När är det kö?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Ramagon

Re: När är det kö?

Inlägg av Ramagon »

T4s skrev: 23 jul 2024 07:52
[quote=Ramagon post_id=807114 time=<a href="tel:1721667691">1721667691</a> user_id=18185]
Ska ner till Varberg från Västeråstrakten och tittat in på Mariestad flera dagar nu och verkar konstant vara 3 eller 4 laddare lediga av typ 16?

Står som otillgängliga i Chargefinder - är det trasigt då alltså?
Ingen trasig stolpe i Mariestad rapporterad iaf
[/quote]

Stämmer nog, imorse var alla lediga. Kollade vid 22 igår och då var det 4/16 lediga. Verkar va populärt ställe.

Får se om vi provar Eviny i Falköping vid Maxi som verkat stå tom rätt mycket istället. Lite omväg men kan va värt att slippa eventuell kö.
Användarvisningsbild
Claes_B
Teslaägare

Inlägg av Claes_B »

Reste från Skåne upp till norra Halland i går, hade väl egentligen inte behövt ladda om jag haft fullt batteri men jag vill inte fråga våra värdar om jag fick koppla in mig på 220-nätet så med tanke på att jag inte haft några problem tidigare så tänkte jag att ladda på Väla SuC.
Det var förvisso rätt lugnt och snyggt köande men jag fick vänta ca 10 minuter och laddningen var rätt långsam (60-70kW), jag misstänker på grund av full beläggning?
Eftersom det regnade kraftigt så gick det lite mer ström än jag beräknat så jag ville toppa upp på SuC i Varberg, ingen kö men det blev när jag stod där, fullt var det i vilket fall. Tror jag kan ha fått en kass laddare, började på runt 20kW och gick stadigt neråt, när jag hade 10% i batteriet och det laddade med 4kW så gav jag upp och körde hem, 3% till godo när jag kom hem.
Oryxbonk

Inlägg av Oryxbonk »

Upplever att det är köer och många trasiga SuC just nu. Är inte så smidigt och smärtfritt som många säger. Ute i Europa har det funkar mycket bättre än i Sverige. Har det alltid varit så?

Medan strejken pågår bör Tesla stänga laddning för andra märken.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Sundsvall - Stockholm idag.
Lediga platser på alla SuC utom Gävle det inte visades någon siffra på kartan.

Vi laddade ingenstans och kom hem med 10% kvar. :mrgreen:
20240723_143430.jpg
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Inlägg av themax »

Örebro nu flera i kö trots att det står att några är lediga. Gissa varför … (hint: Laddportens placering). Åkte över till Recharge vid Preem istället. Fem av sex laddare lediga.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Nect
elbilist

Inlägg av Nect »

Upplever att det ofta finns andra lediga laddare (ej SuC). Men jag antar att de flesta med en Tesla laddar på SuC för att bilen planerar rutten med SuC om det finns?
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

Nect skrev: 23 jul 2024 16:16
Upplever att det ofta finns andra lediga laddare (ej SuC). Men jag antar att de flesta med en Tesla laddar på SuC för att bilen planerar rutten med SuC om det finns?
Ja, dels eftersom bilen navigerar och förvärmer, dels för att inkoppling/betalning är enkelt, och slutligen för att jag köpt fri laddning för krediter. ;)

Användarvisningsbild
T4s
Teslaägare
Referralkod: ts.la/tobias894955

Inlägg av T4s »

Nicke Nyfiken skrev: 22 jul 2024 13:24
T4s skrev: 22 jul 2024 12:43
T4s skrev: 21 jul 2024 21:44
Någon som varit förbi Torsby SuC på senaste?

Ska dit nästa vecka och kollat lediga laddare slumpmässigt under dygnet och verkar vara väldigt få tillgängliga av 14 stycken oavsett när jag tittar.
Svarar på min egna fråga. Strul med 10 av 14 stolpar

IMG_0927.png
Är detta ett resultat av sympatiåtgärderna mot Tesla?

Har aldrig sett så många trasiga laddare på en SuC tidigare.
Ingen aning. Kanske inte prioriterar Torsby heller under lågsäsong? Verkar vara gamla stolpar också så kanske byts ut till vintern?

Tror jag åker via Grums istället.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Inlägg av themax »

mikebike skrev:
… och slutligen för att jag köpt fri laddning för krediter. ;)
Jag har också krediter, men köa för att ladda när det finns lediga laddare intill gör jag inte om jag inte är så illa tvungen.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

themax skrev: 25 jul 2024 08:25
mikebike skrev:
Jag har också krediter, men köa för att ladda när det finns lediga laddare intill gör jag inte om jag inte är så illa tvungen.
Än så länge har jag bara köat en gång.....

Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare

Inlägg av Verdi_ »

themax skrev: 25 jul 2024 08:25
mikebike skrev:

Jag har inte ens några taggar eller appar eller kort... Eller jo. InCharge har jag faktiskt.

Har fruktansvärt dåligt track record på icke SuC. I Lofsdalen var en av två trasiga men det syntes inte på laddaren så jag kämpade länge och väl i kylan. Skar handen på en vass plastkant på laddhandtaget också så blodet sprutade.

Dagen efter lyckades jag ladda på den andra laddaren.

Och så nu i helgen försökte jag få igång en laddare i Flensburg som man betalade med kreditkort. Första kortet vägrade den ta. Andra kortet accepterades men bilen lyste rött och visade felkod... Eftersom jag inte var tvungen att ladda så laddade jag på SuC i Kiplev istället. Vi skulle ändå äta så det blev ingen försening.

Men ni som laddar på andra laddare kanske gör det på nätverk som ni är vana vid?

Att svänga in på en okänd laddare utomlands med <5% SOC måste vara helvetet på jorden iaf. Däremot är det ju lugnt på SuC. Iaf om det inte är v2 vilket krånglade ett par ggr för mig i sommar så nu undviker jag de stationerna.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Verdi_ skrev: 25 jul 2024 09:04
Och så nu i helgen försökte jag få igång en laddare i Flensburg som man betalade med kreditkort. Första kortet vägrade den ta. Andra kortet accepterades men bilen lyste rött och visade felkod... Eftersom jag inte var tvungen att ladda så laddade jag på SuC i Kiplev istället. Vi skulle ändå äta så det blev ingen försening.

Men ni som laddar på andra laddare kanske gör det på nätverk som ni är vana vid?

Att svänga in på en okänd laddare utomlands med <5% SOC måste vara helvetet på jorden iaf. Däremot är det ju lugnt på SuC. Iaf om det inte är v2 vilket krånglade ett par ggr för mig i sommar så nu undviker jag de stationerna.
Jag använder appar från en mängd olika operatörer, dels svenska (nåja) som OKQ8, Circle K, EOn, Bilkraft, Virta, Mer, Shell, mfl, dels mer övergripande som t ex Elli, Mobility+ och Maingaus app (jag åker mycket i Tyskland, så därför har det blivit flera sådana appar, men de fungerar även i många andra länder). Jag ser till att testa på hemmaplan efter att jag installerat dem och registrerat konto samt betalmetod. Då upptäcker jag eventuella problem, för jag vill inte drabbas av problem när jag står vid stolpen och det regnar, blåser snålblåst och bilen har 5 % i batteriet.
Kanske är det därför jag inte haft nämnvärda problem. Jag har även RFID-brickor från några operatörerna.
Egentligen är det ju skräp att det ska behövas femtioelva appar och flera RFID-brickor för att betala för laddningen, men när man väl fixat i ordning det tycker jag det funkar bra. Framför allt har det medfört att jag åker väldigt fritt och laddar där jag ändå vill stanna, för söder om Östersjön är det så gott om laddstolpar att det nästan alltid finns någon där jag vill stanna av annat skäl än att ladda.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Krisch

Inlägg av Krisch »

Är det bara jag eller har det blivit betydligare sämre att ladda på Teslas SuCs. Ofta kö och diverse fel parkeringar mm. Jag har börjat ladda på ReCharge och andra ställen istället. Synd. Dessutom bökigare då Tesla bara navigerar till sina egna SuCs.

Åker oftast på e18 mot Norge.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Krisch skrev: 25 jul 2024 15:39
Dessutom bökigare då Tesla bara navigerar till sina egna SuCs.
Det går utmärkt att navigera till andra laddare. Bara att välja en i listan i navigatorn.
Dock föreslår den väl inte andra laddare självmant, om man bara lägger in en slutdestination?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Anderzzon
elbilist

Inlägg av Anderzzon »

Nicke Nyfiken skrev: 25 jul 2024 15:48
Det går utmärkt att navigera till andra laddare. Bara att välja en i listan i navigatorn.
Dock föreslår den väl inte andra laddare självmant, om man bara lägger in en slutdestination?
Testade att navigera till en Mer laddare från listan förra veckan men bilen planerade ändå in en SuC en mil senare också.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

Anderzzon skrev: 25 jul 2024 16:10
Testade att navigera till en Mer laddare från listan förra veckan men bilen planerade ändå in en SuC en mil senare också.
Den kanske bara var förutseende och räknade med laddstrul på Mer-laddaren. ;)

