Det är några av anledningarna till att Sveriges största byggbolag valt att inte gå in i kärnkraftsprojekt.Lerumsexpressen skrev: ↑09 aug 2024 22:55Nu hamnar vi på känsligt område som vi kanske inte vill eller bör skriva om, då det inte bara är vänner som är lojala svenska staten som läser här.....chaffis75 skrev: ↑09 aug 2024 22:32Oj närmar de sig inte 100 år så när man tar de ut bruk.. låter otroligt.. men ja de är ju bra om de kan hålla vad som sägs.Verdi_ skrev: ↑09 aug 2024 19:49Ca 40 år till planeras det för.chaffis75 skrev: ↑09 aug 2024 18:41Tror du våra existerande kärnkraftverk kommer producera el om 20 år. Går de ens att renovera dem så de håller och är säkra så länge till vettiga priser?Lerumsexpressen skrev: ↑09 aug 2024 10:51
Jämförelsen haltar enligt mig.
Det handlar inte om att tro.
Sol, vind, batterier är redan ett faktum, de finns här och nu.
Och de kommer att öka oavsett hur en vanlig privatperson tycker och tänker om det.
Sol, vind och batterier kommer att fungerar tillsammans med vattenkraft, kärnkraft, kraftvärme, kondenskraft och import med kabel.
Inget kommer försvinna eller bli 100% inom närmsta 20 åren.
Givetvis finns det människor som tittar bakåt och hoppas på att gamla goda tider kommer tillbaka, hoppas på Folkhemmet och massiva mängder kärnkraft men dessa bakåtsträvare kommer inte stoppa de som vill hjälpa till och agera här och nu.
Jag tvivlar och detta är en anledning jag vill de börjar planeras för ny kärnkraft nu.
Sen har du rätt i att sol vind och batterier garanterat kommer öka men de behövs komplement precis som du själv är inne på.
https://group.vattenfall.com/se/nyheter ... treaktorer
Jag har hört från andrahands källor att mycket är slitet på kärnkraftverken, typ problem med att borra i betongen då de redan finns så många hål. Tja sant eller inte men ja 100 år är lång tid.
Kan bekräfta att det finns utmaningar med stålarmering och betong. Men var, hur och omfattning tänker jag inte säga.
Att uppgradera en äldre kärnanläggning är utmanande, exempelvis jordbävningssäkra anordningar.
Sedan innebär joniserande strålning utmaningar för det tryckbärande stålet. (Tror jag skrivit en rad om det innan?)
Men kortfattat.....
Strålskador på stålkonstruktioner, dessa skador är platsberoe, beroende på intensiteten av strålningen och exponeringstiden, samt på stålets sammansättning och användningsområde/driftfönster.
Neutronstrålning och försprödning
Neutroner, som frigörs vid kärnklyvning. När neutroner kolliderar med atomer i stålet, kan de orsaka förskjutningar av atomer i metallens kristallstruktur. Detta leder till en process som kallas neutronförsprödning, där stålet blir sprödare och mindre duktilt.
- Neutronförsprödning kan leda till att stålet blir mer benäget att spricka, särskilt vid låga temperaturer. Viktig att övervaka i komponenter som tryckkärl och rörledningar, som utsätts för hög strålningsdos under lång tid. = förlängning av livslängden = högre sannolikhet för skador och incidenter.
Frankrike har haft enorma problem med strålförsprödning i sina verk.
Krypning och svällning
Strålning kan påverka stålets dimensionsstabilitet genom en process som kallas strålningsinducerad svällning. Detta sker när atomer förskjuts och små tomrum bildas i metallen, vilket kan leda till att materialet sväller eller kryper under belastning.
Materialutmattning
Kombinationen av strålning och hög temperatur kan påskynda materialutmattning i stålkonstruktioner, vilket kan leda till mikrosprickor och så småningom till större skador om det inte upptäcks och hanteras i tid.
Strålningsinducerade skador kan leda till katastrofala fel, såsom giljotinbrott på rörledningar.
Riskerna med garantier etc. är så stora att ett enskilt projekt kan få de största byggentreprenörerna på obestånd.
Någon annan behöver ta riskerna, och det vet vi alla vem det blir…