Jag har alltid fått snabba svar, både på anmälan och vidare chat, stort sett hållit estimerad tid med råge, och aldrig gnällt en enda meter gällande saker som åtgärdats på garanti. Inte ens med mina tidigare Mazda-bilar var det lika problemfritt på den fronten, utan där var det istället ett ständigt påpekande om alla undantag i garantin i det finstilta.
När värmeslingan framför kameran i vindrutan lade av strax innan jul, var det snabba puckar att få lämnat in bilen för byte av hela vindrutan. Olyckligtvis var montören lite för snabb när han skulle knäppa tebax täckbitarna för a-stolpen, och råkade skava sönder en sladd i slutmomentet. I och med att man inte lagar sånt, utan får byta hela kablaget, blev jag lite orolig för att behöva åka till fjälls med all familj och packning i en liten låne-3:a (då man fick beställa kablaget från lager och IF Metall sett till att det var lite ledtider på sådant). Dom bad ödmjukt så mycket om ursäkt ett flertal gånger, och skulle jobba för att jag skulle få en X Plaid som lånebil efter helgen. Han som pajade sladden kom själv ut o bad om ursäkt). Hade suttit o jobbat där i 5 timmar, så det var ju lite småsurt. Men otroligt nog, några dagar senare var det löst då dom hade fått budat dit kablaget från ett annat SC och jag fick tillbaka bilen innan avresa.
Med andra ord, jag har aldrig upplevt lika bra service någon annan stans, med något annat bilmärke, under mina 25 år som bilägare. Alla mina värsta besvär har varit med Volvo (ihop med Bilia, DET var ett helvete det).
Om en dryg vecka byter jag ut min X mot en Y, så får vi se om det det skiljer sig mellan modellerna vad gäller service och hjälp.
EDIT: "Ständigt påpekande" gällande Mazda var lite överdrivet. Det var ju sällan fel såklart, men jag lät bli att åtgärda bland annat led-slingan i framlampan när den gick sönder pga vattenintrång typ en vecka efter den fulla 3-årsgarantin (lampor var inte med i den utöka 10-åringen). Precis när jag sålde den några år senare fick jag meddelande om återkallelse gällande just dessa lampor...