dstr skrev: ↑27 jul 2024 11:18
Kaos vid laddplats i semestertider!!!
Försökte precis ladda i Halmstad. Alla platser var fulla och någon enstaka i kö. På 28 stolpar hade vi säkert fått vänta någon minut. Pga kaoset så åkte vi vidare till Ica Maxi där 9/10 360kw var lediga.
Kaoset? Tesla var där med ngn sorts roadshow. Tält, flaggor och några cyberquads som ungar fick köra runt på.
Oftast fungerar det bra men jag vänder mig mot såna där ironiska rapporter från när det inte är kaos eftersom det faktiskt är kaos ibland. Det är lite som rysk roulette.
Lördagar verkar vara en stor resdag nere på kontinenten. Lördag 13 juli "köade" jag i Affi utanför Verona. Kön bestod av bilar som cirkulerade i väntan på en ledig plats. Laddarna stod så att man kunde köra runt runt. Hälften stod på ena sidan och hälften på andra. Gick egentligen inte att stanna bilen och köa eftersom det var en parkering för andra bilar också. När jag kom så var det 4-5 bilar som cirkulerade. Bara turen som avgjorde vilken som fick en plats.
Hade en "nära kö" upplevelse i Modena på väg till Maranello också. Var kö precis före och precis efter.
Dock värsta kön var den i Valli di Carnia norr om Udine på väg upp mot Österrike. Lördag 20 juli. Långt fler bilar i kö än antal laddare. 8 laddare och 12+ bilar i kö. Av alla sorter. Jag köade i 20-25 minuter men hade tur som kunde smita före 4 st icke-Teslor som var före mig i kön då de inte kunde utnyttja den plats som blev ledig. Annars hade det nog tagit lika länge till. Dock positivt att det var en ordnad kö på en lugn del av en stor parkering. Hade det varit som i Affi hade det inte varit så kul.
Att se den där "väntetid"-symbolen var väldigt vanligt men vi laddade oftast utanför ordinarie lunch och middagstid.
Totalt sett så gick det bra allting. Men för varje år så blir det tajtare och tajtare. Var fjärde gången jag körde till Medelhavet nu. Tidigare till Spanien, nu till Italien.