Scan My Tesla Mätresultat

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5992
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Scan My Tesla Mätresultat

Inlägg av AAKEE »

Jojje167 skrev: 10 apr 2024 22:47
Har en skärmdump från november och det var senaste gången bufferten var på 3,31 kWh.
Då var Nominal Full Pack 73.5-73.6kWh.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Jojje167
Teslaägare
Inlägg: 369
Blev medlem: 03 apr 2016 12:58
Ort: Sundsvall

Re: Scan My Tesla Mätresultat

Inlägg av Jojje167 »

AAKEE skrev: 10 apr 2024 23:38
Jojje167 skrev: 10 apr 2024 22:47

Jodå många gånger. Den sover även varje natt då sentry är avstängt hemma och nästan alltid på olika laddnivåer, allt från 10% till 90%. Laddar bara 100% vid behov så att den är klar precis till avresa.

Har en skärmdump från november och det var senaste gången bufferten var på 3,31 kWh.
Jag tänkte mest att ”stäng av bilen” och vänta utan att röra - exakt ingenting - i minst två, men helst ~10min låter allt starta om, jag tänkte om buffern kunde vara en bugg som behövde omstart.

Normalt är buffern 4.5% av nominal full pack.
Ja exakt, har gjort det många gånger som sagt men inget som verkar ha påverkat bufferten.
Model 3 LR AWD -19 *Såld*
Model 3 LR AWD -21
Användarvisningsbild
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 1176
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Scan My Tesla Mätresultat

Inlägg av Arctic Drifter »

Jag vill ju bli lika cool som er, vilken adapter rekommenderar ni?

Tänkte komma igång med Scan My Tesla även jag...
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
Jojje167
Teslaägare
Inlägg: 369
Blev medlem: 03 apr 2016 12:58
Ort: Sundsvall

Re: Scan My Tesla Mätresultat

Inlägg av Jojje167 »

Arctic Drifter skrev: 11 apr 2024 09:06
Jag vill ju bli lika cool som er, vilken adapter rekommenderar ni?

Tänkte komma igång med Scan My Tesla även jag...
Jag köpte min här
https://e-mobility-driving-solutions.co ... e/?lang=en

Har hört att vissa adaptrar (någon grön modell som bland annat teslabjörn använder) måste dras ur med jämna mellanrum för att starta om, men det har jag aldrig behövt med min under de 2 år jag haft den.
Model 3 LR AWD -19 *Såld*
Model 3 LR AWD -21
Användarvisningsbild
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 1176
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Scan My Tesla Mätresultat

Inlägg av Arctic Drifter »

Jojje167 skrev: 11 apr 2024 09:40
Arctic Drifter skrev: 11 apr 2024 09:06
Jag vill ju bli lika cool som er, vilken adapter rekommenderar ni?

Tänkte komma igång med Scan My Tesla även jag...
Jag köpte min här
https://e-mobility-driving-solutions.co ... e/?lang=en

Har hört att vissa adaptrar (någon grön modell som bland annat teslabjörn använder) måste dras ur med jämna mellanrum för att starta om, men det har jag aldrig behövt med min under de 2 år jag haft den.
Ok, tack för tipset!
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5992
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Scan My Tesla Mätresultat

Inlägg av AAKEE »

Jojje167 skrev: 11 apr 2024 09:40
Arctic Drifter skrev: 11 apr 2024 09:06
Jag vill ju bli lika cool som er, vilken adapter rekommenderar ni?

Tänkte komma igång med Scan My Tesla även jag...
Jag köpte min här
https://e-mobility-driving-solutions.co ... e/?lang=en

Har hört att vissa adaptrar (någon grön modell som bland annat teslabjörn använder) måste dras ur med jämna mellanrum för att starta om, men det har jag aldrig behövt med min under de 2 år jag haft den.
Jag har den ”finare”, MX+ och den behövde startas om lite då och då i min model 3.
Jag hade köpt en särskild interrupt-kanel med en av-på-knapp för just det.

Det verkar inte hända på min S, kopplade initialt in den men tog bort den då omstart inte behövdes.

