Hemmaladdning - Huvudsäkring går.
Moderator: Redaktion
Hemmaladdning - Huvudsäkring går.
God kväll,
Misstänker att något inte står rätt till här hemma med laddbox / lastbalansering.
Det händer inte ofta men hände senast nu ikväll att en huvudsäkring gick, och vi tappade en fas.
Körde laddboxen, torktumlare. Har uppsäkrat till 20A
Har en Zaptec Go med lastbalansering, just för att inte behöva tänka på detta.. Men börjar fundera på om något inte blev rätt vid installationen.. Ska ta kontakt med firman som installerade, men vill passa på och kolla så jag inte missar något.
Kan "boven i dramat" vara att bilen står inställd på 16A? Den har gjort det sen jag hämtade bilen för tre veckor sen, och jag har inte haft någon tanke på att ställa ner den. Tänker att laddboxen trots allt kan ge max 11 KW och bilen kan ta emot max 11 KW.
Kan det finns en vinning i att ställa ner max A i bilen, eller gör det varken till eller från?
Misstänker att något inte står rätt till här hemma med laddbox / lastbalansering.
Det händer inte ofta men hände senast nu ikväll att en huvudsäkring gick, och vi tappade en fas.
Körde laddboxen, torktumlare. Har uppsäkrat till 20A
Har en Zaptec Go med lastbalansering, just för att inte behöva tänka på detta.. Men börjar fundera på om något inte blev rätt vid installationen.. Ska ta kontakt med firman som installerade, men vill passa på och kolla så jag inte missar något.
Kan "boven i dramat" vara att bilen står inställd på 16A? Den har gjort det sen jag hämtade bilen för tre veckor sen, och jag har inte haft någon tanke på att ställa ner den. Tänker att laddboxen trots allt kan ge max 11 KW och bilen kan ta emot max 11 KW.
Kan det finns en vinning i att ställa ner max A i bilen, eller gör det varken till eller från?
Re: Hemmaladdning - Huvudsäkring går.
Du skriver inte vilken bil du har men har du kollat i appen om den drar ned amperen? I Tesla ser man att lastbalanseringen arbetar då amperen går upp och ned.
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
SAAB 9-3 Cab -04
Sorry,
Missade skriva att det är en MYP från 2024.
Aha det har jag inte tänkt på.. Jag förmodar att du syftar på där man ser informationen om pågående laddning?
Bra tips att felsöka, ska kika närmare på det.
Missade skriva att det är en MYP från 2024.
Aha det har jag inte tänkt på.. Jag förmodar att du syftar på där man ser informationen om pågående laddning?
Bra tips att felsöka, ska kika närmare på det.
- emlan
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/emanuel192279
Du har inte laddboxen ansluten till Tibber eller liknande?
Hur mår lastvakten?
Funkar verkligen kommunikationen mellan den och laddaren?
Om du kollar i Zaptecs portal, ser du något där? Där kan jag se max strömstyrka på min, nu styr jag den via home assistant och inte via hårdvarulastvakt så det kanske ser annorlunda ut då...
Är lastvakten inställd på rätt storlek på huvudsäkring?
Hur mår lastvakten?

Om du kollar i Zaptecs portal, ser du något där? Där kan jag se max strömstyrka på min, nu styr jag den via home assistant och inte via hårdvarulastvakt så det kanske ser annorlunda ut då...
MY LR -23
Tack för bra input och inspel..emlan skrev: ↑18 jul 2024 23:41Du har inte laddboxen ansluten till Tibber eller liknande?
Hur mår lastvakten?
Har kollat lite närmare nu och uppenbart är att lastbalanseringen och laddboxen inte verkar kommunicera.
Generellt har jag inte kikat mycket i appen för lastbalanseringen, då jag inte känt behovet eftersom installatören sa " Det är en ganska tråkig app, du kan inte göra något. Bara se eventuell statistik".
