Fråga om oljepump, kabelbrand och garantilagning

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
okjhum
Teslaägare
Inlägg: 130
Blev medlem: 14 aug 2015 11:08
Ort: Moheda
Referralkod: ts.la/olle4951

Fråga om oljepump, kabelbrand och garantilagning

Inlägg av okjhum »

Hej! Försöker hjälpa min dotter med detta: Nästan samma reparation två gånger i följd, först på garantin, men andra gången måste hon betala. Ska man acceptera detta?

Här är storyn:
Hennes Model 3 årsmodell 2020 fick i våras problem med "drivlinan". Varningstext sa nånting om att inte köra fortare än 90. Det blev nervöst att köra över huvud taget. Det visade sig härröra från oljepumpen. Den byttes på garantin, och det var i april 2024. (vid mätarställning 24974 km).
Text på fakturan:
Rear oil pump failure alerts - checked wiring to oil pump - all
ok. Replaced oil pump, oil filter and oil and retested. Working
as designed.
Korrigeringar: Oil Pump - Rear Drive Unit (3DU) (Remove
& Replace) - Remove and Replace
Basic Vehicle Limited Warranty ... 0 kr.
-------
Men ganska snart återkom problemen/varningstexten! Men då fanns det inga tider till verkstan före sommaren, och hon var tvungen att vänta till nu i augusti. Ännu mer nervöst att köra, men hon måste ju se till sommarstugan då och då. Semesterresan sket sig förstås helt - vem vågar köra långt i detta läge?
Nu visade det sig att en ”kabelhärva” (ja, de sa så) vid samma pump hade brunnit!! (Mätarställning vid andra verkstadsbesöket 28977 km dvs. 400 mil senare.).

Men den här gången måste hon betala! Varför är inte detta samma garantiärende?? Varför brann kabeln? Satt den för nära pumpen och den blev för het, och inspektionen och/eller monteringen vid förra servicen var inte riktigt korrekt utförd?
Text på fakturan:
Fick detta problem åtgärdat bara
för två [sic!] månader sen, i mitten av april 2024. Redan
tillbaka på samma sätt. Hastigheten begränsad.
Customer concern confirmed. Found during diagnosis that the connector to
oilpump have burned pin due to failed oilpump last service. Replaced the
subframe harness. Customer concern is no longer present.
Customer Pay ... 1 700 kr.
Alltså: Ska man acceptera detta, att betala för något som vi uppfattar som en omreparation?
Modell X 90D från mars 2017. Drygt 15.000 mil (aug -24)
Modell X från aug 2023. Knappt 2000 mil (aug -24)
---
Mina barns värvningskoder :D : midori64001 resp. hampus29576
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Fråga om oljepump, kabelbrand och garantilagning

Inlägg av Nicke Nyfiken »

okjhum skrev: 06 aug 2024 17:27
Hej! Försöker hjälpa min dotter med detta: Nästan samma reparation två gånger i följd, först på garantin, men andra gången måste hon betala. Ska man acceptera detta?

Här är storyn:
Hennes Model 3 årsmodell 2020 fick i våras problem med "drivlinan". Varningstext sa nånting om att inte köra fortare än 90. Det blev nervöst att köra över huvud taget. Det visade sig härröra från oljepumpen. Den byttes på garantin, och det var i april 2024. (vid mätarställning 24974 km).
Text på fakturan:
Rear oil pump failure alerts - checked wiring to oil pump - all
ok. Replaced oil pump, oil filter and oil and retested. Working
as designed.
Korrigeringar: Oil Pump - Rear Drive Unit (3DU) (Remove
& Replace) - Remove and Replace
Basic Vehicle Limited Warranty ... 0 kr.
-------
Men ganska snart återkom problemen/varningstexten! Men då fanns det inga tider till verkstan före sommaren, och hon var tvungen att vänta till nu i augusti. Ännu mer nervöst att köra, men hon måste ju se till sommarstugan då och då. Semesterresan sket sig förstås helt - vem vågar köra långt i detta läge?
Nu visade det sig att en ”kabelhärva” (ja, de sa så) vid samma pump hade brunnit!! (Mätarställning vid andra verkstadsbesöket 28977 km dvs. 400 mil senare.).

Men den här gången måste hon betala! Varför är inte detta samma garantiärende?? Varför brann kabeln? Satt den för nära pumpen och den blev för het, och inspektionen och/eller monteringen vid förra servicen var inte riktigt korrekt utförd?
Text på fakturan:
Fick detta problem åtgärdat bara
för två [sic!] månader sen, i mitten av april 2024. Redan
tillbaka på samma sätt. Hastigheten begränsad.
Customer concern confirmed. Found during diagnosis that the connector to
oilpump have burned pin due to failed oilpump last service. Replaced the
subframe harness. Customer concern is no longer present.
Customer Pay ... 1 700 kr.
Alltså: Ska man acceptera detta, att betala för något som vi uppfattar som en omreparation?

Nej det hade jag inte accepterat.

Det är ju kopplat till samma fel. De skriver det ju till och med rakt ut.
connector to oilpump have burned pin due to failed oilpump last service
Sedan är frågan om man orkar bråka för 1700:- spänn.
Men jag hade nog bråkat av principskäl.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
TeslaLeo

Re: Fråga om oljepump, kabelbrand och garantilagning

Inlägg av TeslaLeo »

Ni ska såklart inte betala.

