Fast varför vill de inte ta det via förvaltningsdomstol som tingsrätt och hovrätt säger? För att de missade att överklaga i tid?bjornnilsson skrev: ↑18 jun 2024 14:24https://da.se/2024/06/tesla-vagrar-ge-s ... domstolen/
Tesla vägrar ge sig om regplåtarna – överklagar till Högsta domstolen
Strejk på Tesla i Sverige
Moderator: Redaktion
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Som jag sa för många månader sedan.jonasl skrev: ↑18 jun 2024 12:22Det kan ju inte ens med MYCKET god vilja hävda att strejken varit framgångsrik än så länge.
De som drabbats är ju privatpersoner (nu har de backat här, efter väldigt många månader) och andra företag MED kollektivavtal. Bisarrt i mina ögon.
Jag tror egentligen i grunden på den "svenska modellen" men det här är ju spiken i kistan för den. Det förvånar mig stort att inte de som driver på i den här konflikten inser det och avslutar konflikten.
Vela-Pekka kommer gå till historien som mannen som dödade den svenska modellen.
Frågan är bara när de själva ska förstå sitt misstag.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Kollar en X så är det 99% kränkta Elon-lärljungar som skriver om strejken, alla andra rycker på axlarna åt denna konflikt. Nyhetsvärdet i mainstreammedia är också noll.Fosilfri2035 skrev: ↑18 jun 2024 14:33Jag tror inte att majoriteten ser det som att lilla tesla blir mobbade, snarare att Metall försöker att klamra sig kvar med näbbar och klor i den norm man byggt.
Förstår att en del av dessa lever på att göra (okritisk) Tesla-content men offerkoftan klär inte riktigt följare som ofta har vinkeln att Tesla fortfarande är disruptiva/innovativa.
Spännanade, vdn kan omöjligt vara omedeveten om beläggningsituation på sin egrn anläggning. Enligt uppgift ör de fullbelagda och kan inte planera in mer jobb pga ny storordrar.Fosilfri2035 skrev: ↑18 jun 2024 10:29Jag har personligen pratat med Hydros VD i Sverige och inga interna flyttar har skett av produktion.perla1975 skrev: ↑18 jun 2024 08:32Innan hydros internflyttar av produktion, ja.agehall skrev: ↑18 jun 2024 06:52Eftersom du uppenbarligen inte förstod kontexten så förtydligar jag frågan:perla1975 skrev: ↑17 jun 2024 22:29Hade det inte varit i samma koncern hade du haft 100% rätt.
Nu internförflyttar man produktion med avsikt att nå hög nyttjandegrad på utrustningen samt personalen..
Vi vet att hydro flyttade produktionen av tesladelar från vetlanda men vi vet inte vad de flyttade dit istället.
Så varken du eller jag vet om det faktiska behovet av arbetskraft i sverige ökat eller minskat.
Har IF Metalls blockad på Hydro Extrusions i Vetlanda direkt (direkt som i ”kausalt samband”) lett till att Hydro Extrusions behov av att minska personalstyrkan?
Efter internförflyttar av produktion är det okänt men vet att personalen som är kvar tvingas jobba kvällar och helger.
Vi vet att hydro flyttade produktionen av tesladelar från vetlanda men vi vet inte vad de flyttade dit istället.
Så varken du eller jag vet om det långsiktiga behovet av arbetskraft i sverige ökat eller minskat
Hans problem var att han hade bra personal som han ville behålla och därför lyckades de hitta plats för dom internt.
Tyvärr är produktionen som innebar specialmaskiner förlorade för Sverige och de såg över möjligheten att flytta maskinerna till andra fabriker.
Detta är inte spekulation utan direkt från Hydros VD i samtal med mig.
Inhyrd personal var för tesla produktionen, de har fortfarande inhyrda till annan produktion.
Därmed har arbetstillfällena förlorats oavsett ditt räknesätt och egen spekulation.
Det lär visa sig i resultatet om det är du eller jag som blivit ljugen rätt upp i snsiktet.
Ser fran mot bokslut och hoppas du känner likadant.
