Igår körde vi genom Danmark på väg hem och jag valde att toppa upp batteriet på sista billiga laddplatsen innan Sverige.
Det är en Uno-X som ligger på Fyn alldeles vid brofästet vid Stora Bältbron. En utmärkt laddplats! Bästa jag någonsin sett! 8 bås under tak med 300 kw laddare som är anpassade för olika placeringar av laddporten och för släpkörning. Priset är 2,75 dkk som jag dessutom hade 30 % rabatt på via Eltons Blocketrabatt (stort tack till forumsmedlemmar här som hittat och vänligt delat med sig av denna! - GULD!) Jag hade hållit omväxlande 110 och 130 i två timmar. Min EV6:a drog ca 18 kwh/100 km i ECO-läget med stolsfläktar och AC på. 26 grader och stekande sol ute (trots kl 17 på kvällen!!). Jag rullade in med 44 % SOC. Direkt efter inpluggning så for laddhastigheten upp till 232 kw (!!!) och höll sig där läääänge. Vid 81 % laddade bilen fortfarande med 158 kw! Jag avbröt då och hade laddat ca 12 min. Vilken hjälte till bil! (Eller som Bjørn hade uttryckt sig: Charging like a Boss!).
Jag hade bilen avstängd under laddningen för att AC:n inte skulle behöva delas med kupén. Det lät högt från bilen under laddningen. Men gardinerna/luckorna i fronten var stängda vid de tre tillfällen jag gick ut och kollade! Skumt! De var alltid öppna vid snabbladdning i min Hyundai Ioniq 5 (iofs var SOC alltid betydligt lägre då någon gång på 0 % men oftast 5-10 %). Så jag startade bilen - kupén kyldes snabbt ned; laddhastigheten påverkades inte och ljuden från bilen ändrade inte karaktär - men nu öppnades spjällen i fronten! Jag stängde av bilen efter någon minut. Direkt stängdes spjällen igen. Laddhastigheten påverkades inte och ljuden från bilen var desamma (normala fläktljud alltså).
Efter laddning körde jag i 2 min till McDonalds över gatan. Bilen hade laddat så snabbt så resten av familjen var långtifrån klara med måltiden. Jag parkerade bilen i skugga (var jag noga med) med 81 % SOC då direkt efter snabbladdningen. När jag låste bilen så var bilen helt tyst. Jag var borta i kanske 10 min när jag kom på att det kanske inte var så smart så jag sprang ut och startade bilen och lät den vara på. Spjällen stängda i fronten och AC:n kylde snabbt ned kupén. Inga höga fläktljud från motorhuven som vid snabbladdningen. Efter ytterligare 10 min kom familjen ut och vi körde vidare.
Kan detta ha skadat batteriet? Jag är nog lite övernojjig men är fjärde snabbladdningen med denna bil.
På köpet fick ni en fin laddhistoria också