Rebt generellt: iOS/iPhone fungerar endast med den dyrare (som även fungerar med Android) medan den enklare funkar endast med Android.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 1176
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Scan My Tesla Mätresultat

Inlägg av Arctic Drifter »

AAKEE skrev: 11 apr 2024 15:09
Jojje167 skrev: 11 apr 2024 09:40
Arctic Drifter skrev: 11 apr 2024 09:06
Jag vill ju bli lika cool som er, vilken adapter rekommenderar ni?

Tänkte komma igång med Scan My Tesla även jag...
Jag köpte min här
https://e-mobility-driving-solutions.co ... e/?lang=en

Har hört att vissa adaptrar (någon grön modell som bland annat teslabjörn använder) måste dras ur med jämna mellanrum för att starta om, men det har jag aldrig behövt med min under de 2 år jag haft den.
Jag har den ”finare”, MX+ och den behövde startas om lite då och då i min model 3.
Jag hade köpt en särskild interrupt-kanel med en av-på-knapp för just det.

Det verkar inte hända på min S, kopplade initialt in den men tog bort den då omstart inte behövdes.

Rebt generellt: iOS/iPhone fungerar endast med den dyrare (som även fungerar med Android) medan den enklare funkar endast med Android.
Tack för infon, jag kör android så går nog på den fulare i så fall :lol:
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
Jojje167
Teslaägare
Inlägg: 369
Blev medlem: 03 apr 2016 12:58
Ort: Sundsvall

Re: Scan My Tesla Mätresultat

Inlägg av Jojje167 »

AAKEE skrev: 11 apr 2024 15:09
Jojje167 skrev: 11 apr 2024 09:40
Arctic Drifter skrev: 11 apr 2024 09:06
Jag vill ju bli lika cool som er, vilken adapter rekommenderar ni?

Tänkte komma igång med Scan My Tesla även jag...
Jag köpte min här
https://e-mobility-driving-solutions.co ... e/?lang=en

Har hört att vissa adaptrar (någon grön modell som bland annat teslabjörn använder) måste dras ur med jämna mellanrum för att starta om, men det har jag aldrig behövt med min under de 2 år jag haft den.
Jag har den ”finare”, MX+ och den behövde startas om lite då och då i min model 3.
Jag hade köpt en särskild interrupt-kanel med en av-på-knapp för just det.

Det verkar inte hända på min S, kopplade initialt in den men tog bort den då omstart inte behövdes.

Rebt generellt: iOS/iPhone fungerar endast med den dyrare (som även fungerar med Android) medan den enklare funkar endast med Android.
Jag kör android så det förklarar nog varför det funkar klockrent med den enklare. Det enda jag får göra är att starta om scanmytesla med jämna mellanrum då appen låser sig efter 75min. Händer i båda mina mobiler.
Model 3 LR AWD -19 *Såld*
Model 3 LR AWD -21
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5992
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Scan My Tesla Mätresultat

Inlägg av AAKEE »

Jojje167 skrev: 11 apr 2024 16:37
AAKEE skrev: 11 apr 2024 15:09
Jojje167 skrev: 11 apr 2024 09:40
Arctic Drifter skrev: 11 apr 2024 09:06
Jag vill ju bli lika cool som er, vilken adapter rekommenderar ni?

Tänkte komma igång med Scan My Tesla även jag...
Jag köpte min här
https://e-mobility-driving-solutions.co ... e/?lang=en

Har hört att vissa adaptrar (någon grön modell som bland annat teslabjörn använder) måste dras ur med jämna mellanrum för att starta om, men det har jag aldrig behövt med min under de 2 år jag haft den.
Jag har den ”finare”, MX+ och den behövde startas om lite då och då i min model 3.
Jag hade köpt en särskild interrupt-kanel med en av-på-knapp för just det.

Det verkar inte hända på min S, kopplade initialt in den men tog bort den då omstart inte behövdes.

Rebt generellt: iOS/iPhone fungerar endast med den dyrare (som även fungerar med Android) medan den enklare funkar endast med Android.
Jag kör android så det förklarar nog varför det funkar klockrent med den enklare. Det enda jag får göra är att starta om scanmytesla med jämna mellanrum då appen låser sig efter 75min. Händer i båda mina mobiler.
Jag har iphone, men kör i huvudsak till en androidplatta med den dyrare MX+

Plattan startar automatiskt SMT när den strömförsörjs från bilens USB.

