Andrabil för 250k

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

SwedishAdvocate

Re: Andrabil för 250k

Inlägg av SwedishAdvocate »

Dexter86 skrev: 12 aug 2024 18:42
Jag hade faktiskt kunnat tänka mig en Zoe, bra batteri och går att få relativt ny till ett vettigt pris. Sen vet jag iofs inte nackdelarna med den men… [...
Bara lekman på ämnet. Tror inte det finns så mkt negativt skrivet om Zoe på forumet, men den verkar tydligen ha ett lite 'knepigt' vindrutedränage eller vad det nu är – något den tydligen delar med fler Renault-modeller...

Se t.ex:
viewtopic.php?p=764350
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Dreas89
elbilist

Inlägg av Dreas89 »

SwedishAdvocate skrev: 12 aug 2024 18:52
Dreas89 skrev: 12 aug 2024 18:03
Dexter86 skrev: 12 aug 2024 16:51
Håller med om att Fiat 500 år en riktig charmig bil faktiskt ä, speciellt ”caben” men den är nog tyvärr på tok för liten.
En 4 dörrars är optimalt så man kan ha en barnstol i förebyggande syfte i.

Ja alltså skiljer ju ändå typ 50-70k mellan Leaf och ID3
Snabbladda kommer nog ske VÄLDIGT sällan skulle jag tro, om ens någon gång.
Man får ändå en 22-23 för rimlig peng, troligtvis något mer sneak utr men det är alla ID3 också.
Vad är dom stora nackdelarna med Leaf? Typ vintertid.
Sommartid funkar uu allt felfritt oftast hehe
Nu svär jag i kyrkan kanske men tittar man på Leaf så hade jag slängt in Zoe i mixen. Ingen Chadmo och de äldre med bättre säkerhet börjar gå för runt 100-ingen. [...
Som jag förstått det så är även nyare Zoe lika säkra som äldre förutsatt att ett nyare exemplar av Zoe har samma uppsättning airbags som en äldre Zoe. Nyare Zoe fick sämre betyg dels pga av att Renault tog bort sidokrockskyddsgardinen som skyddar åkandes huvuden som standardutrustning, och dels pga att testkriterierna reviderades. Personligen så skulle jag således kontrollera så att den här säkerhetsutrustningen (sidokrockskyddsgardinen) är installerad innan köp av en Zoe.
Med reservation för att det kan finnas ngn ytterligare grej som jag missat.

Se t.ex (Har dock inte läst igenom hela den artikeln...):
https://www.autoexpress.co.uk/renault/z ... ety-rating
Var det jag tänkte på. De satte tillbaka dom alltså? Isf hade jag kört på 52kwh-varianten.
Dexter86 skrev: 12 aug 2024 18:42
Håller med om att Fiat 500 år en riktig charmig bil faktiskt ä, speciellt ”caben” men den är nog tyvärr på tok för liten.

Man får ändå en 22-23 för rimlig peng, troligtvis något mer sneak utr men det är alla ID3 också.
Nu svär jag i kyrkan kanske men tittar man på Leaf så hade jag slängt in Zoe i mixen. Ingen Chadmo och de äldre med bättre säkerhet börjar gå för runt 100-ingen.

Vi rattar runt 3 barn och barnvagn samt i nödfall en kompis i bilen.

Då kan man spara 120-150 papp till något roligare.
Jag hade faktiskt kunnat tänka mig en Zoe, bra batteri och går att få relativt ny till ett vettigt pris. Sen vet jag iofs inte nackdelarna med den men…
Anledningen till att jag inte vill köpa en är för att vår dotter heter Zoe :lol: blir så jävla fail!
Jag tar bilen för vad den är, en billig fransk skitbil. Det är bästa bilen jag ägt! Den gör jobbet, enkel och trots 92hk så rattar jag E6an på ett tryggt och stabilt sätt här nere i Skåne. Värre med småvägarna där det saknas lite tryck när rakorna är korta.
SwedishAdvocate