Enligt uppgift från vem? Har du en källa?perla1975 skrev: ↑19 jun 2024 01:59Spännanade, vdn kan omöjligt vara omedeveten om beläggningsituation på sin egrn anläggning. Enligt uppgift ör de fullbelagda och kan inte planera in mer jobb pga ny storordrar.Fosilfri2035 skrev: ↑18 jun 2024 10:29Jag har personligen pratat med Hydros VD i Sverige och inga interna flyttar har skett av produktion.perla1975 skrev: ↑18 jun 2024 08:32Innan hydros internflyttar av produktion, ja.agehall skrev: ↑18 jun 2024 06:52Eftersom du uppenbarligen inte förstod kontexten så förtydligar jag frågan:perla1975 skrev: ↑17 jun 2024 22:29Hade det inte varit i samma koncern hade du haft 100% rätt.
Nu internförflyttar man produktion med avsikt att nå hög nyttjandegrad på utrustningen samt personalen..
Så varken du eller jag vet om det faktiska behovet av arbetskraft i sverige ökat eller minskat.
Har IF Metalls blockad på Hydro Extrusions i Vetlanda direkt (direkt som i ”kausalt samband”) lett till att Hydro Extrusions behov av att minska personalstyrkan?
Efter internförflyttar av produktion är det okänt men vet att personalen som är kvar tvingas jobba kvällar och helger.
Så varken du eller jag vet om det långsiktiga behovet av arbetskraft i sverige ökat eller minskat
Hans problem var att han hade bra personal som han ville behålla och därför lyckades de hitta plats för dom internt.
Tyvärr är produktionen som innebar specialmaskiner förlorade för Sverige och de såg över möjligheten att flytta maskinerna till andra fabriker.
Inhyrd personal var för tesla produktionen, de har fortfarande inhyrda till annan produktion.
Därmed har arbetstillfällena förlorats oavsett ditt räknesätt och egen spekulation.
Det lär visa sig i resultatet om det är du eller jag som blivit ljugen rätt upp i snsiktet.
Bra fråga. Det är lite skillnad på förfarande i de olika domstolarna, förvaltningsrätten har sällan muntlig framläggning utan grundar sig på skriftligt material. Samt ska väl först och främst hantera myndighetsbeslut, och har TS tagit beslut egentligen, eller är de enbart drabbade av konflikten?bylund skrev: ↑18 jun 2024 20:35Fast varför vill de inte ta det via förvaltningsdomstol som tingsrätt och hovrätt säger? För att de missade att överklaga i tid?bjornnilsson skrev: ↑18 jun 2024 14:24https://da.se/2024/06/tesla-vagrar-ge-s ... domstolen/
Model Y LR.
Model S70D
Jag tror att svaret finns i de två sista meningarna i artikeln, man har gjort bedömningen att man kan inte få rätt i den här frågan i Sverige när lagstiftningen är tiltad till fackföreningarnas fördel. Att flytta konflikten till EU har jag alltid tolkat varit ett alternativ som tesla haft som option om man inte kan hitta en väg framåt i Sverige. Svenska arbetsmarkadsmodellen är i vissa avseenden i konflikt med regelverk inom EU och som artikeln antyder att inte få sin sak prövad i rättslig instans strider mot EU konventionen. Att flytta konflikten till EU ger tesla en möjlighet att föra sin talan på en mindre riggad spelplan.frippe skrev: ↑19 jun 2024 06:31Bra fråga. Det är lite skillnad på förfarande i de olika domstolarna, förvaltningsrätten har sällan muntlig framläggning utan grundar sig på skriftligt material. Samt ska väl först och främst hantera myndighetsbeslut, och har TS tagit beslut egentligen, eller är de enbart drabbade av konflikten?bylund skrev: ↑18 jun 2024 20:35Fast varför vill de inte ta det via förvaltningsdomstol som tingsrätt och hovrätt säger? För att de missade att överklaga i tid?bjornnilsson skrev: ↑18 jun 2024 14:24https://da.se/2024/06/tesla-vagrar-ge-s ... domstolen/
