Dexter86 skrev: ↑12 aug 2024 13:10
Fiat 500 går troligtvis bort pga den är för liten.
Ioniq är intressant mest för att dom verkar vara så energieffektiva samt att det ändå är bra jäkla plats i bilen, dock skeptisk till 28kWh, gött ha lite mer ifall ifall.
ID3 känns ändå någonstans som vettigaste alternativet sett till pris, mil, plats invändigt, batteri osv.
i3 kan man la få runt 200’ om man krigar lite men känns uråldrig.
Vet inte hur Kona med det mindre batteriet presterar ?
Niro o Soul hade kunnat funka också men dom flesta har rullat så jäkla mkt.
Hur långt kommer en Cooper vintertid?
Kollat lite på TeslaBjörns vintertest för att få en fingervisning, inga imponerande siffror på dom flesta bilar i denna prisklass :/
Nu tror jag inte Cooper är något om en Fiat 500 är alldeles för liten (är inom samma storleksklass). Samma sak med Honda E. Inga bilar att åka 3 eller 4 i en längre sträcka. Baksätena är verkligen mer nödsäten för fullvuxna.
Det sagt så är Coopern väldigt snål i elektroner jämfört med de flesta elbilar. En av de allra snålaste om du kollar Björns excelark. Batteriet är dock inte så sort. Fördel dock att den har en rätt bra värmepump så inte så enormt stora skillnader i räckvidd mellan sommaren och vintern. På vintern kommer jag ca 16-17 mil, och på sommaren ca 20-21 mil. Kör alltid i Sport-läge och med 22-23 grader i kupén.
Så för oss är Minin verkligen en optimal andra elbil (har en M3 LR och en BMW hybrid kombibil också). Behöver verkligen inte större batteri, och har tom kört den några gånger till Norge när min M3 varit på verkstad. Inte lika optimalt som Teslan på långresor givetvis, men fungerar ändå förvånansvärt bra även med dessa småbil om man inte är stressad. För vardagen, så är den helt perfekt för oss.
Räcker inte Mini (och 500 och Honda E) i storlek, så har du som sagt både BMW i3 och Mazda MX30 att kika på.