Ej Teslaägare längre- hur ändra på forum?
Moderator: Redaktion
Ej Teslaägare längre- hur ändra på forum?
Hej
Vi har gjort oss av med Teslan då vi flyttat till radhus utan möjlighet till hemmaladdning. Hur gör jag för att ändra på forumet att jag inte längre är teslaägare?
Blir kanske att man skaffar ny i framtiden. För tillfället är all form av elbilsladdning förbjuden i BRF:en där vi bor.
Har motorvärmaruttag på garageplatsen men är som sagt strängt förbjudet att ladda där. (Fullt förståligt iofs pga brandrisk och att föreningen inte har nån möjlighet att debitera för förbrukad el...)
Vi har gjort oss av med Teslan då vi flyttat till radhus utan möjlighet till hemmaladdning. Hur gör jag för att ändra på forumet att jag inte längre är teslaägare?
Blir kanske att man skaffar ny i framtiden. För tillfället är all form av elbilsladdning förbjuden i BRF:en där vi bor.
Har motorvärmaruttag på garageplatsen men är som sagt strängt förbjudet att ladda där. (Fullt förståligt iofs pga brandrisk och att föreningen inte har nån möjlighet att debitera för förbrukad el...)
Re: Ej Teslaägare längre- hur ändra på forum?
Vad tråkigt att de är så negativa och fördomsfulla mot elbilar i er BRF.Matte666 skrev: ↑21 jul 2024 11:57Hej

Har dock full förståelse för att det blir väldigt svårt att ha elbil när ni inte kan ladda den hemma över natten (då hade inte vi heller haft någon elbil).
Messa admin som är Tibor så kan han ändra status på din forumprofil.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
-
Eftersom jag är lite nyfiken... Har BRF:en några planer på att installera elbilsladdare?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Tackar för svar, ska messa admin.
Enligt styrelsen så kollar dom på möjligheterna till laddning men hur långt gånget vet jag ej…
Har drygt 100 garageplatser i föreningen, alla med motorvärmaruttag så borde ju kunna gå att lösa kan man tycka. Men det är ju såklart en kostnadsfråga
Enligt styrelsen så kollar dom på möjligheterna till laddning men hur långt gånget vet jag ej…
Har drygt 100 garageplatser i föreningen, alla med motorvärmaruttag så borde ju kunna gå att lösa kan man tycka. Men det är ju såklart en kostnadsfråga
- Pete
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mattias397333
Lägg en motion så medlemmarna får rösta om det på nästa stämma.Matte666 skrev: ↑21 jul 2024 16:49Tackar för svar, ska messa admin.
Man kan börja installera ett tiotal laddboxar för att sedan öka om intresset ökar. Kostnaden kan med fördel läggas på respektive plats som får en laddbox, exempelvis så höjer man avgiften med en hundring i månaden eller liknande beroende på föreningens förutsättningar. Gällande debiteringen av förbrukad el så finns det många olika lösningar beroende på vad man väljer för laddboxar.
-
Finns även en del tidigare trådar om det här på forumet. T.ex:Pete skrev: ↑21 jul 2024 17:13Lägg en motion så medlemmarna får rösta om det på nästa stämma.Matte666 skrev: ↑21 jul 2024 16:49Tackar för svar, ska messa admin.
Man kan börja installera ett tiotal laddboxar för att sedan öka om intresset ökar. Kostnaden kan med fördel läggas på respektive plats som får en laddbox, exempelvis så höjer man avgiften med en hundring i månaden eller liknande beroende på föreningens förutsättningar. Gällande debiteringen av förbrukad el så finns det många olika lösningar beroende på vad man väljer för laddboxar.
viewtopic.php?t=27893
viewtopic.php?p=679810#p679810
viewtopic.php?p=611770#p611770
Du kan även mata in det här i Google för fler träffar:
site:teslaclubsweden.se BRF
Som jag minns det så är även engagemang i styrelsen eller att på annat sätt erbjuda sina tjänster för att t.ex. ta fram ett beslutsunderlag i frågan två vägar fram till en framtida installation av laddstolpar i en BRF.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Motorvärmaruttag brukar ju vara 1-fas / 10A, ibland 6A.Matte666 skrev: ↑21 jul 2024 16:49Tackar för svar, ska messa admin.