Fast, förvaltningsrätten är också en rättslig instans, så det håller inte. Förvaltningsrätten är en rätt som hanterar myndigheters beslut och senast jag tittade är TS en myndighet.Per S skrev: ↑19 jun 2024 07:34Jag tror att svaret finns i de två sista meningarna i artikeln, man har gjort bedömningen att man kan inte få rätt i den här frågan i Sverige när lagstiftningen är tiltad till fackföreningarnas fördel. Att flytta konflikten till EU har jag alltid tolkat varit ett alternativ som tesla haft som option om man inte kan hitta en väg framåt i Sverige. Svenska arbetsmarkadsmodellen är i vissa avseenden i konflikt med regelverk inom EU och som artikeln antyder att inte få sin sak prövad i rättslig instans strider mot EU konventionen. Att flytta konflikten till EU ger tesla en möjlighet att föra sin talan på en mindre riggad spelplan.frippe skrev: ↑19 jun 2024 06:31Bra fråga. Det är lite skillnad på förfarande i de olika domstolarna, förvaltningsrätten har sällan muntlig framläggning utan grundar sig på skriftligt material. Samt ska väl först och främst hantera myndighetsbeslut, och har TS tagit beslut egentligen, eller är de enbart drabbade av konflikten?bylund skrev: ↑18 jun 2024 20:35Fast varför vill de inte ta det via förvaltningsdomstol som tingsrätt och hovrätt säger? För att de missade att överklaga i tid?bjornnilsson skrev: ↑18 jun 2024 14:24https://da.se/2024/06/tesla-vagrar-ge-s ... domstolen/
Om TM skulle ha rätt, så faller hela rättsordningen med olika rätter för olika typer av mål. Vilket låter lite konstigt med tanke på att det är en ordning vi haft ett bra tag och inget EU brytt som om innan.
I detta fallet låter TM lite som ett tjurigt barn som inte vill förstå ordningen och gärna kämpar mot väderkvarnar. För prövat blir det, men i en annan del av den rättsliga instansen, vilket inte något unikt för landet Sverige.
Model Y LR.
Model S70D
- Fosilfri2035
- Teslaägare
Nu hänger jag inte riktigt med i ditt budskap.perla1975 skrev: ↑19 jun 2024 01:59Spännanade, vdn kan omöjligt vara omedeveten om beläggningsituation på sin egrn anläggning. Enligt uppgift ör de fullbelagda och kan inte planera in mer jobb pga ny storordrar.Fosilfri2035 skrev: ↑18 jun 2024 10:29Jag har personligen pratat med Hydros VD i Sverige och inga interna flyttar har skett av produktion.perla1975 skrev: ↑18 jun 2024 08:32Innan hydros internflyttar av produktion, ja.agehall skrev: ↑18 jun 2024 06:52Eftersom du uppenbarligen inte förstod kontexten så förtydligar jag frågan:perla1975 skrev: ↑17 jun 2024 22:29Hade det inte varit i samma koncern hade du haft 100% rätt.
Resultatrapporten kan väl varken bekräfta eller dementera det jag har fått från VDn?
Som du skriver så är andra delar av produktionen i full drift men den del som producerade Teslas produkter har vi ingen insyn i vare sig TB eller TG vilket påverkar resultat och balansräkning.
I det stora hela så kan det vara en marginalaffär för andra anläggningar i världen men en lågmarginalprodukt för Sverige med högre sociala avgifter.
För att kunna säga bu eller bä som behöver man ha insyn i Hydros kostnadsstruktur och avtalsutformningar som jag är tämligen säker på är ganska omfattat av sekretess.
Så hur menar du att en resultat och balansräkning skulle kunna berätta om man har blivit ljugen för?
Du har nog rätt, blir svårt att se i efterhand i resultatsrapporter. Tänkte inte färdigt.Fosilfri2035 skrev: ↑19 jun 2024 11:38Nu hänger jag inte riktigt med i ditt budskap.perla1975 skrev: ↑19 jun 2024 01:59Spännanade, vdn kan omöjligt vara omedeveten om beläggningsituation på sin egrn anläggning. Enligt uppgift ör de fullbelagda och kan inte planera in mer jobb pga ny storordrar.Fosilfri2035 skrev: ↑18 jun 2024 10:29Jag har personligen pratat med Hydros VD i Sverige och inga interna flyttar har skett av produktion.perla1975 skrev: ↑18 jun 2024 08:32Innan hydros internflyttar av produktion, ja.