Men för 1700kr hade jag inte orkat bråka.
Användarvisningsbild
tnjo
Teslaägare
Inlägg: 377
Blev medlem: 17 apr 2023 17:49

Re: Fråga om oljepump, kabelbrand och garantilagning

Inlägg av tnjo »

Absolut inte, ta det till arn om dom vägrar.
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 548
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Fråga om oljepump, kabelbrand och garantilagning

Inlägg av d3marcus »

TeslaLeo skrev: 06 aug 2024 18:17
Ni ska såklart inte betala.

Men för 1700kr hade jag inte orkat bråka.
Om kunderna inte bråkar kommer Tesla fortsätta med sin usla kundservice.
Användarvisningsbild
Joakimgabrielsson
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 05 aug 2020 17:26
Ort: Floda

Re: Fråga om oljepump, kabelbrand och garantilagning

Inlägg av Joakimgabrielsson »

Om första lagningen gjordes under garantitiden och andra när garantin är över omfattas det ej av reservdelgaranti. Reservdelsgaranti kan man bara hävda om man betalat något vid första rep. Så gör alla tillverkare.
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 1248
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37
Referralkod: ts.la/simon82910

Re: Fråga om oljepump, kabelbrand och garantilagning

Inlägg av Jaegaern »

Joakimgabrielsson skrev: 06 aug 2024 23:46
Om första lagningen gjordes under garantitiden och andra när garantin är över omfattas det ej av reservdelgaranti. Reservdelsgaranti kan man bara hävda om man betalat något vid första rep. Så gör alla tillverkare.
Så man har inte garanti på utfört jobb om man inte betalat?
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
olza
Inlägg: 232
Blev medlem: 05 jul 2014 13:09
Ort: Karlstad

Re: Fråga om oljepump, kabelbrand och garantilagning

Inlägg av olza »

Det är inte ett garantiärende, men det borde gå att använda reklamationsrätten. I alla anfall om bilen är köpt privat. Läs t.ex. vad Konsumentverket skriver här: https://www.hallakonsument.se/fragor-o ... an-byts-ut
Volvo V70N 2.5T 2004
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
Användarvisningsbild
okjhum
Teslaägare
Inlägg: 130
Blev medlem: 14 aug 2015 11:08
Ort: Moheda
Referralkod: ts.la/olle4951

Re: Fråga om oljepump, kabelbrand och garantilagning

Inlägg av okjhum »

Tack för alla bra svar!
Sammanfattningsvis således lite osäkert läge och inte värt besväret att bråka för det beloppet.
Ha en fortsatt bra sommar!
/Olle
Modell X 90D från mars 2017. Drygt 15.000 mil (aug -24)
Modell X från aug 2023. Knappt 2000 mil (aug -24)
---
Mina barns värvningskoder :D : midori64001 resp. hampus29576
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Fråga om oljepump, kabelbrand och garantilagning

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Joakimgabrielsson skrev: 06 aug 2024 23:46
Om första lagningen gjordes under garantitiden och andra när garantin är över omfattas det ej av reservdelgaranti. Reservdelsgaranti kan man bara hävda om man betalat något vid första rep. Så gör alla tillverkare.
Det är i sig sant, men inte applicerbart i detta fall. Det är inga delar som bytts ut som behöver bytas igen, så det handlar inte om reservdelsgaranti.

Problemet här är att Tesla gjorde en ofullständig reparation när man bytte pumpen men lät kontakten med de brända stiften sitta kvar. Att garantitiden gått ut innan kablaget med den trasiga kontakten byts, bör inte betyda att ägaren ska betala för reparationen.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Fråga om oljepump, kabelbrand och garantilagning

Inlägg av Nicke Nyfiken »

olza skrev: 07 aug 2024 08:29
Det är inte ett garantiärende, men det borde gå att använda reklamationsrätten.
Vad menar du?

Tesla har redan godkänt felet som ett garantiärende. Problemet är att de gjorde en ofullständig reparation när de skulle åtgärda problemet. Nu behöver de komplettera garantireparationen.

Varför skulle det plötsligt inte vara ett garantiärende längre?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19945
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Fråga om oljepump, kabelbrand och garantilagning

Inlägg av Bjelke »

Nicke Nyfiken skrev: 07 aug 2024 15:41
Joakimgabrielsson skrev: 06 aug 2024 23:46
Om första lagningen gjordes under garantitiden och andra när garantin är över omfattas det ej av reservdelgaranti. Reservdelsgaranti kan man bara hävda om man betalat något vid första rep. Så gör alla tillverkare.
Det är i sig sant, men inte applicerbart i detta fall. Det är inga delar som bytts ut som behöver bytas igen, så det handlar inte om reservdelsgaranti.

Problemet här är att Tesla gjorde en ofullständig reparation när man bytte pumpen men lät kontakten med de brända stiften sitta kvar. Att garantitiden gått ut innan kablaget med den trasiga kontakten byts, bör inte betyda att ägaren ska betala för reparationen.
Håller med, felet fanns redan vid förra reparationen enligt dom själva och ska
således hanteras som inom garantin.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar