Nja, vi kan nog i alla fall enas om att Du tycks ha andra erfarenheter än de jag har. Nu tolkar jag Ditt svar som att Du helt plötsligt talar om rätten till innovationer vilken ofta regleras redan i anställningsavtalet, därutöver inte sällan mer berör tjänstemannaförbunden i allmänhet och kanske ingenjörsförbunden i synnerhet.OfarligTesla skrev: ↑07 jul 2024 18:30Ja problemet är inte mätbara parametrar, problemet blir t.ex. hur mycket mer man tycker att personerna som kan ta fram någonting nytt jämfört med de som bara klarar av att använda det andra tagit fram? Arbetsgivare tycker såklart att de som faktiskt tar fram det som majoriteten använder är väldigt mycket mer värda men där verkar inte facket hålla med.roffe_s skrev: ↑07 jul 2024 18:07I beg to differ, Du missar hela poängen. Kompetens ( i betydelsen kunskap, vilja och förmåga), ambition och engagemang bör kunna uttryckas i mätbara parametrar. Liksom förmågan att följa rutiner för t ex HMS (hälsa, miljö och säkerhet). När det gäller förbunden som föredrar kollektivlönemodell i stället för individuell lönesättning.
Jag var själv med under ett paradigmskifte när de bästa (=snabbaste, modigaste och mest ”orädda”) hantverkarna inom ett specialområde nästan över en natt blev en paria inom branschområdet på grund av säkerhetsaspekterna. Från att utmana ödet genom att balansera och springa på en 38 cm bred ”spång” 30 meter upp i luften till att tvingas använda säkerhetsutrustning och lyfthjälpmedel kostade naturligtvis på vad avser effektivitet (och ackord). Idag vill ingen gå tillbaka men när det inträffade var det tufft för ”de bästa medarbetarna” att anpassa sig. I slutändan för sin egen skull.
Så det gäller att alla parter är beredda att investera lite tid, energi och tankemöda när prestationsbaserade lönesystem designas. Det har jag i alla fall inte stött på någon part som motsätter sig. Rätt utformat innebär det också att långt ifrån alla kommer att nå de högsta nivåerna. Bara de bästa och mest engagerade.
För att ha en chans att få igenom någorlunda skillnader måste arbetsgivaren hitta på nya titlar, ändra befattnings-koder mm, har sett det så många gånger med olika bekanta. Man slösar massvis med tid på sådant skit bara för att annars kommer facket och blir upprörda för att någon har mage att få lön för sin insats. Så det är inte konstigt att företag som Tesla eller Spotify vill stå utanför och slippa det tidsslöseriet.
Men det är som sagt inte konstigt att det blir så, det har under lång tid varit fult att vara duktig på att använda skallen i Sverige. Vara duktig på sport är firat men är du duktig på något som har att göra med tankeverksamhet ska du inte tro du är något. Har dock som tur är börjat att ändras när individualismen växt de senaste 20 åren.
Det är lite dubbelbottnat, jag började själv min yrkeskarriär som konstruktör och i den rollen förväntas vi ju vara såväl innovativa som kreativa. Rätten till de smarta lösningar och nya produkter jag och mina kollegor utvecklade inom ramen för vårt avlönade arbete tillföll företaget, när det handlade om mönsterskydd/patent kunde vi förhandla kring eventuell ersättning.
Mitt tjänstemannafack hade aldrig synpunkter kring detta, det var en förhandling direkt mellan individen och företaget. Så Din koppling till facket i detta är mig helt främmande.
Det gör att den senare delen av Ditt inlägg inte alls stämmer med min erfarenhet. Jag ser i min bekantskapskrets tvärt om en hel del människor som gjort en god karriär och som dessutom lyckats bygga en välordnad ekonomi för sig själva under den resan. Utan att bli egenföretagare eller ägna sin fritid åt börsspekulationer, de har dessutom hanterat både bra och mindre bra chefer.
Och utan att uppleva facket som ett hinder för deras framgång. Det är i de flesta fall en icke-fråga för dessa personer.