Resultatrapporten kan väl varken bekräfta eller dementera det jag har fått från VDn?
Som du skriver så är andra delar av produktionen i full drift men den del som producerade Teslas produkter har vi ingen insyn i vare sig TB eller TG vilket påverkar resultat och balansräkning.
I det stora hela så kan det vara en marginalaffär för andra anläggningar i världen men en lågmarginalprodukt för Sverige med högre sociala avgifter.
För att kunna säga bu eller bä som behöver man ha insyn i Hydros kostnadsstruktur och avtalsutformningar som jag är tämligen säker på är ganska omfattat av sekretess.
Så hur menar du att en resultat och balansräkning skulle kunna berätta om man har blivit ljugen för?
Du har fått en uppgift och jag en annan, svaret kanske ligger i när frågan ställdes?
Ja, men inte som jag kommer namge här.Marjan skrev: ↑19 jun 2024 06:18Enligt uppgift från vem? Har du en källa?perla1975 skrev: ↑19 jun 2024 01:59Spännanade, vdn kan omöjligt vara omedeveten om beläggningsituation på sin egrn anläggning. Enligt uppgift ör de fullbelagda och kan inte planera in mer jobb pga ny storordrar.Fosilfri2035 skrev: ↑18 jun 2024 10:29Jag har personligen pratat med Hydros VD i Sverige och inga interna flyttar har skett av produktion.perla1975 skrev: ↑18 jun 2024 08:32Innan hydros internflyttar av produktion, ja.
Låt oss säga det inte finns någon strategi, ingen långsiktigt tänkande så stämmer det att de är tjuriga små barn som inte förstår.frippe skrev: ↑19 jun 2024 08:00Fast, förvaltningsrätten är också en rättslig instans, så det håller inte. Förvaltningsrätten är en rätt som hanterar myndigheters beslut och senast jag tittade är TS en myndighet.Per S skrev: ↑19 jun 2024 07:34Jag tror att svaret finns i de två sista meningarna i artikeln, man har gjort bedömningen att man kan inte få rätt i den här frågan i Sverige när lagstiftningen är tiltad till fackföreningarnas fördel. Att flytta konflikten till EU har jag alltid tolkat varit ett alternativ som tesla haft som option om man inte kan hitta en väg framåt i Sverige. Svenska arbetsmarkadsmodellen är i vissa avseenden i konflikt med regelverk inom EU och som artikeln antyder att inte få sin sak prövad i rättslig instans strider mot EU konventionen. Att flytta konflikten till EU ger tesla en möjlighet att föra sin talan på en mindre riggad spelplan.frippe skrev: ↑19 jun 2024 06:31Bra fråga. Det är lite skillnad på förfarande i de olika domstolarna, förvaltningsrätten har sällan muntlig framläggning utan grundar sig på skriftligt material. Samt ska väl först och främst hantera myndighetsbeslut, och har TS tagit beslut egentligen, eller är de enbart drabbade av konflikten?bylund skrev: ↑18 jun 2024 20:35Fast varför vill de inte ta det via förvaltningsdomstol som tingsrätt och hovrätt säger? För att de missade att överklaga i tid?bjornnilsson skrev: ↑18 jun 2024 14:24https://da.se/2024/06/tesla-vagrar-ge-s ... domstolen/
Om TM skulle ha rätt, så faller hela rättsordningen med olika rätter för olika typer av mål. Vilket låter lite konstigt med tanke på att det är en ordning vi haft ett bra tag och inget EU brytt som om innan.
I detta fallet låter TM lite som ett tjurigt barn som inte vill förstå ordningen och gärna kämpar mot väderkvarnar. För prövat blir det, men i en annan del av den rättsliga instansen, vilket inte något unikt för landet Sverige.
