Överdrivs det inte lite i tråden? Är era upplevelser verkligen så hemska?
Jag tvivlar inte på att många har haft dåliga upplevelser av Teslas service, men som motvikt så har jag under mina >7 år som Tesla-ägare enbart positiva erfarenheter, alla fel har åtgärdats snabbt och kompetent, på plats eller via Mobile Service, i Sverige och Frankrike.
Dom tidiga åren var iofs behandlingen betydligt mer "VIP" än idag, men det är väl en oundviklig utveckling när man ökar volymer och minskar priser.
/fth
Det där var ett av skälen att jag bytte S mot iX.
Jag lovordade teslas service första åren innan model 3 kom ut - den var ASBRA. 10/10. Massa problem med bilen, men det fixades med ett leende, korrekt och med en rekond innan de lämnade tillbaka bilen. Varje gång.
Nu har ju pendeln svängts om nästan till det diametralt motsatta. Inte så skoj.
BMW vet jag inte hur de är ännu, för det har varit noll problem ännu så länge.
Jag kommer från en BMW som jag bytte in för 6månader sedan till en MYP.
Hade ett mindre serviceärende med min Tesla förra veckan. VILKEN SKILLNAD MOT BMW. Som dag och natt.
Tesla bokade lätt via app. Fick en tid efter 9 dagar vilket jag egentligen inte behövde eftersom det inte var brådskande. Ena dörren behövde justeras något. Teknikern kommer hem till mig, var trevlig, frågar om jag är nöjd med bilen etc etc. På BMW får man först leta parkering vilket kan vara ett helvette, sedan leta efter sin "personliga" tekniker som är där ibland, ibland inte. Försöka få en estimering när det är klart vilket är väääldigt svårt. Hyra en bil till självkostnadspris alt ta sig därifrån på egen hand. Hoppas att de hör av sig näg bilen är klar vilket inte alltid sker. Hämta bilen och leta efter personliga teknikern igen. Försöka samtala lite om vad som har åtgärdats men inte få ut mycket. Åka därifrån för att sedan märka att felet ibland kvarstår. Kvaliten på bmwn var dessutom skit. Kanske fick en lemon vad vet jag men har typ samma erfarenhet med en tidigare bmw samt en mercedes.
Jag har som sagt endast ett sercvice tillfälle med Tesla men än så länge spelar de i en annan dimension. Tyskt premium är inte premium så iof inte jätte svårt att slå. Sedan att faktiskt få frågan om man är nöjd med bilen. Tror ni det någonsin hände när man köpte en bil för närmre en mijon hos bmw?
Senast redigerad av Teslarob, redigerad totalt 2 gång.
Bästa är väl att slippa serva bilen öht och då är ju MS inte ett alternativ, såvida inte de nyare är bättre. Är inne på tredje M3 och aldrig behövt service (eller jo, det kom hem en ranger och bytte ut en död kamera 2020).
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Jag har haft min MYP på service på 2 av Teslas verkstäder, första gången var Uppsala vilket kunde upplevas lite nonchalant, det andra i Örebro vilket den fysiska kontakten och reperationen var strålande.
Det jag fått lära mig är att frågorna man ställer i appen besvaras av nåt som Tesla kallar Virtual och sitter i Stockholm. Är man fysiskt på plats så får man helt andra svar av en grymt kunnig personal. (Träffade dessutom Service Chefen, extremt kunnig)
Lite tur måste man dock ha, trist för er som fått dålig service, hoppas det blir bättre nästa gång, eller snarare hoppas det inte blir en nästa gång
Jag tvivlar inte på att många har haft dåliga upplevelser av Teslas service, men som motvikt så har jag under mina >7 år som Tesla-ägare enbart positiva erfarenheter, alla fel har åtgärdats snabbt och kompetent, på plats eller via Mobile Service, i Sverige och Frankrike.
Dom tidiga åren var iofs behandlingen betydligt mer "VIP" än idag, men det är väl en oundviklig utveckling när man ökar volymer och minskar priser.
/fth
Jag lovordade teslas service första åren innan model 3 kom ut - den var ASBRA. 10/10. Massa problem med bilen, men det fixades med ett leende, korrekt och med en rekond innan de lämnade tillbaka bilen. Varje gång.