Dreas89 skrev: 12 aug 2024 19:15
SwedishAdvocate skrev: 12 aug 2024 18:52

Nu svär jag i kyrkan kanske men tittar man på Leaf så hade jag slängt in Zoe i mixen. Ingen Chadmo och de äldre med bättre säkerhet börjar gå för runt 100-ingen. [...
Som jag förstått det så är även nyare Zoe lika säkra som äldre förutsatt att ett nyare exemplar av Zoe har samma uppsättning airbags som en äldre Zoe. Nyare Zoe fick sämre betyg dels pga av att Renault tog bort sidokrockskyddsgardinen som skyddar åkandes huvuden som standardutrustning, och dels pga att testkriterierna reviderades. Personligen så skulle jag således kontrollera så att den här säkerhetsutrustningen (sidokrockskyddsgardinen) är installerad innan köp av en Zoe.
Med reservation för att det kan finnas ngn ytterligare grej som jag missat.

Se t.ex (Har dock inte läst igenom hela den artikeln...):
https://www.autoexpress.co.uk/renault/z ... ety-rating
Var det jag tänkte på. De satte tillbaka dom alltså? Isf hade jag kört på 52kwh-varianten. [...
Jag vet inte ifall sidokrockskyddsgardinen som sitter uppe i taket alltid varit standardutrustning på svensksålda Zoe eller ifall den istället blev extrautrustning även i Sverige. Sen går det väl kanske inte att utesluta att det kan finnas privatimporterade Zoe i Sverige... En privatimporterad bil kanske inte har den här sidokrockskyddsgardinen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
BEV[e-Rage]

Inlägg av BEV[e-Rage] »

En Zoe kan komma med batterihyra eller med ett friköpt batteri, men det vet nog alla på detta forum iallafall.. ;)
Äldre Zoe kunde ladda med upp till 43kW AC, lite nyare bilar med 22kW AC och vissa även med 50kW CCS DC som tillval.

En LEAF har antingen ett 39kWh eller ett 59kWh batteri men laddar bara Max 3,6kW enfas AC (vissa har dock en 6,6kW enfas AC laddare för 32A vilket få har hemma) och Max 50kW DC via CHAdeMO även om vissa sägs kunna klara Max 100kW om man mot förmodan lyckas hitta en sån laddstation.
Det ska finnas en CHAdeMO till CCS adapter men än så länge är den nog rätt dyr.
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare

Inlägg av Dexter86 »

Oj! Löser Leaf bara 1fas…fan så B!

Ni ser .. fan sån tur ni upplyser mig
Bil efter bil går bort ju, finns inget vettigt kvar att köpa…

Fiat för liten
Leaf 1 fas
Zoe livsfarlig (går ändå bort)
Stellantis går bara ladda till 100%
Mini cooper räckvidd suger
Mx30 räckvidd suger
Ioniq 28kWh räckvidd på gränsen?

Typ…ID3 kvar…
SwedishAdvocate

Dexter86 skrev: 11 aug 2024 15:06
...] Brassa av all input!!! :)
Kikade på ditt ursprungliga inlägg på sidan 2 i tråden. Där såg det ut som du har en tonåring som också kan vara aktuell som förare så småningom.

Sett till det och ett säkerhetsperspektiv så gissar jag att Original-Ioniq, ID.3 och Leaf är de säkraste alternativen utifrån storlek/deformationszoner/vikt. En Model 3 SR har väl också hög passiv säkerhet, men å andra sidan har ju en sån ~300+ hk... Och det är kanske inte optimalt i en förstabil. Ifall den skulle hålla på med en massa spökbromsningar så är kanske inte det heller så bra.
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Dexter86 skrev: 12 aug 2024 21:59

Fiat för liten
Leaf 1 fas
Mx30 räckvidd suger

Typ…ID3 kvar…
Är du säker?
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare

Inlägg av Dexter86 »

@SwedishAdvocate
Hon fyllde 1år i lördags, tror jag kommer hinna byta bil 12ggr innan det är dags för henne att ratta skutan hehe

