M3 LR Highland med 2200km havererat

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Dagfinn
Teslaägare

Re: M3 LR Highland med 2200km havererat

Inlägg av Dagfinn »

Det är märklig detta, att vissa får så kass upplevelse av Teslas service. Själv har jag haft Teslabilar i dryga tre år, en S och en X. I början var det i Mölndal jag lämnade in bilen, efter att dom öppnade på Exportgatan har jag bara varit där. Och jag har varit där rätt ofta, om en bara rörande icke-kritiska funktioner, då det ju handlar om Freemont-erade (hehe) bilar så blir man rätt van att sitta o jobba o ta gratis kaffe och bubbelvatten på SC, samt hjälpa till när förvirrande kunder ställer frågor inte personalen kan svara på. Jag har blivit så van att hjälpa folk där att vissa gånger har kunderna trott jag jobbar för Tesla :lol:

Jag har alltid fått snabba svar, både på anmälan och vidare chat, stort sett hållit estimerad tid med råge, och aldrig gnällt en enda meter gällande saker som åtgärdats på garanti. Inte ens med mina tidigare Mazda-bilar var det lika problemfritt på den fronten, utan där var det istället ett ständigt påpekande om alla undantag i garantin i det finstilta.

När värmeslingan framför kameran i vindrutan lade av strax innan jul, var det snabba puckar att få lämnat in bilen för byte av hela vindrutan. Olyckligtvis var montören lite för snabb när han skulle knäppa tebax täckbitarna för a-stolpen, och råkade skava sönder en sladd i slutmomentet. I och med att man inte lagar sånt, utan får byta hela kablaget, blev jag lite orolig för att behöva åka till fjälls med all familj och packning i en liten låne-3:a (då man fick beställa kablaget från lager och IF Metall sett till att det var lite ledtider på sådant). Dom bad ödmjukt så mycket om ursäkt ett flertal gånger, och skulle jobba för att jag skulle få en X Plaid som lånebil efter helgen. Han som pajade sladden kom själv ut o bad om ursäkt). Hade suttit o jobbat där i 5 timmar, så det var ju lite småsurt. Men otroligt nog, några dagar senare var det löst då dom hade fått budat dit kablaget från ett annat SC och jag fick tillbaka bilen innan avresa.

Med andra ord, jag har aldrig upplevt lika bra service någon annan stans, med något annat bilmärke, under mina 25 år som bilägare. Alla mina värsta besvär har varit med Volvo (ihop med Bilia, DET var ett helvete det).

Om en dryg vecka byter jag ut min X mot en Y, så får vi se om det det skiljer sig mellan modellerna vad gäller service och hjälp.

EDIT: "Ständigt påpekande" gällande Mazda var lite överdrivet. Det var ju sällan fel såklart, men jag lät bli att åtgärda bland annat led-slingan i framlampan när den gick sönder pga vattenintrång typ en vecka efter den fulla 3-årsgarantin (lampor var inte med i den utöka 10-åringen). Precis när jag sålde den några år senare fick jag meddelande om återkallelse gällande just dessa lampor...
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Model Y LR AWD 2024
Cash

Inlägg av Cash »

Dagfinn skrev: 15 jul 2024 13:56
Det är märklig detta, att vissa får så kass upplevelse av Teslas service….
Tack för inlägget Dagfinn, ja håller med dig. Har flera vänner och bekanta som har tesla och har samma erfarenheter som dig. Det var ju till stor del därför jag valde just tesla, enkelheten.

Nu har det tyvärr visat sig precis tvärt om i mitt fall. Just nu känner jag bara ”återköp och aldrig mer tesla.” Så oerhört dåligt hanterat serviceärende så jag har inga ord. Fick idag, efter att jag krävt en uppdatering av fallet besked om att det inte finns någon som har behörighet att jobba på min bil så när den kan tänkas bli klar det vet bara tesla gudarna..
6 veckor in i reparationen nu och bilen har inte ens kommit in under tak. 👍
Bitter? Jo, en hel del.
Användarvisningsbild
Dagfinn
Teslaägare

Inlägg av Dagfinn »

Cash skrev: 15 jul 2024 16:28

Tack för inlägget Dagfinn, ja håller med dig. Har flera vänner och bekanta som har tesla och har samma erfarenheter som dig. Det var ju till stor del därför jag valde just tesla, enkelheten.

Nu har det tyvärr visat sig precis tvärt om i mitt fall. Just nu känner jag bara ”återköp och aldrig mer tesla.” Så oerhört dåligt hanterat serviceärende så jag har inga ord. Fick idag, efter att jag krävt en uppdatering av fallet besked om att det inte finns någon som har behörighet att jobba på min bil så när den kan tänkas bli klar det vet bara tesla gudarna..
6 veckor in i reparationen nu och bilen har inte ens kommit in under tak. 👍
Bitter? Jo, en hel del.
Jag känner verkligen med dig, långvarigt strul med bil är något av det värsta man kan råka ut för som konsument då det är både en mycket hög utgift och något man är mycket beroende av. Jag hade precis samma känsla med min Volvo v70, som var så dålig att jag inte ens kunde med att sälja den utan fick sitta o våndas över den i 12 långa år innan jag fick ihop ekonomin igen tillräckligt till att jag kunde bara ge bort skiten och köpa en ny Mazda istället.

Sådana upplevelser pajar ens inställning till ett märke fullständigt. Jag kommer aldrig någonsin röra en Volvo igen, och jag förstår om du känner precis samma sak för Tesla.

Undra om det finns någon forskning på vad som gör det så olika? Vore mycket intressant att veta.
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Model Y LR AWD 2024
Användarvisningsbild
pitemacc
Teslaägare

Inlägg av pitemacc »

Tråkigt värre,
Har du åkt förbi SC och pratat med de?
FD: vw egolf, Porsche TT, MXP100D,Renault Zoe 41kw, Porsche GT4
NU: MS P85D-15, MS Plaid-23
FT:Cybertruck awd beställt
Lurkern

Inlägg av Lurkern »

Min erfarenhet är att när det är viktigt för bilens funktion så får man en akuttid och kan åka in i princip direkt, även i seemstertider. Misstänker att det saknas delar till din bil.
Skriv svar