Här är storyn:
Hennes Model 3 årsmodell 2020 fick i våras problem med "drivlinan". Varningstext sa nånting om att inte köra fortare än 90. Det blev nervöst att köra över huvud taget. Det visade sig härröra från oljepumpen. Den byttes på garantin, och det var i april 2024. (vid mätarställning 24974 km).
Text på fakturan:
-------Rear oil pump failure alerts - checked wiring to oil pump - all
ok. Replaced oil pump, oil filter and oil and retested. Working
as designed.
Korrigeringar: Oil Pump - Rear Drive Unit (3DU) (Remove
& Replace) - Remove and Replace
Basic Vehicle Limited Warranty ... 0 kr.
Men ganska snart återkom problemen/varningstexten! Men då fanns det inga tider till verkstan före sommaren, och hon var tvungen att vänta till nu i augusti. Ännu mer nervöst att köra, men hon måste ju se till sommarstugan då och då. Semesterresan sket sig förstås helt - vem vågar köra långt i detta läge?
Nu visade det sig att en ”kabelhärva” (ja, de sa så) vid samma pump hade brunnit!! (Mätarställning vid andra verkstadsbesöket 28977 km dvs. 400 mil senare.).
Men den här gången måste hon betala! Varför är inte detta samma garantiärende?? Varför brann kabeln? Satt den för nära pumpen och den blev för het, och inspektionen och/eller monteringen vid förra servicen var inte riktigt korrekt utförd?
Text på fakturan:
Alltså: Ska man acceptera detta, att betala för något som vi uppfattar som en omreparation?Fick detta problem åtgärdat bara
för två [sic!] månader sen, i mitten av april 2024. Redan
tillbaka på samma sätt. Hastigheten begränsad.
Customer concern confirmed. Found during diagnosis that the connector to
oilpump have burned pin due to failed oilpump last service. Replaced the
subframe harness. Customer concern is no longer present.
Customer Pay ... 1 700 kr.