag har aldrig haft någon bil vars farthållare slutar fungera eller håller kortare avstånd p.g.a. dimma eller nederbörd.
Däremot kan radarn bli blockerad om det kommer blötsnö, något som är oerhört mycket ovanligare än regn eller dimma.
Dessutom har flera (andra) bilmodeller uppvärmd radarkåpa.
Min förra Volvo V60 hade betydligt mer problem med radar och sensorer än min 3a på vintern.mikebike skrev: ↑11 jun 2024 12:47Nej, jag har aldrig haft någon bil vars farthållare slutar fungera eller håller kortare avstånd p.g.a. dimma eller nederbörd.
Däremot kan radarn bli blockerad om det kommer blötsnö, något som är oerhört mycket ovanligare än regn eller dimma.
Den var helt hopplös så fort det blev lite snö.
Teslan är ju helt enkelt en bättre vinterbil.
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
TM 3 LR 2021-2024
- mikebike
- Teslaägare
Jaså, men drog den ned hastigheten vid dimma eller regn?Holve skrev: ↑11 jun 2024 14:09Min förra Volvo V60 hade betydligt mer problem med radar och sensorer än min 3a på vintern.mikebike skrev: ↑11 jun 2024 12:47Nej, jag har aldrig haft någon bil vars farthållare slutar fungera eller håller kortare avstånd p.g.a. dimma eller nederbörd.
Minskade den avståndet till framförvarande fordon vid snö eller regn?
Blötsnö är ju ett extremt väder, något som inte ens förekommer en gång om året i södra halvan av landet.
Dimma och regn är däremot ganska vanligt.
Jag kommer ihåg en gång med min förra XC60 på E4 mellan Gävle och Hudiksvall när vi ens såg bilen framför p.g.a. kraftigt snöfall, men min bil "såg den" och höll avståndet ändå.
Ja, det gick att ställa in rejält långa avstånd, till skillnad mot i min Tesla.
Idealet är ju en radarbaserad farthållare som kan byta till kamerabaserad vid de få tillfällen som inte radarn fungerar.
Den slutade bara fungera. Gick inte att få igång.
Är blötsnö extremväder?
Det behöver ju knappast vara blötsnö för att den skulle få spel.
En annan grej som man slipper på tesla är ju dessa parkeringssensorer som skriker och inte vet ett smack så fort det blir lite frost på bilen.
Usch vill inte tillbaka till Volvo livet.
Är blötsnö extremväder?

Det behöver ju knappast vara blötsnö för att den skulle få spel.
En annan grej som man slipper på tesla är ju dessa parkeringssensorer som skriker och inte vet ett smack så fort det blir lite frost på bilen.
Usch vill inte tillbaka till Volvo livet.
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
TM 3 LR 2021-2024
Har ägt två Volvo (XC70 och nu XC40) med radar under en sjuårsperiod och 12000 mil körda och antalet gånger den inte funkar pga vädrets makter är högst två tre gånger per vintersäsong. Radarn ser bilar i snörök som är så pass tät att man själv har svårt att se framförvarande bil. Finns såklart saker som inte är tiptop även på Volvo men just radarn tycker jag funkar bra. Bor norrut.Holve skrev: ↑11 jun 2024 14:09Min förra Volvo V60 hade betydligt mer problem med radar och sensorer än min 3a på vintern.mikebike skrev: ↑11 jun 2024 12:47Nej, jag har aldrig haft någon bil vars farthållare slutar fungera eller håller kortare avstånd p.g.a. dimma eller nederbörd.
Den är mycket sämre än Teslas på vintern. Framförallt suger parkeringssensorerna.
Så fort det blir lite snö, is på dessa så piper de.
Vision är ju överlägset där.
Apropå parkeringssensorer så har vi några ID bilar på jobbet. De har fått stenskott på sensorer.
Volkswagen tar 6000kr för att byta en sensor
Naturligtvis ingen garanti.
