Jag har ju redan anmält till ARN med begäran att Tesla kopplar in radarn igen eller återköper bilen.
SR idag: ARN tycker tesla ska återta bil utan USS
Moderator: Redaktion
Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: SR idag: ARN tycker tesla ska återta bil utan USS
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- mikebike
- Teslaägare
Det är väldigt många som köpt en ny Tesla helt ovetande om att bilen saknar regnsensor, radar och uss.
Jag anser att jag var rätt bra påläst innan jag köpte min första Tesla, men jag visste inte heller att bilen saknade regnsensor (och dödavinkelnvarning). Dessutom hade jag fått för mig att farthållaren anpassade hastigheten efter skyltar eftersom manualen kunde tolkas så.
-Hur många andra bilköpare laddar ner och skriver ut manualen innan leverans?

-
Med 'saknade dödavinkelvarning' – menar du att bilen saknar varningslampa i sidobackspeglarna?mikebike skrev: ↑14 jul 2024 13:24Det är väldigt många som köpt en ny Tesla helt ovetande om att bilen saknar regnsensor, radar och uss.
Jag anser att jag var rätt bra påläst innan jag köpte min första Tesla, men jag visste inte heller att bilen saknade regnsensor (och dödavinkelnvarning). Dessutom hade jag fått för mig att farthållaren anpassade hastigheten efter skyltar eftersom manualen kunde tolkas så. […
En tidig 2019 M3 LR AWD har dödavinkelvarning – eller hade iallafall det för ca 2 år sedan. Den bilen varnade med högt och tydligt varningsljud ifall man missade en bil i döda vinkeln i ~35-50 km/h i stadstrafik. Jag vet eftersom jag tyvärr råkade klanta till det en gång. Men när ljudvarningen kom förstod jag direkt vad som avsågs och kunde därmed undvika kontakt. Så det fungerade uppenbarligen. Har inte din bil den här funktionen?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Jo, det var mer det jag tänkte på.

Känns surt att de mjukvarumässigt stängt och plockat bort en funktion som vi betalat för när vi köpte bilen.
Hade de som med USS, gjort det valbart mellan "Vision" och "Radar", så hade jag inte haft problem med det.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Ja, det är synd att de inte tar upp det. Isf. kanske Tesla hade brytt sig mer om de fick uppmärksamhet för dessa brister.toppo skrev: ↑14 jul 2024 12:59Rätt fascinerad att Teknikens Värld i deras senaste test av Model Y överhuvudtaget inte nämner att det inte finns USS eller radar. De utnämner den till bästa köp utan att nämna dess tillkortakommanden.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
- mikebike
- Teslaägare
I stadstrafik?SwedishAdvocate skrev: ↑14 jul 2024 13:31Med 'saknade dödavinkelvarning' – menar du att bilen saknar varningslampa i sidobackspeglarna?mikebike skrev: ↑14 jul 2024 13:24Det är väldigt många som köpt en ny Tesla helt ovetande om att bilen saknar regnsensor, radar och uss.
Jag anser att jag var rätt bra påläst innan jag köpte min första Tesla, men jag visste inte heller att bilen saknade regnsensor (och dödavinkelnvarning). Dessutom hade jag fått för mig att farthållaren anpassade hastigheten efter skyltar eftersom manualen kunde tolkas så. […
En tidig 2019 M3 LR AWD har dödavinkelvarning – eller hade iallafall det för ca 2 år sedan. Den bilen varnade med högt och tydligt varningsljud ifall man missade en bil i döda vinkeln i ~35-50 km/h i stadstrafik. Jag vet eftersom jag tyvärr råkade klanta till det en gång. Men när ljudvarningen kom förstod jag direkt vad som avsågs och kunde därmed undvika kontakt. Så det fungerade uppenbarligen. Har inte din bil den här funktionen?
Ja, jag menar varningslampa i eller nära ytterbackspeglarna, som nästan alla andra bilar har - inklusive M3 Highland.
Man skall alltså få varning/indikation INNAN man slagit på blinkers och påbörjat filbyte.
-
Håller så klart med om att en varningslampa i eller nära ytterbakspeglarna är en totalt överlägsen lösning. Hade bilen haft en sån så hade jag ju precis som du skriver aldrig påbörjat filbytet.mikebike skrev: ↑14 jul 2024 15:59I stadstrafik?SwedishAdvocate skrev: ↑14 jul 2024 13:31Med 'saknade dödavinkelvarning' – menar du att bilen saknar varningslampa i sidobackspeglarna?mikebike skrev: ↑14 jul 2024 13:24Det är väldigt många som köpt en ny Tesla helt ovetande om att bilen saknar regnsensor, radar och uss.
Ja, jag menar varningslampa i eller nära ytterbackspeglarna, som nästan alla andra bilar har - inklusive M3 Highland.
