Detta är vansinne!
Trad tillverkare behöver tillverka elbilar billigare, med tullar kommer de skyddas lite. Som att kissa i byxan…
Bättre vore att bygga kärnkraft på bred front i EU för att få billig stabil elleverans.
Med låga elpriser kunde EUs företag blomstra igen, det hade gynnat oss mer än tullarna!!
Som trevlig konsekvens hafe vi kunnat stänga av importen av olja/gas från Ryssland så ryssen får mindre pengar till att kriga med Ukraina.
Att se ”The Big Picture” är viktigt!
EU köper ingen gas/olja från Ryssland sedan länge. Det är i huvudsak Kina, Indien och Turkiet som köper den från Ryssland.
Håller med om att handelskrig är en dålig strategi. Det drabbar europeer genom dyrare bilar och fördröjer miljöomställningen att hålla uppe priser genom beskattning.
Enligt denna artikel så köper både Frankrike och Tyskland rysk gas.
Sen kan man ju alltid se de som att de kinesiska bilarna är tillverkade av rysk gas som vi sedan importerar.
Men som sagt de köps även rysk gas direkt.
Ja, du har helt rätt. Jag snurrade till det där. EU köper gas fortfarande av Ryssland (15% av behovet under förra året) även om det mesta kommer från annat håll. Olja däremot är 0 så vitt jag vet.
Detta är vansinne!
Trad tillverkare behöver tillverka elbilar billigare, med tullar kommer de skyddas lite. Som att kissa i byxan…
Bättre vore att bygga kärnkraft på bred front i EU för att få billig stabil elleverans.
Med låga elpriser kunde EUs företag blomstra igen, det hade gynnat oss mer än tullarna!!
Som trevlig konsekvens hafe vi kunnat stänga av importen av olja/gas från Ryssland så ryssen får mindre pengar till att kriga med Ukraina.
Att se ”The Big Picture” är viktigt!
EU köper ingen gas/olja från Ryssland sedan länge. Det är i huvudsak Kina, Indien och Turkiet som köper den från Ryssland.
Håller med om att handelskrig är en dålig strategi. Det drabbar europeer genom dyrare bilar och fördröjer miljöomställningen att hålla uppe priser genom beskattning.
Enligt denna artikel så köper både Frankrike och Tyskland rysk gas.
Sen kan man ju alltid se de som att de kinesiska bilarna är tillverkade av rysk gas som vi sedan importerar.
Men som sagt de köps även rysk gas direkt.
Ja, du har helt rätt. Jag snurrade till det där. EU köper gas fortfarande av Ryssland (15% av behovet under förra året) även om det mesta kommer från annat håll. Olja däremot är 0 så vitt jag vet.
Jo olja har har inte heller hört vi köper men tyvärr exporterar Ryssland minst lika mycket olja (fast till andra länder) som tidigare även om de nog måste sälja billigare än världsmarknadspriset, ja de är för och nackdelar med en världsmarknad.
Detta är vansinne!
Trad tillverkare behöver tillverka elbilar billigare, med tullar kommer de skyddas lite. Som att kissa i byxan…
Bättre vore att bygga kärnkraft på bred front i EU för att få billig stabil elleverans.
Med låga elpriser kunde EUs företag blomstra igen, det hade gynnat oss mer än tullarna!!
Som trevlig konsekvens hafe vi kunnat stänga av importen av olja/gas från Ryssland så ryssen får mindre pengar till att kriga med Ukraina.
Att se ”The Big Picture” är viktigt!
EU köper ingen gas/olja från Ryssland sedan länge. Det är i huvudsak Kina, Indien och Turkiet som köper den från Ryssland.
Håller med om att handelskrig är en dålig strategi. Det drabbar europeer genom dyrare bilar och fördröjer miljöomställningen att hålla uppe priser genom beskattning.
Enligt denna artikel så köper både Frankrike och Tyskland rysk gas.
Sen kan man ju alltid se de som att de kinesiska bilarna är tillverkade av rysk gas som vi sedan importerar.
Men som sagt de köps även rysk gas direkt.