Hade ett mindre serviceärende med min Tesla förra veckan. VILKEN SKILLNAD MOT BMW. Som dag och natt.
Tesla bokade lätt via app. Fick en tid efter 9 dagar vilket jag egentligen inte behövde eftersom det inte var brådskande. Ena dörren behövde justeras något. Teknikern kommer hem till mig, var trevlig, frågar om jag är nöjd med bilen etc etc. På BMW får man först leta parkering vilket kan vara ett helvette, sedan leta efter sin "personliga" tekniker som är där ibland, ibland inte. Försöka få en estimering när det är klart vilket är väääldigt svårt. Hyra en bil till självkostnadspris alt ta sig därifrån på egen hand. Hoppas att de hör av sig näg bilen är klar vilket inte alltid sker. Hämta bilen och leta efter personliga teknikern igen. Försöka samtala lite om vad som har åtgärdats men inte få ut mycket. Åka därifrån för att sedan märka att felet ibland kvarstår. Kvaliten på bmwn var dessutom skit. Kanske fick en lemon vad vet jag men har typ samma erfarenhet med en tidigare bmw samt en mercedes.
Jag har som sagt endast ett sercvice tillfälle med Tesla men än så länge spelar de i en annan dimension. Tyskt premium är inte premium så iof inte jätte svårt att slå. Sedan att faktiskt få frågan om man är nöjd med bilen. Tror ni det någonsin hände när man köpte en bil för närmre en mijon hos bmw?
Låter ju sådär, men i princip är väl en personlig tekniker inte dåligt - att ha en människa att diskutera med istället för att hämta bilen på service center på kvällen när lampan är släckt och de drog och felet inte var åtgärdat ? Det hände mig - då fick man ju välja på att ta hem bilen och komma tillbaka eller lämna den där och hoppas att de accepterar att öppna ärendet igen… bilen också kvar i service mode typ varje gång…
Vilken BMW verkstad hade du?
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Med tanke på exemplet med BMW tycker jag det konstigaste är att många kunder verkar acceptera dålig service år efter år.
Dom flesta bilmärken har ju fler alternativ i ett område. Ibland på samma ort.
När det gäller att kommunicera via en app var tesla först men nu har väl dom andra hängt på? Jag köpte Volvo 2018 och redan då gick det att boka service/reparation i appen.
Man kunde välja app, mail, telefon eller fysisk dropin.
Under pandemin införde man dessutom kontakt fri process. Man kunde lämna, hämta och betala utan att träffa en människa.
Har inte BMW följt efter nu?
Med tanke på exemplet med BMW tycker jag det konstigaste är att många kunder verkar acceptera dålig service år efter år.
När det gäller att kommunicera via en app var tesla först men nu har väl dom andra hängt på? Jag köpte Volvo 2018 och redan då gick det att boka service/reparation i appen.
Under pandemin införde man dessutom kontakt fri process. Man kunde lämna, hämta och betala utan att träffa en människa.
Jag testade självklart fler alternativ men upplevde i stort samma (Bavaria Solna samt Bilia Segeltorp). Kanske är en Stockholms grej iof? Hade också väldigt negativa upplevelser av Mercedes i Segeltorp, dock 15 år sedan.
Sedan när det kommer till appen var det bara en parantes. Vet inte varför jag skrev det egentligen. Hade varit nöjd om jag kunde ringa och boka direkt också. Men för att jämföra med bmw, att nå min personliga tekniker direkt var omöjligt. Fick alltid gå via växeln och då bli kopplad samt vänta i kö. I jämförelse med det var appen en otrolig förbättring.
/fth
Låter ju sådär, men i princip är väl en personlig tekniker inte dåligt - att ha en människa att diskutera med istället för att hämta bilen på service center på kvällen när lampan är släckt och de drog och felet inte var åtgärdat ? Det hände mig - då fick man ju välja på att ta hem bilen och komma tillbaka eller lämna den där och hoppas att de accepterar att öppna ärendet igen… bilen också kvar i service mode typ varje gång…
Vilken BMW verkstad hade du?
Ja det lät bra i teorin men om teknikern är så upptagen att han inte vill/kan diskutera är det mindre bra. Känns mest det var något bmw spann som positivt när det egentligen var en besparing av att ta bort receptionspersonal.
