Yoke!
Val av bil, beg m3 alt ms raven?
Moderator: Redaktion
- LarsaR
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/larsa68805
Re: Val av bil, beg m3 alt ms raven?
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Funkar inte ändå eftersom våra armar inte sitter på mitten av kroppen

M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
Yoke hade fungerat skitbra om det varit annan utväxling på styrningen.
-
Gissar att det inte är någon som tänker det. Istället har man en sekundär skärm med pekskärmsfunktion en bit höger om ratten. Vilket ju typ alla bilar även har. Här t.ex. i BMW i5:

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate skrev: ↑01 aug 2024 19:55Gissar att det inte är någon som tänker det. Istället har man en sekundär skärm med pekskärmsfunktion en bit höger om ratten. Vilket ju typ alla bilar även har. Här t.ex. i BMW i5:
![]()
Fortfarande obegripligt varför man ska en dum skärm bredvid den man interagerar med.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
holden skrev: ↑01 aug 2024 20:15SwedishAdvocate skrev: ↑01 aug 2024 19:55Gissar att det inte är någon som tänker det. Istället har man en sekundär skärm med pekskärmsfunktion en bit höger om ratten. Vilket ju typ alla bilar även har. Här t.ex. i BMW i5:
![]()
Fortfarande obegripligt varför man ska en dum skärm bredvid den man interagerar med.
För att det är bevisat sen länge att vertikala ögonrörelser påverkar periferifältet minst.
Tittar man åt höger för att se skärmen så faller en del av det som man annars upptäckt i vänster ”ögonvrå”.
Men med din logik har vi ju högerregeln så inget ska ju dyka upp där…
Oavsett, placering av viktigt information så som model 3 är en budget-kompromiss. Slut.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
MB CLS AMG
Det du missar är att om man ändå interagerar med en skärm som sitter något till höger så tappar man vitsen med att bara se viss information i den andra skärmen. Det är betydligt enklare att alltid flytta blicken mellan två punkter än tre. Själv är jag och petar på klimatanläggningen, låtar på Spotify, navigatorn, radio etc med jämna mellanrum och då ska jag alltså inte kunna se basala saker som hastighet eller laddprocent på samma ställe utan i en statisk skärm vid sidan om pekskärmen - varför? Jo, för att fossilbilar hade layouten med mätare halvt skymda av ratten vilket ju blir helt meningslöst i en ny kontext med pekskärm.Airlift skrev: ↑01 aug 2024 20:24holden skrev: ↑01 aug 2024 20:15SwedishAdvocate skrev: ↑01 aug 2024 19:55Gissar att det inte är någon som tänker det. Istället har man en sekundär skärm med pekskärmsfunktion en bit höger om ratten. Vilket ju typ alla bilar även har. Här t.ex. i BMW i5:
![]()
För att det är bevisat sen länge att vertikala ögonrörelser påverkar periferifältet minst.
Tittar man åt höger för att se skärmen så faller en del av det som man annars upptäckt i vänster ”ögonvrå”.
Oavsett, placering av viktigt information så som model 3 är en budget-kompromiss. Slut.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
Du hittar på. Att se något utan att behöva peka är en fördel.holden skrev: ↑01 aug 2024 21:24Det du missar är att om man ändå interagerar med en skärm som sitter något till höger så tappar man vitsen med att bara se viss information i den andra skärmen. Det är betydligt enklare att alltid flytta blicken mellan två punkter än tre. Själv är jag och petar på klimatanläggningen, låtar på Spotify, navigatorn, radio etc med jämna mellanrum och då ska jag alltså inte kunna se basala saker som hastighet eller laddprocent på samma ställe utan i en statisk skärm vid sidan om pekskärmen - varför? Jo, för att fossilbilar hade layouten med mätare halvt skymda av ratten vilket ju blir helt meningslöst i en ny kontext med pekskärm.Airlift skrev: ↑01 aug 2024 20:24holden skrev: ↑01 aug 2024 20:15SwedishAdvocate skrev: ↑01 aug 2024 19:55Gissar att det inte är någon som tänker det. Istället har man en sekundär skärm med pekskärmsfunktion en bit höger om ratten. Vilket ju typ alla bilar även har. Här t.ex. i BMW i5:
![]()
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Hur kan det vara så svårt att förstå att skärmen i 3/Y är en kompromiss för att hålla nere priset?
Hade det varit bättre med bara en skärm på sidan, hade inte nya S/X haft dubbla skärmar.
Hade det varit bättre med bara en skärm på sidan, hade inte nya S/X haft dubbla skärmar.