Vet inte vad man ska säga om hans degraderingstest
Att ioniq ska ha 1.5-2% är ju tex bara FETglömma.
Även om ID3 nu skulle ha 10% så har den typ forfarande högst range av bilarna jag kikat på, för dom har troligtvis också degraderats.
Folk laddar ju till 100% dagligen…dom ej insatta som är betydligt fler än oss.
BEV[e-Rage]

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Helst skulle man ju vilja se ett ordentligt testprotokoll för batteriet (typ AVILOO Premium) på en begagnad elbil, men det lär ju inte bilhandlaren ta sig tid till.
Har man Car Scanner appen och en OBD2 läsare att plugga in så kan man iallafall fall se vilken SoH som bilens BMS tror batteriet har kvar, vilket ger en viss indikation iallafall.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Dexter86 skrev: 12 aug 2024 13:10
Fiat 500 går troligtvis bort pga den är för liten.

Ioniq är intressant mest för att dom verkar vara så energieffektiva samt att det ändå är bra jäkla plats i bilen, dock skeptisk till 28kWh, gött ha lite mer ifall ifall.

ID3 känns ändå någonstans som vettigaste alternativet sett till pris, mil, plats invändigt, batteri osv.

i3 kan man la få runt 200’ om man krigar lite men känns uråldrig.

Vet inte hur Kona med det mindre batteriet presterar ?
Niro o Soul hade kunnat funka också men dom flesta har rullat så jäkla mkt.

Hur långt kommer en Cooper vintertid?
Kollat lite på TeslaBjörns vintertest för att få en fingervisning, inga imponerande siffror på dom flesta bilar i denna prisklass :/
Nu tror jag inte Cooper är något om en Fiat 500 är alldeles för liten (är inom samma storleksklass). Samma sak med Honda E. Inga bilar att åka 3 eller 4 i en längre sträcka. Baksätena är verkligen mer nödsäten för fullvuxna.

Det sagt så är Coopern väldigt snål i elektroner jämfört med de flesta elbilar. En av de allra snålaste om du kollar Björns excelark. Batteriet är dock inte så sort. Fördel dock att den har en rätt bra värmepump så inte så enormt stora skillnader i räckvidd mellan sommaren och vintern. På vintern kommer jag ca 16-17 mil, och på sommaren ca 20-21 mil. Kör alltid i Sport-läge och med 22-23 grader i kupén.

Så för oss är Minin verkligen en optimal andra elbil (har en M3 LR och en BMW hybrid kombibil också). Behöver verkligen inte större batteri, och har tom kört den några gånger till Norge när min M3 varit på verkstad. Inte lika optimalt som Teslan på långresor givetvis, men fungerar ändå förvånansvärt bra även med dessa småbil om man inte är stressad. För vardagen, så är den helt perfekt för oss.

Räcker inte Mini (och 500 och Honda E) i storlek, så har du som sagt både BMW i3 och Mazda MX30 att kika på.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
airdrive
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin185079

Inlägg av airdrive »

Fiat för liten
Leaf 1 fas
Mx30 räckvidd suger

Typ…ID3 kvar…
Jag vill minnas att Ionic 28 kWh också bara har enfasladdning AC, dvs 3,7 kW. Däremot för klass och ålder okej laddhastighet på CCS…

Har själv kört en sådan Stockholm Göteborg Tor några gånger och funkar fint om än ett par laddstopp på vägen. Man kommer iaf fram utvilad.
Senast redigerad av airdrive, redigerad totalt 2 gång.
M3 LR 2023
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Fiat för liten
Leaf 1 fas
Mx30 räckvidd suger

Typ…ID3 kvar…
Att vissa av bilarna är för små kan jag absolut förstå. Både Mini och 500 är ju själv idéen och konceptet att vara kul körglada, men små och kompakta bilar.