Jag har haft exakt likadana urkopplingar med både iphone och android i min M3P.
Scan my tesla ”stannar” och börjar söka efter datan.

Det är vanligt, och som jag förstått det har det inte med iphone eller android att göra.
Min bekant eivissa (android/windows-kille) i Tyskland tipsade om interruptkabeln för att starta om Obd-dongeln.
IMG_3129.jpeg
IMG_8417.jpeg
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare
Inlägg: 539
Blev medlem: 15 jun 2021 10:03

Re: Scan My Tesla Mätresultat

Inlägg av Nogo »

AAKEE skrev: 10 apr 2024 23:42
Nogo skrev: 10 apr 2024 23:07
Vad är anledningen till att man har 0,5kWh högre nominal remaining än NFP? Nominal remaining känns som det verkliga värdet som bilen har kvar för att när man kommer under NFP i nominal remaining, det är då km kvar på skärmen minskas.
Nominal full pack är en beräknad kapacitet. Sannolikt är den tilltagen lite svagt underkant. Har man räknat för högt, riskerar man att får slut ström, speciellt om man kör en lång sträcka med flera laddningar där bilen inte får sova.

Om bilen beräknar kapaciteten lite i underkant så får man en marginal, helt enkelt. Skulle tro det är anledningen att det är så.
Jag har alltid ”fått i mer ström” än nominal full pack, cirka 0.3-0.8 kWh mer.

Nominal remaining är ju vad BMS beräknar finns i batteriet där och då.
Det är vid 100% SoC som jag ser att det diffar. Det är väl BMS som beräknar både nominell remaining och NFP. Tycker att det inte borde diffa. Batteriets BMS borde ha lärt sig efter 400ggr laddning till 100%.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5992
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Scan My Tesla Mätresultat

Inlägg av AAKEE »

Nogo skrev: 11 apr 2024 21:20
AAKEE skrev: 10 apr 2024 23:42
Nogo skrev: 10 apr 2024 23:07
Vad är anledningen till att man har 0,5kWh högre nominal remaining än NFP? Nominal remaining känns som det verkliga värdet som bilen har kvar för att när man kommer under NFP i nominal remaining, det är då km kvar på skärmen minskas.
Nominal full pack är en beräknad kapacitet. Sannolikt är den tilltagen lite svagt underkant. Har man räknat för högt, riskerar man att får slut ström, speciellt om man kör en lång sträcka med flera laddningar där bilen inte får sova.

Om bilen beräknar kapaciteten lite i underkant så får man en marginal, helt enkelt. Skulle tro det är anledningen att det är så.
Jag har alltid ”fått i mer ström” än nominal full pack, cirka 0.3-0.8 kWh mer.

Nominal remaining är ju vad BMS beräknar finns i batteriet där och då.
Det är vid 100% SoC som jag ser att det diffar. Det är väl BMS som beräknar både nominell remaining och NFP. Tycker att det inte borde diffa. Batteriets BMS borde ha lärt sig efter 400ggr laddning till 100%.

Ja, det kan ju bara diffa vid 100%. ;)

Jag är skulle tro, som jag skrev att Tesla medvetet räknar aningen konservativt med nominell batterikapacitet.
Sen går det egentligen inte mäta hur mycket man fyller på batteriet. Man kan mäta energin till batteriet men det är inte samma som vad batteriet kan leverera.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Jojje167
Teslaägare
Inlägg: 369
Blev medlem: 03 apr 2016 12:58
Ort: Sundsvall

Re: Scan My Tesla Mätresultat

Inlägg av Jojje167 »

Nu har den ökat ytterligare en gång.
4,71 > 4,77 > 4,83

Skärmdumpen är några dagar gammal men bufferten har varit densamma under veckan nu.
Screenshot_20240421_130419.jpg
Model 3 LR AWD -19 *Såld*
Model 3 LR AWD -21
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5992
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Scan My Tesla Mätresultat

Inlägg av AAKEE »

Jojje167 skrev: 26 apr 2024 15:16
Nu har den ökat ytterligare en gång.
4,71 > 4,77 > 4,83

Skärmdumpen är några dagar gammal men bufferten har varit densamma under veckan nu.