Du skrev vi i ett tidigare inlägg gällande IF Metall som du sedan ändrade när jag gjorde ett påpekande. Är du företrädare för IF Metall?perla1975 skrev: ↑19 jun 2024 15:29Ja, men inte som jag kommer namge här.Marjan skrev: ↑19 jun 2024 06:18Enligt uppgift från vem? Har du en källa?perla1975 skrev: ↑19 jun 2024 01:59Spännanade, vdn kan omöjligt vara omedeveten om beläggningsituation på sin egrn anläggning. Enligt uppgift ör de fullbelagda och kan inte planera in mer jobb pga ny storordrar.Fosilfri2035 skrev: ↑18 jun 2024 10:29Jag har personligen pratat med Hydros VD i Sverige och inga interna flyttar har skett av produktion.perla1975 skrev: ↑18 jun 2024 08:32
Innan hydros internflyttar av produktion, ja.
- Fosilfri2035
- Teslaägare
Tror snarare att det rör sig om antaganden och spekulationer från dina källor snarare än att tala direkt med vederbörande som berörs av uppgifterna.perla1975 skrev: ↑19 jun 2024 15:27Du har nog rätt, blir svårt att se i efterhand i resultatsrapporter. Tänkte inte färdigt.Fosilfri2035 skrev: ↑19 jun 2024 11:38Nu hänger jag inte riktigt med i ditt budskap.perla1975 skrev: ↑19 jun 2024 01:59Spännanade, vdn kan omöjligt vara omedeveten om beläggningsituation på sin egrn anläggning. Enligt uppgift ör de fullbelagda och kan inte planera in mer jobb pga ny storordrar.Fosilfri2035 skrev: ↑18 jun 2024 10:29Jag har personligen pratat med Hydros VD i Sverige och inga interna flyttar har skett av produktion.perla1975 skrev: ↑18 jun 2024 08:32
Innan hydros internflyttar av produktion, ja.
Du har fått en uppgift och jag en annan, svaret kanske ligger i när frågan ställdes?
Nu har jag bara ett fåtal poäng i juridik, men det är osannolikt att en legitim juristbyrå skulle driva något i fel instans. Men såklart, finns ju en och annan jurist utan utbildning…
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
MB CLS AMG
NejMarjan skrev: ↑19 jun 2024 17:09Du skrev vi i ett tidigare inlägg gällande IF Metall som du sedan ändrade när jag gjorde ett påpekande. Är du företrädare för IF Metall?perla1975 skrev: ↑19 jun 2024 15:29Ja, men inte som jag kommer namge här.Marjan skrev: ↑19 jun 2024 06:18Enligt uppgift från vem? Har du en källa?perla1975 skrev: ↑19 jun 2024 01:59Spännanade, vdn kan omöjligt vara omedeveten om beläggningsituation på sin egrn anläggning. Enligt uppgift ör de fullbelagda och kan inte planera in mer jobb pga ny storordrar.Fosilfri2035 skrev: ↑18 jun 2024 10:29
Jag har personligen pratat med Hydros VD i Sverige och inga interna flyttar har skett av produktion.
Direktkällor på hydro från igår.Fosilfri2035 skrev: ↑19 jun 2024 18:16Tror snarare att det rör sig om antaganden och spekulationer från dina källor snarare än att tala direkt med vederbörande som berörs av uppgifterna.perla1975 skrev: ↑19 jun 2024 15:27Du har nog rätt, blir svårt att se i efterhand i resultatsrapporter. Tänkte inte färdigt.Fosilfri2035 skrev: ↑19 jun 2024 11:38Nu hänger jag inte riktigt med i ditt budskap.perla1975 skrev: ↑19 jun 2024 01:59Spännanade, vdn kan omöjligt vara omedeveten om beläggningsituation på sin egrn anläggning. Enligt uppgift ör de fullbelagda och kan inte planera in mer jobb pga ny storordrar.Fosilfri2035 skrev: ↑18 jun 2024 10:29
Jag har personligen pratat med Hydros VD i Sverige och inga interna flyttar har skett av produktion.