Ser nu att det står att Zaptec rapportöre inte är korrekt inställd.. Har precis dragit ett mail till elfirman, som såklart har semesterstängt ett tag till.
Ser i Zaptec-appen att boxen är inställd på max 16 A.
Har kikat lite mer i appen för lastbalanseringen, och ser spikar i effekten som går att härleda till samtidig laddning av bil, torktumlare och spis..
För att inte hamna i detta scenario igen, förmodar jag att det smidigaste är att ställa ner effekten i bilen från 16A tills någon varit och kollat? Om jag ställer ner effekten säg till 10-12 A. Behöver jag komma ihåg att justera upp den vid snabbladdning, eller känner bilen av skillnad mellan AC och DC?
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Nej du behöver inte komma ihåg att ändra strömstyrkan vid snabbladdning, för det går inte att reglera effekten vid snabbladdning. Du får alltid max effekt då.Wiktork86 skrev: ↑19 jul 2024 00:40
För att inte hamna i detta scenario igen, förmodar jag att det smidigaste är att ställa ner effekten i bilen från 16A tills någon varit och kollat? Om jag ställer ner effekten säg till 10-12 A. Behöver jag komma ihåg att justera upp den vid snabbladdning, eller känner bilen av skillnad mellan AC och DC?
Du behöver inte ens komma ihåg att ändra strömstyrkan om du ska AC-ladda någon annan stans heller. Det ampere-tal du ställer in är via bilens GPS knuten till just den geografiska platsen där bilen står när justeringen görs.
Så ställer du in 10 A när bilen står hemma, så får du fortfarande 16 A på alla andra platser du laddar på om du inte gör en justering även där. Och när du kommer hem efter att ha laddat med 16 A på stan så återgår laddningen automatiskt till 10 A när du börjar ladda hemma.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- emlan
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/emanuel192279
Jo, dessa UI:n är väl inget man sitter och surfar runt i för nöjes skull.Wiktork86 skrev: ↑19 jul 2024 00:40Tack för bra input och inspel..emlan skrev: ↑18 jul 2024 23:41Du har inte laddboxen ansluten till Tibber eller liknande?
Hur mår lastvakten?
Har kollat lite närmare nu och uppenbart är att lastbalanseringen och laddboxen inte verkar kommunicera.
Generellt har jag inte kikat mycket i appen för lastbalanseringen, då jag inte känt behovet eftersom installatören sa " Det är en ganska tråkig app, du kan inte göra något. Bara se eventuell statistik".
Ser nu att det står att Zaptec rapportöre inte är korrekt inställd.. Har precis dragit ett mail till elfirman, som såklart har semesterstängt ett tag till.
Ser i Zaptec-appen att boxen är inställd på max 16 A.
Har kikat lite mer i appen för lastbalanseringen, och ser spikar i effekten som går att härleda till samtidig laddning av bil, torktumlare och spis..
Men bra att ha när man får problem så man åtminstone vet vem man ska kontakta

Skönt, då verkar det ju lösa sig!
Även om du skruvar ner ända till 8A så laddar den ju med drygt 5kW, så på en natt så hinner du rätt långt...
Rätt årstid att ha såna här bekymmer

MY LR -23
- Gustafsson
- Teslaägare
Aldrig haft lastbalansering. Säkrade upp till 20 A, vilket gav marginellt dyrare elavtal. Ställer in teslaboxen på 13 A. Schemalagt laddningen till kl 00 då elen ofta är billig. Laddar aldrig 2 bilar samtidigt.
Sen har jag spotpriset i eons widget, sneglar ibland på den och om det är minuspris laddar jag då med typ av ren snålhet. Inga proppar går. På landet laddar jag med 8 A.