Screenshot_20240421_130419.jpg
Kommer inte ihåg om du postat bilder på imbalance och CAC?

Det skulle vara intressant att se om batteriet utvecklat stor skillnad i CAC (och förmed vill bli obalans vid stora förändringar i SOC).

Jag tänker att man kan öka buffern för att kompensera för det. Blir obalansen stor nog kan man ju bli stående även över 0%.
Det skulle kunna vara en rimlig möjlighet men då borde vi sett fler bilar med högre buffer.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
MNA
Teslaägare
Inlägg: 230
Blev medlem: 22 apr 2023 08:05
Referralkod: ts.la/martin705425

Re: Scan My Tesla Mätresultat

Inlägg av MNA »

Intressant tråd som jag missat. Jag köpte en vLinker FS som funkar både med android och iOS. Beställde den från amazon, 700kr. Blev rekomenderad att köpa den i SMTs discord grupp. Än så länge funkar den, men inte kört några längre turer med den igång.

Mest intressant blir att efterapa Aakes inställningar så man får det automatiserat.
Model Y LR -23. Vit/svart. Beställd 22/4. Upphämtad 19/5.
Användarvisningsbild
Jojje167
Teslaägare
Inlägg: 369
Blev medlem: 03 apr 2016 12:58
Ort: Sundsvall

Re: Scan My Tesla Mätresultat

Inlägg av Jojje167 »

AAKEE skrev: 26 apr 2024 16:50
Jojje167 skrev: 26 apr 2024 15:16
Nu har den ökat ytterligare en gång.
4,71 > 4,77 > 4,83

Skärmdumpen är några dagar gammal men bufferten har varit densamma under veckan nu.

Screenshot_20240421_130419.jpg
Kommer inte ihåg om du postat bilder på imbalance och CAC?

Det skulle vara intressant att se om batteriet utvecklat stor skillnad i CAC (och förmed vill bli obalans vid stora förändringar i SOC).

Jag tänker att man kan öka buffern för att kompensera för det. Blir obalansen stor nog kan man ju bli stående även över 0%.
Det skulle kunna vara en rimlig möjlighet men då borde vi sett fler bilar med högre buffer.
Här är en skärmdump från ikväll. Imbalance är väl bra men CAC vet jag inte något om.
Screenshot_20240426_212130.jpg
Model 3 LR AWD -19 *Såld*
Model 3 LR AWD -21
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 674
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: Scan My Tesla Mätresultat

Inlägg av Elmil »

Jojje167 skrev: 26 apr 2024 21:34
AAKEE skrev: 26 apr 2024 16:50
Jojje167 skrev: 26 apr 2024 15:16
Nu har den ökat ytterligare en gång.
4,71 > 4,77 > 4,83

Skärmdumpen är några dagar gammal men bufferten har varit densamma under veckan nu.

Screenshot_20240421_130419.jpg
Kommer inte ihåg om du postat bilder på imbalance och CAC?

Det skulle vara intressant att se om batteriet utvecklat stor skillnad i CAC (och förmed vill bli obalans vid stora förändringar i SOC).

Jag tänker att man kan öka buffern för att kompensera för det. Blir obalansen stor nog kan man ju bli stående även över 0%.
Det skulle kunna vara en rimlig möjlighet men då borde vi sett fler bilar med högre buffer.
Här är en skärmdump från ikväll. Imbalance är väl bra men CAC vet jag inte något om.
Screenshot_20240426_212130.jpg
CAC har varit trasigt en längre tid, åtminstone på Android..
Model 3 LR 2019 [såld]
Model Y RWD 2025
14.9 kWp solceller / 15 kWh batteri
Avgasfri sedan 2015.04.28
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5992
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Scan My Tesla Mätresultat

Inlägg av AAKEE »

Jojje167 skrev: 26 apr 2024 21:34
AAKEE skrev: 26 apr 2024 16:50
Jojje167 skrev: 26 apr 2024 15:16
Nu har den ökat ytterligare en gång.
4,71 > 4,77 > 4,83

Skärmdumpen är några dagar gammal men bufferten har varit densamma under veckan nu.