Så fort det blir lite snö, is på dessa så piper de.
Vision är ju överlägset där.
Apropå parkeringssensorer så har vi några ID bilar på jobbet. De har fått stenskott på sensorer.
Volkswagen tar 6000kr för att byta en sensor

Naturligtvis ingen garanti.
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
TM 3 LR 2021-2024
Gällande USS så hade vi mycket fler problem med false positives (massa felaktiga pip och varningar) när det var snö och is på våra Volvo V70 på vintrarna. När vi bytte till Mercedes E-klass så var problemen inte helt bora, men däremot bra mycket mindre och färre än hos våra tidigare Volvo.-AG- skrev: ↑11 jun 2024 16:57Har ägt två Volvo (XC70 och nu XC40) med radar under en sjuårsperiod och 12000 mil körda och antalet gånger den inte funkar pga vädrets makter är högst två tre gånger per vintersäsong. Radarn ser bilar i snörök som är så pass tät att man själv har svårt att se framförvarande bil. Finns såklart saker som inte är tiptop även på Volvo men just radarn tycker jag funkar bra. Bor norrut.Holve skrev: ↑11 jun 2024 14:09Min förra Volvo V60 hade betydligt mer problem med radar och sensorer än min 3a på vintern.mikebike skrev: ↑11 jun 2024 12:47Nej, jag har aldrig haft någon bil vars farthållare slutar fungera eller håller kortare avstånd p.g.a. dimma eller nederbörd.

- mikebike
- Teslaägare
Jag har inte haft några problem med uss, vare sig hos mina Volvo eller mina Teslor. Det närmaste är när Model Y varnar för att sensorerna kan vara blockerade (vid kraftigt snöfall), men i de fallen har de ändå fungerat.martinot skrev: ↑12 jun 2024 10:11Gällande USS så hade vi mycket fler problem med false positives (massa felaktiga pip och varningar) när det var snö och is på våra Volvo V70 på vintrarna. När vi bytte till Mercedes E-klass så var problemen inte helt bora, men däremot bra mycket mindre och färre än hos våra tidigare Volvo.-AG- skrev: ↑11 jun 2024 16:57Har ägt två Volvo (XC70 och nu XC40) med radar under en sjuårsperiod och 12000 mil körda och antalet gånger den inte funkar pga vädrets makter är högst två tre gånger per vintersäsong. Radarn ser bilar i snörök som är så pass tät att man själv har svårt att se framförvarande bil. Finns såklart saker som inte är tiptop även på Volvo men just radarn tycker jag funkar bra. Bor norrut.Holve skrev: ↑11 jun 2024 14:09Min förra Volvo V60 hade betydligt mer problem med radar och sensorer än min 3a på vintern.mikebike skrev: ↑11 jun 2024 12:47Nej, jag har aldrig haft någon bil vars farthållare slutar fungera eller håller kortare avstånd p.g.a. dimma eller nederbörd.
V70 tillverkades fram till 2016. 8år sedan i år. Men erfarenheten använder du för att bedöma nya bilar idag?martinot skrev: ↑12 jun 2024 10:11Gällande USS så hade vi mycket fler problem med false positives (massa felaktiga pip och varningar) när det var snö och is på våra Volvo V70 på vintrarna. När vi bytte till Mercedes E-klass så var problemen inte helt bora, men däremot bra mycket mindre och färre än hos våra tidigare Volvo.-AG- skrev: ↑11 jun 2024 16:57Har ägt två Volvo (XC70 och nu XC40) med radar under en sjuårsperiod och 12000 mil körda och antalet gånger den inte funkar pga vädrets makter är högst två tre gånger per vintersäsong. Radarn ser bilar i snörök som är så pass tät att man själv har svårt att se framförvarande bil. Finns såklart saker som inte är tiptop även på Volvo men just radarn tycker jag funkar bra. Bor norrut.Holve skrev: ↑11 jun 2024 14:09Min förra Volvo V60 hade betydligt mer problem med radar och sensorer än min 3a på vintern.mikebike skrev: ↑11 jun 2024 12:47Nej, jag har aldrig haft någon bil vars farthållare slutar fungera eller håller kortare avstånd p.g.a. dimma eller nederbörd.