Man skall alltså få varning/indikation INNAN man slagit på blinkers och påbörjat filbyte.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Tekniskt sett är väl radarn inkopplad? Eller har de fysiskts kopplat ur din? Min är fortfarande inkopplad men används inte. Om du bara bett dem koppla in den igen så är det ju trivialt att uppfylla. Om du däremot begär att de ska börja använda mätvärden från den så lär det sluta med att Tesla skiter i ARNs utslag eller återköper bilen.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
- mikebike
- Teslaägare
Nej, jag har bett Tesla backa mjukvaran till augusti 2022 eller återköpa bilen enligt ARNs riktlinjer. D.v.s. nypriset - 12 kr/mil.agehall skrev: ↑14 jul 2024 19:58Tekniskt sett är väl radarn inkopplad? Eller har de fysiskts kopplat ur din? Min är fortfarande inkopplad men används inte. Om du bara bett dem koppla in den igen så är det ju trivialt att uppfylla. Om du däremot begär att de ska börja använda mätvärden från den så lär det sluta med att Tesla skiter i ARNs utslag eller återköper bilen.
Tipset är att Tesla skiter i allt, som vanligt.
Det kanske beror på att de flesta av oss inte ser det som ett problem? Bytet från USS och radar till Vision har gett både för- och nackdelar, men på det stora hela är det inte sämre - och bättre blir det.toppo skrev: ↑14 jul 2024 12:59Rätt fascinerad att Teknikens Värld i deras senaste test av Model Y överhuvudtaget inte nämner att det inte finns USS eller radar. De utnämner den till bästa köp utan att nämna dess tillkortakommanden.
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Vi hr ju inte feature-partiet ännu, så hur kan det vara lika eller bättre menar du?Bengt skrev: ↑16 jul 2024 11:42Det kanske beror på att de flesta av oss inte ser det som ett problem? Bytet från USS och radar till Vision har gett både för- och nackdelar, men på det stora hela är det inte sämre - och bättre blir det.toppo skrev: ↑14 jul 2024 12:59Rätt fascinerad att Teknikens Värld i deras senaste test av Model Y överhuvudtaget inte nämner att det inte finns USS eller radar. De utnämner den till bästa köp utan att nämna dess tillkortakommanden.
Lägre max-hastighet och längre min-follow distance. Precision vid parkering ska vi inte ens prata om.
- mikebike
- Teslaägare
Vilka fördelar innebär Vision?Bengt skrev: ↑16 jul 2024 11:42Det kanske beror på att de flesta av oss inte ser det som ett problem? Bytet från USS och radar till Vision har gett både för- och nackdelar, men på det stora hela är det inte sämre - och bättre blir det.toppo skrev: ↑14 jul 2024 12:59Rätt fascinerad att Teknikens Värld i deras senaste test av Model Y överhuvudtaget inte nämner att det inte finns USS eller radar. De utnämner den till bästa köp utan att nämna dess tillkortakommanden.
Så här såg det aldrig ut när radarn användes:
Jag upplever en klar försämring sedan Tesla kopplade bort min radar i mjukvaruuppdatering och gick över till endast kameror.Bengt skrev: ↑16 jul 2024 11:42Det kanske beror på att de flesta av oss inte ser det som ett problem? Bytet från USS och radar till Vision har gett både för- och nackdelar, men på det stora hela är det inte sämre - och bättre blir det.toppo skrev: ↑14 jul 2024 12:59Rätt fascinerad att Teknikens Värld i deras senaste test av Model Y överhuvudtaget inte nämner att det inte finns USS eller radar. De utnämner den till bästa köp utan att nämna dess tillkortakommanden.
1. Klarar inte av lika dåligt väder som förut. Mer problem i dimma, etc.
2. Kortare maxavstånd till framförvarande bil (gillar av säkerhetsskäl att hålla lite längre avstånd på motorvägar)
3. Lägre maxhastighet.
Hade man, som med USS, gjort det valbart i mjukvara så hade vi ju kunnat välja. Då hade jag köpt det. Men nu är det inte OK tycker jag att plocka bort en sak man sålt bilen med, och att försämra bilen efter köp.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.

Jag har ingen radar i min X, och det har aldrig sett ut så för mig heller. Och då har jag haft den igång under regnstormar på motorväg så brutala att jag knappt själv såg nånting.
Jag har faktiskt inte haft strul med autopilot alls, och bara en enda spökbromsning när en påle som vält bredvid vägen kastade en skugga ut i vägbanan. Har ändå haft den igång i närmare 1000 mil kanske, både i Sverige men även runt omkring i Europa.
Skiljer det verkligen så mycket mellan X och 3/Y?
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Model Y LR AWD 2024
Model Y LR AWD 2024
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Ja det lär skilja mellan bilarna om det är så att du kört i dåligt väder utan att någonsin fått en fartreduktion.Dagfinn skrev: ↑16 jul 2024 13:04Jag har ingen radar i min X, och det har aldrig sett ut så för mig heller. Och då har jag haft den igång under regnstormar på motorväg så brutala att jag knappt själv såg nånting.
Jag har faktiskt inte haft strul med autopilot alls, och bara en enda spökbromsning när en påle som vält bredvid vägen kastade en skugga ut i vägbanan. Har ändå haft den igång i närmare 1000 mil kanske, både i Sverige men även runt omkring i Europa.