Däremot så tror jag du ojar dig för extremt mycket över räckvidden. De går ju att snabbladda om du skulle vilja ta de på långresa. Har själv gjort så flera gånger med vår Mini. Inga problem. Kanske tog 35 minuter extra för mig att köra till Norge jämfört min Tesla, men då jag kunde äta och ta paus så är det inga större problem att ha på resor igenom Sverige, eller till Norge och Danmark. Skall man dock åka genom Europa ner till Italien eller Spanien skulle jag dock valt en annan elbil. I vardagen räcker ju 15-20 mil utmärkt utan problem, och enkelt att ladda hemma över natten (om ni har möjlighet till det).

Så sluta noja över räckvidden är mitt största tips. 😊 Det är inget problem (om du inte har något extremt ovanligt use case).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
SwedishAdvocate

Zoe livsfarlig (går ändå bort) […
Livsfarlig och livsfarlig...

Förutsatt att bilexemplaret i fråga har sidokrockskyddsgardinen som är avsedd att skydda de åkandes huvud monterad (samt så klart även sidokrockkudden som sitter i sidan på framstolarna och som ska skydda framsätespassagerarnas torso vid sidokollision) – på vilket sätt är en Zoe farligare än någon annan bil i samma storleksklass?

Har den det stora batteriet så verkar den ju väga ca 1577 kg, vilket är rätt mycket för en bil med de här dimensionerna. Så därmed gissar jag att den tvärtom antagligen är en av de säkrare bilarna i sin storleksklass. Låg tyngdpunkt pga batteriet ger sannolikt även helt ok köregenskaper vid t.ex. en undanmanöver. Zoe fick högsta betyg första gången den testades i Euro NCAP (se länk nedan). Anledningen till att den fick nollbetyg vid det andra tillfället var som nämnts tidigare i tråden att sidokrockskyddsgardinen försvann som standardutrustning, samt att Euro NCAP höjde kraven för högsta betyg. Men bilen blev ju inte mindre säker för det – förutsatt som sagt att bilen då har den där sidokrockskyddsgardinen monterad.

https://www.euroncap.com/en/results/renault/zoe/8889
Användarvisningsbild
Flagada
elbilist

Inlägg av Flagada »

Jag vill minnas att Ionic 28 kWh också bara har enfasladdning AC, dvs 3,7 kW. CCS…
Nej, 38kWh har 7,2kW enfas, 28kWh något mindre, 6,6 kW
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Referralkod: ts.la/simon82910

Inlägg av Jaegaern »

Tellus skrev: 12 aug 2024 10:25
Verdi_ skrev: 12 aug 2024 10:12
Tellus skrev: 11 aug 2024 22:05
Dexter86 skrev: 11 aug 2024 15:06
Jag väcker denna gamla tråden till liv igen då livet kom emellan osv och vi inte kommit till skott att handla en andrabil ännu.
Nu har det ju hänt lite på marknaden osv också.
Förutsättningarna är egentligen pendla till jobbet 6mil ToR
Har motorväg 120km/h till jobbet men skiljer krasst 2min ish om jag puttrar i 90km/h, testade en del nu i somras när d varit lite trafik.

Peugeot 206 eller 2006
Ioniq 28 eller 38kWh
ID3
Opel Corsa
Nissan Leaf
BMW i3
Fiat 500

Enda ”vettiga” där man ändå kommer en bra bit är väl iofs ID3
Känns som batteriet är lite för litet på det mesta i prisklass till 250’
ZS EV finns ju en hel uppsjö men dom slukar la massa energi o värmen osv på vinter e la inte nice på dom vill jag minnas

Brassa av all input!!! :)
Man får en beg model 3 för 250k. Rätt överlägsen ovan nämnda bilar
Överlägsen på räckvidd och laddhastighet ja. Saker som inte är relevanta för användningsfallet.
Krocksäkerhet
Infotainment
Navigator
Andrahandsvärde
Servicefri
Dashcam och vaktläge
Överlägsen app
Plus 20 saker till :)

https://www.blocket.se/annons/1000695371
Bara argumentet att inte behöva hålla reda på en bilnyckel till andrabilen talade ganska starkt för en model 3, jämfört med andra bilar i samma storlek. Mycket enkelt att låna ut den om barnen ska hämtas av sin farmor eller farfar.