Jag testade självklart fler alternativ men upplevde i stort samma (Bavaria Solna samt Bilia Segeltorp). Kanske är en Stockholms grej iof? Hade också väldigt negativa upplevelser av Mercedes i Segeltorp, dock 15 år sedan.
Sedan när det kommer till appen var det bara en parantes. Vet inte varför jag skrev det egentligen. Hade varit nöjd om jag kunde ringa och boka direkt också. Men för att jämföra med bmw, att nå min personliga tekniker direkt var omöjligt. Fick alltid gå via växeln och då bli kopplad samt vänta i kö. I jämförelse med det var appen en otrolig förbättring.
Jag tror det är något som händer när anläggningarna blir för stora. Administration av ett stort antal tjänstebilar kan också ta död på servicekänslan. När personalen börjar känna sig jämbördiga med kunderna eftersom ingen av dom äger bilen. Jag vet inte.
Man får söka sig till mindre återförsäljare. Gärna där namnet på företaget råkar sammanfalla med efternamnet hos flera anställda.
Hade inne min MY på service igår i Norrköping för vindbrus från förardörren. Innan servicen ringde de och stämde av läget och de fixade problemet på utsatt tid. Bilen stod på laddning när jag hämtade den så positivt serviceresultat från min sida.
Norrköping har skött sig väldigt bra i dom ärenden jag haft kontakt med dom. Fick problem med värmen i våras och dom tog i det direkt även om dom var fullbokade. När jag hämtade den så var den både tvättad och laddad
Som relativt nybliven Teslaägare upplever jag Teslas serviceorganisation som jämförelsevis omogen, opersonlig och inte särskilt välfungerande. Typiskt amerikanskt på flera sätt, lite som att prata med Apple-supporten. Man lägger mycket energi på att låta överdrivet trevlig, men mindre energi på att få saker att hända... Tyvärr har jag mest fått prata med "barn", ungdomar, som verkar ha svårt att förstå att det är allvar och att kunden är missnöjd. Men det är väl så den här typen av globala företag arbetar, sätt någon okunnig person i fronten som gör att kunden ger upp...inte orkar mer... Synd, för bilen i sig är supertrevlig annars. Önskar jag kunde köpt den hos min lokala återförsäljare av ett annat globalt europeiskt elbilsmärke, där jag alltid fått proffsig och personlig service samt smidig hantering.
Tänk så olika det kan vara. Idag var jag i Örebro för montering av dragkrok. Fantastiskt bemötande och hjälpsamma. Det tog lite längre tid så de erbjöd mig då lånebil. Kunde hämta min efter stängning. Då var den tvättad. Har också haft STOR hjälp av Applesupporten ett antal gånger. De är inte bara trevliga utan har verkligen velat (och lyckats) lösa problemet.
Både med Apple och Tesla har jag (oftast) haft mycket bra och trevlig kontakt.
Andra verkar haft större otur.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Har grymt bra erfarenhet av Teslas service, både online och personligen.
Framförallt så svarar de väldigt fort efter att man lagt en fråga i appen. Mycket uppskattat. Och det där med att få bilen fixad hemma på uppfarten är otroligt bra.
Haft en model S 14 i många år. Innan Model 3 och Ffa Y kom ut, så var det helt annat bemötande o service nivå. Hade en del problem med diverse grejer. Men de var så smidiga o hjälpsamma. De
Repade bilen två gånger. Ganska små repor. Men de var helt ärliga med det o löste det bra.
Annat idag
Haft en model S 14 i många år. Innan Model 3 och Ffa Y kom ut, så var det helt annat bemötande o service nivå. Hade en del problem med diverse grejer. Men de var så smidiga o hjälpsamma. De
Repade bilen två gånger. Ganska små repor. Men de var helt ärliga med det o löste det bra.
Annat idag
Ja det är som två olika världar.
Före och efter Model 3.
Model Y P 2022 - TBA Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015
Fick precis skrivet till mig av Tesla Norrköping att de inte längre har mobila tekniker. De kommer få det i framtiden men kan inte säga när.
De två som jobbade innan semestern hade ingen plan på att sluta. De verkade gilla sitt jobb och hade massor att göra. Så vad kan ha hänt?
Det är ju inte direkt najs att behöva åka in till service center för småfel som vanligen fixas hemma.