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Jag tror snarare det handlar om att en äldre målgrupp är mer inflexibelNicke Nyfiken skrev: ↑01 aug 2024 21:31Hur kan det vara så svårt att förstå att skärmen i 3/Y är en kompromiss för att hålla nere priset?
Hade det varit bättre med bara en skärm på sidan, hade inte nya S/X haft dubbla skärmar.![]()

M3 Highland har fått en ny 8 tumsskärm bak samtidigt som priset sänkts mot gamla M3 så pristeorin håller inte.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Jag tror inte att airlift missade något. Interaktion i bilen går ofta till så att föraren läser av information från en skärm och ger input till bilen via t ex ratt eller pedaler. Det behöver absolut inte vara så att interaktionen uteslutande sker via skärmen.holden skrev: ↑01 aug 2024 21:24Det du missar är att om man ändå interagerar med en skärm som sitter något till höger så tappar man vitsen med att bara se viss information i den andra skärmen. Det är betydligt enklare att alltid flytta blicken mellan två punkter än tre. Själv är jag och petar på klimatanläggningen, låtar på Spotify, navigatorn, radio etc med jämna mellanrum och då ska jag alltså inte kunna se basala saker som hastighet eller laddprocent på samma ställe utan i en statisk skärm vid sidan om pekskärmen - varför? Jo, för att fossilbilar hade layouten med mätare halvt skymda av ratten vilket ju blir helt meningslöst i en ny kontext med pekskärm.
Det är fullt tänkbart att på en skärm presentera den typ av information som inte motiverar direkt kontakt med skärmen och på en annan skärm presentera sådan information som leder till direkt kontakt med den skärmen.
I en bil finns båda dessa former av interaktion och det kan mycket väl vara bättre att dela upp informationen på två skärmar, en som sitter bättre placerad med avseende på synfältet (eller kanske en HUD) och en som används för sådant som sköts bra via t ex en pekskärm.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Så det var därför de satte en Yoke i Model S?holden skrev: ↑01 aug 2024 21:41Jag tror snarare det handlar om att en äldre målgrupp är mer inflexibelNicke Nyfiken skrev: ↑01 aug 2024 21:31Hur kan det vara så svårt att förstå att skärmen i 3/Y är en kompromiss för att hålla nere priset?
Hade det varit bättre med bara en skärm på sidan, hade inte nya S/X haft dubbla skärmar.![]()
![]()
Det gillar säkert den äldre inflexibla målgruppen...

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Musk är väl inte känd för att vara konsekvent. Oavsett, att det skulle ha med budget att göra är trams för då hade man väl rimligen satt Highlands nya skärm fram istället för bak. Det finns helt enkelt ingen efterfrågan på en anakronism bland köpare av M3or.Nicke Nyfiken skrev: ↑01 aug 2024 22:42Så det var därför de satte en Yoke i Model S?holden skrev: ↑01 aug 2024 21:41Jag tror snarare det handlar om att en äldre målgrupp är mer inflexibelNicke Nyfiken skrev: ↑01 aug 2024 21:31Hur kan det vara så svårt att förstå att skärmen i 3/Y är en kompromiss för att hålla nere priset?
![]()
Det gillar säkert den äldre inflexibla målgruppen...![]()
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
holden skrev: ↑01 aug 2024 23:07Musk är väl inte känd för att vara konsekvent. Oavsett, att det skulle ha med budget att göra är trams för då hade man väl rimligen satt Highlands nya skärm fram istället för bak. Det finns helt enkelt ingen efterfrågan på en anakronism bland köpare av M3or.Nicke Nyfiken skrev: ↑01 aug 2024 22:42Så det var därför de satte en Yoke i Model S?holden skrev: ↑01 aug 2024 21:41Jag tror snarare det handlar om att en äldre målgrupp är mer inflexibelNicke Nyfiken skrev: ↑01 aug 2024 21:31Hur kan det vara så svårt att förstå att skärmen i 3/Y är en kompromiss för att hålla nere priset?
![]()