Självklart bättre än ingenting.
- enoch85
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/daniel893595
Exakt! Inga problem alls! Ställ ner effekten till typ 8A så är problemet löst. Har själv laddat så i 6 månader (varje natt) utan problem ö.h.t.Fredrik j skrev: ↑22 jul 2024 06:46Motorvärmaruttag brukar ju vara 1-fas / 10A, ibland 6A.Matte666 skrev: ↑21 jul 2024 16:49Tackar för svar, ska messa admin.
Självklart bättre än ingenting.
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
- airdrive
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/martin185079
Ja de allra flesta installationer förutom riktigt gamla muggiga bör ju klara 6A! Bekanta som inte är så inne på el blir förvånade när jag nämner att laddning med lästa fart är halva effekten mot torktumlaren. Med reservationen att Elbilsladdning pågår en klart större del av dygnet.
Många motor- och kupévärmare går ju med ca 2kw en eller ett par timmar varje morgon under vintertid. Att då spela korten safe och ladda elbil med 6A känns som en ickefråga.
Många motor- och kupévärmare går ju med ca 2kw en eller ett par timmar varje morgon under vintertid. Att då spela korten safe och ladda elbil med 6A känns som en ickefråga.
M3 LR 2023
Jo skulle ju säkert funka att ladda där om man bara ser till ev brandrisk. Men nu är ju det ju som sagt utryckligen förbjudet. Tror största orsaken är att föreningen inte kan debitera för förbrukad el. Är ju viss skillnad i förbrukning att använda motorvärmaren 2 timmar och att ladda en elbil. Sitter även en timer på varje motorvärmaruttag så den ger el ca 2 timmar innan inställd avfärd..
Ska såklart försöka lobba för installation av elbilsladdning.
Ska såklart försöka lobba för installation av elbilsladdning.
- Arctic Drifter
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Ytterligare en aspekt i detta är väl att det är ytterst få elbilar som man, via bilen, kan ställa ner effekten på vid laddning med Typ2.
På Teslorna går det ju men för många andra märken krävs det ju en smart laddbox för att åstadkomma detta.
Är man Brf. bör man ju tänka mer generellt än att det går bra att ladda teslor, t.ex. Elsäkerhetsverket skriver följande: Referens: https://www.elsakerhetsverket.se/global ... lbilen.pdf
På Teslorna går det ju men för många andra märken krävs det ju en smart laddbox för att åstadkomma detta.
Är man Brf. bör man ju tänka mer generellt än att det går bra att ladda teslor, t.ex. Elsäkerhetsverket skriver följande: Referens: https://www.elsakerhetsverket.se/global ... lbilen.pdf
Tesla Model Y Performance
Ytterst få är det väl inte? Teslor, Volvo, polestar och vw ID-bilar har väl möjligheten?Arctic Drifter skrev: ↑22 jul 2024 09:32Ytterligare en aspekt i detta är väl att det är ytterst få elbilar som man, via bilen, kan ställa ner effekten på vid laddning med Typ2.
Är man Brf. bör man ju tänka mer generellt än att det går bra att ladda teslor, t.ex. Elsäkerhetsverket skriver följande:
2024-07-22 ELSV.png
Referens: https://www.elsakerhetsverket.se/global ... lbilen.pdf
- Arctic Drifter
- Teslaägare
- Kontakt:
Jag känner en ID.3-ägare som i alla fall hävdar att på den går det inte att ställa ner annat än via en smart laddbox, men han kan ju ha fel.Fredrik j skrev: ↑22 jul 2024 10:08Ytterst få är det väl inte? Teslor, Volvo, polestar och vw ID-bilar har väl möjligheten?Arctic Drifter skrev: ↑22 jul 2024 09:32Ytterligare en aspekt i detta är väl att det är ytterst få elbilar som man, via bilen, kan ställa ner effekten på vid laddning med Typ2.