Jag svarade det tidigare inlägget som tog upp exempel med XC70. Den tillverkades under samma tid som V70.Fredrik j skrev: ↑12 jun 2024 14:47V70 tillverkades fram till 2016. 8år sedan i år. Men erfarenheten använder du för att bedöma nya bilar idag?martinot skrev: ↑12 jun 2024 10:11Gällande USS så hade vi mycket fler problem med false positives (massa felaktiga pip och varningar) när det var snö och is på våra Volvo V70 på vintrarna. När vi bytte till Mercedes E-klass så var problemen inte helt bora, men däremot bra mycket mindre och färre än hos våra tidigare Volvo.-AG- skrev: ↑11 jun 2024 16:57Har ägt två Volvo (XC70 och nu XC40) med radar under en sjuårsperiod och 12000 mil körda och antalet gånger den inte funkar pga vädrets makter är högst två tre gånger per vintersäsong. Radarn ser bilar i snörök som är så pass tät att man själv har svårt att se framförvarande bil. Finns såklart saker som inte är tiptop även på Volvo men just radarn tycker jag funkar bra. Bor norrut.Holve skrev: ↑11 jun 2024 14:09Min förra Volvo V60 hade betydligt mer problem med radar och sensorer än min 3a på vintern.mikebike skrev: ↑11 jun 2024 12:47
Nej, jag har aldrig haft någon bil vars farthållare slutar fungera eller håller kortare avstånd p.g.a. dimma eller nederbörd.
Förstår du kanske lite bättre nu?

Nya v60 har ju radarn uppe vid backspegeln så i spa plattformen skulle de förvåna mig om radarn slutat funka förutom i extrem nederbörd.Holve skrev: ↑11 jun 2024 14:09Min förra Volvo V60 hade betydligt mer problem med radar och sensorer än min 3a på vintern.mikebike skrev: ↑11 jun 2024 12:47Nej, jag har aldrig haft någon bil vars farthållare slutar fungera eller håller kortare avstånd p.g.a. dimma eller nederbörd.
Men du syftar kanske på den gamla v60 modellen som hade radarn i fronten?
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Jag hade en my 2020.
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
TM 3 LR 2021-2024
Låter sjukt konstigt då för som sagt så sitter radarn uppe vid backspegeln och kan du se ut så bör radarn inte heller vara täckt.
Kör själv en v60 och har nog aldrig upplevt att den radarn haft problem, däremot på den äldre generationen v60 och vår id3, då är de problem med blötsnö som sättet sig i fronten vilken händer någon gång per år i Skåne.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Vi hade flera v60/v90 på firman och alla var likadana.
Dessutom så kopplade filhållningen ur eller fick spel så fort det saknades några vita linjer.
Så mycket sämre än teslas så det går inte att jämföra.
Dessutom så kopplade filhållningen ur eller fick spel så fort det saknades några vita linjer.
Så mycket sämre än teslas så det går inte att jämföra.
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
TM 3 LR 2021-2024
haft en Audi A3 i 11 år och adaptivecruise med radar funkar fins det fins 20cm is på sensoren, bilen hade parkeringsassistant som funkade klockrent, och laneassist 24/7 så länge den ser linor på vägen. Att detta inte funkar på vintern , i call BS 
Har en MY på beställning och jag er rätt exited, dok har jag ångest över just parkering. Bor i Sthlm och våra park.garager är rätt trånga. Idag använder jag parksensorene som piiper kontinuerlig när man är 30cm nära
Har en MY på beställning och jag er rätt exited, dok har jag ångest över just parkering. Bor i Sthlm och våra park.garager är rätt trånga. Idag använder jag parksensorene som piiper kontinuerlig när man är 30cm nära