Sen har jag spotpriset i eons widget, sneglar ibland på den och om det är minuspris laddar jag då med typ av ren snålhet. Inga proppar går. På landet laddar jag med 8 A.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- A76
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/andreas13052
11kw trefas bli 16A, torktumlaren (från googlad effekttabell) kanske drar 2kw enfas vilket bör bli i runda slängar 6A till. Om du då har huvudsäkring på 20A är det inte konstigt den löser ut om lastbalanseringen inte funkar som den skall.
- Dinsdale
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Lastbalansering för zaptec go går, förutom om man har zaptecs egna lösning som inte längre säljs, till så att man ställer in fasernas strömstyrka manuellt. Sen uppdateras värdena i fälten av lastbalanseringen. Ett tips är att gå in på zaptecportalen och spara 10 på alla tre faserna istället för att skruva ner bilen till 10A. Så fort lastbalansering får tillgång till din zaptec-installation kommer den skriva över värdena och då börjar det funka automatiskt.
Om du skruvar ner bilen till 10A kommer du inte märka när det börjar fungera om du inte går in och kollar manuellt då och då.
För övrigt kan du säkert kontakta företaget som gör lastbalanseringen istället för att gå via lokala elektrikern, så slipper du vänta hela semestern. Du har ju betalt för utrustningen, be om uppgifterna du behöver och gör ändringarna själv.
Om du skruvar ner bilen till 10A kommer du inte märka när det börjar fungera om du inte går in och kollar manuellt då och då.
För övrigt kan du säkert kontakta företaget som gör lastbalanseringen istället för att gå via lokala elektrikern, så slipper du vänta hela semestern. Du har ju betalt för utrustningen, be om uppgifterna du behöver och gör ändringarna själv.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Du borde kunna läsa ut på elmätare aktuell förbrukning per fas, med 20A säkringar ska du nog kunna belasta med 25A i en stund innan säkringen brinner.
Volvo TGB11
Tack för alla kloka råd och tankar kring detta.
Nu är jag bortrest ett tag, men ska tag tag i och kika vidare på detta när jag är åter.
Nu är jag bortrest ett tag, men ska tag tag i och kika vidare på detta när jag är åter.
Ser att det handlar en del om Zaptec här så jag frågar. Vi har Zaptec PRO i vår Brf. Laddar oftast upp till 80% och i enstaka fall 90% inför långresa.
Nu har det hänt två ggr att jag försökt ladda på SuC och bilen tar inte laddning. Jag får inget felmeddelande innan utan när jag ansluter till SuC säger bilen typ ”saknar ström” lr liknande. AC laddning funkar men inte DC. Lämnade in bilen till TM i Bredden som säger att det kan ha att göra med laddaren hemma men ger inget vettigt svar på vad som behöver göras. Ingen annan i brf’en upplever problem. Några tankar? Dra ned strömmen ifr 16A?
Nu har det hänt två ggr att jag försökt ladda på SuC och bilen tar inte laddning. Jag får inget felmeddelande innan utan när jag ansluter till SuC säger bilen typ ”saknar ström” lr liknande. AC laddning funkar men inte DC. Lämnade in bilen till TM i Bredden som säger att det kan ha att göra med laddaren hemma men ger inget vettigt svar på vad som behöver göras. Ingen annan i brf’en upplever problem. Några tankar? Dra ned strömmen ifr 16A?
AC-laddning och DC-laddning är olika kretsar så de borde inte ha något med varandra att göra. Min gissning är att det är något fel på DC-laddningen som är orelaterat till AC-laddningen.
Tack för input. Det har jag också fått berättat för mig så det kändes rätt vagt för att komma ifrån TM själva. Men de var inte överdrivet hjälpsamma utan försökte mest hitta fel som inte var deras.
