Jag som trodde att man inte fick korsa heldragna liner
FSD Beta är imponerande!
Moderator: Redaktion
Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Re: FSD Beta är imponerande!
Re: FSD Beta är imponerande!
Ytterligare en Tesla som plöjer in i blåljusfordon i full fart.
https://abc7.com/post/tesla-crashes-pol ... /14944766/
https://abc7.com/post/tesla-crashes-pol ... /14944766/
- TiborBlomhall
- Inlägg: 8065
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: FSD Beta är imponerande!
Ytterligare en mänsklig förare som kör ihjäl en motorcyklistspacecoin skrev: ↑14 jun 2024 19:19Ytterligare en Tesla som plöjer in i blåljusfordon i full fart.
https://abc7.com/post/tesla-crashes-pol ... /14944766/
Verkar vara en äldre Model S som knappast har något mer avancerat än en gammal trött autopilot.
Re: FSD Beta är imponerande!
När det går bra är Robotaxi runt hörnet. När det går dåligt är det människans fel.TiborBlomhall skrev: ↑14 jun 2024 19:37Ytterligare en mänsklig förare som kör ihjäl en motorcyklistspacecoin skrev: ↑14 jun 2024 19:19Ytterligare en Tesla som plöjer in i blåljusfordon i full fart.
https://abc7.com/post/tesla-crashes-pol ... /14944766/![]()
Verkar vara en äldre Model S som knappast har något mer avancerat än en gammal trött autopilot.
Tesla är hur många gånger säkrare än en människa enligt propagandan?
Re: FSD Beta är imponerande!
Elon börjar förstå varför autonomi är svårt efter 10 år:
(02:07:00 och framåt ett par minuter)
(02:07:00 och framåt ett par minuter)
Re: FSD Beta är imponerande!
Föga förvånande så finns det en förklaring till varför Youtubers upplevelse av FSDS är bättre än alla andras:
Ett ord: "overfitting".
Ett ord: "overfitting".
Re: FSD Beta är imponerande!
Ytterligare en studie som visar att Teslas ”safety report” är BS.
https://arstechnica.com/cars/2024/07/pa ... udy-finds/
https://arstechnica.com/cars/2024/07/pa ... udy-finds/
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8222
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: FSD Beta är imponerande!
Nej, det visar den inte, studien berör två gamla system från BMW och Nissan, FSD ingick inte öht.spacecoin skrev: ↑13 jul 2024 08:22Ytterligare en studie som visar att Teslas ”safety report” är BS.
https://arstechnica.com/cars/2024/07/pa ... udy-finds/
Det finns inga nya rön öht om Teslas system, det bara nämns i förbigående att Teslas egna slutsatser är omtvistade.
Rätt rejält vinklad och felaktig beskrivning, läste du ens artikeln du länkade till?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: FSD Beta är imponerande!
Vill du verkligen diskutera om det finns oberoende forskning som stödjer Teslas påståenden i sin marknadsföring?
Det finns oceaner av forskning som visar att L2 (som AP) inte ökar säkerheten. Vidare finns det massor av forskning som visar att automation complacency är ett problem, och att system med högre automatiseringsgrad inte är säkrare än en människa förän systemet i sig självt är det.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8222
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: FSD Beta är imponerande!
Det finns säkert många andra studier som visar på detta, det jag kommenterade var att studien du länkade till nu inte handlar om det öht.
Länka och kommentera gärna dessa studier, det vore intressant att läsa, men din beskrivning av aktuell länk var helt felaktig.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: FSD Beta är imponerande!
Om vi ska diskutera hög automatisering-grad som FSDS så kan du börja här:
https://safeautonomy.blogspot.com/2019/ ... -gets.html
https://users.ece.cmu.edu/~koopman/pubs ... SAEWCX.pdf
Re: FSD Beta är imponerande!
Jag citerar rapporten: "There is no convincing evidence that partial driving automation is a safety system that is preventing crashes in the real world"
Re: FSD Beta är imponerande!
Det säger ju sig själv att en förare som tror bilen är så självkörande att han kan sitta och kolla youtube på telefonen har sämre förutsättningar att styra bilen när den gör ett misstag.
Att det skulle vara säkrare än en aktiv förare med förarhjälpmedel i bakgrunden är inte rimligt.
Att det skulle vara säkrare än en aktiv förare med förarhjälpmedel i bakgrunden är inte rimligt.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 8065
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: FSD Beta är imponerande!
Ja, robotaxi är avlägset, men problemet med den grafen är att alla bilar kör inte med senaste mjukvara.
X-axeln bör därför inte vara datum utan mjukvaruversion:
Största problemet är dock att så länge robotaxis förväntas operera utan mänsklig översyn, hur många kilometer utan criticaldisengagement event är acceptabelt? 1000? 10 000? 100 000?
Just nu är Tesla på 217.
Därför är min privata gissning att Elon kommer ge efter och på Robotaxi eventet meddela att Cybercab kommer få samma centrala mänskliga övervakning som Waymo mfl har på sina självkörande flottor.
X-axeln bör därför inte vara datum utan mjukvaruversion:
Största problemet är dock att så länge robotaxis förväntas operera utan mänsklig översyn, hur många kilometer utan critical
Just nu är Tesla på 217.
Därför är min privata gissning att Elon kommer ge efter och på Robotaxi eventet meddela att Cybercab kommer få samma centrala mänskliga övervakning som Waymo mfl har på sina självkörande flottor.
Re: FSD Beta är imponerande!