Är man Brf. bör man ju tänka mer generellt än att det går bra att ladda teslor, t.ex. Elsäkerhetsverket skriver följande:
2024-07-22 ELSV.png
ID-bilarna har ett alternativt läge med ”reducerad laddström”. Inte ställbart som på tesla/volvo.Arctic Drifter skrev: ↑22 jul 2024 10:39Jag känner en ID.3-ägare som i alla fall hävdar att på den går det inte att ställa ner annat än via en smart laddbox, men han kan ju ha fel.Fredrik j skrev: ↑22 jul 2024 10:08Ytterst få är det väl inte? Teslor, Volvo, polestar och vw ID-bilar har väl möjligheten?Arctic Drifter skrev: ↑22 jul 2024 09:32Ytterligare en aspekt i detta är väl att det är ytterst få elbilar som man, via bilen, kan ställa ner effekten på vid laddning med Typ2.
2024-07-22 ELSV.png
Visserligen också andrahandsuppgifter från svågern.
Vilka bilar som säljs nu kan inte reducera laddströmmen för typ 2? Jag trodde så gott som alla kunde det.Arctic Drifter skrev: ↑22 jul 2024 09:32Ytterligare en aspekt i detta är väl att det är ytterst få elbilar som man, via bilen, kan ställa ner effekten på vid laddning med Typ2.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
- Arctic Drifter
- Teslaägare
- Kontakt:
Finns ~370 000 st elbilar registrerade i Sverige, så tänker att det är relevant att inte bara fokusera på vad som säljs nu...?Maw skrev: ↑22 jul 2024 12:07Vilka bilar som säljs nu kan inte reducera laddströmmen för typ 2? Jag trodde så gott som alla kunde det.Arctic Drifter skrev: ↑22 jul 2024 09:32Ytterligare en aspekt i detta är väl att det är ytterst få elbilar som man, via bilen, kan ställa ner effekten på vid laddning med Typ2.
Ok, vilka modeller av de ~370 000 elbilarna har inte möjlighet att reducera laddström? Måste vara en extremt liten andel.Arctic Drifter skrev: ↑22 jul 2024 12:40Finns ~370 000 st elbilar registrerade i Sverige, så tänker att det är relevant att inte bara fokusera på vad som säljs nu...?Maw skrev: ↑22 jul 2024 12:07Vilka bilar som säljs nu kan inte reducera laddströmmen för typ 2? Jag trodde så gott som alla kunde det.Arctic Drifter skrev: ↑22 jul 2024 09:32Ytterligare en aspekt i detta är väl att det är ytterst få elbilar som man, via bilen, kan ställa ner effekten på vid laddning med Typ2.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Stellantis bl.a. men visst, de säljer väl inga enorma mängder i Sverige.Maw skrev: ↑22 jul 2024 13:28Ok, vilka modeller av de ~370 000 elbilarna har inte möjlighet att reducera laddström? Måste vara en extremt liten andel.Arctic Drifter skrev: ↑22 jul 2024 12:40Finns ~370 000 st elbilar registrerade i Sverige, så tänker att det är relevant att inte bara fokusera på vad som säljs nu...?Maw skrev: ↑22 jul 2024 12:07Vilka bilar som säljs nu kan inte reducera laddströmmen för typ 2? Jag trodde så gott som alla kunde det.Arctic Drifter skrev: ↑22 jul 2024 09:32Ytterligare en aspekt i detta är väl att det är ytterst få elbilar som man, via bilen, kan ställa ner effekten på vid laddning med Typ2.