- Gustafsson
- Teslaägare
Jag köpte en sån här:
https://www.m.nu/sensorer-wifi/elmatare ... t-med-wifi
Den gör det lätt att kolla hur belastningen på de olika faserna ser ut hemma. Är det påtaglig obalans går det att låta koppla om förbrukarna i proppskåpet.
https://www.m.nu/sensorer-wifi/elmatare ... t-med-wifi
Den gör det lätt att kolla hur belastningen på de olika faserna ser ut hemma. Är det påtaglig obalans går det att låta koppla om förbrukarna i proppskåpet.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- Arctic Drifter
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Som referens så gav jag elektrikerfirman (välrenommerad lokal firma) två chanser, det har inte lyckats få till lastbalanseringen så jag slet ur den och ställde ner laddeffekten i bilen. Känns såklart knepigt när man betalat för något men nu lirar det.
Bara för att man har en titel betyder det inte att man kan allt eller har förmågan att läsa in sig utifrån manualer. Jag är övertygad om att ger jag det 2 h så löser jag det själv men det är ju inte så det ska behöva vara.
T.ex. så valde jag även till separat elmätare, den registerar förbrukning även när laddboxen är inaktiv. Det den elmätaren visar är husets förbrukning... vilket jag redan kan se på huvudmätaren

Tesla Model Y Performance
Jag lånar också tråden lite.. 
Jag har en Zaptec go hemma och är nöjd med den. Jag har dock inte satt mig in i de olika funktionerna i den, eftersom jag har snittpris på el och laddar när det passar..
Jag köpte en Zaptec go och en Zaptec sense lastbalanserare till stugan. I stugan har vi ett annat elbolag som nätägare och de tar ut en summa för högsta använda effekt.
Denna summa tar de ut mellan kl 7-19 på dagen, medan kl 19-07 tas inte denna effektkostnad ut.
Jag hyr ut stugan lite då och då och skulle dels vilja låsa boxen till att bara gå att ladda på mellan kl 19-07, men även låsa den till 10A max och inte 16A.
Min fråga är alltså om jag kan låsa boxen till att bara fungera mellan 19-07 och i appen eller på något sätt även låsa den till 10A. Detta för att slippa förklara för gästerna om klockslag och nedställning av effekt i deras olika bilar...
Jag har en Zaptec go hemma och är nöjd med den. Jag har dock inte satt mig in i de olika funktionerna i den, eftersom jag har snittpris på el och laddar när det passar..
Jag köpte en Zaptec go och en Zaptec sense lastbalanserare till stugan. I stugan har vi ett annat elbolag som nätägare och de tar ut en summa för högsta använda effekt.
Denna summa tar de ut mellan kl 7-19 på dagen, medan kl 19-07 tas inte denna effektkostnad ut.
Jag hyr ut stugan lite då och då och skulle dels vilja låsa boxen till att bara gå att ladda på mellan kl 19-07, men även låsa den till 10A max och inte 16A.
Min fråga är alltså om jag kan låsa boxen till att bara fungera mellan 19-07 och i appen eller på något sätt även låsa den till 10A. Detta för att slippa förklara för gästerna om klockslag och nedställning av effekt i deras olika bilar...
Det verkar som att en framkomlig väg är att skaffa en Homey Pro och låta den styra Zaptec:en, lite dyr bara så det tar lång tid att återbetala den med bara effektavgift.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Installera en tidsstyrd kontaktor som laddboxen sitter på, och programmera den så att boxen är avstängd de timmar du inte vill att någon ska ladda.
Förvånande att Zaptec Go inte verkar ha schemaläggning i appen. Ställa ner maxström ska gå dock!
Ioniq 5 FE AWD
Du kan styra båda effekt och schema via Zaptec portalen (portal.zaptec.com) som du bör ha åtkomst till. Då bör du kunna dra ner ampere till 0 mellan de tiderna du inte vill att folk laddar, och sätta den till 10A övriga tider. Se bilden.Ilduce77 skrev: ↑15 sep 2024 22:43Jag hyr ut stugan lite då och då och skulle dels vilja låsa boxen till att bara gå att ladda på mellan kl 19-07, men även låsa den till 10A max och inte 16A.