Screenshot_20240421_130419.jpg
Kommer inte ihåg om du postat bilder på imbalance och CAC?

Det skulle vara intressant att se om batteriet utvecklat stor skillnad i CAC (och förmed vill bli obalans vid stora förändringar i SOC).

Jag tänker att man kan öka buffern för att kompensera för det. Blir obalansen stor nog kan man ju bli stående även över 0%.
Det skulle kunna vara en rimlig möjlighet men då borde vi sett fler bilar med högre buffer.
Här är en skärmdump från ikväll. Imbalance är väl bra men CAC vet jag inte något om.
Screenshot_20240426_212130.jpg
Ser bra ut, som elmil säger är det fel på SMT, så värdena ger inget. Trodde det bara var broken på Plaid.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 4184
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/ove13063

Re: Scan My Tesla Mätresultat

Inlägg av Tellus »

AAKEE skrev: 12 feb 2024 08:23
Tellus skrev: 11 feb 2024 23:45
11 juni 2021
Tellus skrev: 11 jun 2021 14:36
Scan my tesla visar 72,2 nominal full pack, men laddar till 73,1 nominal remaining.
477km vid 100%, 499km när den var ny. 4,2 volt på högsta cellerna, 4,192 volt på lägsta.
2år 3 månader, 3600 mil
11 feb 2024
Några som vill gissa vad nominal full pack är på denna bil idag, dvs drygt 2,5år sedan ovanstående avläsning, bilen har nu gått 8400 mil och är 5 år gammal.
Gissa och gissa, lite oklart vilken SOC den laddas till och står med:
tellus.png
NFP 72,4kWh i februari 2024. Pendlade mellan 71,6 och 73 några veckor. Gissa vad NFP är idag, 2 månader senare. 9200mil.
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5992
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Scan My Tesla Mätresultat

Inlägg av AAKEE »

Tellus skrev: 27 apr 2024 16:24
AAKEE skrev: 12 feb 2024 08:23
Tellus skrev: 11 feb 2024 23:45
11 juni 2021
Tellus skrev: 11 jun 2021 14:36
Scan my tesla visar 72,2 nominal full pack, men laddar till 73,1 nominal remaining.
477km vid 100%, 499km när den var ny. 4,2 volt på högsta cellerna, 4,192 volt på lägsta.
2år 3 månader, 3600 mil
11 feb 2024
Några som vill gissa vad nominal full pack är på denna bil idag, dvs drygt 2,5år sedan ovanstående avläsning, bilen har nu gått 8400 mil och är 5 år gammal.
Gissa och gissa, lite oklart vilken SOC den laddas till och står med:
tellus.png
NFP 72,4kWh i februari 2024. Pendlade mellan 71,6 och 73 några veckor. Gissa vad NFP är idag, 2 månader senare. 9200mil.
71, om du har laddat som jag tror!
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 4184
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/ove13063

Re: Scan My Tesla Mätresultat

Inlägg av Tellus »

AAKEE skrev: 27 apr 2024 17:35
Tellus skrev: 27 apr 2024 16:24
AAKEE skrev: 12 feb 2024 08:23
Tellus skrev: 11 feb 2024 23:45
11 juni 2021
Tellus skrev: 11 jun 2021 14:36
Scan my tesla visar 72,2 nominal full pack, men laddar till 73,1 nominal remaining.
477km vid 100%, 499km när den var ny. 4,2 volt på högsta cellerna, 4,192 volt på lägsta.
2år 3 månader, 3600 mil
11 feb 2024
Några som vill gissa vad nominal full pack är på denna bil idag, dvs drygt 2,5år sedan ovanstående avläsning, bilen har nu gått 8400 mil och är 5 år gammal.
Gissa och gissa, lite oklart vilken SOC den laddas till och står med:
tellus.png
NFP 72,4kWh i februari 2024. Pendlade mellan 71,6 och 73 några veckor. Gissa vad NFP är idag, 2 månader senare. 9200mil.
71, om du har laddat som jag tror!