Ett mervärde man sällan pratar om.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Användarvisningsbild
airdrive
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin185079

Inlägg av airdrive »

Flagada skrev: 13 aug 2024 08:39

Jag vill minnas att Ionic 28 kWh också bara har enfasladdning AC, dvs 3,7 kW. CCS…
Nej, 38kWh har 7,2kW enfas, 28kWh något mindre, 6,6 kW
Tack för update! 👍 levde i min 16A-bubbla 😎
M3 LR 2023
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare

Inlägg av Dexter86 »

Andrabilen kommer aldrig åka på någon längre färd då vi har MY till detta ändamål så det är absolut ingenting som behöver tas med i beräkningarna.
Däremot ang batteristorlek o förbrukning så är det mest så jag ska slippa ladda varenda jäkla dag.
Hade som sagt varit gött med 15mil vintertid iaf så man klarar två dagar o har lite marginal.
6mil ToR till jobb denna bilen typ mer eller mindre endast kommer åka.
OM man av någon anledning skulle ta den utanför denna range så är enda anhalten Limhamn till sambons morsa, därav hade också 15mil varit nice, så kan man ladda när man kommer fram.

Men det primära är att pendla till jobb.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Fiat för liten
Leaf 1 fas
Mx30 räckvidd suger

Typ…ID3 kvar…
Typ bara Model 3 kvar. ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Electron

Inlägg av Electron »

mussla skrev: 01 apr 2023 10:25
Hej!

vi är på jakt efter en andrabil att skjutsa barnen till skolan, lätt handling och andra korta ärenden. Kör normalt 5-10 mil per dag. Vi kan ladda hemma. Vi har behov av att åka två vuxna och två barn. Vill gärna ha en bil runt 3 år gammal. Jag har kikat på följande bilar:

Mazda MX-30: Hade passat perfekt för oss om det inte varit för baksätet. Knepigt att ta sig in / ut till baksätet och trångt även för barnen att sitta där. Synd för priset är ok, komforten fram känns bra och räckvidden hade dugit.

Leaf 40kwh Kan vara något. Det är en nackdel att det är CHAdeMO men för oss som laddar hemma så spelar det inte så stor roll. De är billiga vilket kanske beror på CHAdeMO. Frågan är om vi kommer kunna sälja den vidare över huvudtaget om ett par år p.g.a. chademo.

E-Golf 35.8kwh Har inte provat denna bil. Men gamla recensioner verkar vara väldigt positiva. Den är dyrare än leaf men möjligtvis är den bättre. Känns som en riktigt bil.

Zoe Har åkt några gånger i en sådan bil. Verkar väl ok. Noll stjärnor i EuroNcap avskräcker särskilt som det är mycket långtradare på skolvägen vi har. Väldigt litet bagage?

Huyndai Ioniq 28kwh Litar man på Björn Nyland så är det bättre med det lilla batteriet. 38kwh är sämre på långresa för att den laddar så långsamt. Kan vara en kandidat. Plus för utseendet och verkar kunna lasta en del.

Billigast av dessa är nog Leaf. Men CHAdeMO avskräcker om man nu får för sig att åka på en längre tur.

Några fler bilar i denna prisklass som kan vara lämplig? Några kommentarer kring bilarna ovan?
Måste det vara bilarna du nämner?