Det får jag ofta med min Y så fort det är lite nedsatt sikt.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
X och S har väl fortfarande radar?Dagfinn skrev: ↑16 jul 2024 13:04Jag har ingen radar i min X, och det har aldrig sett ut så för mig heller. Och då har jag haft den igång under regnstormar på motorväg så brutala att jag knappt själv såg nånting.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Mig veterligen slutade dom inkludera det i början på 2022.
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Model Y LR AWD 2024
Model Y LR AWD 2024
Skumt. Undra om det ev. är likadant på y/3 med hw4?Nicke Nyfiken skrev: ↑16 jul 2024 15:11
Ja det lär skilja mellan bilarna om det är så att du kört i dåligt väder utan att någonsin fått en fartreduktion.
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Model Y LR AWD 2024
Model Y LR AWD 2024
Min bil gör exakt samma i den tunneln... Varje dag samma ställemikebike skrev: ↑16 jul 2024 12:56Vilka fördelar innebär Vision?Bengt skrev: ↑16 jul 2024 11:42Det kanske beror på att de flesta av oss inte ser det som ett problem? Bytet från USS och radar till Vision har gett både för- och nackdelar, men på det stora hela är det inte sämre - och bättre blir det.toppo skrev: ↑14 jul 2024 12:59Rätt fascinerad att Teknikens Värld i deras senaste test av Model Y överhuvudtaget inte nämner att det inte finns USS eller radar. De utnämner den till bästa köp utan att nämna dess tillkortakommanden.
Så här såg det aldrig ut när radarn användes:
20231207_144407.jpg
Du har nog radar i din X Plaid? Den nya högupplösta? (Kan minnas fel om före faceliften som kom i mars förra året)
[Edit]kollade, den kom inte tillbaka förrän med HW4, så det stämmer att du är utan.
Jag har, och jag har haft hastigheten begränsad på sikt väldigt många ggr ändå.
Värst har det vart på vintern, kan vara strålande väder med 50-150km sikt men bilen tycker den ser dåligt när det är vitt (snö) ute.
Det har faktiskt inte vart någon större skillnad på min S som har radar, och min 3 som fick radarn avstängd. Det har vart ungefär samma visa men kanska aningen mindre tillfällen med neddragen fart.
Min Autopilot i S har kört 32km/h på jättefin 100km/h landsväg, och model 3 körde nog 12 km/h som saktast i ungefär samma sits.
Vid ganska många tillfällen har jag behövt köra helt utan AP / farthållare då det helt enkelt inte fungerat att ta sig någonstans.
Senast redigerad av AAKEE, redigerad totalt 1 gånger.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Jag har HW4 på min S, hjälper inte eller möjligen föga.Dagfinn skrev: ↑16 jul 2024 15:20Skumt. Undra om det ev. är likadant på y/3 med hw4?Nicke Nyfiken skrev: ↑16 jul 2024 15:11
Ja det lär skilja mellan bilarna om det är så att du kört i dåligt väder utan att någonsin fått en fartreduktion.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Teknikens Värld brukar dock upplysa om skillnader mellan bilar och därefter recensera funktionerna. Att parkeringshjälpen fungerar annorlunda mot andra bilar tycker jag de borde upplysa (och ha en åsikt) om.Bengt skrev: ↑16 jul 2024 11:42Det kanske beror på att de flesta av oss inte ser det som ett problem? Bytet från USS och radar till Vision har gett både för- och nackdelar, men på det stora hela är det inte sämre - och bättre blir det.toppo skrev: ↑14 jul 2024 12:59Rätt fascinerad att Teknikens Värld i deras senaste test av Model Y överhuvudtaget inte nämner att det inte finns USS eller radar. De utnämner den till bästa köp utan att nämna dess tillkortakommanden.
ID4 GTX 340 hk MY25
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Min byggdes oktober 2022, och den högupplöste radarn som senare sägs ha tillkommit är ändå inte igång heller vad jag vet. Har du info som säger annat så vore det mycket intressant att ta del av.AAKEE skrev: ↑16 jul 2024 15:35Du har nog radar i din X Plaid? Den nya högupplösta? (Kan minnas fel om före faceliften som kom i mars förra året)
Jag har, och jag har haft hastigheten begränsad på sikt väldigt många ggr ändå.
Värst har det vart på vintern, kan vara strålande väder med 50-150km sikt men bilen tycker den ser dåligt när det är vitt (snö) ute.
Det har faktiskt inte vart någon större skillnad på min S som har radar, och min 3 som fick radarn avstängd. Det har vart ungefär samma visa men kanska aningen mindre tillfällen med neddragen fart.
Min Autopilot i S har kört 32km/h på jättefin 100km/h landsväg, och model 3 körde nog 12 km/h som saktast i ungefär samma sits.
Vid ganska många tillfällen har jag behövt köra helt utan AP / farthållare då det helt enkelt inte fungerat att ta sig någonstans.
EDIT: Det kanske den är? Tycker inte det är helt lätt att få det bekräftat dock.
Sen är ju då frågan, det kanske också är skillnad på S och X?
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Model Y LR AWD 2024
Model Y LR AWD 2024