Men gick det att navigera till Mer-laddaren eller inte?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Krisch

Inlägg av Krisch »

Ja precis. Tesla föreslår ju bara sina egna laddare när man lägger in resrutter. Samtidigt får andra också ladda på deras SuCs. Det har blivit sämre med andra ord.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

Krisch skrev: 25 jul 2024 20:15
Ja precis. Tesla föreslår ju bara sina egna laddare när man lägger in resrutter. Samtidigt får andra också ladda på deras SuCs. Det har blivit sämre med andra ord.
Ja det har definitivt blivit mycket sämre sedan Tesla släppte in pöbeln på SuC.

Men vilka laddare är bättre som du vill navigera till istället?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Inlägg av themax »

Verdi_ skrev: 25 jul 2024 09:04
Landade i Epernay med 10 % idag, och här är möjligheterna till nattladdning obefintligt. Skulle kosta 6 % att köra till SuC, men Allego har laddare vid Carrefour. Fick krångla lite då jag inte varit inloggad på länge men hellre betala än att köra totalt 40 minuter för att ladda på SuC. Det löser sig alltid … :-)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Krisch skrev: 25 jul 2024 20:15
Ja. Det har blivit extremt mycket sämre för Teslafordon efter att Tesla öppnade upp SuC för alla bilar. Det går inte längre att hävda annat utan att ljuga.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Kriper

Inlägg av Kriper »

Laddade i Linköping igår och där var det en Audi med släp som livade upp stämningen. Även i Halmstad var det gott om BMW, VW, Skoda och Audi som köade för att få plats.
Var dig själv, alla andra är upptagna

BMW i4 IDrive40
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare

Inlägg av Verdi_ »

Oryxbonk skrev: 23 jul 2024 09:53
Upplever att det är köer och många trasiga SuC just nu. Är inte så smidigt och smärtfritt som många säger. Ute i Europa har det funkar mycket bättre än i Sverige. Har det alltid varit så?

Ja det är färre Teslor ute i Europa sett till antal SuC. Av nån anledning kryllade det av danska Teslor i år. Såg däremot bara ett fåtal norrmän. Tvärtom mot hur det såg ut förr.

Men här ovan kan du se att det blir kö i Europa också. I norra Italien på väg över mot Österrike så var det 12+ bilar i kö på 8 stolpar. Ungefär lika många med laddluckan på höger och vänster. Total djungel och ingenting jag vill uppleva igen.

En riktigt dålig sak Tesla verkar ha infört är att man i bilen bara får se beläggningen på SuC inom en radie på 50 km. Det gör det jättesvårt att planera och undvika såna SuC som jag råkade ut för.
Användarvisningsbild
Frunken
Teslaägare

Inlägg av Frunken »

Verdi_ skrev: 26 jul 2024 10:38
Oryxbonk skrev: 23 jul 2024 09:53

Ja det är färre Teslor ute i Europa sett till antal SuC. Av nån anledning kryllade det av danska Teslor i år. Såg däremot bara ett fåtal norrmän. Tvärtom mot hur det såg ut förr.

Men här ovan kan du se att det blir kö i Europa också. I norra Italien på väg över mot Österrike så var det 12+ bilar i kö på 8 stolpar. Ungefär lika många med laddluckan på höger och vänster. Total djungel och ingenting jag vill uppleva igen.

En riktigt dålig sak Tesla verkar ha infört är att man i bilen bara får se beläggningen på SuC inom en radie på 50 km. Det gör det jättesvårt att planera och undvika såna SuC som jag råkade ut för.
Håller med, riktigt dåligt att man inte kan se beläggningen direkt, oavsett avstånd, det blir ju inte smart navigering om den navigerar folk till kö-kaos. Bygg ut/gör om v2/3 till v4 så tar vi bort mycket av kaoset som blir med bilar som har porten på andra ställen än vänster bak.

Men framförallt, gör navigeringen smartare. Jag tar nästan hellre en något längre resväg om jag vet att den navigerar mig till SuC som inte har kö eller lika hög beläggning.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

Är det så? Fy f-n va dåligt.
Vad är det för en idiot som kommit på den försämringen?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Nicke Nyfiken skrev: 26 jul 2024 13:05

Är det så? Fy f-n va dåligt.
Vad är det för en idiot som kommit på den försämringen?
Nej, det stämmer inte, iaf inte i Europa, jag ser beläggning c:a 450km bort från där jag är just nu i Italien, jag killgissar att radien för begränsningen är satt till 300 miles.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Skriv svar