Farthållaren - ännu en tråd

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Carnivore
Teslaägare

Re: Farthållaren - ännu en tråd

Inlägg av Carnivore »

Frunken skrev: 03 aug 2024 23:57
Ca 500 mil och 2 inbromsningar. Använder både Farthållaren och AP utan större bekymmer.

Byta fil är det enda störningsmomentet, att behöva återaktivera AP…
Har haft vår MYP sen i torsdags och upplever samma sak, inga bekymmer med farthållaren men störigt med AP att den stängs av vid ett filbyte.
Användarvisningsbild
Claes_B
Teslaägare

Inlägg av Claes_B »

Airlift skrev: 03 aug 2024 20:44
Min får ”bara” spel när kartinfo inte matchar skyltad hastighet. Som att den tror det är 80 fast skyltat 100.
Fast bara med AP, inte med farthållare väl?
Eller har jag ändrat nån inställning, för om jag sätter på farthållaren så ändrar den aldrig hastighet och jag kan ställa vilken hastighet som helst oavsett vad som står på skyltarna.
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare

Inlägg av Airlift »

Claes_B skrev: 04 aug 2024 09:44
Min får ”bara” spel när kartinfo inte matchar skyltad hastighet. Som att den tror det är 80 fast skyltat 100.
Eller har jag ändrat nån inställning, för om jag sätter på farthållaren så ändrar den aldrig hastighet och jag kan ställa vilken hastighet som helst oavsett vad som står på skyltarna.
Så är det nog! Har satt min på ”ett drag AP” så..
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
Electron

Inlägg av Electron »

Airlift skrev: 04 aug 2024 07:14
Electron skrev: 03 aug 2024 20:54
Mmm…. å hur löser man det då?
Jag är inte övertygad. Kommer inte köra med farthållaren någonsin.
Hade varit lösbart med en enkel farthållare-funktion. Lås hastighet. Ingen autobroms, inga störningsmoment. Enkel kod men tesla lär nog inte släppa den funktionen…
Exakt, inget krångel. Bara en enkel farthållare. Jag hade iallafall varit nöjd med det.
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Min bil ändrar hastigheten även på farthållare. I skarpa kurvor t.ex. men även helt omotiverat. På vissa ställen, t.ex. där Essingeleden delar på sig södergående efter Aspudden, ändras även den inställda hastigheten.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Claes_B
Teslaägare

Inlägg av Claes_B »

mikebike skrev: 04 aug 2024 12:36
Min bil ändrar hastigheten även på farthållare. I skarpa kurvor t.ex. men även helt omotiverat. På vissa ställen, t.ex. där Essingeleden delar på sig södergående efter Aspudden, ändras även den inställda hastigheten.
Ändrar hastighet i kurvor gör ju min med, men det är ju tillfälligt, den inställda hastigheten ändrar sig inte så den återtar ju den så fort vägen slutar svänga, den ändrar inte hastighet efter hastighetsgräns utan det jag ställt in den på gäller. Kanske är nån inställning.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

Claes_B skrev: 04 aug 2024 17:13
Ändrar hastighet i kurvor gör ju min med, men det är ju tillfälligt, den inställda hastigheten ändrar sig inte så den återtar ju den så fort vägen slutar svänga, den ändrar inte hastighet efter hastighetsgräns utan det jag ställt in den på gäller. Kanske är nån inställning.
Nej, inte efter skyltad hastighet, utan efter egna påhitt. :lol:
På Essingeleden är skyltad hastighet 70, men jag brukar ställa in 80 på farthållaren. Bilen ändrar sedan till 70 och 60 själv.

Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare

Inlägg av d3marcus »

Körde 450 mil på Europasemester utan en enda spökbromsning, funkade klockrent hela tiden. AP1 med mjukvara från Mobileye.

Tänk att Tesla ”som ligger tio år före alla andra” inte lyckats lösa detta på åtta år. Och att inget görs åt det. Att felaktiga designbeslut inte ifrågasätts.