Jag skulle gissa på att det är amerikanska jurister som styr och instruerar. Eller så är TMS bara av en helt annan inställning och anser att vanliga domstolar är rätt väg att gå. Är ju lite olyckligt om de processar på fel sätt och förlorar pga det och inte på meriterna.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
- Fosilfri2035
- Teslaägare
Ok, säger egentligen inte så mycket med tanke på de 700 anställda på företaget i Sverige.perla1975 skrev: ↑19 jun 2024 19:24Direktkällor på hydro från igår.Fosilfri2035 skrev: ↑19 jun 2024 18:16Tror snarare att det rör sig om antaganden och spekulationer från dina källor snarare än att tala direkt med vederbörande som berörs av uppgifterna.perla1975 skrev: ↑19 jun 2024 15:27Du har nog rätt, blir svårt att se i efterhand i resultatsrapporter. Tänkte inte färdigt.Fosilfri2035 skrev: ↑19 jun 2024 11:38Nu hänger jag inte riktigt med i ditt budskap.perla1975 skrev: ↑19 jun 2024 01:59
Spännanade, vdn kan omöjligt vara omedeveten om beläggningsituation på sin egrn anläggning. Enligt uppgift ör de fullbelagda och kan inte planera in mer jobb pga ny storordrar.
Är det en vaktis, receptionist, kundreskontra ekonom eller dylikt du talat med?
Det kan vara klokt att specificera källan med tanke på mängden anställda och rollfördelning som normalt påverkar insynen i det operativa och strategiska arbetet på ett företag.
Medarbetare på golvet har sällan eller aldrig insyn i ledningsgruppens arbete och bakgrunder till beslut när det gäller nedläggning eller förflyttningar internt.
Vad mig anbelangar så är verkställande direktörens ord ganska trovärdigt i förhållande till ”direktkällor på hydro från igår”.
Speciellt om källorna talar emot eller kommer med andra påstående än det högsta beslutande organet i det operativa dagliga arbetet.
När pratade du med vdn?Fosilfri2035 skrev: ↑19 jun 2024 20:22Ok, säger egentligen inte så mycket med tanke på de 700 anställda på företaget i Sverige.perla1975 skrev: ↑19 jun 2024 19:24Direktkällor på hydro från igår.Fosilfri2035 skrev: ↑19 jun 2024 18:16Tror snarare att det rör sig om antaganden och spekulationer från dina källor snarare än att tala direkt med vederbörande som berörs av uppgifterna.perla1975 skrev: ↑19 jun 2024 15:27Du har nog rätt, blir svårt att se i efterhand i resultatsrapporter. Tänkte inte färdigt.Fosilfri2035 skrev: ↑19 jun 2024 11:38
Nu hänger jag inte riktigt med i ditt budskap.
Det kan vara klokt att specificera källan med tanke på mängden anställda och rollfördelning som normalt påverkar insynen i det operativa och strategiska arbetet på ett företag.
Medarbetare på golvet har sällan eller aldrig insyn i ledningsgruppens arbete och bakgrunder till beslut när det gäller nedläggning eller förflyttningar internt.
Vad mig anbelangar så är verkställande direktörens ord ganska trovärdigt i förhållande till ”direktkällor på hydro från igår”.
Speciellt om källorna talar emot eller kommer med andra påstående än det högsta beslutande organet i det operativa dagliga arbetet.
Vem är förresten vd nu när Jonas Bjuhr jobbar i asien?
Ja, det blir lite konstigt på något sätt, argumentet att de inte får sin sak prövad faller, i och med att de blivit hänvisade till annan rätt. Det hade varit annorlunda om både TR och HR sagt att målet inte ens är ett mål av någon orsak, då får de inte sin sak prövad. Men nu skulle de få det, men i förvaltningsrätten istället.agehall skrev: ↑19 jun 2024 19:53Jag skulle gissa på att det är amerikanska jurister som styr och instruerar. Eller så är TMS bara av en helt annan inställning och anser att vanliga domstolar är rätt väg att gå. Är ju lite olyckligt om de processar på fel sätt och förlorar pga det och inte på meriterna.
Men visst, det är fritt att söka prövningstillstånd i en övre instans och pengar verkar de inte sakna för det.
Nja, helt osanolikt är det kanske inte, om någon betalar bra, kan de flesta göra konstiga saker, även välutbildade.
Model Y LR.
