Människors liv måste och ska prioriteras, i alla fall det kan vi enas kring.Fosilfri2035 skrev: ↑09 jul 2024 15:15Ok, jag ska försöka omformulera frågan i hopp om att du svarar på det jag efterfrågar.roffe_s skrev: ↑09 jul 2024 14:59Just den reservation Du avvänder Dig av ”…som mer eller mindre…” är vad jag vänder mig emot. Arbetsmiljöverket, polismyndigheten och företagets HMS-avdelning utreder för närvarande händelserna för att utröna orsaker, samband och händelsekedjor. Att vi från åskådarplats skulle kunna dra egna slutsatser innan de har en klar bild av sammanhanget tror jag inte är vare sig möjligt eller konstruktivt. Du kanske i detalj vet hur en batteritillverkning i Giga-klass fungerar, jag gör det inte.Fosilfri2035 skrev: ↑09 jul 2024 14:25Här är de senaste uppdateringarna gällande saltsjöbadsavtalet från 1938.perla1975 skrev: ↑09 jul 2024 13:47Då försöker vi igen.Pontus skrev: ↑09 jul 2024 13:33
Vad vi vet är att Tesla ändrat sina anställningsvillkor efter "förhandlingarna", att facket skulle givit med sig på någon punkt har inte jag hört i varje fall. Då framstår det ju mer som att det är facket som inte förhandlar.
Sen kanske det inte räknas som förhandling att tacka nej till fackets förslag men man ju enligt svensk lag i varje fall rätt att tacka nej. Stämmer det tidigare att Tesla justerat sina anställningsavtal.gsvillkor så har Tesla I varje fall lyssnat på facket, har facket lyssnat på Tesla?
https://www.so-rummet.se/kategorier/den ... a-modellen#
Totalt 13 tillfällen som det har förändrats.
https://www.svensktnaringsliv.se/sakomr ... 05661.html
Saltsjöbadsavtalet handlar inte om att alla skall teckna KA utan att man skall följa de uppgörelsen som är överenskommet.
Sen finns det inga tvivel för att KA är ett bra redskap men att tvinga på företag som i regel sköter sig och följer god sed är att missbruka sin makt som facket sitter på.
Som svar till Roffe, borde inte facket kliva in om det finns tydliga problem med arbetsmiljön (5 dödsfall som mer eller mindre kopplas till arbetsplatsen) och de anställda vill ha hjälp med skyddsutrustning eftersom de är rädda att skada sig?
Vad för bevis och fakta tycker du det behövs för att facket ska ta till hårdhandskarna när det finns registrerat ett 20-tal olyckor och flera dödsfall?
Eftersom du inte gillade senaste länken så kanske kollega är bättre som källa?
https://kollega.se/arbetsmiljo/larm-ini ... rbetsmiljo
Och jag är tämligen säker på att den fackliga lokalavdelningen på företaget är väldigt mycket på tå för att bevaka analyser och slutsatser från utredningarna. Att de, till skillnad från andra, inte går händelserna i förväg utan avvaktar fakta ser jag som strategiskt smart och respektingivande.
Så tänker och tror jag. Personligen har jag många tankar kring Northvolts sätt att prioritera och upphandla entreprenörer, leda projektet och utveckla sin affär. Men de är inte relevanta just i detta fallet, när det gäller arbetsmiljöarbetet behövs ordentliga fakta innan slutsatser kan och bör dras.
Eftersom facket är väldigt aggressiva hos vissa företag som bryter mot arbetstidslagstiftningen eller arbetsmiljöbrott, tycker du inte att man borde agera kraftigare mot ett företag som har så extrema problem som northvolt har?
Kollega skriver om över 100 anmälningar om risker på arbetsplatsen och det i samband med 20-tal olyckor och 2 bekräftade dödsfall (eftersom du inte gillade mitt ordval med de andra 3 som kan vara knutna till arbetsgivaren) är väl inte att tolka utan bör väl anses som bevis för att man borde gå hårt åt och utreda från fackets sida?
Eller vilka andra bevis anser du behövs för att människors liv bör prioriteras?
Men har Du deltagit aktivt i ett systematiskt arbetsmiljöarbete, utrett en serie tillbud eller deltagit i utredningsarbetet efter en svår arbetsplatsolycka med eventuellt dödlig utgång bör Du känna till tågordningen. Företaget ansvarar alltid för arbetsmiljöarbetet och vid en svårare olycka har företaget att anmäla till arbetsmiljöverket. Om någon skadas eller dör och slarv eller vårdslöshet inte kan uteslutas anmäls incidenten även till polismyndigheten som vanligtvis öppnar en utredning. I ett sådant fall sker flera parallella utredningar, företaget ska göra sin utredning av olyckan inom ramen för det systematiska arbetsmiljöarbetet som i slutändan ska resultera i eventuella korrigeringar i instruktioner, rutiner eller organisation. Finns en polisiär utredning öppnad går denna dock före (vad avser tillgång till och dokumentation av olycksplats inklusive utrustning, förhör och tillgång till dokumentation etc) och även den följs av arbetsmiljöverket. Utredningen resulterar vanligtvis i en anmälan och någon form av ansvarsprövning - om ansvaret ligger hos någon annan än den drabbade.
De fackliga organisationerna har varken mandat eller resurser att aktivt delta i detta skede, de har dock rätt att ta del av företagets utredning och naturligtvis lämna sina synpunkter på analyser och slutsatser. Normalt sett är de fackliga organisationerna noggranna med att basera kritik inom arbetsmiljöområdet på fakta och konstaterade brister.
Däremot utser den fackliga organisationen skyddsombuden på arbetsställena, saknas kollektivavtal eller klubb kan arbetstagarna själva utse skyddsombuden. Dessa jobbar proaktivt med säkerheten och har långtgående mandat att stoppa arbeten om man bedömer risken för en olycka som överhängande.
Därför blir jag väldigt nyfiken på varför Du försöker sätta fackliga organisationen vid skampålen för bolagets eventuellt bristfälliga system? Låt oss inte glömma att Northvolt varit och är fortfarande en gigantisk byggarbetsplats vid sidan om den produktionsapparat som nu börjar komma igång. De flesta olyckorna vågar jag påstå har drabbat utländska entreprenörer och bemanningsföretag inom ramen för bygget, det är inte desto mindre beklagligt men inget som någon svensk facklig organisation råder över. De fackliga organisationerna har något mer inflytande över den fasta personalen som nu arbetar i den direkta produktionsapparaten men även här saknar vi insyn kring hur det systematiska arbetsmiljöarbetet som ska bedrivas av Northvolt faktiskt fungerar. I alla fall saknar jag den insynen, det gör nog de allra flesta utanför bolag och arbetsmiljöverk.
Om något har bland annat Byggnads varit aktiva för att hantera de värsta och mest flagranta exemplen på lönedumpning och riskfaktorer när det gäller byggprojektet. Men ansvaret för att bedriva säkerhetsarbetet ligger fortfarande fullt ut på företaget både vad gäller byggentreprenaderna och produktionsenheten.
Om facket tar del av konkreta exempel på missförhållanden i företagets arbetsmiljöarbete utan att agera kraftfullt kommer jag vara den första att instämma i kritiken. Men inte förr. Inget av de exempel som påvisats hitintills pekar på att de fackliga organisationerna åsidosätter sina skyldigheter.
Mina 2p