Tyder på en gammeldags, toppstyrd organisation utan agilt tänkande. Men det finns väl ingen i Teslas ledningsgrupp som omger sig av ja-sägare och har svårt att ändra sig…?
tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

Har precis kommit hem från en resa till västkusten med min Model Y LR -21. Tycker AP fungerar klockrent för det mesta. Hade två spökbromsningar som båda var på mindre vägar. I övrigt funkade det bra även i ösregn på E6:an. Även vindrutetorkarna uppförde sig för det mesta. Fick några torrtorkningar vid lågt stående sol men de upphörde efter att ha spolat rutan. Det enda jag är missnöjd med är att bilen ligger väl nära framförvarande bil samt att den ibland bromsar in lite väl sent. Märkligt att det skiljer så mycket mellan olika bilar. Känns nästan som att Tesla monterat dåliga kameror i vissa bilar.
Användarvisningsbild
Jimel
Teslaägare

Inlägg av Jimel »

Eller så har vi olika krav, jag tycker inte en spökbromsning är acceptabel.
Användarvisningsbild
ducce916m
Teslaägare

Inlägg av ducce916m »

Jimel skrev: 08 aug 2024 23:27
Eller så har vi olika krav, jag tycker inte en spökbromsning är acceptabel.
Kan väl nämna att spökbromsningarna i min förra bil, Audi A8, inte var att leka med. Ibland häftigare än Teslans betydligt mjukare inbromsningar.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Jag hade oväntade inbromsningar vid möten även med Insignian några gånger. Och de var riktigt hårda - en gång vid omkörning t.o.m.

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
The Tog
Teslaägare

Inlägg av The Tog »

mikebike skrev: 04 aug 2024 18:45
Claes_B skrev: 04 aug 2024 17:13
Nej, inte efter skyltad hastighet, utan efter egna påhitt. :lol:
På Essingeleden är skyltad hastighet 70, men jag brukar ställa in 80 på farthållaren. Bilen ändrar sedan till 70 och 60 själv.
Min gör exakt likadant på samma ställe.

Essingeleden går inte att köra med farthållare.

För mig börjar det redan i tunnlarna i Norra Länken när jag kommer från Frescati.

Jag har även samma fenomen på en lokal väg när jag närmar mig en korsning, skyltat 50 men sänker till 40 automatiskt.
repulsiv
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av repulsiv »

Det mest irriterande för mej är när man kör smala kurviga vägar, något jag gör typ 40% av sträckan till jobbet, min gamla bil har ingen adaptiv farthålalre utan en "vanlig" så där funkar det ju förstås, men när jag har beredskap kör jag ju jobbets beredskapsbil, en skoda scala med adaptiv, och där fungerar den adaptiva farthållaren 100%, den har exakt aldrig strulat.

Men att ha på adaptiv farthållare på teslan på den sträckan är helt omöjligt, den bromsar för allt möjligt, men värst av allt är just vid möten, kanske ungefär vid var sjätte-åttonde möte så bromsar den helt omotiverat.

USEL funktionalitet.
Användarvisningsbild
The Tog
Teslaägare

Inlägg av The Tog »

repulsiv skrev: 09 aug 2024 13:47
Det mest irriterande för mej är när man kör smala kurviga vägar, något jag gör typ 40% av sträckan till jobbet, min gamla bil har ingen adaptiv farthålalre utan en "vanlig" så där funkar det ju förstås, men när jag har beredskap kör jag ju jobbets beredskapsbil, en skoda scala med adaptiv, och där fungerar den adaptiva farthållaren 100%, den har exakt aldrig strulat.

Men att ha på adaptiv farthållare på teslan på den sträckan är helt omöjligt, den bromsar för allt möjligt, men värst av allt är just vid möten, kanske ungefär vid var sjätte-åttonde möte så bromsar den helt omotiverat.

USEL funktionalitet.
Helt oanvändbar på lite mindre landsvägar.

Efter några veckor på Gotland konstaterade jag att farthållaren är helt oandvärbar på ön. En sak hade ju varit om den sänkte farten inför "faror" men den tvärnitar alltid efter att "faran" passerat...
ANLI
Teslaägare

Inlägg av ANLI »

Teslas farthållare är ingen adaptiv farthållare.....
Den klarar inte att hålla konstant avståndet till bilen framför.
Tesla verkar inte förstå hur en farthållare ska fungera utan blandar ihop funktionen med AP?

Funkade något bättre innan med radarn.
Men Tesla tvingde att uppdatera bort radarn eller att inte kunna starta värmen från Appen.
M3 RWD -22
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

ANLI skrev: 09 aug 2024 14:33
Teslas farthållare är ingen adaptiv farthållare.....
Den klarar inte att hålla konstant avståndet till bilen framför.
Tesla verkar inte förstå hur en farthållare ska fungera utan blandar ihop funktionen med AP?

Funkade något bättre innan med radarn.
Men Tesla tvingde att uppdatera bort radarn eller att inte kunna starta värmen från Appen.
När radarn var aktiv så höll bilen avståndet bra, men den har alltid varit seg med att öka hastigheten när bilen framför svängt av.