Min fråga är alltså om jag kan låsa boxen till att bara fungera mellan 19-07 och i appen eller på något sätt även låsa den till 10A. Detta för att slippa förklara för gästerna om klockslag och nedställning av effekt i deras olika bilar...![]()
Gå till Installations, valj din installation, Settings, Power Management.
Toppen!!kcse skrev: ↑17 sep 2024 12:58Du kan styra båda effekt och schema via Zaptec portalen (portal.zaptec.com) som du bör ha åtkomst till. Då bör du kunna dra ner ampere till 0 mellan de tiderna du inte vill att folk laddar, och sätta den till 10A övriga tider. Se bilden.Ilduce77 skrev: ↑15 sep 2024 22:43Jag hyr ut stugan lite då och då och skulle dels vilja låsa boxen till att bara gå att ladda på mellan kl 19-07, men även låsa den till 10A max och inte 16A.
Min fråga är alltså om jag kan låsa boxen till att bara fungera mellan 19-07 och i appen eller på något sätt även låsa den till 10A. Detta för att slippa förklara för gästerna om klockslag och nedställning av effekt i deras olika bilar...![]()
Tackar!
En liten undran bara, hur hög effektavgift har du eftersom du ska begränsa när någon som hyr en stuga med laddbox ska kunna ladda? Hoppas du är tydlig med det till de som hyr, det kanske bara är folk du känner men det verkade inte så. Jag hade blivit lite lätt irriterad om jag skulle behöva ladda min bil men att det inte gick. Höj veckohyran med en liten summa som täcker ett extra effektuttag på lämplig nivå och skippa begränsningar är mitt förslag, eller var väldigt tydlig.Ilduce77 skrev: ↑17 sep 2024 15:50Toppen!!kcse skrev: ↑17 sep 2024 12:58Du kan styra båda effekt och schema via Zaptec portalen (portal.zaptec.com) som du bör ha åtkomst till. Då bör du kunna dra ner ampere till 0 mellan de tiderna du inte vill att folk laddar, och sätta den till 10A övriga tider. Se bilden.Ilduce77 skrev: ↑15 sep 2024 22:43Jag hyr ut stugan lite då och då och skulle dels vilja låsa boxen till att bara gå att ladda på mellan kl 19-07, men även låsa den till 10A max och inte 16A.
Tackar!![]()
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
119 kr x högsta effekt.Dafro skrev: ↑17 sep 2024 17:11En liten undran bara, hur hög effektavgift har du eftersom du ska begränsa när någon som hyr en stuga med laddbox ska kunna ladda? Hoppas du är tydlig med det till de som hyr, det kanske bara är folk du känner men det verkade inte så. Jag hade blivit lite lätt irriterad om jag skulle behöva ladda min bil men att det inte gick. Höj veckohyran med en liten summa som täcker ett extra effektuttag på lämplig nivå och skippa begränsningar är mitt förslag, eller var väldigt tydlig.Ilduce77 skrev: ↑17 sep 2024 15:50Toppen!!kcse skrev: ↑17 sep 2024 12:58Du kan styra båda effekt och schema via Zaptec portalen (portal.zaptec.com) som du bör ha åtkomst till. Då bör du kunna dra ner ampere till 0 mellan de tiderna du inte vill att folk laddar, och sätta den till 10A övriga tider. Se bilden.Ilduce77 skrev: ↑15 sep 2024 22:43Jag hyr ut stugan lite då och då och skulle dels vilja låsa boxen till att bara gå att ladda på mellan kl 19-07, men även låsa den till 10A max och inte 16A.
Tackar!![]()
Så laddar man för fullt (vilket jag i och för sig inte gör) med 11 kw blir effektavgiften 1300 kr..
Men nerställd till 10A bli det ändå drygt 700 kr..
.
Jsg tror irritationen blir större om man vill att de ska betala 700 extra för att man råkat ladda bllen vid fel tidpunkt.