Ja, du har helt rätt. Jag snurrade till det där. EU köper gas fortfarande av Ryssland (15% av behovet under förra året) även om det mesta kommer från annat håll. Olja däremot är 0 så vitt jag vet.
Jo olja har har inte heller hört vi köper men tyvärr exporterar Ryssland minst lika mycket olja (fast till andra länder) som tidigare även om de nog måste sälja billigare än världsmarknadspriset, ja de är för och nackdelar med en världsmarknad.
Som EU ofta köper till slut ändå…via omvägar
Bilnjutare som äntligen köpt elbil
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
Blir svårt att köra elbil på en budget nu, kollade tidigare på att få in en elbil i en rätt snål tjänstebilspolicy och det enda vettiga som gick att få in var en bas Model 3. Nu verkar Model 3an bli dyrare (tillsammans med de andra Kineserna) och när konkurrensen då blir dyrare så hänger väl de Europeiska tillverkarna på och höjer priserna de också.
Med budget på dryg halvmiljon blir det till att köra bensin i framtiden?
EU köper ingen gas/olja från Ryssland sedan länge. Det är i huvudsak Kina, Indien och Turkiet som köper den från Ryssland.
Håller med om att handelskrig är en dålig strategi. Det drabbar europeer genom dyrare bilar och fördröjer miljöomställningen att hålla uppe priser genom beskattning.
Enligt denna artikel så köper både Frankrike och Tyskland rysk gas.
Sen kan man ju alltid se de som att de kinesiska bilarna är tillverkade av rysk gas som vi sedan importerar.
Men som sagt de köps även rysk gas direkt.
Ja, du har helt rätt. Jag snurrade till det där. EU köper gas fortfarande av Ryssland (15% av behovet under förra året) även om det mesta kommer från annat håll. Olja däremot är 0 så vitt jag vet.
Jo olja har har inte heller hört vi köper men tyvärr exporterar Ryssland minst lika mycket olja (fast till andra länder) som tidigare även om de nog måste sälja billigare än världsmarknadspriset, ja de är för och nackdelar med en världsmarknad.
Som EU ofta köper till slut ändå…via omvägar
Om det nu är så att det är EU som är slutkund, så är ju poängen i det här fallet att Diktator-Putin ska få in mindre pengar på oljeförsäljningen. Så istället blir det någon annan som får lägga beslag på de pengarna. Dessutom har det väl blivit krångligare för Putin att prångla iväg oljan. Gissar även att transportsträckorna blivit längre, och att det därmed även tar längre tid innan han får betalt.
Enligt denna artikel så köper både Frankrike och Tyskland rysk gas.
Sen kan man ju alltid se de som att de kinesiska bilarna är tillverkade av rysk gas som vi sedan importerar.
Men som sagt de köps även rysk gas direkt.
Ja, du har helt rätt. Jag snurrade till det där. EU köper gas fortfarande av Ryssland (15% av behovet under förra året) även om det mesta kommer från annat håll. Olja däremot är 0 så vitt jag vet.
Jo olja har har inte heller hört vi köper men tyvärr exporterar Ryssland minst lika mycket olja (fast till andra länder) som tidigare även om de nog måste sälja billigare än världsmarknadspriset, ja de är för och nackdelar med en världsmarknad.
Som EU ofta köper till slut ändå…via omvägar
Om det nu är så att det är EU som är slutkund, så är ju poängen i det här fallet att Diktator-Putin ska få in mindre pengar på oljeförsäljningen. Så istället blir det någon annan som får lägga beslag på de pengarna. Dessutom har det väl blivit krångligare för Putin att prångla iväg oljan. Gissar även att transportsträckorna blivit längre, och att det därmed även tar längre tid innan han får betalt.
Jo men vore bäst om han inte säljer alls
Bilnjutare som äntligen köpt elbil
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
Vilken inhemsk bilindustri skyddar kanada? Lät mer som dom investerar miljarder i europeiska och vill se till att styra köp mot dom bilarna
Det beror ju på vilka europeiska biltillverkare man har investerat i? Många tyska tillverkare, med export till kina kan ju få problem.
Var ligger kanadensiska intressen?