Låter som kostnadsbesparingar.
Det känns jävligt konstigt. Om man ändå har planer på att börja med det igen. Det känns som om det är brist på personal. Antingen sparkat, sagt upp sig, eller flyttat in till service center pga semester/strejk.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Haft Tesla sedan 2014 och använt mig av Kastrup, Göteborg och Malmö men känner inte igen de problemen som nämns men naturligtvis tråkigt om man ej blir bra bemött.
Visst lite opersonligt att ha kommunikationen via en app men funkar faktisk ganska bra.
Mitt senaste besök i Malmö fungerade helt perfekt och från en helt stendöd bil med bärgning (stora batteriet byttes) och tills jag fick tillbaks bilen tog det 2,5 vecka mitt i semestertider så inget att klaga på.
JO det var bättre förr då fick man tillbaks bilen tvättad och städad
En ny rutin på teslas verkstäder som de säger sig inte kan påverka här i Sverige.
Jag hade problem att vänster bakruta, samt dörrsida satt lite löst. De konstaterade att det var fel och drog åt nödvändiga skruvar. Tekniker sade att ibland drar de inte nog hårt från fabrik och att de då bara drar enligt spec så löser det sig.
Jag fick då betala för detta. Motiveringen var att när ingen del byts ut, så täcks det inte av garantin. Det känns näst intill som ett brott i avtalet, känner jag. Ingenting jag bråkade om där och då när jag ville hem och det handlar om 1000:- exkl moms. Men man undrar ju..
Enligt garantivillkoren så ska problem lösas under garantitiden, utan kostnad. När det inte handlar om slitage.
Edit:
När jag läser igenom avtalet så står det faktiskt att "Mindre justeringar, såsom åtdragning av muttrar och bultar, omfattas inte av garantin."
De har alltså börjat följa avtalet mer strikt. Men det känns otroligt töntigt ur mitt perspektiv då dessa skruvar/muttrar sitter innanför dörrsidan och inget man som användare lätt gör..
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
En ny rutin på teslas verkstäder som de säger sig inte kan påverka här i Sverige.
Jag hade problem att vänster bakruta, samt dörrsida satt lite löst. De konstaterade att det var fel och drog åt nödvändiga skruvar. Tekniker sade att ibland drar de inte nog hårt från fabrik och att de då bara drar enligt spec så löser det sig.
Jag fick då betala för detta. Motiveringen var att när ingen del byts ut, så täcks det inte av garantin. Det känns näst intill som ett brott i avtalet, känner jag. Ingenting jag bråkade om där och då när jag ville hem och det handlar om 1000:- exkl moms. Men man undrar ju..
Enligt garantivillkoren så ska problem lösas under garantitiden, utan kostnad. När det inte handlar om slitage.
Edit:
När jag läser igenom avtalet så står det faktiskt att "Mindre justeringar, såsom åtdragning av muttrar och bultar, omfattas inte av garantin."
De har alltså börjat följa avtalet mer strikt. Men det känns otroligt töntigt ur mitt perspektiv då dessa skruvar/muttrar sitter innanför dörrsidan och inget man som användare lätt gör..
Låter som kostnadsbesparingar, som sagt. Dumsnålt.
Edit:
När är bilen köpt och är den köpt privat? Hade reklamerat det om det är privat och inom 3 års tid.
Men det är väl Teslas senaste sätt att få in extrapengar på nu när försäljningen knakar, bygg inte ihop bilarna ordentligt i fabriken och ta sen extra betalt av kunden när man rättar till det inom garantitiden.
Edit:
När är bilen köpt och är den köpt privat? Hade reklamerat det om det är privat och inom 3 års tid.
Men det är väl Teslas senaste sätt att få in extrapengar på nu när försäljningen knakar, bygg inte ihop bilarna ordentligt i fabriken och ta sen extra betalt av kunden när man rättar till det inom garantitiden.
Man kan ju försöka reklamera, men Tesla tvärnekar naturligtvis.
Man kan ju försöka reklamera, men Tesla tvärnekar naturligtvis.
Ja man lär behöva ta det till ARN men för småsummor verkar de inte vilja att ARN ger ett utslag utan de går med på att betala när de får information om ärendet så det läggsner.