Nä det är väl därför det finns femtioelva tredjepartslösningar på skärm bakom ratten till Model 3.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- Gustafsson
- Teslaägare
Har begränsad erfarenhet av M3, men provat i sb med service av S. En S från 2018 eller senare är ju en mycket mångsidigare bil, halvkombi och stora utrymmen, skönare att köra långt med. Men de har inte dragkrok, vilket är rätt praktiskt ändå. Vet inte hur det är med infotainmentsystemet, nya bilar har fartkameravarnare mm, det finns inte på äldre S och det finns en hel del skillnader mellan S av olika årgångar.
Nya S har fortfarande 2 skärmar, men inställningsmöjligheterna i S fram till 2020 var mycket bättre på den lilla skärmen. Trodde jag skulle tycka horisontell skärm skulle vara bättre, men jag gillar verkligen den stående skärmen bättre. Kartorna speciellt är riktigt nice. Dessutom kan man inte ha den horisontella helt fri från mediaspelaren.
Ångrar lite att jag inte slog till på en LR plus istället för min Palladium, men är kluven.
Nya S har fortfarande 2 skärmar, men inställningsmöjligheterna i S fram till 2020 var mycket bättre på den lilla skärmen. Trodde jag skulle tycka horisontell skärm skulle vara bättre, men jag gillar verkligen den stående skärmen bättre. Kartorna speciellt är riktigt nice. Dessutom kan man inte ha den horisontella helt fri från mediaspelaren.
Ångrar lite att jag inte slog till på en LR plus istället för min Palladium, men är kluven.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- Jaegaern
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/simon82910
Jag tycker inte M3 Highland var speciellt bättre fjädringsmässigt än vår 22:a. Möjligen lite mjukare över småstötar, men hade ingen sagt det före, hade jag nog inte noterat det som en skillnad efter provkörning. Det är dock en större skillnad jämfört med min Y från 21.jeppe_sthlm skrev: ↑31 jul 2024 19:43Fjädringskomfort och ljudnivå är ett par stora kliv upp i MS Raven jämfört med M3 innan Highland. Det är en riktigt glidare på motorväg. M3 -21:an jag hade fick jag ont i huvet av att åka motorväg med. Alla är ju naturligtvis olika känsliga för det.
Halvkombi är kalas när man ska lasta lite större grejor.
Självklart sitter man med lite högre risk för reparationer. Luftfjädringen kan kosta en slant. Länkarmarna är ju ett jädra bök, men det verkar inte ha någon större påverkan på köregenskaperna.
Försäkringen kan bli rätt dyr på MS, men för mig låg den på samma nivå som M3 LR.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Jag har haft flera med M3 och nu S. Jag skulle säga att det är skönt med en skärm rakt framför men det fungerar ju bra i M3 också och skillnaden i vad som är bättre eller sämre är för liten för att ens diskutera, blir mest en diskussion om vem som rätt bara för sakens skull. Kan ju kanske vara kul för de inblandade i och för sig.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Jag håller med. När det gäller att presentera information är upplägget med informationskälla både rakt framför föraren och vid sidan av föraren bättre än enbart vid sidan av föraren. Även jag tycker dock att skillnaden inte är stor och en fördel med att inte ha informationskälla bakom ratten är att man kan designa och placera ratten friare (en yoke-ratt löser det problemet men kanske med andra nackdelar som följd). Model 3 har en liten ratt, vilket jag gillar och det hade kanske varit lite svårare att få till en bra presentation av information framför en så liten ratt.
Jag hade haft körkort för bil i 37 år innan jag skaffade min Model 3, men jag tycker det gick ganska snabbt att vänja sig vid att ha info snett till höger, trots att jag inte haft någon sådan bil under alla åren före Teslan.
Det finns andra problem med Model 3:s skärm som jag stör mig mer på. Jag föredrar att sitta rätt långt bak i bilen. Ratten är justerad maximalt långt bak, men jag har inte speciellt långa armar. Det gör att jag inte kan nå skärmen (speciellt inte de delarna som finns längst till höger) utan att ryggen tappar kontakten med ryggstödet. Faktum är att jag gärna skulle ha någon form av kontroll för skärmen alldeles framför mittarmstödet, just av det skälet.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
En lösning på ett problem som inte finns.Nicke Nyfiken skrev: ↑01 aug 2024 23:15holden skrev: ↑01 aug 2024 23:07Musk är väl inte känd för att vara konsekvent. Oavsett, att det skulle ha med budget att göra är trams för då hade man väl rimligen satt Highlands nya skärm fram istället för bak. Det finns helt enkelt ingen efterfrågan på en anakronism bland köpare av M3or.Nicke Nyfiken skrev: ↑01 aug 2024 22:42Så det var därför de satte en Yoke i Model S?holden skrev: ↑01 aug 2024 21:41Jag tror snarare det handlar om att en äldre målgrupp är mer inflexibelNicke Nyfiken skrev: ↑01 aug 2024 21:31Hur kan det vara så svårt att förstå att skärmen i 3/Y är en kompromiss för att hålla nere priset?
![]()
![]()
Nä det är väl därför det finns femtioelva tredjepartslösningar på skärm bakom ratten till Model 3.
Det är en sån där typisk produkt som vissa nojjiga beställer i samband med att de beställer sin första Tesla. Sedan blir den liggande i förrådet när de inser att den inte behövs.

Har ännu inte sett en enda Tesla IRL med en sådan monterad.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Såg en motorcykel bli ikappkörd och stoppad av en polismotorcykel i helgen. Motorcyklisten som blev stoppad tyckte nog inte heller att det var någon mening att titta på hastighetsmätaren, åtminstone inte innan han blev stoppad…taliz skrev: ↑01 aug 2024 14:26Den sitter väldigt långt ner på en hoj, men där är ingen ratt i vägen.
Kollar typ aldrig på den oavsett, fartkameror etc spelar ändå ingen roll på hoj.
Förövrigt är de flesta mobilhållare såväl till bil som hoj något man monterar just på sidan, högre upp. Inte hört många klaga på det.

VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Du kan fråga dig istället varför man på de mer dyra modellerna i programmet har två skärmar.holden skrev: ↑01 aug 2024 23:07Musk är väl inte känd för att vara konsekvent. Oavsett, att det skulle ha med budget att göra är trams för då hade man väl rimligen satt Highlands nya skärm fram istället för bak. Det finns helt enkelt ingen efterfrågan på en anakronism bland köpare av M3or.Nicke Nyfiken skrev: ↑01 aug 2024 22:42Så det var därför de satte en Yoke i Model S?holden skrev: ↑01 aug 2024 21:41Jag tror snarare det handlar om att en äldre målgrupp är mer inflexibelNicke Nyfiken skrev: ↑01 aug 2024 21:31Hur kan det vara så svårt att förstå att skärmen i 3/Y är en kompromiss för att hålla nere priset?
![]()
Just det! Budget!
Installationen bak är superbillig i jämförelse att designa om ”instrumentpanelen” fram. Märk väl att Highland är en facelift och inget annat.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
MB CLS AMG
- enoch85
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/daniel893595
Det där är ju en vanesak. Jag har kört M3 i 2 år nu och kan se allt det där som du kan utan att vrida huvudet. Blicka snett ner åt höger så har du all info där gällande trip. Navigationen är svårt att missa, och hastighet snett upp åt höger. Hur bra som helst!Verdi_ skrev: ↑31 jul 2024 16:55Jag uppskattar skärmen framför ratten för att se förbrukning, trippmätare, odometer, navigation osv.
Jag uppskattar även att slippa den poänglösa illustrationen av autopiloten på den stora skärmen.
Skillnaden blir ganska stor totalt sett. Man ser mer samtidigt på en S. Mycket bättre överblick.
Att det inte är nån skärm framför ratten på 3/Y beror enbart på kostnaden. Hade det varit bättre så hade inte Palladium fått det.
Att ha en skärm som inte är integrerad i instrumentbrädan är fult.
Vad som är fult har ju med personlig smak att göra.

Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Tesla M3LR 2022
Gått från s till y och skillnaden med skärm vänjer man sig snabbt vid. Samma upplägg y som 3an.
Det kassa med skärmen på 3/y är att den envisas med att på skärmen visa allt runt omkring bilen som bilen upptäcker. Bra vid manövrering men helt onödigt på motorvägen och tar fokus från trafiken.
Miljön i en s är mer ombonad och inbjudande än i 3/y.
Om s före 2022 haft dragkrok hade det varit mitt självklara val. Men 3an är klart roligare att köra, så länge det inte är långkörning då är en s klart att fördra.
Det kassa med skärmen på 3/y är att den envisas med att på skärmen visa allt runt omkring bilen som bilen upptäcker. Bra vid manövrering men helt onödigt på motorvägen och tar fokus från trafiken.
Miljön i en s är mer ombonad och inbjudande än i 3/y.
Om s före 2022 haft dragkrok hade det varit mitt självklara val. Men 3an är klart roligare att köra, så länge det inte är långkörning då är en s klart att fördra.
Model Y LR.
Model S70D
- enoch85
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/daniel893595
Hyperscreen!taliz skrev: ↑31 jul 2024 20:26Jag har en välvd 43" som jobbskärm. Börjar bli gammal nu. Blir nog runt 50" nästa antar jag. Att böka med flera skärmar är just bara bökigt. Bättre med en stor.Verdi_ skrev: ↑31 jul 2024 20:20Att se fler saker samtidigt är inte dåligt. Jag har 3 st 27" på jobbet t ex. Men visst. En enda 20" hade säkert varit bättre enligt din 90-tals kurs.holden skrev: ↑31 jul 2024 20:16Flera displayer ska ju simulera det faktum att bilar förr i världen hade analoga mätare plus fysiska knappar till höger om instrumentklustret. Det handlar alltså om igenkänning, inte vad som funkar bäst när all interaktion sker via pekskärm.Verdi_ skrev: ↑31 jul 2024 20:11holden skrev: ↑31 jul 2024 20:10
Tanken med flera displayer är bara legacy, precis som med det eviga tjatet om HUD. Att ha all info samlat på en skärm så man slipper kontextswitcha och först tänka på vilken skärm vilken info finns innan man söker efter den belastar minst rent kognitivt - vill jag minnas från någon universitetskurs i HCI tidigt 90-tal.
Haha. Va?
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Tesla M3LR 2022