😭
IMG_5798.jpeg
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5992
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Scan My Tesla Mätresultat

Inlägg av AAKEE »

Tellus skrev: 27 apr 2024 20:20
AAKEE skrev: 27 apr 2024 17:35
Tellus skrev: 27 apr 2024 16:24
AAKEE skrev: 12 feb 2024 08:23
Tellus skrev: 11 feb 2024 23:45
11 juni 2021



11 feb 2024
Några som vill gissa vad nominal full pack är på denna bil idag, dvs drygt 2,5år sedan ovanstående avläsning, bilen har nu gått 8400 mil och är 5 år gammal.
Gissa och gissa, lite oklart vilken SOC den laddas till och står med:
tellus.png
NFP 72,4kWh i februari 2024. Pendlade mellan 71,6 och 73 några veckor. Gissa vad NFP är idag, 2 månader senare. 9200mil.
71, om du har laddat som jag tror!

😭
Då har ju BMS:en lyssnat till min beräkning i minsta detalj :shock:
IMG_8548.jpeg
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Jojje167
Teslaägare
Inlägg: 369
Blev medlem: 03 apr 2016 12:58
Ort: Sundsvall

Re: Scan My Tesla Mätresultat

Inlägg av Jojje167 »

Jag körde ner till Skåne idag (från Sundsvall) för att delta i årets Ystad - Haparanda (https://secc.nu/). Var nere på 1% vid två tillfällen under resan ner och med den enorma bufferten jag har så är det i själva verket 8% kvar vid 1% (6000Wh / 715 = 8,39%).

Jag hade även ytterst lite effekt-begränsning, tre prickar (vid regen/effekt-mätaren) och 234 kW effekt tillgängligt vid den nivån. Under fjolårets tävling hade jag drygt 100-150 kW vid samma nivå vilket känns mer normalt. Skulle effekten sjunka ytterligare, ner till runt 30 kW så dör bilen och det vill man helst undvika. Det var dock nära under tävlingen ifjol då jag var nere på 80 kW alldeles innan Ionity Jävre. Hade nog inte klarat många km extra då.

Bilden här visar ett av tillfällena idag när jag var ner på 1%. Bufferten är alltså fortfarande i nivå med vad jag skrivit om tidigare.

För att förtydliga så är detta från resan ner till starten inför tävlingen.

Bilen har rullat 11.300 mil och har enligt tessie 12,9% degradering, 71,5 kWh mot 82,1 kWh som ny.
20240707_233424.jpg
Model 3 LR AWD -19 *Såld*
Model 3 LR AWD -21
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2823
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Scan My Tesla Mätresultat

Inlägg av NEO »

Har en 2019 M3P loaner med 7200mil. Läste för skojs skull ur BMSen med SMT. Ganska hög degradering på 11% och ändå väldigt lite snabbladdning under levnadstiden (15.5% av total laddning)

NFP: 69.4kWh
NFP ny: 77.8kWh

DC laddning: 3524kWh
AC laddning: 14880kWh

Visar 410km vid 90% laddning
IMG_7459.jpeg
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 4184
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/ove13063

Re: Scan My Tesla Mätresultat

Inlägg av Tellus »

M3P 2019-02 9800mil
Highland go home ;)
IMG_6685.jpeg
IMG_7160.jpeg
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 674
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: Scan My Tesla Mätresultat

Inlägg av Elmil »

Noterar nytt beteende på CAN-bussen efter 2024.32.3

När jag lämnar bilen och stänger dörrarna stängs OBDII-dongeln av. Tidigare var den aktiv, oavsett driftläge, tills bilen gick till sleep.
Inte ens laddning håller den igång.. De enda möjligheterna att köra SMT nu verkar vara att sitta i bilen, ha en dörr öppen eller Camp mode på.
Model 3 LR 2019 [såld]
Model Y RWD 2025
14.9 kWp solceller / 15 kWh batteri
Avgasfri sedan 2015.04.28
Skriv svar