Läst trådar om WIFI, men finner inte mitt svar...

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Patric_69
Teslaägare

Läst trådar om WIFI, men finner inte mitt svar...

Inlägg av Patric_69 »

...på frågan om varför bilen "väljer" lite som den vill om den ska hitta WIFI, eller inte.

Mitt WIFI <i><u>når</u></i> till där bilen står. Den kopplade upp sig direkt när jag fick hem den. Telefonen har max indikation på WIFI när jag står ännu längre bort än där bilen är placerad. Varför, tror ni, hittar den inte WIFI, ibland (läs:oftast)?

Kan jag re-setta på något sätt? Jag verkar inte kunna aktivt skriva in routern som på andra WIFI pryttlar. Nu kan jag använda hotspot på mobilen, såklart. Men...Jag STÖRS av att det inte fungerar ;)
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Läst trådar om WIFI, men finner inte mitt svar...

Inlägg av mikebike »

Patric_69 skrev: 09 jul 2024 09:09
...på frågan om varför bilen "väljer" lite som den vill om den ska hitta WIFI, eller inte.

Mitt WIFI <i><u>når</u></i> till där bilen står. Den kopplade upp sig direkt när jag fick hem den. Telefonen har max indikation på WIFI när jag står ännu längre bort än där bilen är placerad. Varför, tror ni, hittar den inte WIFI, ibland (läs:oftast)?

Kan jag re-setta på något sätt? Jag verkar inte kunna aktivt skriva in routern som på andra WIFI pryttlar. Nu kan jag använda hotspot på mobilen, såklart. Men...Jag STÖRS av att det inte fungerar ;)
Varför behöver bilen vara ständigt kopplad till wifi?
Jag har gett upp eftersom bilen bara kopplar upp till hemnätverket när den står exakt mitt för kontorsfönstret.
Istället använder jag bilens hotspot medan jag kör för att ladda ned uppdateringar.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
SALVETA
Teslaägare

Inlägg av SALVETA »

Om möjligt kanske det hjälper att vända bilden, tror antennen sitter vid vänstra backspegeln ungefär.
Annars kanske det är andra wifi i närheten som stör, då kan du testa wifi analyzer och försöka hitta en kanal som har mer luft där bilen står och sen välja den på din router.
Men överlag är det dålig mottagning i bilen jämfört med telefonen.
Användarvisningsbild
Patric_69
Teslaägare

Inlägg av Patric_69 »

mikebike skrev: 09 jul 2024 09:17
Patric_69 skrev: 09 jul 2024 09:09

Varför behöver bilen vara ständigt kopplad till wifi?
Jag har gett upp eftersom bilen bara kopplar upp till hemnätverket när den står exakt mitt för kontorsfönstret.
Istället använder jag bilens hotspot medan jag kör för att ladda ned uppdateringar.
Har inte sagt att jag vill ha den ständigt uppkopplad. Jag undrade varför den ibland kopplar upp sig och ibland inte. Och jag får väl ge upp också, antar jag...
Användarvisningsbild
Patric_69
Teslaägare

Inlägg av Patric_69 »

SALVETA skrev: 09 jul 2024 10:40
Om möjligt kanske det hjälper att vända bilden, tror antennen sitter vid vänstra backspegeln ungefär.
Annars kanske det är andra wifi i närheten som stör, då kan du testa wifi analyzer och försöka hitta en kanal som har mer luft där bilen står och sen välja den på din router.
Men överlag är det dålig mottagning i bilen jämfört med telefonen.
Bra info, tack. Ska parkera annorlunda och kolla det.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare

Inlägg av renes »

Var det inte bara 2.4 GHz på M3 2019? Jag är inte 100 på det, men ganska säker.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

Kan konstatera att det är avsevärt stabilare på M3-24 än på M3-22 som ansluter lite när den själv vill.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Osäker på 2019, kanske bara gäller äldre bilar, men förr kunde det iaf vara problem med med de högsta kanalnumren som ej används i USA men i Europa.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Skriv svar