Waymo har inte mänsklig övervakning för att ta hand om Critical Disengagements/Events om du med det menar att någon är beredd att ta över i en tidskritisk situation.TiborBlomhall skrev: ↑23 jul 2024 10:28Ja, robotaxi är avlägset, men problemet med den grafen är att alla bilar kör inte med senaste mjukvara.
X-axeln bör därför inte vara datum utan mjukvaruversion:
Skärmbild 2024-07-23 101821.png
Största problemet är dock att så länge robotaxis förväntas operera utan mänsklig översyn, hur många kilometer utan criticaldisengagementevent är acceptabelt? 1000? 10 000? 100 000?
Just nu är Tesla på 217.
Därför är min privata gissning att Elon kommer ge efter och på Robotaxi eventet meddela att Cybercab kommer få samma centrala mänskliga övervakning som Waymo mfl har på sina självkörande flottor.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: FSD Beta är imponerande!
Till att börja med är DE och Crit DE båda allvarliga utifrån ett autonomi-perspektiv.TiborBlomhall skrev: ↑23 jul 2024 10:28Ja, robotaxi är avlägset, men problemet med den grafen är att alla bilar kör inte med senaste mjukvara.
X-axeln bör därför inte vara datum utan mjukvaruversion:
Skärmbild 2024-07-23 101821.png
Största problemet är dock att så länge robotaxis förväntas operera utan mänsklig översyn, hur många kilometer utan criticaldisengagementevent är acceptabelt? 1000? 10 000? 100 000?
Just nu är Tesla på 217.
Därför är min privata gissning att Elon kommer ge efter och på Robotaxi eventet meddela att Cybercab kommer få samma centrala mänskliga övervakning som Waymo mfl har på sina självkörande flottor.
Hur tänker du att någon skulle kunna ha en autonom taxiverksamhet utan övervakning? Man behöver ha koll på flottan, fixa punkteringar, ladda bilen, städa... Vidare kunden i bilen måste kunna kontakta kundtjänst och så vidare. Bilen kan fastna i en knepig situation eller vid en olycka.
Övervakning som Waymo har är inte "säkerhetsförare" eller säkerhetskritiskt över huvud taget. Bilarna kör 100% autonomt. Det är inte säkert att ha "säkerhetsförare" på distans.
Jag vet inte vad du menar med övervakning eller hur du tror att Tesla ska kunna deploya med dagens programvara... Det är 100x minst i från rimlig MTBF och det har egentligen inte skett meningsfulla förändringar i prestanda på två år. Med den här kurvan så blir det robotaxi runt år 2100.
I bästa fall kan jag se en 10x på tre år. Problemet med ML är "diminishing returns". Eller "stacked log curves" som Elon har sagt. Snabbt i början, segt på slutet. Fråga Waymo...
Det roliga är att Elon verkar ha ignorerat det här faktumet i 8 år i alla fall i försäljningssammanhang.
Jag gissar att Tesla kanske har något på vägarna 2032 om man fortsätter plöja ned pengar i detta.
Re: FSD Beta är imponerande!
Bara att filtrera på sidan om du vill se per version.TiborBlomhall skrev:Ja, robotaxi är avlägset, men problemet med den grafen är att alla bilar kör inte med senaste mjukvara.
X-axeln bör därför inte vara datum utan mjukvaruversion:
Största problemet är dock att så länge robotaxis förväntas operera utan mänsklig översyn, hur många kilometer utan criticaldisengagementevent är acceptabelt? 1000? 10 000? 100 000?
Just nu är Tesla på 217.
Därför är min privata gissning att Elon kommer ge efter och på Robotaxi eventet meddela att Cybercab kommer få samma centrala mänskliga övervakning som Waymo mfl har på sina självkörande flottor.
Glad för att jag sålt min Tesla
Re: FSD Beta är imponerande!
Elon har sagt på Twitter (idag) att 12.5 är HW4 only (än så länge), och att HW4 nu heter AI4 (sic!).
Är det nu alla HW3-ägare inser att det är game over?
Är det nu alla HW3-ägare inser att det är game over?
- TiborBlomhall
- Inlägg: 8065
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: FSD Beta är imponerande!
12/12 är också en torsdag. Just saying…
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: FSD Beta är imponerande!
Vad menar du med ”game over”? Låter som FUD.
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
- Xyborg
- Teslaägare
- Inlägg: 261
- Blev medlem: 24 aug 2022 22:07
- Referralkod: ts.la/robin28307
Re: FSD Beta är imponerande!
Man kan ju inte uppdatera bilen från HW3 till HW4. Så är det som ovan säger är ju alltså det slutligen klarlagt att ”har all hårdvara som behövs för full självkörning” har varit komplett BS med HW1-3
Re: FSD Beta är imponerande!
FUD? Jag skrev ”game over?”. Det är ett frågetecken. Det är inte som att FSDS är anpassat för EU än så modellen kommer att växa ytterligare.
12.5 har 5x parametrar som 12.3. Hw3 klarar inte av att köra den säger Elon. Han säger samtidigt att system ”would run” på hw3. Men inte i dagsläget. ”requires optimization” ’är spännande. Optimera för vilka kpi:er?
Min gissning är att det kommer något till hw3 något gång. Men som jag sagt i flera år är compute i hw3 ett problem. Autonomi är helt uteslutet. Är du av en annan uppfattning om hw3 som nu är 6-7 år gammal sedan den designades? Vidare är autonomi är fortfarande 6-12 månader bort sedan 2016….
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.