Model S70D
Om man tar och tänker på det utifrån vad någon annan var inne på här tidigare. Vad är det för myndighetsbeslut från Transportsstyrelsen eller Postnord som TM ska överklaga till förvaltningsrätten? Som jag ser det har ingen av myndigheterna tagit något myndighetsbeslut.frippe skrev: ↑19 jun 2024 21:46Ja, det blir lite konstigt på något sätt, argumentet att de inte får sin sak prövad faller, i och med att de blivit hänvisade till annan rätt. Det hade varit annorlunda om både TR och HR sagt att målet inte ens är ett mål av någon orsak, då får de inte sin sak prövad. Men nu skulle de få det, men i förvaltningsrätten istället.agehall skrev: ↑19 jun 2024 19:53Jag skulle gissa på att det är amerikanska jurister som styr och instruerar. Eller så är TMS bara av en helt annan inställning och anser att vanliga domstolar är rätt väg att gå. Är ju lite olyckligt om de processar på fel sätt och förlorar pga det och inte på meriterna.
Men visst, det är fritt att söka prövningstillstånd i en övre instans och pengar verkar de inte sakna för det.
Nja, helt osanolikt är det kanske inte, om någon betalar bra, kan de flesta göra konstiga saker, även välutbildade.
Transportstyrelsen har bara ställt sig neutrala i frågan för att låta strejken som är laglig ha sin gång. Konsekvensen blir att registreringsskyltar inte kommer fram. Men de har inte tagit något beslut som nekar dem skyltarna. De har inte kastat ut dem från deras system att kunna beställa skyltar. De har inte stoppat dem i tillverkningen. De har inte stoppat skyltarna från att hämtas upp av Postnord. De låter TM använda andra adresser för leverans enligt hur deras system var uppbyggt innan strejken.
Samma sak med Postnord. De har inte tagit något beslut om att inte dela ut posten. Det är en konsekvens av att de ställer sig neutrala i frågan när deras anställda använder sin lagliga rätt att sätta detta arbete i blockad. Om någon anställd på posten skulle räcka upp handen och säga "Hej, jag är inte med i facket. Jag vill dela ut posten" så är det fullt lagligt att göra så. Men Postnord vet att detta då skulle förstöra deras relations med facket i övrigt.
Postnord är ingen myndighet, så det är inte relevant i denna frågan.Lurence skrev: ↑20 jun 2024 07:04Om man tar och tänker på det utifrån vad någon annan var inne på här tidigare. Vad är det för myndighetsbeslut från Transportsstyrelsen eller Postnord som TM ska överklaga till förvaltningsrätten? Som jag ser det har ingen av myndigheterna tagit något myndighetsbeslut.frippe skrev: ↑19 jun 2024 21:46Ja, det blir lite konstigt på något sätt, argumentet att de inte får sin sak prövad faller, i och med att de blivit hänvisade till annan rätt. Det hade varit annorlunda om både TR och HR sagt att målet inte ens är ett mål av någon orsak, då får de inte sin sak prövad. Men nu skulle de få det, men i förvaltningsrätten istället.agehall skrev: ↑19 jun 2024 19:53Jag skulle gissa på att det är amerikanska jurister som styr och instruerar. Eller så är TMS bara av en helt annan inställning och anser att vanliga domstolar är rätt väg att gå. Är ju lite olyckligt om de processar på fel sätt och förlorar pga det och inte på meriterna.
Transportstyrelsen har bara ställt sig neutrala i frågan för att låta strejken som är laglig ha sin gång. Konsekvensen blir att registreringsskyltar inte kommer fram. Men de har inte tagit något beslut som nekar dem skyltarna. De har inte kastat ut dem från deras system att kunna beställa skyltar. De har inte stoppat dem i tillverkningen. De har inte stoppat skyltarna från att hämtas upp av Postnord. De låter TM använda andra adresser för leverans enligt hur deras system var uppbyggt innan strejken.
Samma sak med Postnord. De har inte tagit något beslut om att inte dela ut posten. Det är en konsekvens av att de ställer sig neutrala i frågan när deras anställda använder sin lagliga rätt att sätta detta arbete i blockad. Om någon anställd på posten skulle räcka upp handen och säga "Hej, jag är inte med i facket. Jag vill dela ut posten" så är det fullt lagligt att göra så. Men Postnord vet att detta då skulle förstöra deras relations med facket i övrigt.