TeslaLeo

Inlägg av TeslaLeo »

På tal om farthållare / AP: varför håller AP ett trafikfarligt kort avstånd till framförvarande bil även i läge 7?

Läge 7 håller mindre än 3 sekunder till framförvarande. Jag har inte ens vågat testa läge 1.

Det är totalt orimligt.

Läge 7 borde vara 7 sekunder. Läge 1 kan vara 1-2 sekunder.

Detta borde vara en väldigt enkel uppdatering för Tesla i mjukvara.
Användarvisningsbild
Letalis
Teslaägare
Referralkod: ts.la/roger897563
Kontakt:

Inlägg av Letalis »

TeslaLeo skrev: 10 aug 2024 07:54
På tal om farthållare / AP: varför håller AP ett trafikfarligt kort avstånd till framförvarande bil även i läge 7?

Läge 7 håller mindre än 3 sekunder till framförvarande. Jag har inte ens vågat testa läge 1.

Det är totalt orimligt.

Det känns som att det är dagsformsrelaterat.
Vissa dagar/tillfällen så verkar den fungera bättre än andra.

Har precis kört en tur GBG-Berlin (via Trelleborg-Sassnitz) och sedan Berlin-Göteborg(via danmark) och hade ganska bra känsla för både Farthållaren och AP. Men så fort vi kom hem på våra vägar (småvägar) så var den direkt farlig igen.
Så det verkar vara relaterat till Vägmarkeringarna.

Att ligga i 100 på Tysk mindre väg utan mittlinje fungerade super och hade endast 1 spökbromsning. Men här hemma på mindre väg så är den oanvändbar. Största skillnaden är att dom har heldragna sidolinjer och vi har streckade...
Nissan Leaf 40kWh 2018
Hyundai Ioniq 5 Advanced RWD 2021

Model Y LR 2024
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Letalis skrev: 10 aug 2024 15:02

Det är totalt orimligt.

Jag tycker aldrig 7 är tillräckligt långt och det är alldeles för liten skillnad i praktiken mellan 2-7 sedan radarn försvann.
Electron

Inlägg av Electron »

Letalis skrev: 10 aug 2024 15:02

Det är totalt orimligt.

Har precis kört en tur GBG-Berlin (via Trelleborg-Sassnitz) och sedan Berlin-Göteborg(via danmark) och hade ganska bra känsla för både Farthållaren och AP. Men så fort vi kom hem på våra vägar (småvägar) så var den direkt farlig igen.
Så det verkar vara relaterat till Vägmarkeringarna.

Att ligga i 100 på Tysk mindre väg utan mittlinje fungerade super och hade endast 1 spökbromsning. Men här hemma på mindre väg så är den oanvändbar. Största skillnaden är att dom har heldragna sidolinjer och vi har streckade...
En spökbromsning för mycket anser jag.
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

Idag tvärbromsade bilen i Borås när en bil kom upp på påfartsrampen. Sedan mitt på E4 mellan Norrköping och Nyköping, möjligen triggat av att asfalten bytte färg från grå till svart?

Jag är redan förbjuden att köra på AP när frun är med p.g.a. allt plingande.
Nu är det bud på att jag inte får använda farthållaren heller.

Bilen blir sämre och sämre.

Användarvisningsbild
Frunken
Teslaägare

Inlägg av Frunken »

Märkligt att det är så ojämnt. Min AP / farthållare fungerar mycket bra.
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare

Inlägg av mussla »

Frunken skrev: 10 aug 2024 21:24
Märkligt att det är så ojämnt. Min AP / farthållare fungerar mycket bra.
Jag håller med. Jag är riktigt nöjd med min farthållare och AP. Det enda jag kommer på nu att förbättra är att den kan accelerera för snabbt inne i rondeller när framförvarande bil inte längre ligger rakt framför.

I går var det en mötande bil som oväntat kom in i min körbana vid omkörning. Min bil bromsade och styrde undan. Känns tryggt.
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av repulsiv »

Kör ni på små vägar utan mittmarkering ? ..För det är ju där det fungerar så uselt att man får stänga av skiten för att inte bli galen.

På större vägar fungerar det bara halvdåligt, typ enstaka spökbromsningar och att den vägrar gasa på efter att ha bromsat in ibland.

Sen har jag problem med att den ibland väljer fel hastighet när man aktiverar den, det kan dock vara ett handhavandefel, men jag förstår inte ritkgit vad jag gör för fel då.

Nu har jag inte kört alla fabrikat, men jag är övertygad om att tesla är sämst i klassen på adaptiv farthållare iaf.
Skriv svar