Finns några som ligger precis runt din gräns:

https://www.blocket.se/annons/uppsala/t ... 1001674067

https://www.blocket.se/annons/kronoberg ... 1000695371

https://www.blocket.se/annons/stockholm ... 1401158344
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare

Inlägg av Dexter86 »

taliz skrev: 13 aug 2024 11:01

Fiat för liten
Leaf 1 fas
Mx30 räckvidd suger

Typ…ID3 kvar…
Typ bara Model 3 kvar. ;)
För dyr just nu tyvärr, hemma med en lön pga mammaledighet haha
Kommer en sådan eller PS2 så småningom, behöver något mindre slit o släng där emellan.
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare

Inlägg av Dexter86 »

Electron skrev: 13 aug 2024 11:04
Hej!

vi är på jakt efter en andrabil att skjutsa barnen till skolan, lätt handling och andra korta ärenden. Kör normalt 5-10 mil per dag. Vi kan ladda hemma. Vi har behov av att åka två vuxna och två barn. Vill gärna ha en bil runt 3 år gammal. Jag har kikat på följande bilar:

Mazda MX-30: Hade passat perfekt för oss om det inte varit för baksätet. Knepigt att ta sig in / ut till baksätet och trångt även för barnen att sitta där. Synd för priset är ok, komforten fram känns bra och räckvidden hade dugit.

Leaf 40kwh Kan vara något. Det är en nackdel att det är CHAdeMO men för oss som laddar hemma så spelar det inte så stor roll. De är billiga vilket kanske beror på CHAdeMO. Frågan är om vi kommer kunna sälja den vidare över huvudtaget om ett par år p.g.a. chademo.

E-Golf 35.8kwh Har inte provat denna bil. Men gamla recensioner verkar vara väldigt positiva. Den är dyrare än leaf men möjligtvis är den bättre. Känns som en riktigt bil.

Zoe Har åkt några gånger i en sådan bil. Verkar väl ok. Noll stjärnor i EuroNcap avskräcker särskilt som det är mycket långtradare på skolvägen vi har. Väldigt litet bagage?

Huyndai Ioniq 28kwh Litar man på Björn Nyland så är det bättre med det lilla batteriet. 38kwh är sämre på långresa för att den laddar så långsamt. Kan vara en kandidat. Plus för utseendet och verkar kunna lasta en del.

Billigast av dessa är nog Leaf. Men CHAdeMO avskräcker om man nu får för sig att åka på en längre tur.

Några fler bilar i denna prisklass som kan vara lämplig? Några kommentarer kring bilarna ovan?

Alla dom bilarna har tyvärr gått på tok för mycket för min smak
Behöver något som gått Max 5000 mil typ då jag samlar mil väldigt fort
Användarvisningsbild
Daven
Teslaägare

Inlägg av Daven »

Kolla kia soul 2019 - 2021 med lilla batterier. Ligger för strax över 200k med låga mil
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare

Inlägg av Dexter86 »

https://www.blocket.se/annons/1001336971

Känns ju liksom som ny bil, till vettigt pris.

Dessa jävlarna måste ju ändå förbruka en del med tanke på hur boxiga dom är ?
https://www.blocket.se/annons/1001686763

Visst har Kia E-Niro någon dyr service man gör, någon som vet det? Typ batterivatten eller vad det nu var man fyllde på…
SwedishAdvocate

Dexter86 skrev: 13 aug 2024 14:15
Dessa jävlarna måste ju ändå förbruka en del med tanke på hur boxiga dom är ?
https://www.blocket.se/annons/1001686763

[...
Enligt Björn Nyland så förbrukar versionen med 30 kWh-batteriet 268 kW/km i 120 km/h i vått norskt vinterväglag, dubbfritt och 5 minusgrader. Om bilen i annonsen väger lite till pga större batteri så gissar jag på ännu lite högre förbrukning för den...

https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... =735351678

EDIT: Missade först att skriva ut vilken hastighet den förbrukningen gällde. Har lagt till det i texten.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
Electron

Inlägg av Electron »

Dexter86 skrev: 13 aug 2024 11:53
Electron skrev: 13 aug 2024 11:04
Hej!

Alla dom bilarna har tyvärr gått på tok för mycket för min smak
Behöver något som gått Max 5000 mil typ då jag samlar mil väldigt fort
Finns flertalet medlemmar som kört långt med med sina bilar.
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Skriv svar