Verdi_ skrev: ↑25 jul 2024 09:04
Och så nu i helgen försökte jag få igång en laddare i Flensburg som man betalade med kreditkort. Första kortet vägrade den ta. Andra kortet accepterades men bilen lyste rött och visade felkod... Eftersom jag inte var tvungen att ladda så laddade jag på SuC i Kiplev istället. Vi skulle ändå äta så det blev ingen försening.
Men ni som laddar på andra laddare kanske gör det på nätverk som ni är vana vid?
Att svänga in på en okänd laddare utomlands med <5% SOC måste vara helvetet på jorden iaf. Däremot är det ju lugnt på SuC. Iaf om det inte är v2 vilket krånglade ett par ggr för mig i sommar så nu undviker jag de stationerna.
Jag använder appar från en mängd olika operatörer, dels svenska (nåja) som OKQ8, Circle K, EOn, Bilkraft, Virta, Mer, Shell, mfl, dels mer övergripande som t ex Elli, Mobility+ och Maingaus app (jag åker mycket i Tyskland, så därför har det blivit flera sådana appar, men de fungerar även i många andra länder). Jag ser till att testa på hemmaplan efter att jag installerat dem och registrerat konto samt betalmetod. Då upptäcker jag eventuella problem, för jag vill inte drabbas av problem när jag står vid stolpen och det regnar, blåser snålblåst och bilen har 5 % i batteriet.
Kanske är det därför jag inte haft nämnvärda problem. Jag har även RFID-brickor från några operatörerna.
Egentligen är det ju skräp att det ska behövas femtioelva appar och flera RFID-brickor för att betala för laddningen, men när man väl fixat i ordning det tycker jag det funkar bra. Framför allt har det medfört att jag åker väldigt fritt och laddar där jag ändå vill stanna, för söder om Östersjön är det så gott om laddstolpar att det nästan alltid finns någon där jag vill stanna av annat skäl än att ladda.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.