Och, egentligen behövs inget speciellt beslut utan förvaltningsrätten har att avgöra i frågor där en bemyndigad myndighet har att egen beslutanderätt. Tesla har begärt hos TS att de ska tillmätesgå kraven på att få utlämnat skyltar men TS har avslagit detta med en motivering. Rätt eller fel kan diskuteras och det är det som ska avgöras. I TS svar till Tesla framgår det att beslutet kan överklagas till........ Förvaltningsrätten. Allt enligt rättsordningen i Sverige.
Så, borde vara ganska glasklart även för Tesla var de ska rikta sin överklagan till. Precis som alla andra får göra i Sverige.
Model Y LR.
Model S70D
- Fosilfri2035
- Teslaägare
Jag pratade med Jonas i början på året vilket jag kommenterade redan då.perla1975 skrev: ↑19 jun 2024 20:44När pratade du med vdn?Fosilfri2035 skrev: ↑19 jun 2024 20:22Ok, säger egentligen inte så mycket med tanke på de 700 anställda på företaget i Sverige.perla1975 skrev: ↑19 jun 2024 19:24Direktkällor på hydro från igår.Fosilfri2035 skrev: ↑19 jun 2024 18:16Tror snarare att det rör sig om antaganden och spekulationer från dina källor snarare än att tala direkt med vederbörande som berörs av uppgifterna.
Jag vet inte vem som har/kommer in som VD, brukar i regel ta någon månad eller så är det över sommaren och någon från styrelsen hoppar in som tillförordnad.
Inte helt ovanlig lösning.
Innan du argumenterar om att min information är gammal så tar man inte beslut om uppsägning på en månad.
Hydro har kollektivavtal och då gäller andra förutsättningar vilket innebär att informationen om varför de såg över alternativen till varsel i början av året fortfarande är en oerhört säker källa i förhållande till ”no name”.
Oavsett vilket så valde du att ignorera min text och svarade aldrig på frågan om befattning som din källa på hydro har.
Befattningen är relevant eftersom olika befattningar har olika insyn och blir tilldelade information som krävs för att utföra arbetet.
Jag misstänker att din källa är facklig och då kan jag garantera dig att det har skett antaganden och diverse spekulationer baserat på egen tolkning.
Vilket gör din källa och information obsolet i förhållande till förstahands information från VD.
Där kom ju förklaringen till våra olika uppgifter.Fosilfri2035 skrev: ↑20 jun 2024 08:52Jag pratade med Jonas i början på året vilket jag kommenterade redan då.perla1975 skrev: ↑19 jun 2024 20:44När pratade du med vdn?Fosilfri2035 skrev: ↑19 jun 2024 20:22Ok, säger egentligen inte så mycket med tanke på de 700 anställda på företaget i Sverige.perla1975 skrev: ↑19 jun 2024 19:24Direktkällor på hydro från igår.Fosilfri2035 skrev: ↑19 jun 2024 18:16
Tror snarare att det rör sig om antaganden och spekulationer från dina källor snarare än att tala direkt med vederbörande som berörs av uppgifterna.
Jag vet inte vem som har/kommer in som VD, brukar i regel ta någon månad eller så är det över sommaren och någon från styrelsen hoppar in som tillförordnad.
Inte helt ovanlig lösning.
Innan du argumenterar om att min information är gammal så tar man inte beslut om uppsägning på en månad.
Hydro har kollektivavtal och då gäller andra förutsättningar vilket innebär att informationen om varför de såg över alternativen till varsel i början av året fortfarande är en oerhört säker källa i förhållande till ”no name”.
Oavsett vilket så valde du att ignorera min text och svarade aldrig på frågan om befattning som din källa på hydro har.
Befattningen är relevant eftersom olika befattningar har olika insyn och blir tilldelade information som krävs för att utföra arbetet.
Jag misstänker att din källa är facklig och då kan jag garantera dig att det har skett antaganden och diverse spekulationer baserat på egen tolkning.
Vilket gör din källa och information obsolet i förhållande till förstahands information från VD.
Jag vill som sagt inte lämna ut min källa men det är tjänsteman och ingen aning om hen är fackligt ansluten. Hydro har inte så många tjänstemän och med befattning blir det väldigt lätt peka ut vem det är.