El driven husbil
Moderator: Redaktion
El driven husbil
Planerar att bygga husbil av Maxus e-deliver 9, 88 kWh batteri och ca 29 mil räckvidd, behöver tipps om företag som har kunskap att koppla solceller till stora batteriet och att kunna använda ström till bodelen från samma batteri, någon här på forumet som kan ge råd?
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: El driven husbil
Personligen skulle jag skaffa en hyfsat biffig powerstation till solpanelerna och för att driva bodelen.
Den kan då förstås också ladda bilen vid (nöd-)behov, jag är rätt säker på att detta blir betydligt enklare än att försöka hacka sig in i bilens HV-batteri.
/fth
Den kan då förstås också ladda bilen vid (nöd-)behov, jag är rätt säker på att detta blir betydligt enklare än att försöka hacka sig in i bilens HV-batteri.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Powerstations äter upp sin egen energi rätt snabbt när man aktiverar AC men även DC 12V uttagen. Förstår tanken med att nyttja bilens batteri.
Jag jobbar med andra typer av påbyggnaioner än husbilar, men vi har anslutit 12v förbrukare som drar runt 70-80amp (har jag för mig) kontinuerligt på eDeliver 9. Detta har vi fått godkänt från rsa (svenska importören), om du är intresserad av mer info så hör av dig så kan jag kolla upp mer exakt hur inkopplingen utfördes.
Däremot så har jag svårt att tro att du kan ladda bilens HV batteri med solceller utan att först tillverka 230v som du sedan AC laddar bilen med.
Däremot så har jag svårt att tro att du kan ladda bilens HV batteri med solceller utan att först tillverka 230v som du sedan AC laddar bilen med.
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Lite inspiration från en annan "plåtis":
Eller kanske denna?
Det här var en ny värld för mig. Det verkar finnas hur många som helst när man söker. Men ballast är nog fortfarande min fantasi att bygga något på en Tesla Semi. Och sepåfasen, det finns dom som har hunnit lite längre med samma funderingar:
https://vanlifer.co.nz/blogs/news/tesla ... -semi-home
https://electrek.co/2022/12/03/tesla-se ... e-renders/
Det som förvånar mig en aning är annars att det är så svårt att hitta campervans byggda på Model S. Här skulle man förmodligen ha möjlighet att komma undan hyfsat prisvärt med att modifiera en MS (har inte stenkoll på SFRO's regler numera men har ju sett exempelvis den där swappade Volvo Amazon kombin här på forumet så att utöka en MS borde vara görbart.. såvida det inte är vikten som sätter käppar i hjulet.)
Nog om mina egna fantasier och lycka till med projektet. Håll oss underrättade!
Eller kanske denna?
Det här var en ny värld för mig. Det verkar finnas hur många som helst när man söker. Men ballast är nog fortfarande min fantasi att bygga något på en Tesla Semi. Och sepåfasen, det finns dom som har hunnit lite längre med samma funderingar:
https://vanlifer.co.nz/blogs/news/tesla ... -semi-home
https://electrek.co/2022/12/03/tesla-se ... e-renders/
Det som förvånar mig en aning är annars att det är så svårt att hitta campervans byggda på Model S. Här skulle man förmodligen ha möjlighet att komma undan hyfsat prisvärt med att modifiera en MS (har inte stenkoll på SFRO's regler numera men har ju sett exempelvis den där swappade Volvo Amazon kombin här på forumet så att utöka en MS borde vara görbart.. såvida det inte är vikten som sätter käppar i hjulet.)
Nog om mina egna fantasier och lycka till med projektet. Håll oss underrättade!

MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
Hade du frågat mig så har jag nog rekommenderat en ford eTranist att bygga på. Dels så har de en 230v omvandlar äe inbyggd så du kan få eluttag både fram och bak i skåpet. Du kan även beställa bilen med två olika 12v ePTO tror det största är på 170amp. Det finns även tydliga riktlinjer hur det ska kopplas in från Ford. Detta är tydligt framtaget för hantvekarbilar/husbilsbyggen